Nyhtökaura pelleilyn loppulasku, 48 miljoonaa euroa tappiota – brändi myytiin ja tehdas suljettiin
Ei vihreä höttöunelma kantanut hedelmää.
Nyhtökaurasta tunnetun Gold&Green Foodsin viime luvut ovat synkkää katseltavaa.
Yhtiö teki viime vuonna liikevaihtoa 4,0 miljoonaa euroa, liiketappiota kertyi 11,2 miljoonaa euroa.
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Nyhtiksen kehittely lähti siitä että keksitään ensin tuote, ihmetellään sitten vasta mitä se maksaa ja koetetaan myydä sitä hullunkurisella hinnalla.
Tuote olisi voinut menestyäkin jos olisi lähdetty siitä suunnasta että pitää kehittää vegaaninen jauhelihakorvike joka saa maksaa enintään tavallisen tarjousjauhelihan verran.
Niin, monikin tuote keksitään nimenomaan johonkin tarpeeseen. Ei tuossa ole mitään ihmeellistä.
Ei esim. rokotuksissa käytettävää ruiskuakaan keksitty sattumalta liimailemalla neulaa ja putkiloa yhteen eri asennoissa kunnes syntyi jotain toimivaa vaan ihan siksi että sellaista tarvittiin tiettyyn tarkoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahneella on kakka loppu. Luulivat, että vegeinnovaatiosta voi nyhtää ihan mitä tahansa hintaa. Tuote olisi ollut jättimenestys, jos
a. se olisi hinnoiteltu jauhelihaa halvemmaksi
b. se ei olisi niin järjettömän suolaista. Ok, b-kohta ei haittaa ehkä kuin itseäni mutta a. haittaa ihan jokaista.
Hullut. Tästä olisi saanut tosi hyvän tuotteen. Hinnoittelulla pilattu.
Ei kai sitä tappiolla voi myydä?! Ei kai tuollainen tehtailu ole ihan ilmaista??
Raaka-aine on lähes ilmaista. Ja markkinoinnillisesti hinnoittelu kannattaa jo alkuvaiheessa säätää kohdilleen ja sietää se, että joudutaan mahdollisesti alussa myymään tappiolla tuotekehityskulut huomioiden.
Oikea hintataso kuitenkin takaa sen, että ostajia löytyy tarpeeksi. Nyt taso vedettiin aivan liian ylös, joten ostajia ei löytynyt.
Tuotteessa oli kaikki hyvän massatuotantotuotteen ominaisuudet. Massatuotteella pitää olla massatuotteen hinta (edullinen). Lukusustuotteella (Luis vittunin laukku) voi olla luksushinta. Tässä oletettiin että kauramössö on luksustuote. Ihanko totta kuluttaja menee tohon halpaan? Maassa, jossa jokainen tietää, mitä kaurapuurokin maksaa!
Suolistosairaudet lisääntyneet , mistä voisi johtua ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyhtiksen kehittely lähti siitä että keksitään ensin tuote, ihmetellään sitten vasta mitä se maksaa ja koetetaan myydä sitä hullunkurisella hinnalla.
Tuote olisi voinut menestyäkin jos olisi lähdetty siitä suunnasta että pitää kehittää vegaaninen jauhelihakorvike joka saa maksaa enintään tavallisen tarjousjauhelihan verran.
Niin, monikin tuote keksitään nimenomaan johonkin tarpeeseen. Ei tuossa ole mitään ihmeellistä.
Ei esim. rokotuksissa käytettävää ruiskuakaan keksitty sattumalta liimailemalla neulaa ja putkiloa yhteen eri asennoissa kunnes syntyi jotain toimivaa vaan ihan siksi että sellaista tarvittiin tiettyyn tarkoitukseen.
Ei selvästikään ollut tarvetta kolme kertaa jauhelihaa kalliimmalle korvikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Usein vegeruuan perään olevia ihmisiä kiinnostaa myös terveellisyys. Suolainen ja yliprosessoitu ei houkuta kun tarjolla on herneitä ja papuja, jotka tunnistaa ruoaksi. Nopeaa haluavat taas harvemmin ovat kiinnostuneita vegeilystä, etenkin jos hinta on katossa ja tuote ei kuitenkaan ole valmis samassa mielessä kuin vaikka kasvispyörykät. Aika rajallinen markkina tuolle.
Tämä, ainakin minua kiusaa useissa vegetuotteissa etten tiedä mitä ne ovat, nyhtökauraa jonkin verran käytin sen tullessa markkinoille, mutta luettuani tuoteselosteen jäi kauppaan, juuri noita herneitä ja papuja olen lisännyt ruokaan. Tosin olen ihan sekasyöjä, joka mieluummin on syömättä lihaa kun jotenkin se tökkii suussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katettahan näissä on ihan helvetisti. Toki kysyntäkin on sen verran vähäistä että katetta pitää ottaa enemmän kuin jostain perus lihatuotteista.
Suomalainen ei oikein ymmärrä että pienemmällä katteella voi saada paremman tuloksen.
Et oikein taida itse ymmärtää vegemarkkinan systematiikkaa. Kasvissyöjiltä nimenomaan voidaan kiskoa koska he ostavat niitä vegetuotteita joka tapauksessa.
Olen ollut siinä käsityksessä että nyhtiksellä oli tarkoitus houkutella ihan tavallisia sekaaneja käyttämään kasvisvaihtoehtoa jauhelihan sijaan. Miksi vannoutunut kasvissyöjä säätäisi mitään jauhelihan tapaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katettahan näissä on ihan helvetisti. Toki kysyntäkin on sen verran vähäistä että katetta pitää ottaa enemmän kuin jostain perus lihatuotteista.
Suomalainen ei oikein ymmärrä että pienemmällä katteella voi saada paremman tuloksen.
Mistä tiedätte tuonkin firman katteet? Ellei kate kata kuluja, niin paha siinä parempaa tulokseen ponnistaa.
Mielestäni nyhtökaura on todella hyvää. Olin ennakkoluuloinen, mutta tortillan kanssa maistui todella hyvältä. Toivottavasti muita tuottajia riittää. Kyllä kuluttajalla on oikeus valita haluaako syödä eläinperäisiä tuotteita vai ei, turha sille on lällätellä.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä edes maistanut nyhtökauraa.
Kaiken maailman kotkotuksia!
Se on ihan hyvän makuinen tuote ja rakennekin on hyvä. Hinta on vain liian kova.
/lihaasyövä mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei selvästikään ollut tarvetta kolme kertaa jauhelihaa kalliimmalle korvikkeelle.
Tämähän on ihan hevonpaskaa. Nyhtökauraa vastaavia tuotteitahan on pilvinpimein, itseasiassa nyhtökaura ei hinnaltaan ollut edes sieltä kalleimmasta päästä. En tosiaan itse tiedä mitä nyhtökauralle tapahtui, ainakin paikallisten markettien hyllyiltä nuo tuotteet katosivat jo pari vuotta sitten. Ne pihvit oli hyviä ja helppoja vaikka hampurilaisen välissä olisin niitä mieluusti sillon tällön ostanut kun ei jaksanut muuta ruokaa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tommosta prosessoitua moskaa syö? Kaura on parempaa ja terveellisempää kaurapuurona.
Ihmettelen myös tuota prosessoitujen "teko"aineksien ihannointia.
Jotain tehtaassa tuotettua teollista mössöä pidetään parempana vaihtoehtona, kuin (itse ammuttua) riistaa.
Ei voi ymmärtää.
Samaa mieltä voimakkaasta prosessoinnista. Mutta epäilen kyllä että ko. tuotetta ei ole mainostettu riistan korvikkeena? Vai onko?
Yleisesti LIHAN korvikkeena, kyllä. Terveellisempänä, ekologisempana, eettisempänä vaihtoehtona.
Ei minulle ole koskaan yksikään vegaani tai ympäristöfanaatikko vastannut, että hyvä kun syöt lihasi pääasiassa riistana. Itseasiassa ei ole edes kysytty, että mistä ne syömäni lihat hankin, vaan lähinnä on suoraan syyllistetty eläinten kärsimisestä/tappamisesta ja ympäristön kuormituksesta. Ihan samaan laatikkoon on laitettu tehotuotetut lihat, riistat ja lähitilalta haetut lihat.
Mä syön nyhtökauraa vähintään kerran viikossa. Ei tulisi mieleenkään syödä murhattujen eläinten lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni nyhtökaura on todella hyvää. Olin ennakkoluuloinen, mutta tortillan kanssa maistui todella hyvältä. Toivottavasti muita tuottajia riittää. Kyllä kuluttajalla on oikeus valita haluaako syödä eläinperäisiä tuotteita vai ei, turha sille on lällätellä.
Juuri noin mutta ei pakolla niin kuin esim Helsingin kaupunki.
Kyllä se riistakin loppuisi metsässä jos jokainen suomalainen popsisi sitä keskimäärin 80kg vuodessa luineen jänteineen. Riista on hyvä vaihtoehto silloin, jos haluaa harvoin herkutella kunnon lihalla, esimerkiksi pääsiäisenä.
Tofu ja tempeh on laadukkaampia ja vatsaystävällisiä vaihtoehtoja. Nyhtökaura sisältää rypsiöljyäkin. Että sinänsä ei mikään menetys vaikka maku ja koostumus ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et oikein taida itse ymmärtää vegemarkkinan systematiikkaa. Kasvissyöjiltä nimenomaan voidaan kiskoa koska he ostavat niitä vegetuotteita joka tapauksessa.
Olen ollut siinä käsityksessä että nyhtiksellä oli tarkoitus houkutella ihan tavallisia sekaaneja käyttämään kasvisvaihtoehtoa jauhelihan sijaan. Miksi vannoutunut kasvissyöjä säätäisi mitään jauhelihan tapaista?
Minä sietäisin mitä tahansa, jolla olisi alempi hinta kuin halvimmalla tarjousjiilihalla. Olin tosi innoissani nyhtökaurauutisista mutta ilme venähti, kun näin hintalapun.
Vierailija kirjoitti:
Tofu ja tempeh on laadukkaampia ja vatsaystävällisiä vaihtoehtoja. Nyhtökaura sisältää rypsiöljyäkin. Että sinänsä ei mikään menetys vaikka maku ja koostumus ihan ok.
Ei rypsiöljyssä ole mitään epäterveellistä ainakaan kohtuullisissa määrin syötynä.
Ei se hassumpaa ollut, himpun kallista kyllä. Näin lihansyöjänä.
Perunamuusin kanssa meni ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sietäisin mitä tahansa, jolla olisi alempi hinta kuin halvimmalla tarjousjiilihalla. Olin tosi innoissani nyhtökaurauutisista mutta ilme venähti, kun näin hintalapun.
Tuollaisia kaikenlaisia ns. keinolihoja tekee aika helposti itse.
tilikauden tulos -15,65 miljoonaa. Liikevaihto laski 9,3%. Liikevoittoprosentti oli -346,9%.