Seurustelu vaikean ihmisen kanssa
Seurustelen sellaisen ihmisen kanssa, jolla on traumaattinen lapsuus, ihana ulkonäkö ja kohtalaisen olematon itseanalyysikyky. Kivut on hänellä sen verran käsittelemättä, että pienimmätkin asiat voi saada aikaan raivarin tai jonkin passiivis-aggressiivisen kostoreaktion, mikä tietenkin on tosi tuhoavaa suhteen ja yhteisen kiintymyksen. Hyvä ulkonäkö on saanut hänen elämässään saanut aikaan sen, että pinnallisia suhteita on aina tarjolla eikä kukaan vakavampi ole uskaltanut ottaa asiakseen tutustua häneen.
Älkää sanoko 'jätä se sika/lehmä'. Voisin jättääkin, mutta en halua. Minulla on se tunne, että kannattaa roikkua mukana. En tiedä miksi, mutta minulla ei ole koskaan ennen elämässä ollut tätä tunnetta hankalan ihmisen kanssa. Siksi olen täällä kysymässä vinkkejä tilanteeseen. Hän on hyvä nainen/mies (ihan kiusallaan en kerro kumpi ettei tule niitä kaikkein tyhmimpiä kommentteja ketjuun), mutta oman kotinsa kulttuuri on ollut niin väkivaltainen ja ei-validoiva (onko tämä sana?), että selviytymistaktiikaksi on hänelle muodostunut se, että kiitokset hän antaa hyväksikäyttäville huijari-ihmisille ja välittäville ihmisille tulee haukut. Minulla on omakohtaistakin kokemusta tästä ja olen aikanaan ollut itsekin aika perse jotakuta toista kumppania kohtaan, mutta olen selvittänyt ongelmani tämän kanssa. Vaikeampaa on auttaa jotakuta toista selvittämään nämä asiat itsessään.
En halua terapeutiksi, mutta minun silmäni näkevät rivien välistä tosi herkän ja välittävän ja kunniallisen ihmisen, joka on jatkuvan lannistamisen jälkeen eksynyt ihan toisille teille kuin mitä hän varmaan sisimmissään haluaisi. Ennen minua hänellä ei ole ollut oikeastaan mitään vakavastiotettavaa seurustelusuhdetta. Kaikki ihmissuhteet hän on pitänyt etäisyyden päässä ja normiratkaisu konflikteihin on se, että jätetään koko ihmissuhde. Valitettavasti itsellänikin on menneisyydessä ollut tämä tulokulma asiaan, mutta eihän ihmissuhteet voi näin toimia. Hänellä on toisaalta se toimintamalli omasta kodista, että puhutaan kaikkia ihan diibadaabaa suutuksissaan ja uhkaillaan ja puheet on puheita, kun taas omassa kodissani pidettiin puhuttua sanaa hyvin vakavana asiana ja kaikkien piti punnita sanomisensa tarkkaan ettei tule luvattua tai uhattua sellaista mitä ei edes tarkoita eikä toisten loukkaaminen saanut missään nimessä olla tunteenpurkausten itse tarkoitus.
Kiitos jos jaksoit lukea tähän asti ja voisit kertoa jotain omakohtaista kokemusta tästä. Paljon näkee täällä ketjussa sitä, että kaikki epätäydelliset kumppanit pitäisi heti potkia jonnekin hittoon omasta elämästä (missä varmaan tiettyyn rajaan asti on paljon järkeä), mutta uskoisin elämän olevan tätä suurempi. En ole masokisti enkä hae ikävää suhdetta. Joskus kuitenkin voimme auttaa toista avaamaan omia lukkojaan. :)
Kommentit (202)
En jaksa lukea kuin alun. Eroa tai elä asian kanssa, omapa on ongelmasi.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea kuin alun. Eroa tai elä asian kanssa, omapa on ongelmasi.
Tämän olisi varmaan voinut jättää sanomatta. En pyytänyt näitä laiskoja kommentteja vaan vinkkejä niiltä, joita kiinnostaa vähän paneutua asioihin eikä heti lähteä lätkimään. -ap
Itsekin vaikeana ihmisenä ja kokemuksesta sanon vaan, että tuskin häntä katselisit jos tuota "ihanaa ulkonäköä" ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin vaikeana ihmisenä ja kokemuksesta sanon vaan, että tuskin häntä katselisit jos tuota "ihanaa ulkonäköä" ei olisi.
