"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."
Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".
"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."
Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.
Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...
Kommentit (2121)
eli 2 hoitajaa saa 4400e käteen ja
vielä lapsilisät päälle mikä tekee
noin 5000e kuussa.
talo ja autolainat on noin 1000 - 1500e
kuussa.. jää 2500e - 3000e kuussa
käyttövaraa.
se on noin 800e joka viikolle..
kovat on menot kyllä ihmisillä tänä
päivänä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain haastattelussa joku aivopesty sh opiskelija sanoi, että kokee turhauttavaksi sen, että harjoittelujaksosta ei makseta palkkaa… mit vit… lukukausimaksuihinkohan se sen palkan ajatteli käyttää? Röyhkeetä väkeä,ei voi muuta sanoa, Suomessa voi opiskella lähes ilmaiseksi ja tuo haluais palkkaa jo siltäkin ajalta.
Huom!! Monessa harjoittelupaikassa maksetaan palkkaa ja matkat. Esim. mieheni opiskeli just merialaa ja sai palkkaa kaikilta harjoittelujaksoilta. Samoin maksettiin matkat. Kolmen vuoden opiskelu. Ja arvatkaa onko palkka aikas lailla parempi kuin minun hoitajana:)
Tradenomin tutkinnossa oli 6 kuukautta palkaton työharjoittelu, myös ammattikoulussa oli palkaton harjoittelu. Noiden tutkintojen jälkeen olen ollut palkattomassa työkokeilussa sairaalassa 7 kuukautta sekä 3 kuukautta kuntouttavassa ja 3 palkkatukityötä.
Nyt alkaa taas työttömien rangaistuskyykytykset. Myös ylioppilastutkinto löytyy.
Olen miettinyt sairaslomaa ja eläkettä, koska en pysty fyysistä työtä tekemään enkä jaksa enää mennä uuteen työpaikkaan opettelemaan yhtään mitään.
Mittani on niin sanotusti täynnä
Älkää lukeko tradenomiksi ei ole töitä.
Vierailija kirjoitti:
Jossain haastattelussa joku aivopesty sh opiskelija sanoi, että kokee turhauttavaksi sen, että harjoittelujaksosta ei makseta palkkaa… mit vit… lukukausimaksuihinkohan se sen palkan ajatteli käyttää? Röyhkeetä väkeä,ei voi muuta sanoa, Suomessa voi opiskella lähes ilmaiseksi ja tuo haluais palkkaa jo siltäkin ajalta.
Ne on kateellisia siitäkin, kun insinööri- ja tradenomiopiskelijat tekevät palkallista työtä harjoitteluna.
Tradenomin koulutus voitaisiin Suomessa lopettaa, se työllistää vain Ammattikorkeakoulun opettajia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on kateellisia siitäkin, kun insinööri- ja tradenomiopiskelijat tekevät palkallista työtä harjoitteluna.
Meidän koulussa ei yksikään Tradenomi opiskelija saanut harjoittelusta palkkaa.
Se on täysin turha koulutus
Olisin jaksanut mennä työkkäriin kun työt päättyvät, mutta työttömyys uudistuksen takia haen sairaslomaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulussa ei yksikään Tradenomi opiskelija saanut harjoittelusta palkkaa.
Se on täysin turha koulutus
No vähän samaa mieltä, vaikka itsekin olen tradenomi. Ehkä it-puolen ja taloushallinnon puolella töitä, ei muuten. Aika moni tuttu on kaupan kassalla pienellä palkalla, siihen nähden koulutus meni hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa valitetaan paljon niitä työolosuhteita; kiireinen kolmivuorotyö, vähäiset tauot, huono työilmapiiri. Eikö nyt hyvänen aika kannattaisi sitten puuttua näihin asioihin eikä lakkoilla palkankorotusten puolesta? Kestääkö p*skaa muka paremmin paremmalla palkalla? Entä jos hoitaisi sen p*skan sieltä ensin pois?
Hetken varmaan kestäisi, mutta pian alkaisi sama mankuminen riittämättömästä palkasta. Työilmapiiristä huolehtiminen on jokaikisen työntekijän vastuulla -ei pelkästään johdon ratkaistavissa. Jokainen hoitaja voisi vaikka aloittaa siitä, että seuraavassa vuorossa kohtelisi työkaveriaan kunnioittavasti ja lopettaisi muista läyhäämisen selän takana. Ilmapiiriä ei käännetä hetkessä hyväksi, mutta tuo on alku ja jos ei edea yritä niin sama pska teillä jatkuu myös tulevaisuudessa.
Ensin on pettymys, kun valtiolla ei ole rahaa jatkaa työtä, sitten pitäisi vielä mennä työkkäriin rangaistavaksi. Eli todellakin haen sairaslomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako hoitajat palkan päälle verotuksessa työkengät? Vaatteet ilmaiseksi? ei edes omaa pesemistä kun sekin talon puolesta? Iso helpotus toikin.
Ei saa työkenkiä, ihan itse saadaan ostaa. Vaatteet ilmaiseksi? Se nyt vielä puuttuisi, että työvaatteetkin pitäisi itse ostaa.
Minä en ole saanut missään työssä työkenkiä, en aina edes työvaatteita työn puolesta. Joissakin työpaikoissa on ollut pesulapalvelu, mutta jos työasuja on 2-3, niin käytännössä pakko pestä itse kotona, kun vaatteet voi sotkeutua jo yhdessä päivässä ja pesulassa kestää viikon. En ole hoitaja.
Tervetuloa päiväkotiin! Joka ikisen vaatekappaleen ulos, sisään, retkelle, jumppaan, tuuleen, tuiskuun, sateeseen, helteeseen, arkeen, juhlaan... ostat, peset, paikkaat, korjaat ihan itse, omalla 2/3 sairaanhoitajan palkallasi ja työaikojen ulkopuolella iltapuhteena. Myös naamiais- ja rooliasut. Siellä riittää eritteitä, hikeä, ruuan räiskeitä, repeämiä, venymisiä, räkää, kuolaa, oksennuksia, pukluja, aivastuksia, kakkoja, pissoja, veritahroja, kyyneliä, kuolaa ja heitettyä hiekkaa, vesiväriä, muovailuvahaa, tussia, höyheniä, liimaa, saksen jälkiä... Kenen kutsumus?
Just näin. Aivan tavalliset työvaatteet toimistoonkin maksaa. Paljon on semmoisia töitä joissa olet omilla vaatteilla ja oletus on että olet siistin näköinen. Yhel paidalla ei voi mennä viikkoa. Jos tätä joku laskisi niin työvaatteisiin voi mennä 1-200 euroa kuussa. Vaate jonka hoitaja saa töistä pestynä ja mankeloituna päälle. Kelpais mulle.
Vierailija kirjoitti:
Ensin on pettymys, kun valtiolla ei ole rahaa jatkaa työtä, sitten pitäisi vielä mennä työkkäriin rangaistavaksi. Eli todellakin haen sairaslomaa.
Valtio sanoo, ettei ole rahaa jatkaa työtä, nyt saat siitä hyvästä rangaistuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako hoitajat palkan päälle verotuksessa työkengät? Vaatteet ilmaiseksi? ei edes omaa pesemistä kun sekin talon puolesta? Iso helpotus toikin.
Ei saa työkenkiä, ihan itse saadaan ostaa. Vaatteet ilmaiseksi? Se nyt vielä puuttuisi, että työvaatteetkin pitäisi itse ostaa.
Minä en ole saanut missään työssä työkenkiä, en aina edes työvaatteita työn puolesta. Joissakin työpaikoissa on ollut pesulapalvelu, mutta jos työasuja on 2-3, niin käytännössä pakko pestä itse kotona, kun vaatteet voi sotkeutua jo yhdessä päivässä ja pesulassa kestää viikon. En ole hoitaja.
Tervetuloa päiväkotiin! Joka ikisen vaatekappaleen ulos, sisään, retkelle, jumppaan, tuuleen, tuiskuun, sateeseen, helteeseen, arkeen, juhlaan... ostat, peset, paikkaat, korjaat ihan itse, omalla 2/3 sairaanhoitajan palkallasi ja työaikojen ulkopuolella iltapuhteena. Myös naamiais- ja rooliasut. Siellä riittää eritteitä, hikeä, ruuan räiskeitä, repeämiä, venymisiä, räkää, kuolaa, oksennuksia, pukluja, aivastuksia, kakkoja, pissoja, veritahroja, kyyneliä, kuolaa ja heitettyä hiekkaa, vesiväriä, muovailuvahaa, tussia, höyheniä, liimaa, saksen jälkiä... Kenen kutsumus?
