Kannattaako aloittaa opiskelu vielä 50 vuotiaana?
Elämä vierähti kotiäitinä ja keikka hommia tehden? Vieläkö kannattaa lähteä opiskelemaan oikea ammatti? Mille alalle tämän ikäisiä vielä palkataan? Olen hyvässä kunnossa niin henkisesti kuin fyysisesti vielä. Kohtalo tovereita?
Kommentit (96)
Ei, kyllä se 30 vuotta on aika lailla yläraja.
Meillä on harjoittelussa 61v lähihoitajaopiskelija. Ei kai siinä mitään menetäkään jos vielä kiinnostaa itseään jossain kehittää.
Tietokonehommia, Youtubessa on ilmainen Ciscon CCNA kurssi noin alkuun.
Tuossa iässä ja nykyisessä tilanteessa lähihoitaja taitaa olla ainoita vaihtoehtoja. Sitten vaan töihin vanhuksia hoitamaan. Tarkoitus ei ole mollata, vähätellä tai haukkua, mutta tämä nyt vaan on karu totuus.
Ei kannata. Minä lopetin opiskelun 15-vuotiaana. Nyt olen jo eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa iässä ja nykyisessä tilanteessa lähihoitaja taitaa olla ainoita vaihtoehtoja. Sitten vaan töihin vanhuksia hoitamaan. Tarkoitus ei ole mollata, vähätellä tai haukkua, mutta tämä nyt vaan on karu totuus.
Hyvin harva paikka palkkaa yli 50-vuotiaan, jolla ei ole mitään kokemusta alasta. Edes me 30v kokemuksen omaavat emme ole enää kiinnostavia ehdokkaita, kun tekijöitä haetaan.
Laitoshuoltajan tutkinto, se vaaditaan esim nyt sitten vanhustenhoidon paikkoihin.
Kannattaa jo siinäkin mielessä, että se pienentää dementian riskiä. Eikä tämä siis ollut mikään vitsi.
Kirjanpitäjän työ voisi olla sellainen, jossa ei ole vastaavaa ikärasismia kuin monessa muussa. Siinä voi myös oppia tosi hyväksi ilman monien vuosien kokemusta.
Muita aloja joita tulee mieleen:
Sairaanhoitaja
Päihdetyöntekijä
Fysioterapeutti
Sähköasentaja
Myynti- ja asiakaspalvelutyöt
Jakeluauton kuljettaja
Kannattaa selvittää myös oppisopimuspaikkoja, niin voisit saada opiskelusta myös jonkin verran palkkaa
Vierailija kirjoitti:
Tietokonehommia, Youtubessa on ilmainen Ciscon CCNA kurssi noin alkuun.
Voi olla vitsi, mutta itse asiassa nykyään pystyy tekoälyn avulla tekemään vaikka mitä ilman kokemustakin. Ongelmaksi tulee ainoastaan rahan saaminen työn tekemisestä, mikä ei suomalaisten firmojen kanssa kyllä onnistu tuon ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Laitoshuoltajan tutkinto, se vaaditaan esim nyt sitten vanhustenhoidon paikkoihin.
Et sä laikkrin tutkinnolla mitään tee vanhusten huollossa. Lähihoitaja tai hoiva-avustaja on sinne suuntaan oikeampi titteli. Laikkari=siivoojaa.
Vierailija kirjoitti:
haista...opiskelin uutta ammattia kun olin 50v
Samaa mietin, en tosin ole fyysisesti ihan priimakunnossa tietokoneella työskenneltyjen vuosien jälkeen, friikkuna ilman lomia.
Vierailija kirjoitti:
Miten se liittyy vanhusten hoitoon? On eri ala.
Minun entinen työkaverini suoritti iltalukion viisikymppisenä ja pääsi oikikseen. En ole kuullut hänestä mitään sen jälkeen, mutta uskon, että pääsi ja ehti tehdä alansa hommia vielä jonkun vuoden ennen eläköitymistä.
Opiskella voi, mutta vakkarityön saanti voi olla vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan vaadita. Laitoshuoltaja on puhtaanapitoalan tutkintoa, ei hoitoalan tutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
haista...opiskelin uutta ammattia kun olin 50v
Minkä ikäisenä valmistuit ja työllistyitkö?
Vartijakurssille