Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi ryhmänsä ainoa jäljellä, kun haetaan 16.15?

Vierailija
25.09.2015 |

AV:lta saa sellaisen kuvan, että "kaikki" lapset ovat aina hoidossa 6-17, mutta oma lapsi saa kyseenalaisen kunnian olla se joka haetaan viimeisenä... Ei ihan aina, mutta useimmiten paikalla on 16.15-16.20 välillä vain oma lapsi ja pari lasta muista ryhmistä. Onko ihan normitilanne vai jotenkin poikkeus? Mulla kun oli oikeasti sellainen luulo, että vielä varttia vaille viisi lapsia on tosi paljon paikalla. Päikky on auki 6.30-17.00.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin työtön ja vein lapseni päivähopitoon ja kellahdin sänkyyn palatessani kotiin. On siinäkin mutsi, patalaiska luuseri. Tosin lapseni oli jo lähes 4 v ja ajattelin että nyt on korkea-aika mennä jo puolipvä päikkäriin ja oli paljon myös vapaapäiviä jolloin touhusimme muuta, kävimme eri tilaisuuksissa, metsäretkillä jne.

Vierailija
42/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ehdin lasta hakemaan vasta 16.25-16.30 ja tuo 16.30 on takaraja,lapsi on yleensä silloin yksin,mutta minkä sille mahtaa kun työt loppuu 16.00 ja 25km työmatka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsen hoitoaika on suunnilleen 8.50-16.10. Päiväkodissa on yleensä aamulla pari lasta paikalla, kun tulemme ja iltapäivällä jää max 2 lasta. Monesti olen ihmetellyt, millaista työaikaa ihmiset tekevät kun lapset ovat niin lyhyitä päivä hoidossa. Ja lapseni onko isompien puolella päiväkodissa.

Vierailija
44/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:36"][quoteauthor="Vierailija" time="25.09.2015 klo 21:59"]

Ja tosi moni työssäkäyvä vie lapsen surutta vapaapäivinä kin hoitoon.

[/quote]

Päiväkodin tädit näkee röntgenkatseellaan, onko vanhempi oikeasti menossa töihin ja senkin, jos vanhempi suuntaa kotiin, ettei hänellä ole etätyöpäivä. Totuus on tarua ihmeellisempää.
[/quote]siitä en osaa sanoa. En ole päiväkodissa töissä mutta tunnen vanhempia jotka näin tekevät ikävä kyllä.

Vierailija
45/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien lapsen hoitoon klo 07:30. Sen jälkeen ehdin ajaa kaupunkiin työpaikalle, käydä työhuoneessa, mennä luokkaan ja avata koneen klo 08:00, jolloin oppitunti alkaa. Viimeinen oppitunti loppuu usein klo 15:45, jonka jälkeen sammutan koneen, siistin hieman luokkaa jos on tarvis ja menen työhuoneeseen viemään paperit ja kirjat. Täytän tuntipäiväkirjan viimeisen tunnin osalta ja sammutan koneen. Lähden ajamaan päiväkotiin, josta haen lapsen noin klo 16:20-16:30. Sitten kotiin. Lapsemme ei ole edes pisimpään päiväkodissa omassa ryhmässään. Mieheni tekee 8-16 töitä pidemällä työmatkalla, joten hänen kyydityksessään lapsi joutuisi olemaan vielä pidempään hoidossa.

Vierailija
46/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:36"][quoteauthor="Vierailija" time="25.09.2015 klo 21:59"]

Ja tosi moni työssäkäyvä vie lapsen surutta vapaapäivinä kin hoitoon.

[/quote]

Päiväkodin tädit näkee röntgenkatseellaan, onko vanhempi oikeasti menossa töihin ja senkin, jos vanhempi suuntaa kotiin, ettei hänellä ole etätyöpäivä. Totuus on tarua ihmeellisempää.
[/quote]

Meillä vanhemmat tuovat työvuorot joista näkee milloin ovat töissä ja paljon lapsia myös vanhempien vapaapäivinä töissä.
On myös helppoa tunnistaa tietyistä ammateista, että onko vanhempi menossa töihin vai ei. Aina ollaan hyvin laitettuja koska työ sitä vaatii ja silti usein tullaan meikittä jumppavaatteissa. Yksi äiti asuu päiväkodin vieressä ja tuo lapsen hoitoon itse pukeutuneena pyjamahousuihin. On aivan eri näköinen kun on menossa töihin.
Ja näkeejän näitä vanhempia syömässä yhdessä kun lapset ovat päiväkodissa tai shoppailemassa. Yksi isä pelailee pelikonetta kaupoissa päivisin kun ei jaksa olla lastensa kanssa ja tämä isä on töissä aina 3 viikkoa ulkomailla ja sitten 3 viikkoa kotona eikä lapsilla ole yhtäkään ylimääräistä vapaa päivää. Erittäin surullista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:36"][quoteauthor="Vierailija" time="25.09.2015 klo 21:59"]

Ja tosi moni työssäkäyvä vie lapsen surutta vapaapäivinä kin hoitoon.

[/quote]

Päiväkodin tädit näkee röntgenkatseellaan, onko vanhempi oikeasti menossa töihin ja senkin, jos vanhempi suuntaa kotiin, ettei hänellä ole etätyöpäivä. Totuus on tarua ihmeellisempää.
[/quote]

Tämä itseäkin hämmästyttää, että mistä tädit tietää kellä on viikolla vapaapäivä tai yövuorojen valvontavapaa. Itse ainakin vien lapsen hoitoon ennen yövuoroa ja ensimmäisenä vapaapäivänä yövuoroputken jälkeen. En ole vuoroistani päiväkodissa puhunut, kun se ei heidän asiansa ole. Ei ole vuoropäivänoti, koska puolisolla on normityöaika. Minun vuorotyön ansioista lapsella on silti usein vapaapäiviä ja 4-6h hoitopäiviä.

Vierailija
48/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olekin hassua että sen tosiaan tietää onko vanhempi töissä vai ei! Ihan kaikkia kertoja ei tietenkään pysty tietämään, mutta vanhempi on varmasti kotona / ollut jo jonkin aikaa kotona...

-jos on aiemmin kertonut ettei pysty tekemään etätöitä ja tuo ja hakee lapsen kotiverkkareissa tai ilman meikkiä joka normaalisti naamalla.

-Sähköpostia lähetettäessä tulee vastaus "olen lomalla viikon 38" ja lapsi ollut koko viikon hoidossa

-Vanhempi kertoo itse, että on lomalla. Tai sitten isyysvapaalla. 

-Vanhempi hakiessaan lasta kertoo lapselle kuinka se ja se ruoka on uunissa odottamassa /liedellä porisemassa. Tällöin vanhempi ei siis koko päivää ole välttämättä kotona, mutta kommenttina tuohon että kuinka vanhemmat hakevat lapsensa heti kun pystyvät. Eivät hae.

-Vanhempi kertoo kuinka on koko päivän viettänyt hulluilla päivillä shoppailemassa.

-Vanhempi tulee lenkkeillen vastaan kun ryhmä menee retkelle puistoon.

-Vanhempi kaartaa kotipihaltaan päiväkodin pihaan tullen muka töistä, vaikka aiemmin kotiin lähtenyt työntekijä on nähnyt vanhemman lenkillä. 

 

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:53"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:36"][quoteauthor="Vierailija" time="25.09.2015 klo 21:59"] Ja tosi moni työssäkäyvä vie lapsen surutta vapaapäivinä kin hoitoon. [/quote] Päiväkodin tädit näkee röntgenkatseellaan, onko vanhempi oikeasti menossa töihin ja senkin, jos vanhempi suuntaa kotiin, ettei hänellä ole etätyöpäivä. Totuus on tarua ihmeellisempää. [/quote]siitä en osaa sanoa. En ole päiväkodissa töissä mutta tunnen vanhempia jotka näin tekevät ikävä kyllä.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/55 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon ihan reippaasti että mulla on vapaapäivä jos silloin tuon lapsen hoitoon (silloinkin pidän lapsen hoidosa vaan kl 12) ja että siivoannyt aamupäivän kotona jos yhtään juttelen aamulla pidempään hlökunnan kanssa. tai että menen vasta kl 12 töihin jos näin on ja tuon jumppavaatteissa lasta hoitoon kl 9 (menen salin kautta töihin). Mulla on lapsi niin usein kokonaan kotona lomapäivinä ja loma-aikoina ettei hävetä.  

Vierailija
50/55 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehdään molemmat miehen kanssa vuorotöitä ja usein lapselle tulee lyhyitä päiviä. Esim. jos toinen menee iltaan ja toinen aamuun. Ja meidän aamuvuorot loppuu jo klo 14-15. Meillä on myös lapset aina olleet hoidossa vain 10-16 pvä kuukaudessa. Nyt on 5-vuotiaan sopimuksessa 16 päivää, koska selvästi on hoitajienkin mielestä parempi että on siellä enemmän (arka lapsi). Joten silloin tällöin vien myös omana vapaapäivänä. Ei tunnu kivalta, mutta toisaalta ensi vuonna on sitten eskarissa joka arkipäivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/55 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitän, että päiväkodin sijainti ratkaisee aika paljon. Jos se on lähellä työpaikkoja, ehditään hakea paljon aikaisemmin kuin sellaisesta, joka on lähellä kotia ja työmatkaa on noin puoli tuntia.

Eihän se pelkkä työaika vaikuta hoitoaikaan vaan se, kuinka pitkä matka on työpaikasta hoitopaikkaan. Esimerkiksi omien lasten hoitopaikka oli sivukylässä, josta oli tavallisiin virastopaikkoihin oli noin puolen tunnin ajomatka. Tästä tuli hoitopäivään jo tunti lisäaikaa, kun lapsi oli hoidossa työmatkan ajan. Toiseksi aika monella vanhemmalla oli sellainen työ, että piti olla jossakin 100 km:n päässä työpäivän alkaessa. Siksi päiväkoti oli auki tarpeen mukaan klo 6-17. 

Perjantaisin monissa ns. duunaripaikoissa tehdään lyhempi työpäivä. Viikolla tehdään täyttä 8 tunnin päivää ja pidetään ehkä lyhemmät ruokatunnit, niin 37.15 tunnin työviikolla jää perjantai lyhemmäksi. Myös koulupäivät ovat usein lyhempiä ja opettajat lähtevät työpaikalta perjantaisin heti kun ehtivät. 

Monen lapsen hoitoaikaa lyhentää se, että on kaksi vanhempaa. Myöhemmin töihin menevä vie, ja aikaisemmin töistä tuleva hakee. 

Vierailija
52/55 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotien väliset erot on kyllä oikeasti hurjia. Olen ollut töissä talossa, jossa todella iso osa lapsista oli paikalla yli 9 tuntia joka päivä, ensimmäiset tulivat klo 6.15 ja viimeiset haettiin 17.30 kun pk meni kiinni.

Nykyisessä työpaikassa ekat lapset tulevat klo 7 jälkeen, usein ryhmän ensimmäinen on paikalla vasta 7.30. Klo 16.30 jälkeen paikalla on enää muutama koko talossa, perjantaisin ei ketään.

En osaa ammattilaisenakaan sanoa mistä ero johtuu. Talot ovat samalla alueella Helsingissä, perheiden sosio-ekonomisissa tilanteissa ei vaikuta olevan eroa jne. Mutta ilmiö on todella mielenkiintoinen! Ehkä joku alitajuinen "pakko" ohjaa vanhempia, kukaan ei halua, että oma lapsi on viimeinen tms?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/55 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vie, toinen hakee, niin saa lyhyemmät päivät. Itse teen 6 h päivää, joten lapsi hoidossa noin 7.45-15. Mulla melkein tunnin työmatka suuntaansa. Aiemmin hain vielä aikaisemmin ja isä vei myöhempään.

Vierailija
54/55 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 21:39"]Kyllähän jokainen vanhempi pitää lastaan päiväkodissa niin lyhyttä päivää kuin mahdollista. Isovanhemmat hakee aiemmin tai tehdään erikoisjärjestelyjä. Samoin jos esim. toinen vanhemmista on vuorotöissä, niin saattaa päästä hakemaan lapsen jonain päivinä  jo klo 14.00 jälkeen (aamuvuorot alkavat yleensä klo 6-7 välillä, tällöin se kahdeksaksi tai yhdeksäksi töihin menevä vanhempi on vienyt lapset ja vuorotyöläinen sitten hakee).

Olisi mukava tietää miten niitä tutkimuksia on tehty, joista aina uutisoidaan kauhistellen että suurin osa päiväkotilapsista ovat päikkärissä yhdeksän tunntia ja yli? Toki varmasti on perheitä, joissa joudutaan turvautumaan pitkiin päiviin, mutta ainakin oman kokemukseni mukaan se on vähemmistö.     
[/quote]
Päiväkodeissa lasketaan päivittäin kuinka kauan kukakin lapsi on ollut hoidossa jotta nähdään täyttöasteet ja suhdeluvut. Sillä seurataan myös lapsen ylimääräisiä vapaapäiviä ja että toteutuuko esim kuuden tunnin hoitosopimus.
Eli tästä saa suoraa tilastot laspen hoitopäivien pituudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/55 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän merkitystä ole asuinpaikalla. Työmatkan pituus ja vanhempien työn luonne vaikuttavat. Työpaikkaomavaraisessa kaupungissa jossa on paljon suorittavan työn tekijöitä hoitopäivät varmaan lyhyempiä kuin ylipitkää päivää tekevien asiantuntija/esimiesportaan ruuhkassa ajavien asuma-alueilla.