Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko valtio mennä konkurssiin ?

Vierailija
22.05.2026 |

Jos voi, mitä se käytännössä tarkoittaa ?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei. Mieti mitä kävi Argentiinalle ja Kreikalle.

Vierailija
2/39 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse opiskelin 30 vuotta sitten niin meille opetettiin ettei valtio voi mennä konkurssiin, koska valtiolla on verotusoikeus. Enää en ole ihan varma. Entäs jos kukaan ei enää pysty veroja maksamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jos valtion johdossa on kokoomus.

Vierailija
4/39 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jos valtion johdossa on kokoomus.

Ihan niinku se ei ollu sannuli joka tuhlas suomen rahat

Vierailija
5/39 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itse opiskelin 30 vuotta sitten niin meille opetettiin ettei valtio voi mennä konkurssiin, koska valtiolla on verotusoikeus. Enää en ole ihan varma. Entäs jos kukaan ei enää pysty veroja maksamaan.

Nukuit tunnilla. Valtion ei voi mennä konkkaan koska sillä on oikeus painaa rahaa. Tosin sekin vaati sen että ne velat on omassa valuutassa. Ei kuten hölmölä-suomi, jonka velat on euroissa.

Vierailija
6/39 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä se tarkoittaa ettei se maksa velkojansa tai niitten korkoja. Joko koska ei selviydy niistä tai ei halua.

Vierailija
7/39 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nukuit tunnilla. Valtion ei voi mennä konkkaan koska sillä on oikeus painaa rahaa. Tosin sekin vaati sen että ne velat on omassa valuutassa. Ei kuten hölmölä-suomi, jonka velat on euroissa.

Ei kyllä ainakaan Suomella ole oikeutta painaa euroja. Rahan laskee liikkeelle EKP.

Vierailija
8/39 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saadaan ensimmäinen esimerkki kun SDP ottaa ohjat

Vierailija
9/39 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku iso pankki siis suuttuu jos valtio ei maksa velkaa ja laittaa isot ulosottomiehet asialle ja sitten menee valtiolta polvet.

Vierailija
10/39 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voi. Konkurssi tarkoittaa sitä ettei kykene maksamaan velkojaan. Tätä tapahtuu kaiken aikaa. 

Valtiolla on vaan yleensä armeija ja velkovalla pankilla ei joten konkurssipesän omaisuutta ei jaeta ihan samaan tyyliin kuin yksityishenkilön tapauksessa. Velat nykyään yleensä "järjestellään" eli sovitaan yhteisesti ettei niitä makseta kokonaan ettei keikuteta venettä.

Vanha viisaus kuuluukin: "jos olet pankille velkaa miljoonan etkä pysty maksamaan, olet hukassa. Jos valtio on pankille velkaa miljardin eikä pysty maksamaan niin pankki on hukassa".

Vierailija
11/39 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sama Suomeksi: valtio voi mennä konkurssiin koska se ei voi painaa sitä valuuttaa jossa on velkansa ottanut.

Kumpi teistä taas nukkuikaan tunnilla?

Vierailija
12/39 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Proletariaatti ja prekariaatti ottavat vallan silloin.

Vierailija
13/39 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä ainakaan Suomella ole oikeutta painaa euroja. Rahan laskee liikkeelle EKP.

Niin, sen takia sanoin "ei kuten hölmölä suomella..."

Vierailija
14/39 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voi kun ihan tosissaan yrittää.

Minä toivon että ihmiset jotka tuntevat olonsa syyllisiksi siitä mitä minä olen kirjoittanut ymmärtäisivät että minä en sano tätä koska haluan heille pahaa, vain koska minä uskon että tämä on heidänkin etu ymmärtää, loppu tulee joko hyvällä tai pahalla, hyvällä ei ole pöydällä korttina pelattavissa loputtomiin.

Ongelma ei ole järjestelmä, ongelma on että sen terveydestä ei enää huolehdita, käytännössä jokainen järjestelmä toimii kun se toteutaan oikein, mutta yksikään ei kestä kun mekanismeja ei suojella, kun eliitille sallitaan laillistettu rikos.

Lobbaukset on lahjuksia eli demokratia on kaupan.

Sisäpiirikauppoja ei valvo enää oikein kukaan, eikä niistä vastuusen joudu.

Eturistiriidat sijoituksissa ajaa käytännössä kaikki poliitikot ajamaan vain oman ja kavereidensa lompakkojen etua.

Työn arvo on irroitettu tekemisestä kikkailuun ja vedonlyöntiin pörsseissä.

Valtionvelka valuu suoraan yksityisille lainaajille.

Lähes kaikki valtion tuottava omaisuus on myyty yksityisille.

Ei ole semmoista järjestelmää joka kestäisi tämmöistä määrää korruptiota.

jokainen korruptioon osallistuva aina sen perustelee itselleen näin, "tämä minun korruptio on niin pientä ja kaikkihan sitä tekee", niistä puroista kasvaa iso joki, postin yksityistämisen olisi kestänyt, taksi-alan tuhoamisen myös, julkisten varojen siirtämisen yksityiseen terveydenhuoltoon, tekevän työn lähettämisen halpa-maihin, ulkomaalaisten raijaamisen tänne halpa-työvoimaks jne jne, mutta kaikki yhtä aikaa on se kusinen soppa jossa me nyt uimme.

Suomi on niitä harvoja valtioita, joissa ei ole korruption ehkäisemiseen keskittynyttä toimielintä. Helppohan siinä on todeta, ettei meillä ole korruptioita, kun kukaan ei sitä tarkkaile eikä tutki. Ei ole siis esittää mitään dataa. Ei valtion sisäpuolelta eikä ulkopuolelta.

Tämän tien päässä on se että täältä tuikataan pörssi ja data-keskukset tuleen ja velat nollataan, työnteon välineet ja korruptoituneen oligarkki-porvariston omaisuus jaetaan uudelleen ja heitä jahdataan pitkin maailmaa vuosikymmen vastuuseen, usko euroon katoaa ja markka tulee takas ja me aloitetaan alusta banaanivaltiona.

Näennäisen itsetuhoisia päätöksiä kuten halpa-työvoimaa ulkomailta tehdään tämän prosessin hidastamiseksi, että se tilanne jäisi jonkun muun korjattavaksi ja itse voi laittaa taskut täyteen ja paeta ulkomaille, valitettavasti koko maailma kärsii samasta ongelmasta, missään ei ole kohta turvallista heille. 

Vierailija
15/39 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sama Suomeksi: valtio voi mennä konkurssiin koska se ei voi painaa sitä valuuttaa jossa on velkansa ottanut.

Öööh. Ei tuo ole ristiriidassa sen kanssa jonka sanoin. "Tosin sekin vaatii..."

Vierailija
16/39 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, sen takia sanoin "ei kuten hölmölä suomella..."

Yhdelläkään Euroon kuuluvalla maalla ei ole oikeutta painaa omin päin euroja ja maksaa niillä euromääräisiä velkojaan.

Nykyisessä maailmassa valtio ei mene juurikaan konkurssiin vaan sen tekevät käytännössä pankit jotka rahat lainasivat koska se on voivoi kun valtio ilmoittaa että sori, emme voi maksaa velkojamme. Siinäs ihmettelette.

Kruunupäiden aikaan kuningas lainasi rahaa toiselle ja syttyi sota kun joku ei voinut maksaa velkojaan. Tosin ne velat olivat lähes poikkeuksetta syntyneetkin sodankäynnin takia joten lopulta kaikki olivat konkurssissa vuoron perään.

Vierailija
17/39 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä että jenkit lue trumppi on enemmän velkaa kun  maailmaan mahtuu rahaa silti uho on kova.

Vierailija
18/39 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi,mutta Suomen parhaimmisto osaa nostaa palkkansa kaiken syödä köyhien eväät.Näin kautta historian eikä tää oo mikään keljuilu tai vitsi .Historiassa mitä suuremman saaliin talonpoika sai,sitä enempi parhaimmisto vei,Pappila,vallesmanni,joku kartanonhra..jnejne .Mitä nyt rivi kansalainen  kasaan sai kasaan.Kyllä Suomi on kuin Romania jo päälle päinkin.Eiköhän valtio ota velkaa jotenkin eteen päin mennään..Työttömyys on huolestuttavaa,täällä ei kannata mikään.Lippulaivat on suurimmaksi osaksi menetetty.

Vierailija
19/39 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime hallituskaudella oppositiossa olleet porvari puolueet kannattivat valtion lisävelanottoa ja kokoomus vaati jopa enemmän velkaa valtiolle yritystukia varten. Kokoomus Orpon porvarihallitus on jo nyt ottanut enemmän velkaa valtiolle kuin viime hallitus.

Vierailija
20/39 |
22.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öööh. Ei tuo ole ristiriidassa sen kanssa jonka sanoin. "Tosin sekin vaatii..."

Sinä olet ristiriidassa itsesi kanssa. Ensin sanot ettei valtio voi mennä konkurssiin ja sitten samaan hengenvetoon että tottakai voi.

Koita nyt päättää voiko vai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan