Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."

Vierailija
01.04.2022 |

Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".

"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."

Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.

Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...

Kommentit (2121)

Vierailija
101/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan käteen saman verran kuin tuo haastateltu hoitaja, 2200 €. Minulla on kaksi korkeakoulututkintoa ja siisti ja helppo asiantuntijatehtävä. Omaan palkkatasooni olen ihan tyytyväinen, ottaen huomioon, etten juuri tehtävieni eteen hikoile, ei ole kiirettä juuri koskaan enkä ole vastuussa kenenkään hengestä tai terveydestä. Saan myös vapaasti valita omat työaikani ja sen, missä fyysisesti työskentelen. Jos olisin hoitaja, vuorotyössä, jatkuvassa kiireessä ja vielä suurella vastuulla, luulenpa, etten olisi kovin tyytyväinen. Vaikka 2200 €:lla kyllä tulee toimeen, se ei ole se pointti. Pointti on se, että monella alalla saa paljon enemmän, huomattavasti vähemmällä. Ei ole oikein, että ihmishengistä huolehtivien työtä arvostetaan vähemmän kuin vaikkapa nyt sitten insinöörien. 

Vierailija
102/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex-hoitajana mulle jäi nippanappa 1700 euroa. Mistä tuo 2200 tulee? Onko palkat nyt niin paljon paremmat kuin 4 v sitten?

Meillä yksityisellä käteen jää tuo 2200 €. TOKI on paikkoja, joissa käteen jää mainitsemasi 1700 €. Yksityisissä heittelee palkat, mutta kunnalla on aikalailla sama palkka, mitä itse saan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen maisteri ja koulutustani vastaavissa töissä, bruttoni on sama kuin kyseisen sairaanhoitajan netto. Kummasti on kuitenkin aina pystynyt säästämään ja oman kodin ostamaan. Muistaakseni tuo haastateltu hoitaja on töissä TAYSissa, joten Tampereen alueella hänkin todennäköisesti asuu kuten minäkin.

Kyllä tuolla palkalla kyse on itse aiheutetuista kuluista, jotka eivät ole työnantajan vastuulla. Tietyille ihmisille mikään rahamäärä ei tule riittämään ikinä, sillä taitoa sen käyttämiseen ei ole.

Oletko ihan itse neuvotellut tuon korvauksen työstäsi?

Vastoin yleistä harhaluuloa palkkaa ei voi neuvotella mielivaltaisesti. Myös yksityisellä on oltava jokaiselle palkalle selitys, eli perusteet, jo pelkästään palkkatasa-arvon vuoksi. Tällä ehkäistään mm. sitä, että työstä maksetaan samaa palkkaa sukupuolesta tai etnisyydestä riippumatta työpaikan sisällä. Jäljelle jääkin huolehtia, että talon sisällä oman työn vaativuus on huomioitu palkkatasossa tai sitten työtä hakiessa kilpailuttaa ttöpaikat.

Vierailija
104/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajista ja opettajista on pula, se on fakta. Miten meinasitte paikata tuon vajeen? Pakottamalla kaikki töihin, kuten jossain Venäjällä tehtäisiin?

Mieluummin palkkaisin lisää hoitajia kuin lisäisin nykyisten palkkoja. Ei se kiire ratkea sillä, että nykyiset hoitajat saa lisää rahaa.

Vierailija
105/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on aina pärjännyt korkean verotuksen vuoksi parhaiten ne, joilla on vakaa parisuhde työssäkäyvän  kanssa ja ovat omatoimisia, mikä tarkoittaa ettei kaikkea tarvitse ostaa valmiina.

Vierailija
106/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajista ja opettajista on pula, se on fakta. Miten meinasitte paikata tuon vajeen? Pakottamalla kaikki töihin, kuten jossain Venäjällä tehtäisiin?

Mieluummin palkkaisin lisää hoitajia kuin lisäisin nykyisten palkkoja. Ei se kiire ratkea sillä, että nykyiset hoitajat saa lisää rahaa.

Niitä ei ole. Miten houkuttelisit ihmisiä alalle jossa tunnetusti surkeat työolot? Raha on ainoa joka tulee mieleen...

Sama kuin sanoisi nälänhädässä eläville syökää enemmän...

Vierailija
107/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä hoitajien poskettomia öyhötyksiä kuunnellessa mietin vain, että eikö meitä akateemisia puolusta kukaan? Palkat kirjastossa, museossa, etuuskäsittelijänä Kelalla/työkkärissä 2200e luokkaa ennen veroja. Toki on eroja paikkakunnittain. Ylityölisiä ei tule, koska niitä ei voi tehdä, vaikka haluaisi. Siitä huolimatta ihan helposti saa tuolla 2000e palkallakin asuntolainan ja on varaa käydä ulkomailla kerran vuodessa, jos haluaa. 

Ihmettelen! Hoitajat antavat ymmärtää, että ovat ainoa ammattiryhmä, jonka on käytävä kaupassa ja maksettava veroja, ja ihmiset uskovat. Sitten kun joku kyseenalaistaa, niin vetävät ihmishenkikortin esiin. Ihan kuin he pelastavat työssään ihmishenkiä 247 ja ihan kuin kaikkien muiden työt ovat jotain p*skaa, jota ilmankin pärjäisi.

Ei puolusta. Ja kun puhutaan korvauksen suhteesta vaivannäköön....jatkan työntämällä siivouskärryjä. Päivä päättyy viimeistään klo 15 ja käteen jää enemmän kuin noissa. Kulttuurialan FM ekassa ammatissaan

Jep, melkein 6v koulutus yliopistossa ja tämä on kiitos. Hoitajien koulutus sen sijaan kestää vain 3.5v. Piti vielä tuohon alkuperäiseen viestiin laittaa, että töitä on tosi vaikea saada ja silloin kun niitä saa, niin ne ovat useimmiten määräaikaisuuksia ja sijaisuuksia. On myös yleistä, että töiden perässä pitää muuttaa, siis puolen vuoden sijaisuuksienkin perässä. Ei ole ilmaista sekään. 

Suomessa ei arvosteta akateemisia. Hoitajat sen sijaan pelastavat henkiä 247, joten heille on maksettava lääkärin palkkaa ilman lääkärin koulutusta - veronmaksajien pussista tietenkin.

-tuo, jolle vastasit.

Vierailija
108/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAI NIUKIN NAUKIN!

Ahneita ovat!

Toisten pitää ALLE 1000:llä eurolla pärjätä kuukauden!

Ja heitä on paljon tuhansia itsekkään en tienaa noin paljon.

Arvostan hoitajien työtä mutta Pitää sitä ajatella Muidenkin, nokkaa

pidemmälle EIKÄ VAAN Itseään olla ajattelemassa omia etuja.

Vierailija
109/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa ihmiset pikkuhiljaa huomaamaan inflaation vaikutukset. Äänekkäintä ääntä pitää nyt hoitajat. Tosiasiassa hoitajat ansaitsisivat palkankoroituksensa ja samoin korotukset tulisi antaa kaikille ammattiryhmille. Asuminen Suomessa on vain niin helvetin kallista. 

Viime vuosina esimerkiksi asuntojen hintoja on pumpattu ylös sellaista tahtia, että heikkoa hirvittää. Samoin löysä rahapolitiikka ja matalat korot on mahdollistanut ihmisten ylivelkaantumisen. Kun tähän vielä yhdistetään yleinen hintojen nousu, niin en yhtään ihmettele, että tuntuu se palkka pieneltä. Huonoista ajoista on kulunut liian pitkä aika ja ihmisiltä on unohtunut realismi. 

Korkea verotus pitää huolen siitä, että suomalainen köyhtyy. Edessä on huonot ajat ja siihen kannattaa alkaa varautumaan. 

Vierailija
110/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajako luulee tietävänsä paremmin, mitä minä tienaan... Olen insinööri, ja suurin palkkani on ollut käteen 2100. Ei ole olemassa mitään "insinöörin palkkaa lakisääteinen x määrä kuussa". Se riippuu ihan siitä, paljonko työnantajaa huvittaa maksaa. Se että tilastoihin on saatu joku mediaani tai keskiarvo ei tarkoita, että kaikki saa sen verran. Ja koulutukseni ei kestänyt 3,5v vaan 4v, jos sillä nyt on mitään väliä. Kertoo vaan tietämättömyydestä kun ei oo senkään vertaa voinut tarkistaa.

