Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."

Vierailija
01.04.2022 |

Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".

"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."

Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.

Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...

Kommentit (2121)

Vierailija
141/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa edes BRUTTO 2200€........

T. Mies teollisuudessa

Vierailija
142/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin oliko sulla kaksi pientä lasta?

Lapset on aina henkilökohtainen arvovalinta. Niiden kuluja ei pidä enää yhtään enempään kustannuttaa valtiolla.

Oooh, lapsilisä on jonkun alle satasen. Kylläpä tuleekin valtiolle kalliiksi, voi helvata sentään. Miten oli varaa sinustakin lapsilisät maksaa? Ei ole vielä kuulemma kukaan kieltäytynyt kuitenkaan lapsilisistä, ei edes Nalle Wahlroos.

Ymmärrät varmaan itsekin että lapsilisä ei ole ainoa kulu valtiolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien tyhmä vuorotyöjärjestelmä lisää kuormittavuutta.

Vierailija
144/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin äiti, mutta en ymmärrä tuota, kun jutun hoitaja vetoaa siihen, että on 2 pientä lasta.

Kukaan ei pakota hankkimaan lapsia enempää kuin itsellä on vara hoitaa. Kyllä meidän perheessä on lapsilukua mietitty siitä lähtökohdasta, kyetäänkö takaamaan arkiset asiat lapsille myös lasten kasvaessa. Pienen lapsen kohdalla menot on ihan erilaiset kuin teinillä, joten katsotaan asiaa myös pitkäjänteisemmin.

Jos haluan taata lapselleni/lapsilleni tietyn elintason, niin voin miettiä lasten lukumäärän tai hakeutua paremmin palkattuun työhön, jos nykyisellä tulotasolla en saisi kaikkea, mitä haluaisin.

Eli sinusta ratkaisu on se että hoitajat eivät vain tee enää lapsia?

Vierailija
145/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on, myös 6v yliopistotutkinto ja 10v työkokemusta vaativassa asiantuntijatehtävässä. Minäkään en ymmärrä miten tuo on pieni palkka. Meidän työpaikan pienipalkkaisilla tuo on brutto, ja heillä on tekninen tutkinto.

-eri

Vuosituhannen alussa hoitajat lakkoilivat. Silloin heidän palkkansa oli 2000€/brutto.

Itse työskentelin HW-suunnittelijana tietoliikennealalla ja palkkani oli 1800€/kk brutto.

Siis oikeasti vuosituhannen alussa vai 2007? Koska peruspalkkani Helsingin kaupungilla vuonna 2007 oli 1985 euroa, joten kyllä se on ollut tuotakin vähemmän vuosituhannen alussa.

Vierailija
146/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni on vieraantunut siitä, mitä tällaisen n. 2000 euroa kuussa saavan palkansaajan tuloilla on vara hankkia. Vaikka nykyisin moni elää esitellen somessa isoa trendikkäästi sisustettua omakotitaloa, autoa, ulkomaanmatkoja, useamman lapsen harrastuksia ja kalliita vaatteita, niin se ei ole tavistainan palkalla realistista. Ei ole myöskään elämisen kannalta välttämätöntä, että perheen kaikki lapset harrastavat jotain jääkiekkoa, jokaisella on oma uusi puhelin, Marimekon hupparit ja pari kertaa vuodessa matkataan ulkomaille.

Mutta miksi edes pitäisi olla se uusi auto ja viimeisen päälle remontoitu keittiö ja viikonloppureissu lasi-iglussa? Jos noihin sortuu ottamalla velkaa saadakseen uusia asioita itselleen, niin ei se ole kuin peiliin katsomisen paikka siinä kohtaan kun laskuja satelee ovista ja ikkunoista. Ensin säästetään, sitten ostetaan. Mutta velkojen ja kulutusluottojen ottaminen on nyt todella korkealla. Ei ihme, että paniikissa huudetaan kansalaisia nostamaan verojaan, jotta hoitajat saavat palkankorotuksensa selviytyäkseen laskuistaan.

"Pikaluottoyrityksinäkin tunnettujen kulutusluotto- ja pienlainayhtiöiden suomalaisille kotitalouksille myöntämien lainojen kanta oli 220 milj. euroa kesäkuun 2021 lopussa."

Onhan siinä muutama euro kyseessä. Ja kuinka monta euroa on oikeasti mennyt järkevään ja pakolliseen, niin tiedä sitä sitten.

Vierailija
147/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä koko nelihenkisen perheen nettotulot on 2000e.

Hyvin on varaa ostaa vaatteita.

Kumpikaan aikuisista ei töissä?

Työmarkkinatuki 700€ netto per aikuinen, lapsilisät 200€, josta 1600€ netto ennen asumistukea. Asumistuki nelihenkiselle perheelle helposti 400€. Validi kysymys.

Vierailija
148/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo liksa on ihan kurantti 3,5 vuoden opinnoilla. Nuo korotusvaatimukset on ihan kohtuuttomia. Ymmärrän, että elämä pääkaupunkiseudulla on kallista. Jos on järjestänyt perhe-elämänsä sellaiseksi, ettei tuolla palkalla pärjää, kannattaa muuttaa maakuntiin, kun olla alalla, että voi peräti työpaikkansa valita. Ystäväni lapsi on sairaanhoitaja, no nuori vielä ja jaksaa hyvin, ja nettoaa paljon paremmin kuin toisella asteella opettava kaikilla palvelulisillä työskentelevä äitinsä, jolla on huomattavasti pidempi ja korkeampi koulutus.

Hoitoalalla riittää työtä ympäri Suomen. Jos saat nettona 2200e Helsingissä, jossain Joensuussa tai Jyväskylässä voisit saada nettona vielä useita satasia sen päälle!

Mä en vaan tajua, toi palkka on hyvä, miksi sairaanhoitajien pitäisi kuntasektorilla tienata enempää kuin opettajien ja vastaavien …?

Vierailija
149/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka ei ole iso, mutta ei myöskään huonoimmasta päästä. Lähihoitajille jää käteen vielä paljon vähemmän. Mutta sairaanhoitajan vastuu on myös isompi, ja vastuuseen nähden - palkka on liian pieni. Myös verrattuna muiden alojen palkkatasoon on hoitoalan palkat yks vitsi.

Mikä vastuu?

Ootko oikeesti tosissasi? Tiiätkö yhtään mitä sairaanhoitajan työ pitää sisällään?

Mistä minä sen tietäisin?

Tämä. Siihen vastuuseen vedotaan, mutta mitään perusteluja tälle ei esitetä. 

Vierailija
150/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin äiti, mutta en ymmärrä tuota, kun jutun hoitaja vetoaa siihen, että on 2 pientä lasta.

Kukaan ei pakota hankkimaan lapsia enempää kuin itsellä on vara hoitaa. Kyllä meidän perheessä on lapsilukua mietitty siitä lähtökohdasta, kyetäänkö takaamaan arkiset asiat lapsille myös lasten kasvaessa. Pienen lapsen kohdalla menot on ihan erilaiset kuin teinillä, joten katsotaan asiaa myös pitkäjänteisemmin.

Jos haluan taata lapselleni/lapsilleni tietyn elintason, niin voin miettiä lasten lukumäärän tai hakeutua paremmin palkattuun työhön, jos nykyisellä tulotasolla en saisi kaikkea, mitä haluaisin.

Lapsia tehdään tasan se määrä mitä on varaa elättää ilman, että lasten elintaso kärsii. He ovat syyttömiä vanhempiensa raha-asioihin. Itsekin olen vain yhden lapsen äiti, koska ei ole varaa toista kertaa jäädä hoitovapaalle tai ostaa isompaa autoa tai asuntoa tai kustantaa kahden lapsen harrastuksia. Yksinkertaista.

Vierailija
151/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 5 lasta, pitäisikö minun pyytää kiinteistöhuollon traktorikuskina 1800€(brutto) sijasta 4000€ palkkaa?

Pelkään, että pomo nauraa minulle, jos esitän asiaa?

Vierailija
152/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh, ei vaan se hoitaja suhteuttaa ne menot tuloihinsa kuten me muutkin. Meillä ei ole kuin yksi lapsi koska mietimme myös sen miten pärjäämme, jos tulomme laskevat, esim sairas, työttömyys, jne...

Vierailija
153/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap on "yksinhuoltajan korotukset ja muut"?

Yh korotus lapsilisään 63e lapsi, elatustuki minimi 167e lapsi. Asumistukea saa myös helposti lasten kanssa tuonkin palkan päälle.

Tuki ja tuki. Eikö sun mielestä olisi kohtuullista, että työssäkäyvä ihminen pärjäisi Suomessa palkalla? Ettei tarvitse tukia luetella? Mulle jää verojen jälkeen hoitajan peruspalkasta 1650e. En saa luettelemiasi tukia. Tai no, nykyisillä kustannuksilla taidetaan olla aika lähellä. Sekö on ok ja normaalia, että tähän mennään? Mulla on kolme teiniä (yhdestä tulee enää lapsilisät). Muutama vuosi sitten hoitajan palkalla pärjäilikin ihan ok. Turha tulla sanomaan, että jokainen on tiennyt palkan kun on alalle ryhtynyt. Kaikki ei ole vastavalmistuneita (heitä ei edes juurikaan tule enää, siinäkin on ongelmaa) tai pienten vauvojen äitejä (ihan naurettavaa, kun joku hoitovapaalla kehuu kuinka minäkin pärjään. Elää miehen siivellä, ja mitä joku vauva edes kuluttaa?). Vai pystyttekö te ennakoimaan mitä mahdollisesti tapahtuu 15-20 vuoden päästä omalla alallanne? Ja kyllä tämä koskee kaikkia pienipalkkaisia aloja. Jotain on pielessä, kun työssäkäynti käy vuosi vuodelta kannattamattomammaksi.

