Treenivaatteiden peseminen 30 asteessa - mitä ihmettä?!
Siis mitä ihmettä! Useimmissa ostamistani treenivaatteissa näyttää pesuohje olevan 30 astetta. Siis 30 astetta!
Voiko kukaan pestä hikisiä (ja pahimmassa tapauksessa siis haisevia) urheilukamppeita 30 asteessa ja kuvitella niiden ihan oikeasti puhdistuvan?
Onko teillä kokemusta, missä lämpötilassa pesette yleensä urheiluvaatteenne? Noudatatteko aina pesuohjetta? Kyseessä on Under Armourin melko kalliit tamineet, en mielelläni pilaisi niitä pesemällä pesuhjeiden vastaisesti liian kuumallakaan, mutta hyvin vaikea uskoa niiden puhdistuvan noin haaleassa vedessä...
Kommentit (61)
Bakteerit eivät kuole alle 60 asteen pesussa. Haju on karsea, jos vaikkapa pyyhkeitä pesee joskus vahingossa 40 asteessa. Jo yhden käyttökerran jälkeen joutuu pesemään uudestaan.
Runsaalla vedellä, vaikka siliävien ohjelmalla 60 asteessa pesty vaikuttaa pitempään puhtaalta, eikä sitä tarvitse pestä niin usein. Tämä pätee varmaan treenivaatteisiinkin.
No on se helvetti, jos treenivaate ei kestä kuudenkympin pesua! Ei jatkoon sellainen vaate.
Osta tavallisia puuvilla-t-paitoja ja pese ne 40-60 - asteessa. Problem solved.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 12:58"]
Mitähän se kunnon kone tekee? Ampuu bakeerit ritsalla kuoliaiksi?
[/quote]
Käyttää ehkä enemmän vettä, jonka mukana lika huuhtoutuu pois. Kokeilepa lisätä edestä täytettävän lasiluukulliseen pesukoneeseen pesuainesäiliön kautta lisää vettä niin paljon että näkyy luukusta. Ihmettele sitten, kuinka likaista se vesi on ja mieti sitä, mihin se lika joutuisi, jos koneessa olisi vähemmän vettä.
Tässä kauheassa säästövimmassa on unohtunut olennainen, eli se että pyykistä pitäisi tulla puhdasta.
Ei kalliit koneet käytä enemmän vettä, nehän on usein niitä superekologisia kuplilla peseviä?
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 12:58"]
Mitähän se kunnon kone tekee? Ampuu bakeerit ritsalla kuoliaiksi?
[/quote]
Käyttää ehkä enemmän vettä, jonka mukana lika huuhtoutuu pois. Kokeilepa lisätä edestä täytettävän lasiluukulliseen pesukoneeseen pesuainesäiliön kautta lisää vettä niin paljon että näkyy luukusta. Ihmettele sitten, kuinka likaista se vesi on ja mieti sitä, mihin se lika joutuisi, jos koneessa olisi vähemmän vettä.
Tässä kauheassa säästövimmassa on unohtunut olennainen, eli se että pyykistä pitäisi tulla puhdasta.
[/quote]
Vesimäärähän riippuu nykykoneissa valitusta ohjelmasta ja täytöstä. 60 asteen puuvillalle kone ottaa automaattiasetuksilla huomattavasti vähemmän vettä kuin 40 asteen hienopesulle samalla täytöllä. Silti nimenomaan ne puuvillaiset eivät haise.
Vihreiden utopioiden vuoksi pyykit pitäisi pestä kylmässä liian vähäisessä vedessä. Minä en suostu tyytymään likaisiin vaatteisiin jotta ilmasto tai tuo luontaisestikin sinilevää kukkiva käyttökelvotonta suolavettä lainehtiva Itä-Meri pelastuu.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 13:19"]
Vihreiden utopioiden vuoksi pyykit pitäisi pestä kylmässä liian vähäisessä vedessä. Minä en suostu tyytymään likaisiin vaatteisiin jotta ilmasto tai tuo luontaisestikin sinilevää kukkiva käyttökelvotonta suolavettä lainehtiva Itä-Meri pelastuu.
[/quote]
Toista se oli ennen, kun pyykit keitettiin ja huuhdottiin avannossa. Tosin aluspaitakin vaihdettiin silloin vaan kerran viikossa, mikä taitaa vähän vaikuttaa siihen, paljonko kakkaa vesistöön valuu.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 13:23"]Mitäs mieltä olette näistä turvapaikan hakijoista?
[/quote]
He varmaan ihmettelevät kun pyykit haisee, on varmaan hyvät koneet heillä siellä Irakissa. Ainakin Kreikassa kun pesin pyykkiä niin ohjelma kesti 50 minuuttia (kotona 2 h) eikä pyykit ole koskaan olleet niin hyväntuoksuisia ja puhtaita.
Minä pesen treenivaatteet ihan heti, kun tulen salilta. Pesulämpötila 40 astetta. Eivät haise eikä ole värit lähteneet tai elastaani heikennyt.
Joskus aikoinaan jäi treenipaita lojumaan ja hyi hitto, kun sen saumoihin piintyi se hikibakteerien haju. Se oli siitä ovela, että pestynä ei haissut, mutta päällä hikeennyttytään haisi hirveälle. Eikä tosiaan lähtenyt kuin vasta 60:ssa asteessa. Salilla välillä haistan, jos tyyppi haisee sille (pierulle), ettei toi pese treenivaatteitaan kunnolla.
Täytyy muistaa että pesuaineetkin ovat nykyään tehokkaita jolloin ei välttämättä vaadita niin kovia lämpötiloja.
Jos on ihan mahdottoman voimakas ja pinttynyt hienhaju, niin pistäisin 40 asteeseen mutta muuten noudattaisin pesuohjeita.
Juuri vähän aika sitten luin jopa ettei lakanoitakaan välttämättä tarvitse pistää 60 asteeseen tänä päivänä. Itse tosin kyllä pyrin pesemään silti lakanat 60 asteessa ja samoin pyyhkeet sekä sukat. Alusvaatteita ei pysty suurinta osaa koska menevät rikki.
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon te hikoatte, jos vaatteita ei voi pestä 30c:ssä... :X Ja noi persehiet.. Käyttäkää alushousuja!!!!!
Usko pois, ei kaikki ihmiset ole samanlaisia. Toisilla hikeä ei erity niin paljon kuin toisilla ja joillakin haju vaan on voimakkaampi kuin toisilla.
En osta vaatteita, joissa on 30 asteen pesuohje. Vaate on huonolaatuinen, jos se ei kestä edes 40 asteen pesua.
Alusvaatteet, treenivaatteet, lakanat ja pyyhkeet kaikki 60 asteessa vähintään. Huuhteluaineena etikka ja koneeseen lisävesi ja lisähuuhtelu. Nykykoneet käyttää minimaalisen vähän vettäkin, joten lisävesi on vain hyväksi.
Minulla on mennyt urheiluvaatteita pilalle kun olen pessyt niitä pesuohjetta kuumemmassa joten olen alkanut pestä pesuohjeen mukaan. Ei rahat riitä sellaiseen, että joka pesukerran jälkeen pitää ostaa uudet treenikamat. Puhdasta on tullut pesuohjeen mukaisella pesullakin, nykykoneet on kuitenkin niin tehokkaita. Tosi monella näyttää kuitenkin olevan vahvana ajatus että pitää pestä 60° mutta omapa on asiansa.
En pese koskaan mitään 30 asteessa, vaikka se on nykyään ihan yleinen pesuohje. Kaikki keinokuituvaatteet kestävät kyllä vähintään sen 40 asteen lämpötilan, monet myös 60 asteen. Mulla on monen vuoden kokemus kestovaippojen pesemisestä, ja niissähän käytetään kaikenlaisia teknisiä materiaaleja, esim. coolmaxia, ja niitä pestään aina 60 asteessa, välillä 90 asteessa.
Mun mielestä kaikelle eritepyykille (mukaan lukien hiki) on parasta se, että se huuhdotaan ensin kylmällä vedellä ja sitten pestään. Huuhtelussa voi käyttää mukana etikkaa.
En itsekään käytä puuvillaisia vaatteita liikkuessa, varsinkaan vähän viileämmillä säillä.
Yök kertakaikkiaan teitä.
Itse pesen kaiken pyykin 60 asteessa, lakanat ja pyyhkeet joskus 90. Urheiluvaatteet myös 60, ehdottomasti. Hyvin kestävät, vanhimmat treenipöksyt on yli 10 v vanhat.
Ihorasva ei vaan todellakaan lähde irti alle 60 ja vaate eltaantuu. Sitten tarvitaan sitä huuhteluainetta tuomaan "raikas" tuoksu pyykkiin niin kuin joku tuossa kertoikin. Itse en käytä huuhteluainetta ja hajutonta pesuainetta käytän.
Mä pesen jokaisen käyttökerran jälkeen 40 asteessa, vaikka vaikuttaisi suht puhtaalta. En tosin hikoile oikeastaan lainkaan vaikka kuinka rehkisin, mutta jos vaate ehtii (vaikka vaellusreissulla) olla kauan nihkeää ihoa vasten, pesen 60 asteessa.