Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Instagramissa kuohuu ja influensserit hädässä: algoritmi on muuttunut

Vierailija
02.04.2022 |

Tässä ihan viime viikon aikana on käynyt seuraavaa: eräs tuttu vaikuttaja lopetti koko tilinsä vaikka on tuhansittain seuraajia, hän kirjoitti että algoritmin takia, kun se ei enää näytä edes omille seuraajille postauksia. Yrittää herätellä nukkuvaa algoritmiä kokonaan uudella tilillä.

Toinen merkittävä influensseri samalla asialla, hänkin kirjoittaa että algoritmi sössinyt postausten näkyvyyden kokonaan, jopa esitti teoriansa siitä, miksi algoritmi oikkuilee.

Me kaikki tiedämme sen: algoritmi on muuttunut. Vaikka olisi kymmeniä tuhansia seuraajia, algoritmi ei välttämättä toimi kunnolla. Miksi?

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut on vapaaehtoisesti algoritmin orjia :D

Vierailija
62/92 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Youtuubissa ollut samaa,ainakin joskus.

Yksi jenkkinainen itki sitä,kun vuosien työ vain valui hukkaan.

Työ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko kuulleet, te influensserit, että venäjällä on uusi oma instapalvelu, ja siksi nyt itketään että instagram on ihan paska. Jos ette niin nyt kuulitte. 

Vierailija
64/92 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyynel. Voisi muuttaa algoritmin täysin satunnaiseksi ja tappaa koko "influencer" konseptin. Mitään hyötyä näistä tyypeistä ei ole kenellekään ja firmatkin ovat alkaneet ymmärtää, että on rahan ja ajan haaskausta koko asia.

Vierailija
65/92 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa Instagram on saanut tarpeekseen tissi- ja persekuvista ja haluaa kääntää huomion johonkin järkevämpään.

On siellä muutakin.

Erilaisia harrastustilejä, sisustus, käsityö, ruoka, vaate, valokuvaus yms. Tosi kivoja ja mielenkiintoisia.

Vierailija
66/92 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse Instagramissa ihmisiä seuraavana olen ihmetelly sitä, mihin joku seurattava on kadonnut. Sitten tajuan tarkistaa varsinaisen profiilin ja siellä voi olla vaikka mitä postattu - ne eivät vaan ole näkyneet minulle. Pitäisi tajuta jatkuvasti tykätä ja kommentoida postauksia, että käyttäjä pysyy mukana fiidissä. Ihan typerää. Jos minä seuraan jotakin käyttäjää, niin oletusarvoisesti haluan nähdä tämän käyttäjän postauksia.

Siellä profiilissahan on nyt se kello, jonka kuvaa klikkaamalla saa sitten jatkossa ilmoituksen, kun ks. henkilö julkaisee jotain.

Vierailija
67/92 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa Instagram on saanut tarpeekseen tissi- ja persekuvista ja haluaa kääntää huomion johonkin järkevämpään.

On siellä muutakin.

Erilaisia harrastustilejä, sisustus, käsityö, ruoka, vaate, valokuvaus yms. Tosi kivoja ja mielenkiintoisia.

Kyllä. Instassa on ihan valtava määrä ihan tavallisia ihmisiä, jotka julkaisee vaikka just vain harrastuksensa ympäriltä. Seuraan noin 400 puutarhatiliä, tuossa joukossa vain muutama tyyppi, jotka tekevät silloin tällöin kaupallisia yhteistöitä. Heilläkin elanto tulee jostain muualta ns. oikeista töistä.

Vierailija
68/92 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarinat on parempia.

Minusta kuvat.

Minustakin ennen, mutta nykytilanteessa tarinat. Tavoittaa paremmin seuraajat.

Ja ketään muuta ne eivät sitten tavoitakaan. Ei sovi siihen, jos sulla on vaikka yritys ja postaat tuotekuvia, niin ei niitä voi pelkästään stooreihin laittaa.

No se on tietenkin totta ettei tuollaisessa tilanteessa toimi.

Vierailija
69/92 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Algoritmi muuttui olennaisesti vuosi sitten. Poliittisesti. Milloin teillä muuttui?

Vierailija
70/92 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaan: YouTuben algoritmi muuttui poliittisesti, vuosi sitten.

Vierailija
71/92 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootteko kuulleet, te influensserit, että venäjällä on uusi oma instapalvelu, ja siksi nyt itketään että instagram on ihan paska. Jos ette niin nyt kuulitte. 

Rossgramiin kannattaakin siirtyä. Mutta sponsorit voivat olla köyhiä nykyään. 

Vierailija
72/92 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ns. influencerit ovat Metalle käyttäjiä ihan siinä kuin muutkin. Metan mukaan todellisia influencereita ovat yli miljoonan seuraajan tilit ja muut pienemmät tilit kopioivat näitä sitten. Eli seuraavat itse näitä todellisia influencer-tilejä ja kopioivat niistä oman tyylinsä ja sisältönsä. Meta haluaa käyttäjien katsovat useita tilejä ja vaihtavan seurattavia tilejä suhteellisen usein. Siksi esim instan algoritmia muutetaan vähän väliä. Joskus seuraukset ovat isommat, joskus niitä tuskin huomaa. 

Vierailija
73/92 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko algoritmi alkanut hylkiä ankkahuulia, törötissejä ja perseitä?

Vierailija
74/92 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tulee se käsitys, että instagram olisi pelkästään peppukuvia ja maksettuja mainoksia? Itse olen instassa harrastukseni (lukeminen) vuoksi. Pelkästään suomalaisia kirjoihin ja lukemiseen keskityä kirjatilejä on satoja. Löydän sitä kautta päivittäin uusia mielenkiintoisia kirjoja ja luen nykyään vuodessa useita kymmeniä kirjoja enemmän kuin ennen instaan liittymistä. Tämän vuoksi onkin ärsyttävää, kun en näe läheskään kaikkien seuraamieni tilien julkaisuita.

Vierailija
75/92 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tulee se käsitys, että instagram olisi pelkästään peppukuvia ja maksettuja mainoksia? Itse olen instassa harrastukseni (lukeminen) vuoksi. Pelkästään suomalaisia kirjoihin ja lukemiseen keskityä kirjatilejä on satoja. Löydän sitä kautta päivittäin uusia mielenkiintoisia kirjoja ja luen nykyään vuodessa useita kymmeniä kirjoja enemmän kuin ennen instaan liittymistä. Tämän vuoksi onkin ärsyttävää, kun en näe läheskään kaikkien seuraamieni tilien julkaisuita.

Harrastustilejä mäkin seuraan. En edes yhden yhtäkään ns.influensseria. Luullakseni. Tai mistä mä tiedän mikä kaikki sen sanan alle määritellään.

Mutta kuten sanottu, on ärsyttävää kun näkyvyys on huonontunut.

Vierailija
76/92 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä katson kerran päivässä kahden sukulaiseni Instagram-tapahtumat, joissa he kertovat työstään. Mihinkään muuhun en käytä Instagramia, en koskaan edes katso muita henkilöitä. Itse en ole koskaan postannut mitään.

Nyt tekoäly on päättänyt, että toisen sukulaiseni päivitykset näytetään minulle 3-4 päivän viiveellä, jos silloinkaan. Millainen päätelmääketju tässä on taustalla?

Vierailija
77/92 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä viisaalta pistää koko toimeentulo ja "ura" tuollaisen somepreesenssin varaan kun joku kynäniska Piilaaksossa voi tuunata algoritmia oman mielensä mukaan milloin tahansa.

Sitä se on, kun joku toinen taho omistaa alustan, jonka varassa työ on vaikka oletkin "yrittäjä".

"Työ"

Monet noista tienaavat elantonsa tuolla. Mitä työn määritelmää se ei mielestäsi täytä? Millä tavalla ne ovat huonompia euroa, kuin sinun työstäsi saamasi?

Vierailija
78/92 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin lähteiden mukaan uusi algoritmi näyttää postaukset 7% seuraajista. Siis 7%, se on alle kymmenesosa.

NY Times on tehnyt jutun uudesta algoritmista ja sen vaikutuksista pieniin yrityksiin alustalla.

https://www.nytimes.com/2022/03/22/dining/instagram-algorithm-reels.html

Vierailija
79/92 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, miten ihmiset eivät osanneet suhtautua someen kriittisesti ja sitten ihmettelevät, että tällaista tapahtuu.

Kauheaa myöntää, mutta osa musta on jopa hieman vahingoniloinen. Joku insta, oikeesti. Mitä oikein kuvittelitte - että teillä olisi jotain väliä? Ne halusi kaiken tän vallan ja rahan, jonka heille niin auliisti menitte antamaan.

Kuka haluaa olla Metan tai muun orja? Kyllä asioita kannattaa ajatella kriittisesti ja hyvissä ajoin. Jos joku asia on "liian hyvää ollakseen totta", se ei ole totta.

Nyt kipinkapin oikean koulun penkille kaikki somemainostajatkin.

Vierailija
80/92 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan kanssa, että Ivana Helsingillä ehkä meni kuppi nurin tämän uuden algoritmin kanssa ja sekin saattoi vaikuttaa Instasta lähtemiseen. Ei ehkä pelkästään influensserikulttuurista kyse. Mikä järki käyttää mediaa, jolla ei tavoita asiakkaita?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä