Treenivaatteiden peseminen 30 asteessa - mitä ihmettä?!
Siis mitä ihmettä! Useimmissa ostamistani treenivaatteissa näyttää pesuohje olevan 30 astetta. Siis 30 astetta!
Voiko kukaan pestä hikisiä (ja pahimmassa tapauksessa siis haisevia) urheilukamppeita 30 asteessa ja kuvitella niiden ihan oikeasti puhdistuvan?
Onko teillä kokemusta, missä lämpötilassa pesette yleensä urheiluvaatteenne? Noudatatteko aina pesuohjetta? Kyseessä on Under Armourin melko kalliit tamineet, en mielelläni pilaisi niitä pesemällä pesuhjeiden vastaisesti liian kuumallakaan, mutta hyvin vaikea uskoa niiden puhdistuvan noin haaleassa vedessä...
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 12:36"]
Just tuon takia en osta juuri urheiluvaatteita. Vaatteet, jotka keräävät jo materiaalinsa puolesta hien hajua, on merkattu pestäväksi 30 asteessa. hullua.
Käytän urheillessa ikivanhoja puuvillaisia teeppareita, jotka pesen 60 asteessa. Vanhimmat vuodelta 1995, eikä hajusta tietoakaan. Käytän aina tuoksuttomia pesuaineita, joten hajulla on minulle väliä.
Urheilurintsikat pesen 40 asteessa, joskus 60 asteessa. Periaatteessahan polyesteri kestää 60 asteen pesua ihan hyvin, lycra on sitten pieni kysymysmerki.
[/quote]
Puuvillaiset vaatteet ovat ok, jos ei hikoile paljon. Minun on aivan pakko käyttää niitä hikeä imeviä urheiluvaatteita, koska puuvillaisia yms vaatteita käyttäessä paidat kastuisivat likomäriksi + alavartalosta näyttäisi siltä, että olen pissannut housuuni, koska hikoilen niin paljon. Puhumattakaan siitä olosta, että ne kastuneet puuvillaiset vaatteet takertuvat ihoon.
[/quote]
Mä taas nimenomaan hikoilen mielestäni tosi paljon. Aika painava on t-paita pitkän lenkin jälkeen. Mutta mielestäni pienempi paha kuin se karmea haju mikä nykyaikaisista topeista hikisinä lähtee.
[/quote]
Mulla ei urheiluvaatteet haise, koska pesen ne aina heti yhden käytön jälkeen muiden pyykkien kanssa 60 asteessa.
Kaikki urheiluvaatteeni ovat kestäneet ihan hyvin, vaikka pesen ne yleensä 60 asteessa. Olen superhikoilija ja haluan hajun kunnolla pois vaatteistani. Pesulapuissa kyllä lukee 30 tai 40 astetta, mutta tosiaan eivät ole menneet miksikään kuumemmassa lämpötilassa.
Pesen yleenaä pikaohjelmalla 30:ssa heti käytön jälkeen. Käytän urheiluvaatteille tarkoitettua ainetta. Ei haise.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 12:58"]
Mitähän se kunnon kone tekee? Ampuu bakeerit ritsalla kuoliaiksi?
[/quote]
Käyttää ehkä enemmän vettä, jonka mukana lika huuhtoutuu pois. Kokeilepa lisätä edestä täytettävän lasiluukulliseen pesukoneeseen pesuainesäiliön kautta lisää vettä niin paljon että näkyy luukusta. Ihmettele sitten, kuinka likaista se vesi on ja mieti sitä, mihin se lika joutuisi, jos koneessa olisi vähemmän vettä.
Tässä kauheassa säästövimmassa on unohtunut olennainen, eli se että pyykistä pitäisi tulla puhdasta.
[/quote]
Mutu-tuntumalla taas vastattu. Vaatetta voi huuhdella vaikka maailman tappiin, mutta kun se ei riitä. Bakteerit eivät kuole alle 60 asteen, ei vaikka kone olisi niin uusi, että tulisi suoraan synnytyksestä.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 11:07"]
Pesisin 40 asteessa ja satunnaisesti 60 asteessa. Ei taatusti lähde 37 asteessa hautuneet kainalo- ja pershiet 30 asteen pesussa. Hyi helkkari.
[/quote]
Sama. Mieluummin käytän vähemmän aikaa puhdasta paitaa, jos vaikka 60 astetta kuluttaakin vaatteen kuitua enemmän, kuin kauemmin haisevaa.
No, ei ne bakteerit kyllä kuudessakympissä kuole!
Pesen 30 asteessa ja satunnaisesti käytän desinfiointiainetta, joka tappaa sitten bakteerit, jos niitä on muka jäänyt vaatteeseen muhimaan.
Sehän on sen merkki että on liikkunut tehokkaasti jos näyttää että on lorut pöksyissä! Itselläni tulee myös tissihikirinkulat eikä nolota yhtään.
Pesen vaihdellen pikapesuna illalla kun ei ehdi pitkää pesua 40 asteessa ja välillä 60 asteessa ja laadukkaat ja kalliit urheiluliivinikin ovat pysyneen kuosissaan useita vuosia. En itse ainakaan haista vaatteissani mitään pahoja hajuja enkä ole sairastellut bakteereista.
Mä pesen 40 asteessa, ohjeissa on 30.
Pesen neljässäkympissä hienopesulla.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 11:00"]
Mä pesen 40 asteessa, ohjeissa on 30.
[/quote]
Ei ole vaikuttanut vaatteeseen mitenkään negatiivisesti? Värit edelleen ok, vaatteen pinta ja materiaali ok?
Pesen ja kuvittelen tulevan puhdasta
Pesen 40:ssa, ohje on aina 30. Ei 40:kään riitä pinttyneeseen hikeen, joten pesen usein, ei ole vaikuttanut mitenkään. Useimmiten pesen tunnin ohjelmalla, jos vaatteita on vähän niin heitän 20 min pikaohjelmaan.
Pesen aina 40:ssä. Eivät ole menneet pilalle.
Pesisin 40 asteessa ja satunnaisesti 60 asteessa. Ei taatusti lähde 37 asteessa hautuneet kainalo- ja pershiet 30 asteen pesussa. Hyi helkkari.
Pesen 30 asteen pikapesulla joka treeni kerran jälkeen niin...
Itse pesen treenivaatteet aina joko 60 tai 40 asteessa, vaikka ohjeessa lukee 30 astetta. Ei lähde hiki muuten.
Pesen 40 asteen pikapesussa.
Ostin poikkeuksellisesti H&M:n treenipaidan. Se alkaa haista jo treenin aikana niin pahalle, ettei sitä kertakaikkiaan kestä. Laadukkaampia (ei niin muovisia) voi pitää muutaman perättäisen treenikerran ilman välipesua.
Olen asunut Texasissa. Pesukoneemme pesi n. Puoli tuntia. Lähes kaikki vaatteet pestiin kylmässä eli 30 astetta.
Nyt pesen kaikki pesuohjelman mukaan. Mutta jokainen ohjelma vie paljon pidempään. Eikä meillä vaatteet haise.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 12:36"]
Just tuon takia en osta juuri urheiluvaatteita. Vaatteet, jotka keräävät jo materiaalinsa puolesta hien hajua, on merkattu pestäväksi 30 asteessa. hullua.
Käytän urheillessa ikivanhoja puuvillaisia teeppareita, jotka pesen 60 asteessa. Vanhimmat vuodelta 1995, eikä hajusta tietoakaan. Käytän aina tuoksuttomia pesuaineita, joten hajulla on minulle väliä.
Urheilurintsikat pesen 40 asteessa, joskus 60 asteessa. Periaatteessahan polyesteri kestää 60 asteen pesua ihan hyvin, lycra on sitten pieni kysymysmerki.
[/quote]
Puuvillaiset vaatteet ovat ok, jos ei hikoile paljon. Minun on aivan pakko käyttää niitä hikeä imeviä urheiluvaatteita, koska puuvillaisia yms vaatteita käyttäessä paidat kastuisivat likomäriksi + alavartalosta näyttäisi siltä, että olen pissannut housuuni, koska hikoilen niin paljon. Puhumattakaan siitä olosta, että ne kastuneet puuvillaiset vaatteet takertuvat ihoon.
[/quote]
Minä käytän puuvillaisia juurikin runsaan hikoilun takia, koska puuvilla imee itseensä paljon kosteutta. Ei se vaatteen märkyys siinä parin tunnin urheilun aikana häiritse.