Just näin. Aivan tavalliset työvaatteet toimistoonkin maksaa. Paljon on semmoisia töitä joissa olet omilla vaatteilla ja oletus on että olet siistin näköinen. Yhel paidalla ei voi mennä viikkoa. Jos tätä joku laskisi niin työvaatteisiin voi mennä 1-200 euroa kuussa. Vaate jonka hoitaja saa töistä pestynä ja mankeloituna päälle. Kelpais mulle.
Minä taas haluaisin sellaisen toimistotyön, missä saa pitää omia vaatteita.
Osastonsihteerin työ oli ihanaa, mutta työvaatteiden pitäminen kidutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulikohan hoitajat, että 2200 netto on huono palkka. Eivät taida tietää muiden alojen palkoista ja raskaudesta yhtään mitään.Itse yllätyin hoitajien hyvästä palkasta. Työn kuormittavuudesta en tiedä mitään.
Tosiaan se on huono palkka uransa huipulla olevalle, ensiavussa työskentelevälle organisoivalle sairaanhoitajalle. Akuuttia työtä, erittäin vaativaa ja vastuullista. Työ on iltaa, viikonloppua, yötä. Joskus voi olla arkena aamuvuoro, harvinaista kylläkin, koska ensiapu keskittyy niihin aikoihin, jolloin oma terveysasema ei ole auki.
Miten tätä voit sanoa huonoksi palkaksi?
Ei muuta kuin sairaanhoitajaksi, kun kerran on NIIN hyvä palkka kaikkien mielestä ;)
Rankka työ, palkan pitää minusta olla parempi kuin 2200 netto. Enkä ole hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi osastonsihteeri ei saisi pitää omia vaatteita ja kynsilakkaa, koska hän ei potilaisiin koske.
Jos osastonhoitaja ja hoitajat ei tunnista oman osaston sihteerinsä kasvoja niin suosittelisin dementian tutkimista heiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulikohan hoitajat, että 2200 netto on huono palkka. Eivät taida tietää muiden alojen palkoista ja raskaudesta yhtään mitään.Itse yllätyin hoitajien hyvästä palkasta. Työn kuormittavuudesta en tiedä mitään.
Tosiaan se on huono palkka uransa huipulla olevalle, ensiavussa työskentelevälle organisoivalle sairaanhoitajalle. Akuuttia työtä, erittäin vaativaa ja vastuullista. Työ on iltaa, viikonloppua, yötä. Joskus voi olla arkena aamuvuoro, harvinaista kylläkin, koska ensiapu keskittyy niihin aikoihin, jolloin oma terveysasema ei ole auki.
Ei muuta kuin sairaanhoitajaksi, kun kerran on NIIN hyvä palkka kaikkien mielestä ;)
Rankka työ, palkan pitää minusta olla parempi kuin 2200 netto. Enkä ole hoitaja.
Mikä tekee työstä rankkaa? Työ on helppoa ja palkka hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tekee työstä rankkaa? Työ on helppoa ja palkka hyvä.
tiedän ettei ole rankkaa. T. Hoitaja myös
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi osastonsihteeri ei saisi pitää omia vaatteita ja kynsilakkaa, koska hän ei potilaisiin koske.
Jos osastonhoitaja ja hoitajat ei tunnista oman osaston sihteerinsä kasvoja niin suosittelisin dementian tutkimista heiltä.
Sitten kuitenkin osalla lääkäreistä on omat vaatteet, suojana vain lääkärintakki auki ja he käyvät potilashuoneissa.
Hoitajat luulevat itsestään liikoja. Miksi kuvittelevat olevansa muiden ihmisten yläpuolella. Eivät ole herroja vaan normaaleja työläisiä. Silti heillä jo nyt parempi palkka kuin monella ja lisää vaan pitäisi saada. Ymmärrättekö jo kun teille monta kertaa pitää selittää tämä. Ette ansaitse yhtään enempää kuin mitä muutkin saava. Ei ole oikein.