Vierailija
154/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelin AMK:ssa hoitajaksi. Siitä 3,5 vuodesta on ainakin vuosi, ellei enemmänkin aivan turhaa hömppää eikä mitenkään vaativaa. Muutkin opinnot varsin helppoja. Vaativinta oli selviytyä harjoitteluissa vakkarihoitajien kyykytyksestä. Voi toki olla että inssiopinnoissa on sama, mutta tuskin samanlaista kohtelua on miesvaltaisissa paikoissa.

Turhaksi hömpäksi idiootti luulee kaikkea, mitä ei voi suoraan käytäntöön soveltaa.

Kuitenkin se "turha hömppä" antaa perustan alalla ja yhteiskunnassa toimimiseen. Turhassa hömpässä varmaan käytin läpi hoitajan velvollisuudet ja vastuut yhteiskunnassa ja työssä. Hoitotyön etiikka ja lainsäädäntö? Työlainsäädäntö, lääkelaki, tartuntatautilaki jne.

Mikään ei ole turhaa. Ihmisen pitää oppia ns. yli, jotta pystyy toimimaan perustasolla ihanneolosuhteissa, puhumattakaan että löytyy kapasiteettia poikkeustilanteisiin.

On huomattu viimeisen vuoden aikana, että alalla on väkeä, joka ei hallitse edes välttämättömiä perustietoja.

Vierailija
155/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä koko nelihenkisen perheen nettotulot on 2000e.

Hyvin on varaa ostaa vaatteita.

Kumpikaan aikuisista ei töissä?

Työmarkkinatuki 700€ netto per aikuinen, lapsilisät 200€, josta 1600€ netto ennen asumistukea. Asumistuki nelihenkiselle perheelle helposti 400€. Validi kysymys.

Sinäkään et lukenut vastausta. Ei ole kyse työttömistä.

Vierailija
156/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo liksa on ihan kurantti 3,5 vuoden opinnoilla. Nuo korotusvaatimukset on ihan kohtuuttomia. Ymmärrän, että elämä pääkaupunkiseudulla on kallista. Jos on järjestänyt perhe-elämänsä sellaiseksi, ettei tuolla palkalla pärjää, kannattaa muuttaa maakuntiin, kun olla alalla, että voi peräti työpaikkansa valita. Ystäväni lapsi on sairaanhoitaja, no nuori vielä ja jaksaa hyvin, ja nettoaa paljon paremmin kuin toisella asteella opettava kaikilla palvelulisillä työskentelevä äitinsä, jolla on huomattavasti pidempi ja korkeampi koulutus.

Hoitoalalla riittää työtä ympäri Suomen. Jos saat nettona 2200e Helsingissä, jossain Joensuussa tai Jyväskylässä voisit saada nettona vielä useita satasia sen päälle!

Mä en vaan tajua, toi palkka on hyvä, miksi sairaanhoitajien pitäisi kuntasektorilla tienata enempää kuin opettajien ja vastaavien …?

Siksi, kun ne elävät omassa kuplassaan ja kuvittelevat muiden tienaavan enemmän.

Täällä mamna-palstallakin kaikki tienaavat vähintään 4000€/kk....

Vierailija
157/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien tyhmä vuorotyöjärjestelmä lisää kuormittavuutta.

Miksei tämä voi olla säännöllistä? 1 tekee 5 peräkkäistä yövuoroa, x määrä työntekijöitä pelkkää aamua, x määrä iltaa, jne. Vapaita sinne tänne tarvittaessa, mutta rytmi säilyisi järkevänä.

Tehtailla tehdään 2 aamua 2 iltaa 2 yötä 4 vapaata ja aina on väkeä töissä.

Vierailija
158/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työoloja koskevat vaatimukset ovat paremmin ymmärrettäviä, mutta ei tuo jatkuva ulina palkasta.

Vierailija
159/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh. Olen sosiaaltylöntekikä ja yh ka käteen jää saman verran. Korkeampi koulutus kuitenkin meillä ja myös vastuullinen, raskas työ.

Vierailija
160/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla jää käteen 1800 € kuussa. Kaksi lasta. Pienellä harkinnalla ostosten kanssa tuo riittää, jää jopa säästöön.

Miksi sairaanhoitajalla pitäisi olla niin iso palkka, että voi reissata ja shoppailla määrättömästi?

Ihan ovat raukat irti todellisuudesta.

Kun on kahdeksan viikkoa lomaa, niin ei viitsi vain kotona istua. Kyllä palkkaa pitää saada kunnolla lisää, että se mahdollistaa myö lomasta kunnolla nauttimisen.

Nyt lakon aikana päästään reissuun, kun liitto maksaa kunnon lakkoavustuksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä