Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Instagramissa kuohuu ja influensserit hädässä: algoritmi on muuttunut

Vierailija
02.04.2022 |

Tässä ihan viime viikon aikana on käynyt seuraavaa: eräs tuttu vaikuttaja lopetti koko tilinsä vaikka on tuhansittain seuraajia, hän kirjoitti että algoritmin takia, kun se ei enää näytä edes omille seuraajille postauksia. Yrittää herätellä nukkuvaa algoritmiä kokonaan uudella tilillä.

Toinen merkittävä influensseri samalla asialla, hänkin kirjoittaa että algoritmi sössinyt postausten näkyvyyden kokonaan, jopa esitti teoriansa siitä, miksi algoritmi oikkuilee.

Me kaikki tiedämme sen: algoritmi on muuttunut. Vaikka olisi kymmeniä tuhansia seuraajia, algoritmi ei välttämättä toimi kunnolla. Miksi?

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse Instagramissa ihmisiä seuraavana olen ihmetelly sitä, mihin joku seurattava on kadonnut. Sitten tajuan tarkistaa varsinaisen profiilin ja siellä voi olla vaikka mitä postattu - ne eivät vaan ole näkyneet minulle. Pitäisi tajuta jatkuvasti tykätä ja kommentoida postauksia, että käyttäjä pysyy mukana fiidissä. Ihan typerää. Jos minä seuraan jotakin käyttäjää, niin oletusarvoisesti haluan nähdä tämän käyttäjän postauksia.

Vierailija
42/92 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihmetellyt ihan samaa vaikken mikään influensseri olekaan. Kuvat ei näy enää minnekään eikä hastageista ole hyötyä. Miksi niin?

Tämä selittänee sen miksei julkisen tilini kuvat näy kun haen hästäkillä (hästäk on sellainen jolla tulee pari julkaisua kuussa) viimeaikaisia postauksia. En laita enää hästäkejä ollenkaan, turhaahan se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli kenenkään postaukset ja hashtagit ei enää näy kenellekään niin pidän tätä positiivisena uudistuksena

Vierailija
44/92 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritykset säännöllisesti päivittävät algoritmejaan ja välillä niiden vaikutukset käyttäjiin voi olla ikäviä. Itse kirjoitan säännöllisesti blogiin joka oli ennen varsin suosittu. Sitten yhtenä päivänä noin vuosi sitten sivuston kävijämäärät romahtivat pysyvästi noin kolmasosaan siitä mitä ne normaalisti olivat. En tietysti voi olla ihan varma syystä, mutta veikkaan että sivuston näkyvyys Googlessa on yhtäkkiä huonontunut. Kuten joku tuolla aikaisemmin sanoi, tällaisissa tapauksissa kyllä huomaa miten suuri valta ihan muutamalla yrityksellä on siihen mitä asioita ihmiset ylipäätään löytävät netistä.

Vierailija
45/92 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse Instagramissa ihmisiä seuraavana olen ihmetelly sitä, mihin joku seurattava on kadonnut. Sitten tajuan tarkistaa varsinaisen profiilin ja siellä voi olla vaikka mitä postattu - ne eivät vaan ole näkyneet minulle. Pitäisi tajuta jatkuvasti tykätä ja kommentoida postauksia, että käyttäjä pysyy mukana fiidissä. Ihan typerää. Jos minä seuraan jotakin käyttäjää, niin oletusarvoisesti haluan nähdä tämän käyttäjän postauksia.

Tykätkää, kommentoikaa, jakakaa, haastakaa vaikka riitaa jonkun kanssa kommenteissa, niin saadaan algoritmit kohdilleen.

Vierailija
46/92 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ihan hyvä että tuollaisen keinoelämän maaninen katselu vähenee välillä.

Vierailija
47/92 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritykset säännöllisesti päivittävät algoritmejaan ja välillä niiden vaikutukset käyttäjiin voi olla ikäviä. Itse kirjoitan säännöllisesti blogiin joka oli ennen varsin suosittu. Sitten yhtenä päivänä noin vuosi sitten sivuston kävijämäärät romahtivat pysyvästi noin kolmasosaan siitä mitä ne normaalisti olivat. En tietysti voi olla ihan varma syystä, mutta veikkaan että sivuston näkyvyys Googlessa on yhtäkkiä huonontunut. Kuten joku tuolla aikaisemmin sanoi, tällaisissa tapauksissa kyllä huomaa miten suuri valta ihan muutamalla yrityksellä on siihen mitä asioita ihmiset ylipäätään löytävät netistä.

Google shadow bännää myös käyttäjiä, ainakin youtubessa. Esim Puopolon kanavalta katoa suurin osa kommenteista...

Vierailija
48/92 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tulee maksulliseksi. Ne joilla näissä koko elämä kiinni hajoavat tai maksavat.

En käytä facea. Instasta olen luopumassa. En ole sielläkään.

Kokeellista ihmisten manipulointia.

Vierailija
49/92 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on hirveän vaikea enää löytää kivoja seurattavia. Olisi varmaan vaikka kuinka kivoja tilejä mutta ne ei vaan löydy millään.

Vierailija
50/92 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Google shadow bännää myös käyttäjiä, ainakin youtubessa. Esim Puopolon kanavalta katoa suurin osa kommenteista...

Minusta shadow bännäämistä isompi ongelma on räätälöidyt todellisuustunnelit. Tarkoitan siis sitä, että profiloidaan käyttäjä ja näytetään hakutuloksia sen mukaan, mistä hakukone arvelee että olet kiinnostunut. Kaksi eri käyttäjää voi siis hakea samaa asiaa, mutta saavat erilaisia hakutuloksia. Ei voida enää puhua mistään objektiivisesta tiedonhausta tai -välityksestä.

Vierailija
51/92 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta shadow bännäämistä isompi ongelma on räätälöidyt todellisuustunnelit. Tarkoitan siis sitä, että profiloidaan käyttäjä ja näytetään hakutuloksia sen mukaan, mistä hakukone arvelee että olet kiinnostunut. Kaksi eri käyttäjää voi siis hakea samaa asiaa, mutta saavat erilaisia hakutuloksia. Ei voida enää puhua mistään objektiivisesta tiedonhausta tai -välityksestä.

Tämä on hyvä pointti. Välillä mietityttää demokratian tulevaisuus, varsinkin kun mennään yhä enemmän siihen suuntaan, että ihmiset imevät kaiken tietonsa jostain somesta. Jos ihminen on taipuvainen kaiken maailman huuhaa-tietoon, niin pian hän ei algoritmien vuoksi mitään muuta tietoa netin kautta enää saakaan. Tämän huomaa itsekin hyvin selkeästi vaikka Yotubessa. Vahingossa klikkaa jotain hieman epäilyttävämpää sisältöä, niin johan vain vastaavaa tuputetaan sen jälkeen ihan jatkuvasti.

Vierailija
52/92 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi ja nyyh..pitänee niidenkin turhien lässyttäjien nyt varmaan hankkia ihan oikea työ. Miksi joku lukee jonkun pölvästin tarinoitakaan ja nämä lässytykset saavat tuhansia seuraajia?? Pimahtanutta porukkaa koko ig ja sen käyttäjät. 

No ehkä tässä on vastaus hoitajapulaan? Kaikki influensserit vaan hoitoalalle?

Vierailija
53/92 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tulee maksulliseksi. Ne joilla näissä koko elämä kiinni hajoavat tai maksavat.

Voi olla, mutta sitten käyttäjämäärät myös romahtavat. Ei monikaan välitä jostain Instagramista niin paljon, että siellä on pakko olla, jos ei työn puolesta ole välttämättömyys.

Vierailija
54/92 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, mutta sitten käyttäjämäärät myös romahtavat. Ei monikaan välitä jostain Instagramista niin paljon, että siellä on pakko olla, jos ei työn puolesta ole välttämättömyys.

Kävijämäärät on romahtaneet jo nyt, päätellen tykkäyksien määrästä joita seuraamillani tileillä on.

En minäkään jaksa juuri avata enää instaa, koska en näe enää seuraamieni tilien sisältöä vaan jotain rändömiä arvottua. Lisäksi vähintään joka kolmas postaus ja stoori on mainos. Mennyt ihan pilalle.

Vierailija
55/92 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävijämäärät on romahtaneet jo nyt, päätellen tykkäyksien määrästä joita seuraamillani tileillä on.

En minäkään jaksa juuri avata enää instaa, koska en näe enää seuraamieni tilien sisältöä vaan jotain rändömiä arvottua. Lisäksi vähintään joka kolmas postaus ja stoori on mainos. Mennyt ihan pilalle.

En tiedä onko kävijämäärät romahtaneet, vai onko algoritmista kyse? On kyllä mielenkiintoista nähdä tuleeko tämä koko someaika vielä päätökseensä lähivuosina. Moni vaikuttaa aika kyllästyneeltä, nimenomaan jatkuvan mainostuksen tuputtamisen takia.

Vierailija
56/92 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois hauska kerätä tältäkin palstalta yhteen kaikki ne aloitukset joissa kipuillaan syystä tai toisesta somen takia. Niitä on PALJON.

Palvelu joka perustuu siihen miltä asiat näyttävät ja on taitavasti suunniteltu koukuttamaan, hurraa.

Vierailija
57/92 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EULLE OMAT SOMEJÄTIT P ERKELES

Tuskin auttaa.

Mä luulen, että Venäjän somejätit on nyt kaikkein puolueettomampia. Ainakin Yandexin hakutulosten perusteella. Jos haluette suodattamatonta tietoa, käyttäjää yeandexia.

Vierailija
58/92 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin takaisin sen alkuperäisen systeemin. Sen kun hastageilla löysi kivoja kuvia ja tilejä.

Kuvat ja visuaalisuus merkitsee mulle silleen paljon, että olen saanut paljon inspiraatiota näistä kuvista.

Vierailija
59/92 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli kenenkään postaukset ja hashtagit ei enää näy kenellekään niin pidän tätä positiivisena uudistuksena

Jep 😂 Jengi vaan kriiseilis pari viikkoa että "kukaan ei enää tykkää musta ja mun jutuista😩" ja alkaisi sen jälkeen tehdä somessa roikkumisen sijaan jotain rakentavampaa.

Vierailija
60/92 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa Instagram on saanut tarpeekseen tissi- ja persekuvista ja haluaa kääntää huomion johonkin järkevämpään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi