Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."

Vierailija
01.04.2022 |

Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".

"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."

Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.

Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...

Kommentit (2121)

Vierailija
1461/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätkää todellisuuteen ja lopettakaa lakko 2% saatte kuten kaikki muutkin.

Vierailija
1462/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen palkka erittäin hyvä. Ja työn pystyy kuka tahansa hoitamaan. Miksi kuuluisi enemmän? Täällä kysytty monta kertaa ja vastausta ei ole saatu. Voiko joku hoitaja nyt perustella näitä vaatimuksiaan?

Vastausta ei saa koska hoitajien palkka vaatimusta ei pysty järjellä perustelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1463/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustulo on ratkaisu. Sitten sinullekin jää enemmän rahaa käteen verojen jälkeen. Perustulomalli suomeenn ja Suomi perustulon mallimaaksi. Kansalaispalkka on totta!

Vierailija
1464/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat nostavat itsensä muiden yläpuolelle mikä teistä tekee niin erikoisia, tärkeitä ja korvaamattomia? Miksi teille kuuluisi erikoiskorotukset palkkoihin ja muille ei kuulu? Voisiko joku hoitaja vastata kysymykseen. Hoitoala helppoa ja kuka tahansa osaa hoitaa. Moni ammatti huomattavan vaikea ja siellä ei kuka tahansa pärjää. Silti muut tyytyvät yleiseen linjaan. Hoitajilta todellisuuden taju kokonaan kadonnut.

Kuka tahansa voi hoitaa? Mutta pystyykö?Moni ei kestä edes verta nähdä tai kun sahataan luuta poikki lonkkaleikkauksessa. Tai kun kasvot on muussina kolarin jäljiltä tai kun pieni vauva kuolee syliin tai kun kun ihminen on palanut 70% kehosta. Tätä kaikkea olen mm. työssäni nähnyt ja hoitanut. Näiden potilaiden hoito helppoa?? Ihan oikeasti, pystyykö tähän kaikki?? Tervetuloa vaan hoitajaksi.

Miksei pystyisi, mikä sinusta tekee niin ainut laatuisen, että vain sinä pystyt?

No sanoppa se. Pystyn tätä työtä tekemään, mutta esim. puolisoni, perheeni ja suurin osa tuttavistani ovat sanoneet etteivät pystyisi. Moni potilas ja potilaiden omaiset sanovat, etteivät ikimaailmassa voisi tätä työtä tehdä. Mieheni ei siedä edes katsoa televisiosta avoleikkauksia tai kolaripotilaita jotka itselle normipäivää.

Todellakaan kaikista ei ole hoitajiksi mutta en usko, että hoitajistakaan olisi moniinkaan ammatteihin. Ihmiset on erilaisia ja työt on erilaisia. Se, että naapurista ei olisi tekemään työtäsi ei ole ihan riittävä peruste palkankorotuksiin. Monetkin ammatit ovat sellaisia, joihin ei kuka vain pystyisi. Tuntuu, että hoitajat pitävät nyt työtään aivan muita töitä tärkeämpänä ja vaikeampana, ja unohtavat myös muissa töissä olevan tiettyjä kriteereitä.

Vierailija
1465/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajilla ei ole mitään käsitystä muiden alojen vaativuudesta, raskaudesta ja palkkauksesta. Ovat erittäin hyvässä asemassa ilman palkankorotuksiakin. Herätkää!

Vierailija
1466/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kun kävin hoitokodissa 3 hoitajaa istuivan n. 1h koko ajan taukohuoneessa. On raskasta, niin raskasta. Äitini vein itse pesulle ja vaihdoin puhtaat vaatteet kun oli ihan kusiset housut ja koko huone haisi. Se siitä kiireestä töitä olisi ollut mutta istuminen taukohuoneessa on tärkeämpää.

Vierailija
1467/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso osa hoitajilla teetettävistä töistä voitaisiin antaa vähemmän koulutettujen ihmisten tehtäväksi terveydenhoidosta. Sairaanhoitajan tutkintoa ei tarvita ruuan ja buranan jakamiseen tai potilaiden auttamiseen vessaan tai pesulle.

Mulle kävisi oikein hyvin että joku tekisi nämä ”vähemmän vaativat” tehtävät ja itse saisin keskittyä työssäni siihen muuhun. Mites tällaisia pyllynpesijöitä ja Buranan kuskaajia saataisin meidänkin osastolle?

Muutetaan sairaanhoitajien virkoja takaisin laitosapulaisten ja perushoitajien viroiksi. 2000-luvun alussahan nämä pitkälti muutettiin sairaanhoitajien viroiksi ja nyt nämä itkee kun työ on raskasta.

Vierailija
1468/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajilla ei ole mitään käsitystä muiden alojen vaativuudesta, raskaudesta ja palkkauksesta. Ovat erittäin hyvässä asemassa ilman palkankorotuksiakin. Herätkää!

Lisäksi työllistyminen on varmaa. Tiedän monia, jotka on tehneet duunia ravintola- ja siivousalalla ja hakeutuvat hoitoalalle paremman palkan ja varman työllistymisen vuoksi.

Jokaisen ihmisen kannattaa mitoittaa se elämänsä sellaiseksi että 2200 euron nettotuloilla tulee toimeen. Valintoja, valintoja...

Vierailija
1469/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mikään ei riitä...

Myötätunto kyllä tässä on kunta-alan oikeasti pienituloisten työntekijöiden (siivoojat, keittäjät jne) puolella.

Vierailija
1470/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat nostavat itsensä muiden yläpuolelle mikä teistä tekee niin erikoisia, tärkeitä ja korvaamattomia? Miksi teille kuuluisi erikoiskorotukset palkkoihin ja muille ei kuulu? Voisiko joku hoitaja vastata kysymykseen. Hoitoala helppoa ja kuka tahansa osaa hoitaa. Moni ammatti huomattavan vaikea ja siellä ei kuka tahansa pärjää. Silti muut tyytyvät yleiseen linjaan. Hoitajilta todellisuuden taju kokonaan kadonnut.

Kuka tahansa voi hoitaa? Mutta pystyykö?Moni ei kestä edes verta nähdä tai kun sahataan luuta poikki lonkkaleikkauksessa. Tai kun kasvot on muussina kolarin jäljiltä tai kun pieni vauva kuolee syliin tai kun kun ihminen on palanut 70% kehosta. Tätä kaikkea olen mm. työssäni nähnyt ja hoitanut. Näiden potilaiden hoito helppoa?? Ihan oikeasti, pystyykö tähän kaikki?? Tervetuloa vaan hoitajaksi.

Miksei pystyisi, mikä sinusta tekee niin ainut laatuisen, että vain sinä pystyt?

No sanoppa se. Pystyn tätä työtä tekemään, mutta esim. puolisoni, perheeni ja suurin osa tuttavistani ovat sanoneet etteivät pystyisi. Moni potilas ja potilaiden omaiset sanovat, etteivät ikimaailmassa voisi tätä työtä tehdä. Mieheni ei siedä edes katsoa televisiosta avoleikkauksia tai kolaripotilaita jotka itselle normipäivää.

Todellakaan kaikista ei ole hoitajiksi mutta en usko, että hoitajistakaan olisi moniinkaan ammatteihin. Ihmiset on erilaisia ja työt on erilaisia. Se, että naapurista ei olisi tekemään työtäsi ei ole ihan riittävä peruste palkankorotuksiin. Monetkin ammatit ovat sellaisia, joihin ei kuka vain pystyisi. Tuntuu, että hoitajat pitävät nyt työtään aivan muita töitä tärkeämpänä ja vaikeampana, ja unohtavat myös muissa töissä olevan tiettyjä kriteereitä.

Itse siivousalalla ja moni luulee, että kuka tahansa osaa siivota. Juurikin työharjoittelija tutustumassa työhön ja hän ei jaksa tehdä tätä työtä. On sanonut monta kertaa, että liian raskasta. Ja me teemme yhdessä 8 tunnin alueen. Tuon alueen teen yleensä yksin. Kyseinen henkilö ei siis pärjää siivousalalla, jos ei jaksa tehdä edes puolta siitä, mitä oikeasti vaaditaan.  

Vierailija
1471/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tarkoitushakuista ottaa esimerkiksi yksinhuoltajaäiti kertomaan, kuin hoitajan palkka ei riitä mihinkään. Kyse on pikemminkin yksinhuoltajuudesta, ei hoitoalan palkasta. Pitäisikö maksaa yksinhuoltajakorotusta vai mitä nämä hoitajat oikein ajattelevat?

Yksinhuoltajalle voisi tosiaan olla isompi palkka. Hänhän tekee työpäivän lisäksi vielä yksin kotityötkin ja kantaa vastuun lapsistaan. 

500 euron lisä kuukaudessa ois kohtuullinen. Yh erikoispalkanlisä tai joku sellanen. 

Haha, käsitätkö mitä esitit?

Avio- ja avoerot lisääntyisivät huimasti, kun tämä valttikortti otettaisiin käteen.  Kaikki lasten vanhemmat olisi tästä lähtien yksinhuoltajia, koska sillä perusteella saisi isomman palkan.  Perheenä olemista se ei kuitenkaan estäisi, kukas sitä valvoo, että nukkuuko pariskunta kuitenkin yöt yhdessä ja ovatko kumminkin kuin pariskunta ainakin.  Saahan sitä yhdessä olla, vaikka ei oltaisikaan missään avo- tai avioliitossa.  Eihän se tarvitse kuin bulvaanin osoitteen toiselle, vaikkapa sinne lapsuudenkotiinsa tai kaverille, jonka kanssa muka asutaan.

Ja miksi tuo käsittäisi sitten vain hoitoalan ihmiset?  Ei tietenkään, sehän olisi huutava vääryys kaikkia muita aloja kohtaan.  

Taitaisi valtion ja kuntien talous romahtaa siihen, kun kaikille yksinhuoltajille maksettaisiin monta sataa euroa yksinhuoltajalisää palkkaan. 

Kaikenlaisia hullunpöllähdyksiä sitä joittenkin päistä lähtee.   Yksinhuoltajien asiat on hoidettu elatusmaksuilla ja lapsilisien yh-korotuksilla.  Mitään sen enempää ei yhteiskunnan tarvitse maksaa ihmisille, jotka laittaa lapsia maailmaan,  joita eivät sitten elättäisikään itse, niin kuin heidän kuuluisi. 

1700 euron palkalla elätin itseni ja lapseni, tosin mies maksoi kohtuullisen elatusmaksun, mutta mitään muuta sitten ei.  Lapsi ei koskaan käynyt isänsä luona eikä nykyäänkään edes tunne häntä, koska mies ei halunnut olla isä.  Lapsilisissä ei siihen aikaan ollut mitään yh-korotuksiakaan.   Asumistukea en saanut.  

Ei minulla ollut varaa vaatia yhteiskunnalta mitään, minähän sen lapsen olin maailmaan saattanut.  

Omista elintavoista, omista tavoitteista ja omista päätöksistään on ihmisen itse vastattava.  On otettava huomioon myös se, että elämässä voi tulla eteen sairauksia ja jopa läheisen kuolema.  Silti on elettävä.  Ei yhteiskunnan kuulukaan silottaa kenenkään tietä niin, että kaikilla - omista valinnoistaan huolimatta - olisi se sama elintaso ja samat mahdollisuudet.

Hoitajille kunnon yö- ja vuorolisät ja hyvät työolosuhteet, ei se muuta tarvitse.  Vastaavanlaista työtä tehdään muillakin aloilla eikä työ aina niin herkkua ole.   

Mitään yh-korotuksia palkkoihin ei tarvitse kukaan.  

Ja sen toisen työpäivän kotona tekee kaikki muutkin ihmiset töistä tultuaan.  

Vierailija
1472/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulikohan hoitajat, että 2200 netto on huono palkka. Eivät taida tietää muiden alojen palkoista ja raskaudesta yhtään mitään.Itse yllätyin hoitajien hyvästä palkasta. Työn kuormittavuudesta en tiedä mitään.  

Tosiaan se on huono palkka uransa huipulla olevalle, ensiavussa työskentelevälle organisoivalle sairaanhoitajalle. Akuuttia työtä, erittäin vaativaa ja vastuullista. Työ on iltaa, viikonloppua, yötä. Joskus voi olla arkena aamuvuoro, harvinaista kylläkin, koska ensiapu keskittyy niihin aikoihin, jolloin oma terveysasema ei ole auki.

Vierailija
1473/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja A teki iltavuoron 8h, yökkö sairastui ja hoitaja A joutui jäämään kun ei saatu sijaista, 12h päälle. Aamullakin oli vajausta, pomo käski jäämään vielä kunnes joku muu saadaan, hoitaja A ehti olla vielä 3h ennekuin lähti puolikuolleena kotiin nukkumaan. 

Tässäkö potilasturvallisuus ei vaarantunut? Tämä ei ole harvinaista vaan tapahtuu AIVAN liian usein :( Hirveää kohtelua, siihen pitää saada korjaus ja tietenkin myös asialliset rahalliset korvaukset.

Vierailija
1474/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulikohan hoitajat, että 2200 netto on huono palkka. Eivät taida tietää muiden alojen palkoista ja raskaudesta yhtään mitään.Itse yllätyin hoitajien hyvästä palkasta. Työn kuormittavuudesta en tiedä mitään.  

Tosiaan se on huono palkka uransa huipulla olevalle, ensiavussa työskentelevälle organisoivalle sairaanhoitajalle. Akuuttia työtä, erittäin vaativaa ja vastuullista. Työ on iltaa, viikonloppua, yötä. Joskus voi olla arkena aamuvuoro, harvinaista kylläkin, koska ensiapu keskittyy niihin aikoihin, jolloin oma terveysasema ei ole auki.

En ymmärrä. Tämä on hyvä palkka hoitajalle.

Vierailija
1475/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tätä voit sanoa huonoksi palkaksi?

Vierailija
1476/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso osa hoitajilla teetettävistä töistä voitaisiin antaa vähemmän koulutettujen ihmisten tehtäväksi terveydenhoidosta. Sairaanhoitajan tutkintoa ei tarvita ruuan ja buranan jakamiseen tai potilaiden auttamiseen vessaan tai pesulle.

Mulle kävisi oikein hyvin että joku tekisi nämä ”vähemmän vaativat” tehtävät ja itse saisin keskittyä työssäni siihen muuhun. Mites tällaisia pyllynpesijöitä ja Buranan kuskaajia saataisin meidänkin osastolle?

Muutetaan sairaanhoitajien virkoja takaisin laitosapulaisten ja perushoitajien viroiksi. 2000-luvun alussahan nämä pitkälti muutettiin sairaanhoitajien viroiksi ja nyt nämä itkee kun työ on raskasta.

Työ on raskasta, koska alaa vaivaa työvoimapula. Uusia ei valmistu sitä tahtia kun vanhoja jää eläkkeelle. Väestön ikääntymisen vuoksi esim. muistisairaiden määrä kasvaa joka päivä. Työpaikkoja on tullut lisää, mutta ala ei houkuttele, koska palkka ei vastaa työn vaativuutta. En väitä, etteikö muillakin aloilla joutuisi jäämään ylitöihin, kun ei saada sijaisia. Enkä väitä sitäkään, etteikö muillakin aloilla pätkittäisi kesälomia, kun ei saada sijaisia. En väitä sitäkään, etteikö muillakin aloilla olisi työpaikkoja täyttämättä ja krooninen työvoimapula. Niitä ongelmia ei kuitenkaan ratkaista korottamatta palkkoja, jolloin alan vetovoima lähtee nousuun.

Vierailija
1477/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi kun kävin hoitokodissa 3 hoitajaa istuivan n. 1h koko ajan taukohuoneessa. On raskasta, niin raskasta. Äitini vein itse pesulle ja vaihdoin puhtaat vaatteet kun oli ihan kusiset housut ja koko huone haisi. Se siitä kiireestä töitä olisi ollut mutta istuminen taukohuoneessa on tärkeämpää.

Aika hyvä juttu, että autoit äitiäsi, jos ei itse osaa. Oliko iloinen?

Vierailija
1478/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajilla jo nyt valmiiksi hyvät palkat ym. Lisät, kokemuslisät, pitkät lomat ja lauantai ei kuluta lomaa. Mikään ei riitä ja työ ei ole niin tärkeää että pitäisi huomattavasti muita paremmin vielä saada. Saatte jo paljon enemmän kuin edes ymmärrätte. Ottakaa selvää asioista. Hävettää. Onneksi en tunne kuin 2 hoitajaa. En pysty heidän kanssa puhumaan palkasta. Ovat niin minäminäminä ettei edes kuunnella mitä yritän sanoa. Ei paljon järki päässä paina.

Vierailija
1479/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hyvä juttu, että autoit äitiäsi, jos ei itse osaa. Oliko iloinen?

Oli iloinen. Mutta en ehdi aina auttamaan. En luota että hoitajatkasn auttavat.

Vierailija
1480/2121 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tätä voit sanoa huonoksi palkaksi?

Mietipä sitä kun rysäytät ajaa kolarin ja makaat henkitoreissasi ensiavussa. Toivotko silloin, että ensiavussa työskentelee kokenut ja osaava sairaanhoitaja, jolla on hyvä koulutus ja ymmärrys vai onko se ihan sama, millainen viimeisen vuoden opiskelija sinua hoitaa, jos ei päteviä ihmisiä ole alalla? Haluatko, että sinua hoidetaan myös pyhäpäivinä ja öisin, koska vahinko ei ilmoittele itsestään etukäteen? Palkka on huono työn vaativuuteen verrattuna. Ei tavallinen Sari sairaanhoitaja saa 2200€ nettona, vaan vähemmän. On suuri häpeä maksaa noin pientä palkkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi