Mitä muistat ensimmäiseltä ulkomaanmatkaltasi?
Tein ensimmäisen ulkomaanmatkani 17-vuotiaana, kävin ystäväni luona Saksassa. Olin ällistynyt, kun huoltoasemilla ja kioskeilla myytiin viinaa.
Kommentit (48)
4-vuotiaana laivalla Turusta Kapelskäriin tai Tukholmaan, en muista. Valkoinen Silja Line:n laiva, karkit oli hyviä ja muutenkin upea maailma pienelle maalaispojalle.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:03"]
Anteeksi väärä kysymyksenasettelu. Kerro ensimmäinen muistosi ulkomaanmatkalta. Menikö nyt perille?
ap
[/quote]
Olen tuo vauvana ensimmäistä kertaa matkannut, enkä voi mitenkään kyetä erittelemään mikä olisi ensimmäinen muistoni ulkomaanmatkalta. Matkasimme perheenä kaksi tai kolme kertaa vuodessa vauvasta täysi-ikäiseksi saakka.
[/quote]
On sulla rankkaa, kun et päässyt oikein kunnolla vastaamaan tähän ketjuun.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:40"]
Ostettiin mehua, makkaraa, näkkileipää ja voita ainakin. Niin ja kaakaota ja kissanruokaa.
[/quote]
Minun serkun perhe haki myös kissanruokaa Ruotsin puolelta, Suomessa myytiin tuolloin vain jotain kuivaa Felineä joka ei kelvannut kissoille, Ruotsin kissanruuissa oli kastikkeet ja lihapallerot jo tuohon aikaan! :D
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:18"]
Ruotsia ei lasketa! Ensimmäinen romanttinen huhtikuu odotti Pariisissa. No ensiksikin lakon vuoksi jouduttiin matkustamaan Helsingin sijaan Turun kautta. Toisekseen Pariisissa olikin vuosisadan kylmin huhtikuu, joten oli karvalakkikeli ja ulkoilu oli aivan kamalaa ns. kevätvaatteilla. Tokihan museot ja taidenäyttelyt toimivat jäätävällä säälläkin, ja ruoasta tietysti saattoi nauttia täysin siemauksin. Seuraavan Pariisin matkan teimmekin sitten 10 vuoden päästä ja heinäkuussa. Ihminen on oppiva eläin!
[/quote]
Opi maantietoa, Ruotsi on ulkomaa.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 13:57"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 13:39"]
Tein ensimmäisen ulkomaanmatkani 17-vuotiaana, kävin ystäväni luona Saksassa. Olin ällistynyt, kun huoltoasemilla ja kioskeilla myytiin viinaa.
[/quote]
En mitään. Olen katsellut valokuvia 4 vuoden vanhana ruotsinlaivalta yms.
[/quote]
Anteeksi väärä kysymyksenasettelu. Kerro ensimmäinen muistosi ulkomaanmatkalta. Menikö nyt perille?
ap
[/quote]
Join kokakolaa hotellilla. Sekä illalla kerettiin juuri ja juuri syömään winerleikettä, ennenkuin paikat meni kiinni.
Kävin Kreikassa 18-vee. "Rakastuin" ensi kertaa elämässä ja oli ainoa viikko elämässäni, kun sain or... pelkässä yhdynnässä.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:15"]Kiitti vanhemmat! Minulla ei ollut korvien kanssa ongelmia ennen tuota,
[/quote]
Ikävä kokemus, mutta itsekin kerrot tuossa, ettei vanhemmillasi voinut olla tietoa, että noin käy.
[/quote]
Jos rehellisiä ollaan, niin olen sitä mieltä että olisi minun vanhemmat voineet odottaa muutaman vuoden tuonne menoa koska se olisi ollut mahdollista meille myös silloin, jos nyt sitä Disneyworldia miettii ja että tuo matka tehtiin näennäisesti mutta kuitenkin lapsen eli minun ehdoilla. Olisin ensinnäkin muistanut paremmin jotain matkalta ja elimistössäni olisi todennäköisesti ollut paremmin vastustuskykyä myös lentokoneen pöpöille. Totuus on se että me hengitetään toisten hengittämää ilmaa lentokoneessa mikä pelkästään kuulostaa jo ällöttävälle. Puolet koneen ilmasta toisten valmiiksi moneen kertaan käytettyä hengitystä! Muistelisin että tuohon aikaan koneessa sai vielä polttaakin.
Tosielämässä vanhempieni piti päästä leuhkimaan kaikille "meidän perheen Amerikan Floridan ja Disneyworldin hienolla matkalla" ja vielä vuosia tuon jälkeen. Tuntui siltä että valehtelivat ja liioittelivat kaikille sukulaisille ja tutuille ja tuntemattomille matkasta että miten upeaa ja mahtavaa meillä oli, ja tavallaan ohittivat siinä minulle aiheutuneet korvaongelmat eli ne jäi kyllä mainitsematta kaikille. Siitä tuli paha mieli lapselle.
Olin 12-vuotiaana viikon Kreetalla. Muistan kuinka syötiin ravintoloissa iltaisin, ulkoterasseilla puiden alla. Jo aikaisin tuli aivan pimeää ja ympäriinsa oli paljon pieniä lyhtyjä ja valoköynnöksiä.
Kysyin kavereilta tuossa että mitä he muistavat.
Toinen kaveri muistaa 6-vuotiaana tehdyn Tallinnan matkan ja vanhan Mustanmäentorin, sai sieltä puisen maatuskanuken jonka sisällä 9 pienenpää nukkea ja jonkin pilipalisoittimen joka meni heti rikki. Paikka oli kurainen ja likainen ja myyjämummelit huonohampaisia ja huivipäisiä.
Toinen kaveri muistaa 5-6 vuotiaana Ruotsin risteilyn Turusta, ja kiersivätTukholmassa isoissa, hienoissa tavarataloissa joskus ennen joulua ja siellä oli ollut mielettömät leluosastot. Luuli päässeensä taivaaseen! :D
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:44"]
Tässä vanhemmat itsekin nyt toivottavasti tajuavat että ei lapset muista mitään jos matkustavat liian nuorena. Onhan se kiva leikkiä jossain rannalla tai hiekalla tai vesipuistossa, mutta lapselle aivan sama onko se paikka Yyterissä tai Teneriffalla. Ulkomailla toki lämpimämpää mutta lapsuudesta muistan ulkomailta vain palaaneen ihoni jota rasvailtiin. Vaikka aurinkovoiteet oli olemassa ja parhaalla suojalla mitä sai niin silti tuo ei ollut kivaa kun kutisi ja punoitti vaikka olisi halunnut uida (suola)vedessä. Auts!
Omat matkamuistot alkaneet tosiaan selkeytyä vasta juuri ennen kouluikää.
[/quote]
Voihan lapsi silti nauttia matkasta sen aikana, vaikka ei muistaisikaan sitä enää aikuisena.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:46"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:36"]
ap
[/quote]
Olen tuo vauvana ensimmäistä kertaa matkannut, enkä voi mitenkään kyetä erittelemään mikä olisi ensimmäinen muistoni ulkomaanmatkalta. Matkasimme perheenä kaksi tai kolme kertaa vuodessa vauvasta täysi-ikäiseksi saakka.
[/quote]
On sulla rankkaa, kun et päässyt oikein kunnolla vastaamaan tähän ketjuun.
[/quote]
Ei mulla ole rankkaa, mutta ap:lla taisi olla tuosta epäystävällisestä tyylistä päätellen. Joku vain muisteli katselleensa valokuvia, kun eivät omat muistot riitä niin pitkälle ja ap:n pitää tulla kyselemään, että "menikö nyt perille".
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:09"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:44"]
Tässä vanhemmat itsekin nyt toivottavasti tajuavat että ei lapset muista mitään jos matkustavat liian nuorena. Onhan se kiva leikkiä jossain rannalla tai hiekalla tai vesipuistossa, mutta lapselle aivan sama onko se paikka Yyterissä tai Teneriffalla. Ulkomailla toki lämpimämpää mutta lapsuudesta muistan ulkomailta vain palaaneen ihoni jota rasvailtiin. Vaikka aurinkovoiteet oli olemassa ja parhaalla suojalla mitä sai niin silti tuo ei ollut kivaa kun kutisi ja punoitti vaikka olisi halunnut uida (suola)vedessä. Auts!
[/quote]
Voihan lapsi silti nauttia matkasta sen aikana, vaikka ei muistaisikaan sitä enää aikuisena.
[/quote]
Kyllä edes ne jonkinlaiset muistot yleensä kruunaa ne matkat, ja minusta on ärsyttävä kuulla missä kaikissa maissa me ollaan käyty koko perheen voimin, kun en muista niistä mitään. Minulla on nuorempi sisarus joka ei luonnollisesti muista missään olleensa. No, ihan sama, en ole pahemmin enää väleissä itsekkäisiin vanhempiini tänä päivänä muutenkaan.
Ensimmäinen ulkomaanmatka oli häämatka Turkkiin v. 88 ollessani 23-v. Huone oli pieni, ei ollut ilmastointia, neonvalot valaisivat huonetta pimeällä, vilkas liikenne heti ikkunan alla, suihkusta tuli huonosti vettä ja vessan ovi ei mennyt kiinni.
Muistan ikuisesti kun tilasimme ravintolassa pippuripihviä, ja se tultiin paistamaan ja liekittämään siihen pöytämme ääreen. Oli herkullista.
Aika moni suomalaisnainen käynyt ulkomailla nuorena ja heti antamassa toosaa niille ulkomaan pojille/miehille.
Just sayin'.
Olin 6kk mutta muistini mukaan muistan kun äiti osotteli turkin rantaa, ja se näky hämärästi. Mutten voi muistaa tällästä? Pitkän aikaa häiritsi että missä oon nähny Turkin rantaa, ja sit tajusin kysyy äitiltä ja se sano että kreikassa, mutta olin tosiaan 6kk...
Seuraava sit vissii Tallinnassa ku liikuttii ratikalla ja käveltii sikana jotai muurei pitkin ylös tms. En jaksanu ja oisin halunnu mäkkäriin :-D
Isä ja äiti jätti minut (noin 5v) yksin hotellihuoneeseen nukkumaan ja lähtivät ryyppäämään. Heräsin ja säikähdin ja lähdin käytäville itkien etsimään niitä. Joku nainen lähti kanssani etsimään kun olin jo hyvän tovin itkenyt yksin käytävällä. Äiti löytyi sammuneena hotelli baarista ja isä ilmestyi jostain vasta aamulla.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:19"]
Aika moni suomalaisnainen käynyt ulkomailla nuorena ja heti antamassa toosaa niille ulkomaan pojille/miehille.
Just sayin'.
[/quote]
So? Eikö jokainen, mies tai nainen, valitse seksikumppaninsa aina sen mukaan mikä viehättää. Erilaisuus usein viehättää. Ei Suomessa joka kylällä tule vastaan tummahiuksisia ja ruskeasilmäisiä avoimen sosiaalisia miehiä.
Lomalla ollaan rentoina ja helpommin heittäydytään. Ihan sen omankin kumppanin kanssa.
Juu ja hyvältä tuntui. Terveisin se 18-vee, joka reissussa ihastui. Ei ole suomalaisesta löytynyt vastaavaa miestä, joka olisi noin helposti tyydyttänyt.. voi, voi..
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 15:19"]
Just sayin'.
[/quote]
So? Eikö jokainen, mies tai nainen, valitse seksikumppaninsa aina sen mukaan mikä viehättää. Erilaisuus usein viehättää. Ei Suomessa joka kylällä tule vastaan tummahiuksisia ja ruskeasilmäisiä avoimen sosiaalisia miehiä.
Lomalla ollaan rentoina ja helpommin heittäydytään. Ihan sen omankin kumppanin kanssa.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 13:39"]
[/quote] Olin polvenkorkuinen ja käytiin äidin tätien luona Ruotsissa vuonna 1973. Laivalla yli. En suostunut syömään seisovassa pöydässä paitsi jätskillä houkuteltuna. Muistan junamatkan Tukholmasta Göteborgiin. Juna taisi olla höyryveturi, koska se savutti mustaa savua. Lisäksi opin sanomaan ruotsiksi kärä svenska tittare, vaikka en tiennyt ollenkaan mitä se tarkoitti. Mutta telkasta opin.