Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi ryhmänsä ainoa jäljellä, kun haetaan 16.15?

Vierailija
25.09.2015 |

AV:lta saa sellaisen kuvan, että "kaikki" lapset ovat aina hoidossa 6-17, mutta oma lapsi saa kyseenalaisen kunnian olla se joka haetaan viimeisenä... Ei ihan aina, mutta useimmiten paikalla on 16.15-16.20 välillä vain oma lapsi ja pari lasta muista ryhmistä. Onko ihan normitilanne vai jotenkin poikkeus? Mulla kun oli oikeasti sellainen luulo, että vielä varttia vaille viisi lapsia on tosi paljon paikalla. Päikky on auki 6.30-17.00.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset tehneet pitkää päivää klo 7-7.30 alkaen n 16.30 saakka koska olen yksin samalla paikkakunnalla ja mies reissutyössä. Muut vanhemmat jäivät vähän vieraiksi. Ei kuitenkaan ollut yleensä viimeinen haettava, ensimmäinen melkein aina. nyt jo koululaisia.

Vierailija
2/55 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 21:48"]Se oli muksuna parasta olla vikojen joukossa lähdössä :3 Jos oli vika, oli KAIKKIIN leluihin all access ilman tappelua...
[/quote]

Ai musta taas oli hanurista olla aina se viimeinen. Yksin siellä isolla pihalla. Olin myös monesti aina ensimmäinen. Hoitajilta toki olisin saanut paljon huomiota ainoana ja olisinkin siitä pitänyt mutta olin hiljainen ja ujo lapsena niin hoitajat ilmeisesti kokivat niin että parempi antaa minun vaan olla itsekseen. Niisk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi menee eskariin n. klo 8.30, jolloin on viimeistään mentävä kun toiminta alkaa. Haetaan kotiin n. puoli neljä-neljä. Paikalla on yleensä tuolloin vielä ainakin puolet ryhmän lapsista ja moni haetaan siinä neljän pintaan. Eilan menin hakemaan poikaa klo 15 ja tämä oli vihainen kun oli leikit kesken kavereiden kanssa.

Vierailija
4/55 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja 48 on helsinkiläinen.

Vierailija
5/55 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 21:12"]Myöhäinen aika, puolet lapsista haetaan jo kolmelta
[/quote]

Meilläpäin oma lapseni lähti aina ekana, kun kolmelta hain.

Vierailija
6/55 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:31"]Mä olen huomannut että ilmeisesti "kaikki" meidän kaupungissa pääsee perjantaisin aikaisin töistä. Klo 15 on suurin osa lapsista haettu tai ollaan juuri hakemassa pk:sta ja niin ikään klo 15 on hirveät ruuhkat ruokakaupassa. Miten se on mahdollista? Mä olen ollut elämäni aikana monessa työpaikassa ja missään ei päässyt perjantaisin aikaisin, lukuunottamatta koulua jossa päivä loppui perjantaisin kaikilla klo 14.
[/quote]

Hoitoalalla arkipäivää. Monessa työpaikassa on myös ns. liukumat.

Vierailija
7/55 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin ap ihan samaa omien lasteni ollessa päivähoidossa!!! 

Perhepäivähoitajilla sen sijaan tuntuu jostain syytä lapset olevan paljon myöhempään saakka?

Mutta, joo, ihmeen aikaisin päikystä pääsivät lapsiaan hakemaan! Moni varmaan tekee lyhennettyä päivää töissä?

Vierailija
8/55 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:58"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:36"][quoteauthor="Vierailija" time="25.09.2015 klo 21:59"]

Ja tosi moni työssäkäyvä vie lapsen surutta vapaapäivinä kin hoitoon.

[/quote]

Päiväkodin tädit näkee röntgenkatseellaan, onko vanhempi oikeasti menossa töihin ja senkin, jos vanhempi suuntaa kotiin, ettei hänellä ole etätyöpäivä. Totuus on tarua ihmeellisempää.
[/quote]

Meillä vanhemmat tuovat työvuorot joista näkee milloin ovat töissä ja paljon lapsia myös vanhempien vapaapäivinä töissä.
On myös helppoa tunnistaa tietyistä ammateista, että onko vanhempi menossa töihin vai ei. Aina ollaan hyvin laitettuja koska työ sitä vaatii ja silti usein tullaan meikittä jumppavaatteissa. Yksi äiti asuu päiväkodin vieressä ja tuo lapsen hoitoon itse pukeutuneena pyjamahousuihin. On aivan eri näköinen kun on menossa töihin.
Ja näkeejän näitä vanhempia syömässä yhdessä kun lapset ovat päiväkodissa tai shoppailemassa. Yksi isä pelailee pelikonetta kaupoissa päivisin kun ei jaksa olla lastensa kanssa ja tämä isä on töissä aina 3 viikkoa ulkomailla ja sitten 3 viikkoa kotona eikä lapsilla ole yhtäkään ylimääräistä vapaa päivää. Erittäin surullista.
[/quote]

Mitä mä just luin?! Päiväkotiin tuodaan vanhempien työvuorot? Missä? Miksi? Ja oletko muka päiväkodin henkilökuntaa? Miksi uhut asiakkaittesi asioista?

Vierailija
9/55 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on käytännössä niin, että ainakin minun työpaikallani joka vuosi on erilainen. Syksyllä tilannetta ja lapsimääriä eri kellonaikaan seurataan. Tämän mukaan sitten johtaja soittelee meidän tuövuoroja niin, että aikuisia on tarpeeksi paikalla päivän eri aikoina.

Esim tänä syksynä lapsia on paljon jo ennen puoli kahdeksaa, eli sattuu olemaan sellainen työaika useilla vanhemmilla. Vastaavasti heidät myös haetaan sitten kolmen maissa. Viime vuonna oli täysin päinvastoin: aamut olivat hiljaisia, ja puoli viideltä oli vielä useita lapsia hakemassa.

Ja sitten on ne muutamat perheet, joiden lapsi tuodaan aina varhain ja haetaan aina myöhään. Niitäkin on, ja lapsen edun takia seurataan, ettei hoitopäivät saisi olla yli 10-tuntisia. Ja syynä voi olla yksinhuoltajuus, tukiverkoston puute, mielenterveysongelmat, uupuminen, työmatkan pituus, urakeskeisyys tai ihan vaan ymmärryksen puute. Perheet ovat yksilöllisiä ja vuodet päivähoidossa erilaisia. Toki on eroja myös asuinalueiden välillä, esimerkiksi julkisilla kulkemisen vaikeus voi vaikuttaa yllättävän paljon hoitopäivän pituuteen.

Vierailija
10/55 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:06"]

Ja sitten on ne muutamat perheet, joiden lapsi tuodaan aina varhain ja haetaan aina myöhään. Niitäkin on, ja lapsen edun takia seurataan, ettei hoitopäivät saisi olla yli 10-tuntisia. 

[/quote]

Aaa, miten käytännössä seuraatte ja miten puututte siihen jos lapsen hoitopäivät on pitkiä??

Vierailija
11/55 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta pienten lasten vanhemmilla on (käsittääkseni ihan lain mukaan?) oikeus tehdä lyhyempää työpäivää. Meillä ainakin suurin osa pineten öasten vanhemmista (tai oikeammin ehkä äideistä...) tekee 6h päivää.

Vierailija
12/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhäinen aika, puolet lapsista haetaan jo kolmelta

Vierailija
13/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelin jokunen vuosi sitten päivähoidossa ja ihmettelin usein tuota samaa. Miten kummassa ihmiset, jotka kertovat olevansa duunissa 8-16, voivat hakea lapsensa lähes joka päivä klo 15 mennessä. Sehän on hienoa toki lasten kannalta. Nykyään vaan itsellä on se tilanne, että lapset haetaan, kun on ilmoitettu, eli noin 20min. työpäiväni päättymisestä.

Vierailija
14/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kokemusta kolmesta päiväkodista ja suurin osa lapsista on päiväkodissa klo 8-16 välisenä aikana. Kun vein lapsia myöhempään eli klo 8.30-9.30, niin pihallahan oli jopa ajoittain ruuhkaa. Samoin kuin hain aiemmin, niin klo 15 oli samasta ryhmästä useamman haku ja ihan hyvin tutustuin lasten päiväkotikavereiden vanhempiin, vaikka vein myöhään ja hain aikaisin.

Nyt kun on ollut pidempiä päiviä eikä miestä apuna, niin klo 7.20 lapseni on toinen päiväkotiin tulija ja klo 16.30 hän on toisiksi viimeinen - ja näin lähes aina.

Varmaan on päiväkoteja, joissa toisin, mutta ei päde ainakaan meidän lasten päiväkotiin.  

Vierailija
15/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

16.30 menee päiväkoti kiinni

Vierailija
16/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän jokainen vanhempi pitää lastaan päiväkodissa niin lyhyttä päivää kuin mahdollista. Isovanhemmat hakee aiemmin tai tehdään erikoisjärjestelyjä. Samoin jos esim. toinen vanhemmista on vuorotöissä, niin saattaa päästä hakemaan lapsen jonain päivinä  jo klo 14.00 jälkeen (aamuvuorot alkavat yleensä klo 6-7 välillä, tällöin se kahdeksaksi tai yhdeksäksi töihin menevä vanhempi on vienyt lapset ja vuorotyöläinen sitten hakee).

Olisi mukava tietää miten niitä tutkimuksia on tehty, joista aina uutisoidaan kauhistellen että suurin osa päiväkotilapsista ovat päikkärissä yhdeksän tunntia ja yli? Toki varmasti on perheitä, joissa joudutaan turvautumaan pitkiin päiviin, mutta ainakin oman kokemukseni mukaan se on vähemmistö.     

Vierailija
17/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lasten päiväkodissa taas ei ole juuri yhtään lasta ennen puolta yhdeksää ja puolet haetaan vasta puoli viiden jälkeen.

Vierailija
18/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja miehellä menee työajat vähän limittäin, joten joskus on niin että vien lapsen ysiin ja mies hakee 15-16 välillä.

Vierailija
19/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli muksuna parasta olla vikojen joukossa lähdössä :3 Jos oli vika, oli KAIKKIIN leluihin all access ilman tappelua...

Vierailija
20/55 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä Helsingin kantakaupungin alueella on puoli viiden jälkeen vielä paljon lapsia paikalla. Ennen neljää ei edes kannata hakea lasta, kun ei se kuitenkaan suostu lähtemään, kun kaverit on vielä paikalla. Tosin jos hakee edes vähän neljän jälkeen, niin sitten on hyvin todennäköisesti koko päiväkodin ainoa lapsi.