Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."

Vierailija
01.04.2022 |

Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".

"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."

Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.

Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...

Kommentit (2121)

Vierailija
1501/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako hoitajat palkan päälle verotuksessa työkengät? Vaatteet ilmaiseksi? ei edes omaa pesemistä kun sekin talon puolesta? Iso helpotus toikin.

Ei saa työkenkiä, ihan itse saadaan ostaa. Vaatteet ilmaiseksi? Se nyt vielä puuttuisi, että työvaatteetkin pitäisi itse ostaa.

Vierailija
1502/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tunne kun asun aasian maassa jossa keskipalkka 300€ ja minimipalkka 70€. Itse tosin tienaan hieman enemmän (600€) osa-aikatöistä ja riittää täydellisesti asuntoon (200€), ruokaan, tekokynseihin sun muihin. Olen ulkomailla asuessani oppinut että suomessa ihmiset valittaa ihan turhuuksista..

Oletko ottanut huomioon, että elinkustannuksetkin saattavat olla siellä vähän toista luokkaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1503/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mikään ei riitä...

Myötätunto kyllä tässä on kunta-alan oikeasti pienituloisten työntekijöiden (siivoojat, keittäjät jne) puolella.

Kiitos. 💖

T. Kunta-alan siivooja

Vierailija
1504/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoin ongelma tässä musta on, että kuvitellaan, että palkan pitäisi riittää arjessa kalliisiin asioihin. Olen terveydenhoitajan lapsi ja ei meillä ollut varaa lapsuudessani/nuoruudessa käydä säännöllisesti ulkomailla tai harrastaa jotain kallista. Harrastukseni oli melko halpa, 300 markkaa vuodessa ja lentokonematka ulkomaille käytiin kaksi kertaa ollessani alaikäinen. Ei minullakaan olisi varaa matkustaa lasten kanssa ulkomaille joka vuosi ja maksella jotain tosi kalliita harrastuksia.

En ole lukenut koko ketjua, mutta tämä ajatus on jo muutaman sivun ajan ehtinyt toistua viesteissä. Miksi ajatellaan, että palkan ei pitäisikään riittää muuhun kuin just ja just ruokaan ja asumiseen? Parempituloiset nauttivat samaan aikaan elämästä, voivat tarjota lapsilleen harrastuksia, matkoja ja mukavaa elämää, saavat itsekin kunnon palkinnon tekemästään työstä - ja sitten pienituloiset ovat "vähään tyytyväisiä" eivätkä edes osaa kaivata mitään muuta kuin punalapputuotteiden metsästämistä lähikaupan ilta-alesta.

En ymmärrä.

Juuri näin! Jokainen on yhtä arvokasta, ja oikeutettu hyvään toimeentuloon, jolla mahdollistetaan hyvä elämä. Toinen ei ole koulutuksensa tai asemansa vuoksi oikeutetumpi siihen. Suurin osa suomalaisista vain on aivopesty kuvittelemaan turhempi ja vähempiarvoinen. Näin ei kuitenkaan ole.

Ajatellaanpa tilanne, että kaikki saisivat saman elintason. Miksi sitten kannattaisi opiskella vuosia ja ponnistella eteenpäin, kun siitä ei saisi mitään etua. Miksi kannattaisi ottaa vastuuta ja perustaa riskillä firmoja. Miksi vastata kymmenien ihmisten työstä johtotehtävissä. Miksi yrittää myydä tuotteita ulkomaillekin. Miksi emme olisi kaikki vain kuin Ellun kanat, vapaita vastuusta. Maan johtaminen on myös taitolaji, joka ei onnistu kaikilta. Jokainen on oikeutettu hyvään toimeentuloon, mutta se pitää myös ansaita. Kukin kykyjensä mukaa, ei se saa tulla kuten Manulle illallinen. Yritystä pitää olla, jo eka luokasta lähtien.

Vierailija
1505/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako hoitajat palkan päälle verotuksessa työkengät? Vaatteet ilmaiseksi? ei edes omaa pesemistä kun sekin talon puolesta? Iso helpotus toikin.

Ei saa työkenkiä, ihan itse saadaan ostaa. Vaatteet ilmaiseksi? Se nyt vielä puuttuisi, että työvaatteetkin pitäisi itse ostaa.

Kun olin työkokeilussa sairaalassa työmarkkinatuella niin jouduin myös hommaamaan itse työkengät. Hoitajan siniset työvaatteet sain.

Vierailija
1506/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoin ongelma tässä musta on, että kuvitellaan, että palkan pitäisi riittää arjessa kalliisiin asioihin. Olen terveydenhoitajan lapsi ja ei meillä ollut varaa lapsuudessani/nuoruudessa käydä säännöllisesti ulkomailla tai harrastaa jotain kallista. Harrastukseni oli melko halpa, 300 markkaa vuodessa ja lentokonematka ulkomaille käytiin kaksi kertaa ollessani alaikäinen. Ei minullakaan olisi varaa matkustaa lasten kanssa ulkomaille joka vuosi ja maksella jotain tosi kalliita harrastuksia.

En ole lukenut koko ketjua, mutta tämä ajatus on jo muutaman sivun ajan ehtinyt toistua viesteissä. Miksi ajatellaan, että palkan ei pitäisikään riittää muuhun kuin just ja just ruokaan ja asumiseen? Parempituloiset nauttivat samaan aikaan elämästä, voivat tarjota lapsilleen harrastuksia, matkoja ja mukavaa elämää, saavat itsekin kunnon palkinnon tekemästään työstä - ja sitten pienituloiset ovat "vähään tyytyväisiä" eivätkä edes osaa kaivata mitään muuta kuin punalapputuotteiden metsästämistä lähikaupan ilta-alesta.

En ymmärrä.

Juuri näin! Jokainen on yhtä arvokasta, ja oikeutettu hyvään toimeentuloon, jolla mahdollistetaan hyvä elämä. Toinen ei ole koulutuksensa tai asemansa vuoksi oikeutetumpi siihen. Suurin osa suomalaisista vain on aivopesty kuvittelemaan turhempi ja vähempiarvoinen. Näin ei kuitenkaan ole.

Ajatellaanpa tilanne, että kaikki saisivat saman elintason. Miksi sitten kannattaisi opiskella vuosia ja ponnistella eteenpäin, kun siitä ei saisi mitään etua. Miksi kannattaisi ottaa vastuuta ja perustaa riskillä firmoja. Miksi vastata kymmenien ihmisten työstä johtotehtävissä. Miksi yrittää myydä tuotteita ulkomaillekin. Miksi emme olisi kaikki vain kuin Ellun kanat, vapaita vastuusta. Maan johtaminen on myös taitolaji, joka ei onnistu kaikilta. Jokainen on oikeutettu hyvään toimeentuloon, mutta se pitää myös ansaita. Kukin kykyjensä mukaa, ei se saa tulla kuten Manulle illallinen. Yritystä pitää olla, jo eka luokasta lähtien.

Näin juuri. Ihan oikeasti mikä luulette että motivoi jotain maisteria tekemään töitä 2000e palkalla, kun saman saa ilman koulutusta marketin kassalla?

Koulutuksen pitää näkyä työssä. Jos työ vaatii alempaa korkeakoulututkintoa, siitä tulee maksaa sen mukaisesti. Samoin ylemmän korkeakoulututkinnon vaativissa tehtävissä pitää näkyä se vaatimus. Tämä ei tällä hetkellä toteudu monella alalla ja näiltä alipalkatuilta aloilta sitten loppuu tekijät.

Vierailija
1507/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin työkokeilussa sairaalassa työmarkkinatuella niin jouduin myös hommaamaan itse työkengät. Hoitajan siniset työvaatteet sain.

Osastonsihteeri pitää sinisiä hoitajan vaatteita ja samoin työtön joka on työkokeilussa. Osastosihteeri, työtön ja osastonhoitaja saavat pitää omaa villatakkia tai aluspaitaa tuon hoitajan puvun kanssa ja hiuksia auki.

Vilutakkeja oli vähän joten työttömänä pidin omaa villatakkia, jotta vilutakkeja jäi hoitajille, koska hoitajat eivät saaneet käyttää tauolla omaa villatakkia.

Vierailija
1508/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole saanut missään työssä työkenkiä, en aina edes työvaatteita työn puolesta. Joissakin työpaikoissa on ollut pesulapalvelu, mutta jos työasuja on 2-3, niin käytännössä pakko pestä itse kotona, kun vaatteet voi sotkeutua jo yhdessä päivässä ja pesulassa kestää viikon. En ole hoitaja.

Vierailija
1509/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat vois vaihtaa alaa. Mehän pärjätään ilmankin tai ainakin nää kaikki syyllistäjät yms tekee mielellään ne hommat.

Vierailija
1510/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat vois vaihtaa alaa. Mehän pärjätään ilmankin tai ainakin nää kaikki syyllistäjät yms tekee mielellään ne hommat.

Vaihtakaa vaan.

Monessa kaupungissa on työpaikkoja auki esim. palomies, sähköinsinööri, putkimies, parturi, siivooja.

Vierailija
1511/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osastonsihteeri pitää sinisiä hoitajan vaatteita ja samoin työtön joka on työkokeilussa. Osastosihteeri, työtön ja osastonhoitaja saavat pitää omaa villatakkia tai aluspaitaa tuon hoitajan puvun kanssa ja hiuksia auki.

Vilutakkeja oli vähän joten työttömänä pidin omaa villatakkia, jotta vilutakkeja jäi hoitajille, koska hoitajat eivät saaneet käyttää tauolla omaa villatakkia.

Osastonsihteeri ei saa käyttää kynsilakkaa eikä sormuksia, mutta yhdellä vakituisella sihteerillä näytti olevan.

