Sain saikkua, mutta työnantaja pakottaa töihin
Kommentit (91)
Olen miettinyt joskus tätä kun esimies päättää sairaslomasta lääkärintodistuksen perusteella (eli esimies päättää, lääkäri ei). Jos sitten työntekijä käy työnantajan osoittamassa työterveyshuollossa ja saa sairaslomatodistuksen siitä, että on työkyvytön vaikkapa noroviruksen vuoksi.
Voiko työnantaja tosissaan vaan päättää, että enpäs usko tätä ja evätä työntekijältä palkan? Siinähän on siten turha käydä hakemassa tukevaa lausuntoa toiselta lääkäriltä kun ei työnantajan tarvitse hyväksyä niitä, joita ei osoitettu työterveyslääkäri ole kirjoittanut. Kertokaa mulle miten tässä sitten toimittaisiin? Pitäisikö vaan tyytyä olemaan kotona palkatta kunnes oksennus ja paska ei enää lennä?
Työnantaja kyllä yleensä usko työterveyslääkäriä. Työnantaja ei ole lääkäri.
Koittakaa nyt hyvät ihmiset kysyä niiltä esimiehiltänne. Itse olen kunnallinen esimies. Meillä kyllä jokainen työntekijä tietää, että lääkärintodistus, joka on siis asiantuntijalausunto, viedään mahdollisimman pian esimiehelle, joka päättää sairausloman myöntämisestä ja sen palkallisuudesta. Jos esimies ei luota lääkärintodistukseen tai pidä sitä riittävänä näyttönä työkyvyttömyydestä, ohjataan työntekijä työterveyshuoltoon hankkimaan lisäselvitystä. Jos diagnoosi on edelleen esim. Lievä masennus, niin yleensä emme käske töihin mutta palkka jää maksamatta.
Kuulutko liittoon? Soita sinne. Miten se työnantaja käytännössä pakottaa sut töihin, siis mitä tekemään?
Meilläkin on muutama sairauslomalainen tälläkin hetkellä töissä. Eivät voi valittaa mihinkään.
Saikku on suositus, työnantaja saa määrätä sinut tekemään kuntosi mukaista työtä. Siihen en ota kantaa onko se sitten aina niin viisasta pakottaa kipeä tai loukkaantunut töihin...
Työnantajan ei tarvitse hyväksyä saikkua
Sanakin jo kuvaa lusmuilua.
Työnantajan ei tarvitse myöntää sairauslomaa, jos hänellä on osoittaa korvaavaa työtä.
Riippuu ihan siitä mikä sairaus/vamma aplla on ja mitä työtä tekee.
Jos toimistoduunarilla on jalka poikki niin pystyy useimmiten tekemään hommia.
Ta tosiaan voi määrätä saikulla olijan toisiin työtehtäviin joita voi tehdä...
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 20:33"]
Mitäs ihmettä täällä tapahtuu? Muutama viikko sitten itkettiin, että saikku tulee vastaisuudessa "maksamaan" työntekijälle ja nyt jengi on sitä mieltä, että työnantaja voi kieltää saikun?! Lyhyt on kansan muisti :D
[/quote]
Kuka on itkenyt sinä ilmeisesti, ei tarvitse suostua. Liittykää oman alan liittoon,ellette ole jäseniä, kukaan muu ei sinua puolusta.
Mielenkiintoinen ketju. Monissa vastauksissa neuvottiin ottamaan yhteyttä liittoon. Olin jotenkin ymmärtänyt mielenilmausperjantaista, että liitot ovat taantumuksellisia ja suorastaan perkeleestä.