Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Treenivaatteiden peseminen 30 asteessa - mitä ihmettä?!

Vierailija
25.09.2015 |

Siis mitä ihmettä! Useimmissa ostamistani treenivaatteissa näyttää pesuohje olevan 30 astetta. Siis 30 astetta!

Voiko kukaan pestä hikisiä (ja pahimmassa tapauksessa siis haisevia) urheilukamppeita 30 asteessa ja kuvitella niiden ihan oikeasti puhdistuvan?

Onko teillä kokemusta, missä lämpötilassa pesette yleensä urheiluvaatteenne? Noudatatteko aina pesuohjetta? Kyseessä on Under Armourin melko kalliit tamineet, en mielelläni pilaisi niitä pesemällä pesuhjeiden vastaisesti liian kuumallakaan, mutta hyvin vaikea uskoa niiden puhdistuvan noin haaleassa vedessä...

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 11:02"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 11:00"]

Mä pesen 40 asteessa, ohjeissa on 30.

[/quote]

Ei ole vaikuttanut vaatteeseen mitenkään negatiivisesti? Värit edelleen ok, vaatteen pinta ja materiaali ok?

[/quote]

Kolmenkympin ohje on vaatteessa suojaamassa valmistajan selustaa.

Vierailija
22/61 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon te hikoatte, jos vaatteita ei voi pestä 30c:ssä... :X Ja noi persehiet.. Käyttäkää alushousuja!!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudemmat treenivaatteet 40 astetta ja sit kun on jo vähän kuluneen näköinen oloinen, heitän 60 lakanoiden kanssa. Hyvin ovat mielestäni kestäneet. Treenirintsikat pitäisi kyllä pestä heti 60 kun ne ottaa eniten sitä hikeä koko ajan iholta ja alkaa haista heti kastuttuaan. 

Vierailija
24/61 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen ruumiinlämpö on melkein 40 astetta eivätkä vaatteet sula, vaikka ovat koko päivän päällä.

Vierailija
25/61 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 11:24"]

Ihmisen ruumiinlämpö on melkein 40 astetta eivätkä vaatteet sula, vaikka ovat koko päivän päällä.

[/quote]

Siis mitä? Vaatteet ei sula?

Taisit nyt hieman käsittää ongelman väärin... Enemmänkin miettisin ehdottamasi  "sulamisen" sijaan esim. värien sekoittumista, värien haalistumista, printtien kulumista ja halkeilua, materiaalin nyppyyntymistä, materiaalin heikentymistä, kestokyvyn heikentymistä, hien ja hajun pinttymistä... Hyvä vaan jos vaatteet voisi pestä 30 asteessa ja tulisi puhdasta, mutta pahoin pelkään ettei onnistu.

Ehkä joku tietty pesuaine on riittävän tehokasta myös pienissä lämpötiloissa? Todnäk. käyttöönottopesisin vaatteet ekaksi tuossa 30 asteessa ja sitten oikean käytön jälkeen siirtyisin 40 asteeseen.

Vierailija
26/61 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kunnon kone, niin kyllä ne lähtee puhtaaksi kolmessakin kympissä. Pesen tavallisetkit vaatteet 30 tai 40 asteen ohjelmalla.

Vierailija
27/61 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiki ja ihosta irtoava kosmetiikka ja rasva ovat niin jämäkkää tavaraa, että 60 asteen pesu tarvitaan, että puhdasta tulee. Valmistajat laittavat älyttömän alhaisia pesulämpötiloja pesuohjeisiinsa varmuuden vuoksi.

Mahdollisesti puhtaalta pesun jälkeen tuntuva vaate ei ole puhdas, jos pesty 30-40 asteessa.

Vierailija
28/61 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaate saattaa näyttää puhtaalta pestäessä 30 asteessa, mutta vaatteessa olevat liat ja bakteerit ei kuole vaan jää vaatteeseen.

Vierailija
29/61 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen kaikenmerkkiset 40 ja rummutan kuiviksi. Eivät mene miksikään :)

Vierailija
30/61 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki treenivaatteeni ovat kestäneet 60 asteessa pesemisen. Hajuttomalla pesuaineella pestessä tuoksuero on valtava 40 asteessa pestyihin.

Vierailija
31/61 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama alusvaatteissa, eli pesuohjeissa suosituslämpötila 30 astetta. 

30 asteen pesu alusvaatteissa on suorastaan vitsi. Uuh, pelkkä ajatuskin...

Alle 60 asteen ei puhdasta tule, pöpöt pitää juhliaan, vaikka silmällä et sitä huomaisi.

Vierailija
32/61 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tuon takia en osta juuri urheiluvaatteita. Vaatteet, jotka keräävät jo materiaalinsa puolesta hien hajua, on merkattu pestäväksi 30 asteessa. hullua.

Käytän urheillessa ikivanhoja puuvillaisia teeppareita, jotka pesen 60 asteessa. Vanhimmat vuodelta 1995, eikä hajusta tietoakaan. Käytän aina tuoksuttomia pesuaineita, joten hajulla on minulle väliä.

Urheilurintsikat pesen 40 asteessa, joskus 60 asteessa. Periaatteessahan polyesteri kestää 60 asteen pesua ihan hyvin, lycra on sitten pieni kysymysmerki.

Vierailija
33/61 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen kuudessakympissä. Käytän treenatessa halpisrytkyjä ja jos hajoavat, ostan uusia halpiksia tilalle. EVVK jotkut urheiluvaatteet.

Vierailija
34/61 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pesen kaikki urheiluvaatteet heti yhden käyttökerran jälkeen 40 asteessa (ihan OK näihin halpoihin H&M urheiluvaatteisiin), ei niihin silloin jää mitään pinttynyttä hajunvaaraa.

Vierailija
35/61 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pessyt miehen pelipaidat 40:ssä asteessa. Joskus hänellä oli sellainen paita, joka puhdistui tuossa pesussa ok, mutta käytön aikana alkoi haista ihan kaamealle. Ja yllätys: sitten alle murrosikäisellä lapsella oli samaa materiaalia paita ja sekin alkoi löyhkätä, vaikkei lapsen hiki sillä tavalla haissut yleensä. Kummastakin paidasta on hankkiuduttu eroon.

Noin muuten olen vähän alkanut miettiä, miten hyvin vaatteet puhdistuvat 40:ssä asteessa. Mietintä alkoi siitä, että sinänsä muuten ihan tehokkaan oloisesta pyykkikoneesta (jossa on välillä pyöritetty se puhdistava 90 astetta pesu) meni huuhteluainesysteemi rikki. Pyykkipulverimme ei ole vahvan hajuista ja kyllä heti huomasi, että 40:n asteen pesun jälkeen vaatteet haisivat paljon tunkkaisemmille kuin 60:n asteen pesun jälkeen. Puhumattakaan sitten siitä, jos pesi tavallista nopeamman 40:n asteen pesun. Jotenkin tuli mieleen, että tuoksuvien huuhteluaineiden merkitys on siinä, että ne peittävät lian hajun... No, nyt olen pessyt ohjeen vastaisesti enemmän 60:ssä asteessa ja hyvin ovat vaatteet kestäneet.

Vierailija
36/61 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 12:36"]

Just tuon takia en osta juuri urheiluvaatteita. Vaatteet, jotka keräävät jo materiaalinsa puolesta hien hajua, on merkattu pestäväksi 30 asteessa. hullua.

Käytän urheillessa ikivanhoja puuvillaisia teeppareita, jotka pesen 60 asteessa. Vanhimmat vuodelta 1995, eikä hajusta tietoakaan. Käytän aina tuoksuttomia pesuaineita, joten hajulla on minulle väliä.

Urheilurintsikat pesen 40 asteessa, joskus 60 asteessa. Periaatteessahan polyesteri kestää 60 asteen pesua ihan hyvin, lycra on sitten pieni kysymysmerki.

[/quote]

Puuvillaiset vaatteet ovat ok, jos ei hikoile paljon. Minun on aivan pakko käyttää niitä hikeä imeviä urheiluvaatteita, koska puuvillaisia yms vaatteita käyttäessä paidat kastuisivat likomäriksi + alavartalosta näyttäisi siltä, että olen pissannut housuuni, koska hikoilen niin paljon. Puhumattakaan siitä olosta, että ne kastuneet puuvillaiset vaatteet takertuvat ihoon.

Vierailija
37/61 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 11:40"]

Osta kunnon kone, niin kyllä ne lähtee puhtaaksi kolmessakin kympissä. Pesen tavallisetkit vaatteet 30 tai 40 asteen ohjelmalla.

[/quote]

Mitähän se kunnon kone tekee? Ampuu bakeerit ritsalla kuoliaiksi?

Vierailija
38/61 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 12:58"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 11:40"]

[/quote]

Mitähän se kunnon kone tekee? Ampuu bakeerit ritsalla kuoliaiksi?

[/quote]

Bakteerit, piti kirjoittaa. Toivottavasti tästä typosta ei tule uusi av-klassikko.

Vierailija
39/61 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen 60 pesuohjelmalla. Käytän etikkaa huuhteluaineen sijasta.

Vierailija
40/61 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 12:56"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 12:36"]

[/quote]

Puuvillaiset vaatteet ovat ok, jos ei hikoile paljon. Minun on aivan pakko käyttää niitä hikeä imeviä urheiluvaatteita, koska puuvillaisia yms vaatteita käyttäessä paidat kastuisivat likomäriksi + alavartalosta näyttäisi siltä, että olen pissannut housuuni, koska hikoilen niin paljon. Puhumattakaan siitä olosta, että ne kastuneet puuvillaiset vaatteet takertuvat ihoon.

[/quote]

Mä taas nimenomaan hikoilen mielestäni tosi paljon. Aika painava on t-paita pitkän lenkin jälkeen. Mutta mielestäni pienempi paha kuin se karmea haju mikä nykyaikaisista topeista hikisinä lähtee.