Olen itsekin miettinyt tätä, mutta on omalle kohdalle osunut aika paljon hyvännäköisiä ihailijoita, mutta en ole heidän kanssaan ruvennut. Tämä henkilö oli minulle sopivalla hetkellä todella hyvä, mikä sai minut luottamaan häneen. Ongelma nyt on se, että hän ei anna olla hyvä takaisin. Hän ei kerta kaikkiaan pysty ottamaan samaa välittämistä takaisin vaan heittäytyy aina hankalaksi. En tiedä mitä tehdä.
Siis kaikille dissaajille nyt ihan se kysymys, että te ja monet muut: kuinka moni istuu kotona ja toivoo että joku tulisi niiden teidän suojamuurien yli ja näkisi miten ihania te oikeasti olette? Varmaan luku on, no en tiedä, viisi- tai kuusinumeroinen ainakin. Kyllähän niitä depisnappeja tässäkin maassa palaa.
Olen ihan satavarma että täälläkin heiluu joka päivä ihmisiä, jotka haluaisi jonkun vain tulevan niiden suojien läpi koska välittää tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin miettinyt tätä, mutta on omalle kohdalle osunut aika paljon hyvännäköisiä ihailijoita, mutta en ole heidän kanssaan ruvennut. Tämä henkilö oli minulle sopivalla hetkellä todella hyvä, mikä sai minut luottamaan häneen. Ongelma nyt on se, että hän ei anna olla hyvä takaisin. Hän ei kerta kaikkiaan pysty ottamaan samaa välittämistä takaisin vaan heittäytyy aina hankalaksi. En tiedä mitä tehdä.
Olet rakastunut vain ulkonäköön ja siihen hyvään tekoon, eli toisinsanoen täyteen illuusioon hänestä. Moni kakku päältä kaunis... Turha luulla pystyä olevansa joku pelastaja ja sillä ruveta rikkomaan molempia vielä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet rakastunut vain ulkonäköön ja siihen hyvään tekoon, eli toisinsanoen täyteen illuusioon hänestä. Moni kakku päältä kaunis... Turha luulla pystyä olevansa joku pelastaja ja sillä ruveta rikkomaan molempia vielä enemmän.
Ikävä nyt poksauttaa kuplaa, mutta minulla on ollut tarjolla kauniimpiakin. Mainitsin hänen hyvännäköisyytensä vain siksi, että se on vähän häiritsee hänellä tervettä identiteettiä kun kaikenlaiset turhat ihmiset tyrkyttävät hänelle itseään ja on vaikeaa saada itselleen jotain syvällisempää tarjolle. Olen itse kokenut saman ja tiedän miten tyhjää se on, joten en valitettavasti nyt voi sanoa tykkääväni hänestä vain ulkonäön takia. Hän ei ole NIIN hyvännäköinen että menettäisin järkeni. Yritin vain selittää millaisessa kuplassa hän ehkä elää. Minusta on ihanaa että hän on hyvännäköinen, mutta se ei merkitsisi mitään jos hän ei olisi ihmisenä se mitä on.
Onko täällä nyt kaikki rumien kanssa seurustelevat heittaamassa aloitustani vai mikä juttu? Ei se hyvännäköisyys tee kaikkia onnelliseksi. Varmasti jotkut parit tekee, mutta me emme kuulu niihin. Ponnistelemme terveys- ja taloudellisten asioiden kanssa muun muassa. -ap
Ap, vaikuttaa että sulla on pelastajasyndrooma iskeytynyt päälle. Vaikean ihmisen kanssa suhde on vaikea, ja sitten vielä vaikeampi, ja sitten helvetillinen. Tuo alkuhuumaan liittyvä romanttinen käsityksesi "suojien läpi tulemisesta" on toki söpö, mutta se on fiktiota. Et ole jumala, et pysty pelastamaan, ja halusi uhrautua on jeesusmainen. Toki voit ottaa projektiksi tuon ihmisen, ja viettää vuosia elämästäsi hänen kanssaan turhautuneena taistellessa, ja niin ilmeisesti aiot tehdäkin.
Otan osaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, vaikuttaa että sulla on pelastajasyndrooma iskeytynyt päälle. Vaikean ihmisen kanssa suhde on vaikea, ja sitten vielä vaikeampi, ja sitten helvetillinen. Tuo alkuhuumaan liittyvä romanttinen käsityksesi "suojien läpi tulemisesta" on toki söpö, mutta se on fiktiota. Et ole jumala, et pysty pelastamaan, ja halusi uhrautua on jeesusmainen. Toki voit ottaa projektiksi tuon ihmisen, ja viettää vuosia elämästäsi hänen kanssaan turhautuneena taistellessa, ja niin ilmeisesti aiot tehdäkin.
Otan osaa.
Ooo, olin juuri tulossa kirjoittamaan tätä samaa. Aloittaja haluaa rakastaa ehjäksi ja mehän tiedetään jo, kuinka tässä tulee käymään.
Miksi hitossa jotkut valitsevat vaikean ihmisen itselleen? Onnelliseksi et tule kuin päiväunia näkemällä. Kohta alkaa pahan aavistukset, niitäkö haluat? Miten sitten pääset pois?
Vierailija kirjoitti:
Siis kaikille dissaajille nyt ihan se kysymys, että te ja monet muut: kuinka moni istuu kotona ja toivoo että joku tulisi niiden teidän suojamuurien yli ja näkisi miten ihania te oikeasti olette? Varmaan luku on, no en tiedä, viisi- tai kuusinumeroinen ainakin. Kyllähän niitä depisnappeja tässäkin maassa palaa.
Olen ihan satavarma että täälläkin heiluu joka päivä ihmisiä, jotka haluaisi jonkun vain tulevan niiden suojien läpi koska välittää tarpeeksi.
Apua, olipa ihanan riisuva kommentti. Näinhän se on.
Ap:lle: hyvä ja kaunis työ, mitä nyt teet tai vähintään suunnittelet, saattaa palkita vasta seurustelukumppanisi seuraavan kumppanin. Mieti tarkkaan, kykenetkö itse asettamaasi tehtävään pyyteettömänä, vaikka et koskaan saisi nauttia tuloksista hyvänä parisuhteena juuri tuon henkilön kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä nyt poksauttaa kuplaa, mutta minulla on ollut tarjolla kauniimpiakin. Mainitsin hänen hyvännäköisyytensä vain siksi, että se on vähän häiritsee hänellä tervettä identiteettiä kun kaikenlaiset turhat ihmiset tyrkyttävät hänelle itseään ja on vaikeaa saada itselleen jotain syvällisempää tarjolle. Olen itse kokenut saman ja tiedän miten tyhjää se on, joten en valitettavasti nyt voi sanoa tykkääväni hänestä vain ulkonäön takia. Hän ei ole NIIN hyvännäköinen että menettäisin järkeni. Yritin vain selittää millaisessa kuplassa hän ehkä elää. Minusta on ihanaa että hän on hyvännäköinen, mutta se ei merkitsisi mitään jos hän ei olisi ihmisenä se mitä on.
Onko täällä nyt kaikki rumien kanssa seurustelevat heittaamassa aloitustani vai mikä juttu? Ei se hyvännäköisyys tee kaikkia onnelliseksi. Varmasti jotkut parit tekee, mutta me emme kuulu niihin. Ponnistelemme terveys- ja taloudellisten asioiden kanssa muun muassa. -ap
Juttu on siinä, ettet edelleenkään ymmärrä rakastuneesi fantasiaan Fantasiaan hänestä ulkonäön + hyvien tekojen perusteella, mutta ennen kaikkea olet rakastunut fantasiaan siitä, miten juuri sinä pelastat hänet. Haluat pelastaa hänet ja korjata hänet ehjäksi. Tajuatko?
Jännä miten miellät kaikki narratiiviisi sopimattomat kommentit heti vihakommenteiksi ihmisiltä, jotka mukamas seurustelevat rumien kanssa. Kyllä ihmiset voivat olla eri mieltä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa.
Ooo, olin juuri tulossa kirjoittamaan tätä samaa. Aloittaja haluaa rakastaa ehjäksi ja mehän tiedetään jo, kuinka tässä tulee käymään.
En voi pelastaa ketään. Voin yrittää auttaa. Aika mustavalkoinen maailma teillä vastaajilla on, kun kumppani on joko täydellinen tai pois potkittava. Minusta ehkä teillä on jokin syndrooma, joka kaipaisi perusteellisempaa auttamista. Olen pahoillani teidän puolestanne. Maailma on täynnä tarinoita ihmisistä, jotka ovat muuttaneet toisten ihmisten elämän muuttumatta miksikään ovimatoksi. Harmi ettei teille ole käynyt niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle: hyvä ja kaunis työ, mitä nyt teet tai vähintään suunnittelet, saattaa palkita vasta seurustelukumppanisi seuraavan kumppanin. Mieti tarkkaan, kykenetkö itse asettamaasi tehtävään pyyteettömänä, vaikka et koskaan saisi nauttia tuloksista hyvänä parisuhteena juuri tuon henkilön kanssa.
Jep, olet ihan oikeassa & kiitos ensimmäisestä terveestä kommentista. Tämä on sitä keskustelua mitä haen. Olen usein miettinyt, että ehkä meidän juttu menee ihan käteen ja sitten hän kasvaa sen myötä ihmisenä ja seuraava kumppani saa kerätä kaiken voiton. Tosi ikävä ajatus mutta voihan se mennä. Tulin palstalle kuullakseni kertomuksia mahdollisesti paremmin onnistuneista suhteista, joissa se auttanut kumppani saa myös jäädä siihen suhteeseen ja asiat menee paremmin. En oikein ymmärrä näiden hanakoiden kommentoijien vihaa ja syvää uskoa siihen, että totta kai kaikki epätäydelliset jutut menee aina ihan käteen. Eihän se mallinna oikeaa elämää ollenkaan. Tunnen joitain pareja, joilla on ollut tosi vaikeaa ja sittemmin ovat saaneet rakennettua hyvän suhteen, mutta en ole niin läheinen heidän kanssaan että kehtaisin mennä suoraan kysymään kaikenlaista. Omakin kumppanini on hetkittäin aivan ihana, mutta se menneisyyden matkalaukku puskee kaikkea shittiä koko ajan. Tosi tekopyhää tulla tänne heittaamaan minun aloitusta, kun todellisuus on se, että me kaikki olemme joskus tosi keljuja läheisille ja teemme vain hallaa omille ihmissuhteillemme. Ne onnelliset ihmiset eivät koskaan kirjoita tuollaisia ikäviä kommmentteja. Pitää oppia heistä ja yrittää tehdä asiat paremmin, ei mollata toisia ongelmiensa parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa.
En voi pelastaa ketään. Voin yrittää auttaa. Aika mustavalkoinen maailma teillä vastaajilla on, kun kumppani on joko täydellinen tai pois potkittava. Minusta ehkä teillä on jokin syndrooma, joka kaipaisi perusteellisempaa auttamista. Olen pahoillani teidän puolestanne. Maailma on täynnä tarinoita ihmisistä, jotka ovat muuttaneet toisten ihmisten elämän muuttumatta miksikään ovimatoksi. Harmi ettei teille ole käynyt niin.
Minä en muuttunut ovimatoksi, mutta muuten kyllä kumppanin synkkyys sai elämänilon laimeaksi. Tajusin, että eihän tää ihminen ees halua tehdä töitä sen eteen, että voisi paremmin. Tai no, tekee nyt kun ei olla enää yhdessä, kukaan ei siinä voi auttaa jos ihminen ei oo valmis. Varmaan tein jonkinlaisen pohjatyön, mutta enää en uhraisi vuosia omasta elämästäni niiden satunnaisten hyvien aikojen ja asioiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttu on siinä, ettet edelleenkään ymmärrä rakastuneesi fantasiaan Fantasiaan hänestä ulkonäön + hyvien tekojen perusteella, mutta ennen kaikkea olet rakastunut fantasiaan siitä, miten juuri sinä pelastat hänet. Haluat pelastaa hänet ja korjata hänet ehjäksi. Tajuatko?
Jännä miten miellät kaikki narratiiviisi sopimattomat kommentit heti vihakommenteiksi ihmisiltä, jotka mukamas seurustelevat rumien kanssa. Kyllä ihmiset voivat olla eri mieltä muutenkin.
Siis katso noita kommentteja ja mielestäsi ne silti ovat jotenkin tosi rakentavia? Heti kun mainitaan jonkun hyvännäköisyys, ei tule mitään muuta kuin että "ei ole muuta kuin se hyvännäköisyys". Siis ihan hullua! Fyysisesti kauniit ihmiset voi olla myös sisäisesti kauniita, ja fyysisesti rumat voi olla ihan kauheita myös sisältä. En minä ainakaan jaksa edes lähteä tällaiseen lasten palikkatason argumentointiin. Maailmasta löytyy ihan kaikkea. Yritä kestää se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, olet ihan oikeassa & kiitos ensimmäisestä terveestä kommentista. Tämä on sitä keskustelua mitä haen. Olen usein miettinyt, että ehkä meidän juttu menee ihan käteen ja sitten hän kasvaa sen myötä ihmisenä ja seuraava kumppani saa kerätä kaiken voiton. Tosi ikävä ajatus mutta voihan se mennä. Tulin palstalle kuullakseni kertomuksia mahdollisesti paremmin onnistuneista suhteista, joissa se auttanut kumppani saa myös jäädä siihen suhteeseen ja asiat menee paremmin. En oikein ymmärrä näiden hanakoiden kommentoijien vihaa ja syvää uskoa siihen, että totta kai kaikki epätäydelliset jutut menee aina ihan käteen. Eihän se mallinna oikeaa elämää ollenkaan. Tunnen joitain pareja, joilla on ollut tosi vaikeaa ja sittemmin ovat saaneet rakennettua hyvän suhteen, mutta en ole niin läheinen heidän kanssaan että kehtaisin mennä suoraan kysymään kaikenlaista. Omakin kumppanini on hetkittäin aivan ihana, mutta se menneisyyden matkalaukku puskee kaikkea shittiä koko ajan. Tosi tekopyhää tulla tänne heittaamaan minun aloitusta, kun todellisuus on se, että me kaikki olemme joskus tosi keljuja läheisille ja teemme vain hallaa omille ihmissuhteillemme. Ne onnelliset ihmiset eivät koskaan kirjoita tuollaisia ikäviä kommmentteja. Pitää oppia heistä ja yrittää tehdä asiat paremmin, ei mollata toisia ongelmiensa parissa.
Sekö on heittaamista, jos on jostakin eri mieltä tai on huonoja kokemuksia? Ihan asiallisella linjalla pysynyt keskustelu tässä ja monilta on tullut hyvää analyysiä. Teit siis tämän aloituksen saadaksesi pelkkiä tsemppikommentteja ja saadaksesi lukea ihmisten onnellisia kertomuksia? Olisit sitten maininnut niin aloituksessa, kun tosielämässä asiat eivät valitettavasti mene aina hyvin ja niistäkin pitäisi uskaltaa puhua.
Vierailija kirjoitti:
Olen samanlainen kuin ap:n seurustelukumppani, ja vaati vuosia traumaterapiaa, että sain suojamuurini purettua. En toivonut, että joku tulisi niiden yli enkä todellakaan päästänyt kun yrittivät (niiden tehtävä oli suojata mua!) En uskonut olevani niiden takana "oikeasti ihana", vaan maailman alhaisin olento. Todellisuudessa olin kehittymätön ihmisraakile.
Sanoisin siis, että et voi pelastaa toista etkä pakottaa muuttumaan tai tajuamaan, mitä sinä hänen kuvittelet olevan. Muutos lähtee itsestä, jos lähtee. Hyvin moni ei koskaan siihen prosessiin lähde. Hyväksy toinen sellaisena kuin hän on nyt ja päätä, haluatko olla sen ihmisen kanssa.
Kuulostipa tutulta. Joo, minäkin ihastuin ulkonäköön ja yritin väen väkisin olla sen vaikean ihmisen kanssa, joka aika ajoin heitteli laidasta laitaan ollessaan ihan täysi piru ja toisessa käänteessä taas kehui ja ylisteli. Tuntuihan se hyvältä, mutta kokonaisuudessa oma mielenterveys alkoi kuitenkin kärsimään senverran, etteihän siitä mitään tullut.
Pahoittelut pienistä lausevirheistä, olen väsynyt pitkän työpäivän jälkeen. -ap