Ai jai, mikä siinä on että säännöt ei mene perille?

Vierailija
1512/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole saanut missään työssä työkenkiä, en aina edes työvaatteita työn puolesta. Joissakin työpaikoissa on ollut pesulapalvelu, mutta jos työasuja on 2-3, niin käytännössä pakko pestä itse kotona, kun vaatteet voi sotkeutua jo yhdessä päivässä ja pesulassa kestää viikon. En ole hoitaja.

Tervetuloa päiväkotiin! Joka ikisen vaatekappaleen ulos, sisään, retkelle, jumppaan, tuuleen, tuiskuun, sateeseen, helteeseen, arkeen, juhlaan... ostat, peset, paikkaat, korjaat ihan itse, omalla 2/3 sairaanhoitajan palkallasi ja työaikojen ulkopuolella iltapuhteena. Myös naamiais- ja rooliasut. Siellä riittää eritteitä, hikeä, ruuan räiskeitä, repeämiä, venymisiä, räkää, kuolaa, oksennuksia, pukluja, aivastuksia, kakkoja, pissoja, veritahroja, kyyneliä, kuolaa ja heitettyä hiekkaa, vesiväriä, muovailuvahaa, tussia, höyheniä, liimaa, saksen jälkiä... Kenen kutsumus?

Vierailija
1513/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä nyt menee…yhdessä kirjoituksessa tehdään pelkkää juhannusaattoa ja viikonloppuyötä, toisessa kirjoituksessa ei tule kuulemma mitään lisiä kun suurin osa hoitajista tekee vain aamua. Vapaita ei ollenkaan. Itse kyllä miellän vapaapäivän vapaaksi, oli se sitten torstai- perjantai periodi tai viikonloppu…

Vierailija
1514/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa päiväkotiin! Joka ikisen vaatekappaleen ulos, sisään, retkelle, jumppaan, tuuleen, tuiskuun, sateeseen, helteeseen, arkeen, juhlaan... ostat, peset, paikkaat, korjaat ihan itse, omalla 2/3 sairaanhoitajan palkallasi ja työaikojen ulkopuolella iltapuhteena. Myös naamiais- ja rooliasut. Siellä riittää eritteitä, hikeä, ruuan räiskeitä, repeämiä, venymisiä, räkää, kuolaa, oksennuksia, pukluja, aivastuksia, kakkoja, pissoja, veritahroja, kyyneliä, kuolaa ja heitettyä hiekkaa, vesiväriä, muovailuvahaa, tussia, höyheniä, liimaa, saksen jälkiä... Kenen kutsumus?

Eikö lastenhoitajat enää saakaan vuotuista vaaterahaa työvaatteiden ostoon? Joskusmuinoin saivat.

Vierailija
1515/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tykkään pitää nimenomaan töissä omia vaatteita ja inhoan työvaatteita.

Vierailija
1516/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei osastonsihteeri saa pitää sairaalassa omia vaatteita. Tykkäsin työstä paljon, mutta inhosin niitä sinisiä vaatteita.

Vierailija
1517/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastentarhanopettajille todellakin soisin reilun palkankorotuksen. Hoitoalalle riittäisi ihan se parisen prosenttia, vertailukelpoinen ehkä poliisien kanssa - palkan sijaan molempiin pitäisi saada lisää resursseja, joko organisoimalla paremmin tai paremmalla henkilöstöpolitiikalla. Lisärahaa olisi järkevämpi käyttää luomaan lisää vakituisia työpaikkoja kuin korottelemalla elämäänsä kypsyneiden eläkeikää lähestyvien vihaisten hoitajien jo ennestään muhkeita palkkoja. Sen sijaan todellakin vaativissa raskaissa tehtävissä saisi olla selkeästi korkeammat palkat, kuten vaikka teho-osastolla yms. Nyt on kaikille jo selvää että hoitoalalla on monessa paikassa hoitajista itsestään johtuva huono ilmapiiri eikä se parane ennen kuin ne kiusaajahoitsut eläköityvät tai irtisanotaan/-sanoutuvat.

Vierailija
1518/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei osastonsihteeri saa pitää sairaalassa omia vaatteita. Tykkäsin työstä paljon, mutta inhosin niitä sinisiä vaatteita.

Ainut pelastus oli, että sai pitää edes omaa pitkähihaista paitaa puvun alla tai omaa villatakkia ja hiukset sai olla auki tai kiinni.

Vierailija
1519/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja ja tyytyväinen palkkaani. Ei me kaikki olla ahneita. Suurempi ongelma on työpaikkakiusaaminen ja töissä laiskottelijat, jotka siirtävät työtä niille joita pystyy hyväksikäyttämään. Työilmapiiri on suoraan sanottuna karmea.

Vierailija
1520/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on muutenkin rahasta pula niin miksi osastonsihteeri joutuu pitämään sairaalassa työvaatteita, kaikki ei halua niitä pitää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi