Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi ryhmänsä ainoa jäljellä, kun haetaan 16.15?

Vierailija
25.09.2015 |

AV:lta saa sellaisen kuvan, että "kaikki" lapset ovat aina hoidossa 6-17, mutta oma lapsi saa kyseenalaisen kunnian olla se joka haetaan viimeisenä... Ei ihan aina, mutta useimmiten paikalla on 16.15-16.20 välillä vain oma lapsi ja pari lasta muista ryhmistä. Onko ihan normitilanne vai jotenkin poikkeus? Mulla kun oli oikeasti sellainen luulo, että vielä varttia vaille viisi lapsia on tosi paljon paikalla. Päikky on auki 6.30-17.00.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 21:39"]

Kyllähän jokainen vanhempi pitää lastaan päiväkodissa niin lyhyttä päivää kuin mahdollista. Isovanhemmat hakee aiemmin tai tehdään erikoisjärjestelyjä. Samoin jos esim. toinen vanhemmista on vuorotöissä, niin saattaa päästä hakemaan lapsen jonain päivinä  jo klo 14.00 jälkeen (aamuvuorot alkavat yleensä klo 6-7 välillä, tällöin se kahdeksaksi tai yhdeksäksi töihin menevä vanhempi on vienyt lapset ja vuorotyöläinen sitten hakee).

Olisi mukava tietää miten niitä tutkimuksia on tehty, joista aina uutisoidaan kauhistellen että suurin osa päiväkotilapsista ovat päikkärissä yhdeksän tunntia ja yli? Toki varmasti on perheitä, joissa joudutaan turvautumaan pitkiin päiviin, mutta ainakin oman kokemukseni mukaan se on vähemmistö.     

[/quote]

jos näin on, niin miksi minet vanhemmat vastustavat subjektiivisen päivähoito oikeuden lopettamista ja rajaamista? 

Olen lastentarhanopettaja ja omassa päiväkodissa on vain muutama perhe jotka pitävät lapsiaan mahd vähän paikalla. Suurin osa tuo myös vapaapäivinä hoitoon. 

Mene päiväkotiin töihin niin näet kuinka monella lapsella on kymmenen tunnin päiviä myös vaikka toinen vanhempi on kotona. Vuoropäiväkodissa lapsi voi olla myös neljä päivää putkeen hoidossa jos vanhempi on yh eikä ole tukiverkostoa ja on vaikka lentoemäntä. 

Vierailija
22/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 21:48"]

Kyllä meillä Helsingin kantakaupungin alueella on puoli viiden jälkeen vielä paljon lapsia paikalla. Ennen neljää ei edes kannata hakea lasta, kun ei se kuitenkaan suostu lähtemään, kun kaverit on vielä paikalla. Tosin jos hakee edes vähän neljän jälkeen, niin sitten on hyvin todennäköisesti koko päiväkodin ainoa lapsi.

[/quote]

Jos hakee vähän neljän jälkeen on ainoa lapsi mutta puoli viiden jälkeen on vielä paljon lapsia paikalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 21:51"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 21:39"]

Kyllähän jokainen vanhempi pitää lastaan päiväkodissa niin lyhyttä päivää kuin mahdollista. Isovanhemmat hakee aiemmin tai tehdään erikoisjärjestelyjä. Samoin jos esim. toinen vanhemmista on vuorotöissä, niin saattaa päästä hakemaan lapsen jonain päivinä  jo klo 14.00 jälkeen (aamuvuorot alkavat yleensä klo 6-7 välillä, tällöin se kahdeksaksi tai yhdeksäksi töihin menevä vanhempi on vienyt lapset ja vuorotyöläinen sitten hakee).

Olisi mukava tietää miten niitä tutkimuksia on tehty, joista aina uutisoidaan kauhistellen että suurin osa päiväkotilapsista ovat päikkärissä yhdeksän tunntia ja yli? Toki varmasti on perheitä, joissa joudutaan turvautumaan pitkiin päiviin, mutta ainakin oman kokemukseni mukaan se on vähemmistö.     

[/quote]

jos näin on, niin miksi minet vanhemmat vastustavat subjektiivisen päivähoito oikeuden lopettamista ja rajaamista? 

Olen lastentarhanopettaja ja omassa päiväkodissa on vain muutama perhe jotka pitävät lapsiaan mahd vähän paikalla. Suurin osa tuo myös vapaapäivinä hoitoon. 

Mene päiväkotiin töihin niin näet kuinka monella lapsella on kymmenen tunnin päiviä myös vaikka toinen vanhempi on kotona. Vuoropäiväkodissa lapsi voi olla myös neljä päivää putkeen hoidossa jos vanhempi on yh eikä ole tukiverkostoa ja on vaikka lentoemäntä. 
[/quote]samaa mieltä. Vuoropäiväkodeissa tilanne ihan toinen. Lapsi sattaa olla päivän yön ja vielä seuraavan päivän kun on vuorotyötä tekevän yh:n lapsi. Surullista sivusta seurattavaa. 12 tunnin hoitopäivät ei ole mikään harvinaisuus.

Vierailija
24/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosi moni työssäkäyvä vie lapsen surutta vapaapäivinä kin hoitoon.

Vierailija
25/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haen klo 16 aikaan ja vähän on lapsia paikalla silloin.

Vierailija
26/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ne tarhatätit niiin vihaa sua!
Lto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä lapsia roikkuu aina enemmän tai vähemmän 17 asti

Vierailija
28/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se on, tosi moni muksu haetaan jo tunnin sisään välipalan jälkeen, hyvä jos yhtään ulos leikkimään vielä kerkiävt.

Muistan kun hetken olin töissä päiväkodissa, oli kyllä yleensä yhden käden sormilla laskettavissa aina ne jotka oli yli neljään - koko isohkon päiväkodin lapsimäärästä. Joskus harvoin oli pari lasta enemmän pitkään.
Sen sijaan tosi moni tuli kyllä hoitoon aikaisin, lähes kaikki viimeistään aamupalalle ja moni jo reilusti ennen aamupalan alkua kuuden ja seiskan välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kokemusta kahdesta päiväkodista. Toisessa lapsilla oli pitkiä päiviä, tässä nykyisessä ei. Aamiaiselle tulee vajaa kymmenen lasta, mä vien noin 8.05-8.10. Mieheni hakee viimeistään neljältä, puolet lapsista on vähintään haettu. Puoli viideltä ei ole juuri ketään enää,

Vierailija
30/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ole isoäiti ja haen usein nuorimman tytön päväkodista heti kahden jälkeen. Olen siitä  siitä hyvin onnellinen ,että voin olla osan päivää lastenlaste kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä onnistui tuo joustavaa työaikaa käyttämällä. Vuoriteltiin kumpi meni aamulla aikaisin, ja kumpi myöhempään. Saatiin hyvin lyhennettyä lasten hoitoaika noin 8.30-14.30. Lasten parhaaksi tuo tehtiin.

Vierailija
32/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä viedään 6.45. Haetaan 15.45. Joskus 14.45 en ole kertaakaan hakenut 16. Jälkeen. Päiväkoti on avoinna 7-17. Yksi hoitaja tulee 6.45 ottamaan vastaan aikaisimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:09"]Noinhan se on, tosi moni muksu haetaan jo tunnin sisään välipalan jälkeen, hyvä jos yhtään ulos leikkimään vielä kerkiävt.

Muistan kun hetken olin töissä päiväkodissa, oli kyllä yleensä yhden käden sormilla laskettavissa aina ne jotka oli yli neljään - koko isohkon päiväkodin lapsimäärästä. Joskus harvoin oli pari lasta enemmän pitkään.
Sen sijaan tosi moni tuli kyllä hoitoon aikaisin, lähes kaikki viimeistään aamupalalle ja moni jo reilusti ennen aamupalan alkua kuuden ja seiskan välillä.
[/quote]
Ylättävän paljon meillä on työpaikkoja joissa menään töihin viimeistää klo 7, ilman ylitöitä päivä ei kestä silloin klo 16:sta.

Vierailija
34/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 21:51"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 21:39"]

Kyllähän jokainen vanhempi pitää lastaan päiväkodissa niin lyhyttä päivää kuin mahdollista. Isovanhemmat hakee aiemmin tai tehdään erikoisjärjestelyjä. Samoin jos esim. toinen vanhemmista on vuorotöissä, niin saattaa päästä hakemaan lapsen jonain päivinä  jo klo 14.00 jälkeen (aamuvuorot alkavat yleensä klo 6-7 välillä, tällöin se kahdeksaksi tai yhdeksäksi töihin menevä vanhempi on vienyt lapset ja vuorotyöläinen sitten hakee).

Olisi mukava tietää miten niitä tutkimuksia on tehty, joista aina uutisoidaan kauhistellen että suurin osa päiväkotilapsista ovat päikkärissä yhdeksän tunntia ja yli? Toki varmasti on perheitä, joissa joudutaan turvautumaan pitkiin päiviin, mutta ainakin oman kokemukseni mukaan se on vähemmistö.     

[/quote]

jos näin on, niin miksi minet vanhemmat vastustavat subjektiivisen päivähoito oikeuden lopettamista ja rajaamista? 

Olen lastentarhanopettaja ja omassa päiväkodissa on vain muutama perhe jotka pitävät lapsiaan mahd vähän paikalla. Suurin osa tuo myös vapaapäivinä hoitoon. 

Mene päiväkotiin töihin niin näet kuinka monella lapsella on kymmenen tunnin päiviä myös vaikka toinen vanhempi on kotona. Vuoropäiväkodissa lapsi voi olla myös neljä päivää putkeen hoidossa jos vanhempi on yh eikä ole tukiverkostoa ja on vaikka lentoemäntä. 

[/quote]

Tuskin mun tarvii mennä päiväkotiin töihin kun puhun omasta kokemuksesta päiväkodin palveluja käyttävänä vanhempana. Niinkuin ap ja muutama muukin tässä ketjussa. Ihmettelen sitä ristiriitaa mikä esiintyy julkisessa puheessa verrattuna omaan kokemukseen. Jos teidän päikkärissä ei ole näin, niin niissä joissa lapseni ovat olleet on ollut. Ja vuorohoitopäiväkodit ovat asia erikseen, en puhu niistä, koska minulla ei ole niistä kokemusta. Vuorotyöläinenkin voi käyttää tavallisen päiväkodin palveluja, jos toinen vanhemmista on päivätöissä. Siitä minulla on kokemusta. Enkä todellakaan jaksa uskoa, että kukaan täysipäinen vanhempi pitäisi lastaan pitkää päivää päikkärissä vain huvikseen.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelin viime vuonna samaa. Esikoinen oli aikaisemmin toisessa päiväkodissa, jossa oli hirveä vilinä vielä 16:30 pihalla. Tässä nuoremman päiväkodissa lapsi seisoi yksin pihalla 16:45 hoitajan kanssa ja kyse on sentään 90-paikkaisesta päikystä. Yleensä hain ennen neljää, mutta koulua käyvänä välillä oli jotain pakollista yli neljään ja bussilla kesti tulla hetken. Mies pääsi töistä vasta klo 17. Ihmettelinkin aina, että jos joku muu vanhempi pääsee keskustasta klo 16, niin en tajua, miten se voi olla täällä lähiöpäikyllä ennen puoli viittä, vaikka tulisi omalla autolla. Ja kai tuo klo 16 on aika tyypillinen aika päästä töistä. Päättelin jossain vaiheessa, että tuon nuoremman päiväkodin lasten vanhemmat ei käy niin paljon töissä kuin edellisen. Edellinen oli paremmalla alueella, keskiluokkaisemmalla, ja kai tässä nykyisessä on sitten enemmän niitä työttömien lapsia, osapäivätyötä tekevien, opiskelevien (kuten minä) jne.

Tänä vuonna en tiedä, haetaanko lapset yleisesti aikaisin. Opinnot loppui kesällä ja olen työtön. 5-vuotias on 3 pv/vko päiväkodissa ja haen yleisemmin 15:15-15:30. Jos on huono ilma, niin siinä kolmen maissa jo. Jos on oikein kiva sää, lykkään puoli neljään, että ehtii lekkiä ulkona hetken. Aamulla menee hoitoon ysiksi.

Vierailija
36/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen huomannut että ilmeisesti "kaikki" meidän kaupungissa pääsee perjantaisin aikaisin töistä. Klo 15 on suurin osa lapsista haettu tai ollaan juuri hakemassa pk:sta ja niin ikään klo 15 on hirveät ruuhkat ruokakaupassa. Miten se on mahdollista? Mä olen ollut elämäni aikana monessa työpaikassa ja missään ei päässyt perjantaisin aikaisin, lukuunottamatta koulua jossa päivä loppui perjantaisin kaikilla klo 14.

Vierailija
37/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä selvästi eniten ruuhkaa jos tuo kl 9 ja hakee kl 15 kuten me. Ennen 8 ei kuulemma tule kuin ani harva vaikka päiväkoti aukeaa kl 7. Joskus kun ollaan menty lapsen harrastukseen pk:n ohi noin kl 16.30. on päiväkodin piha jo tyhjä vaikka menee kiinni vasta kl 17. Päiväkodissa noin 60 lasta. Teen reilusti lyhennettyä päivää ja saan myös tietenkin vähemmän palkkaa jotta saan pidettyä lasten päivät tuossa noin kuudessa tunnissa. Musta olisi kamalaa jos lapsi olisi vika vaikka tietenkin joku joka päivä pakosta on, toivottavasti ei aina sama lapsi. Edellisessä päiväkodissa oli kammoittavaa kun siellä lapset roikkuivat aidalla ja lähes kilpailivat ketä tultiin eka hakemaan, nyt ei ole sitä eli viihtyvät kai paremmin.

Vierailija
38/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 21:53"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 21:48"]

Kyllä meillä Helsingin kantakaupungin alueella on puoli viiden jälkeen vielä paljon lapsia paikalla. Ennen neljää ei edes kannata hakea lasta, kun ei se kuitenkaan suostu lähtemään, kun kaverit on vielä paikalla. Tosin jos hakee edes vähän neljän jälkeen, niin sitten on hyvin todennäköisesti koko päiväkodin ainoa lapsi.

[/quote]

Jos hakee vähän neljän jälkeen on ainoa lapsi mutta puoli viiden jälkeen on vielä paljon lapsia paikalla?

[/quote]

viiden, viiden, viiden :)

 

Vierailija
39/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quoteauthor="Vierailija" time="25.09.2015 klo 21:59"]

Ja tosi moni työssäkäyvä vie lapsen surutta vapaapäivinä kin hoitoon.

[/quote]

Päiväkodin tädit näkee röntgenkatseellaan, onko vanhempi oikeasti menossa töihin ja senkin, jos vanhempi suuntaa kotiin, ettei hänellä ole etätyöpäivä. Totuus on tarua ihmeellisempää.

Vierailija
40/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 21:12"]

Myöhäinen aika, puolet lapsista haetaan jo kolmelta

[/quote] työttömien lapsia vai? Työssäkäyvä Hgissä työaika esim 8-16 ja päiväkoti 30 min päässä.