Vierailija
111/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suora lainaus jutusta:

"ensimmäinen ja suurin epäkohta on palkka. Hänen mukaansa hoitajien palkka on koulutukseen nähden merkittävästi jäljessä verrattuna *muihin vastaavan koulutuksen aloihin*. Sairaanhoitajaksi voi valmistua ammattikorkeakoulusta 3,5 vuodessa. Kulmalan mukaan insinöörien koulutus on yhtä pitkä ja heidän palkkansa on noin 800 euroa korkeampi."

Oikeastikko hoitajat ajattelee, että insinöörin ja hoitajien koulutus vastaavat toisiaan?!!! 

Vierailija
112/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha vertailla omaa palkkaa täällä, kuka nyt tulee milläkin toimeen. Palkan pitää olla tehtävien vaativuuden mukaisia. Hoitajat on korotuksensa ansainneet.

Vierailija
113/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pärjää HYVIN  jakakoon sitten PERSETTÄ JOS EI PÄRJÄÄ...

Vierailija
114/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitajana säästänyt 10 000 e helposti joka vuosi, tosin en ole juuri tuhlaillutkaan tai matkustellut tms. Asun omakotitalossa Helsingissä.

Palkkaus on minusta ok alallani, toivoisin sairaanhoitajan paikan vain nousevan kokemuksen ja henkilökohtaisen lisäpanostuksen myötä, mikä pitäisi ihmisiä alalla sinne eläkeikään saakka. Nyt työn kiire ja tunne, että tätäkö tämä on seuraavat 40 vuotta, se ahdistaa. Liian vähän hoitajia -> Kiire -> Potilasturvallisuus on oikeasti heikko ollut monessa yksikössä jo vuosikausia.

Vierailija
115/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairaanhoitajana säästänyt 10 000 e helposti joka vuosi, tosin en ole juuri tuhlaillutkaan tai matkustellut tms. Asun omakotitalossa Helsingissä.

Palkkaus on minusta ok alallani, toivoisin sairaanhoitajan paikan vain nousevan kokemuksen ja henkilökohtaisen lisäpanostuksen myötä, mikä pitäisi ihmisiä alalla sinne eläkeikään saakka. Nyt työn kiire ja tunne, että tätäkö tämä on seuraavat 40 vuotta, se ahdistaa. Liian vähän hoitajia -> Kiire -> Potilasturvallisuus on oikeasti heikko ollut monessa yksikössä jo vuosikausia.

Onko nimesi Aki Linden?

Vierailija
116/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suora lainaus jutusta:

"ensimmäinen ja suurin epäkohta on palkka. Hänen mukaansa hoitajien palkka on koulutukseen nähden merkittävästi jäljessä verrattuna *muihin vastaavan koulutuksen aloihin*. Sairaanhoitajaksi voi valmistua ammattikorkeakoulusta 3,5 vuodessa. Kulmalan mukaan insinöörien koulutus on yhtä pitkä ja heidän palkkansa on noin 800 euroa korkeampi."

Oikeastikko hoitajat ajattelee, että insinöörin ja hoitajien koulutus vastaavat toisiaan?!!! 

Uskon että inssien koulutus ja työ ei ole yhtä vaativaa, tosin vaihtelee enemmän kuin hoitajien työt. Varmasti moni inssi pääsee töissään helpommalla kuin hoitaja. Harvemmin vuorotyötä, viikonloput vapaat, siistiä toimistohommaa...

Mun poika valmistui rimaa hipoen amk inssiksi, jo opiskelujen aikana aloitti ekassa työpaikassaan ja lähtöpalkka oli 3300 €.  Siihen on seuraavan kahden vuoden kuluessa tulossa automaattisesti n. 400 € korotukset, enkä nyt puhu yleiskorotuksista.

Vierailija
117/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nimesi Aki Linden?

Jos olisin nuorena ollut viisas, olisin toki opiskellut lääkäriksi kuten Aki :)

Vierailija
118/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suora lainaus jutusta:

Ei kyllä ole insinöörin palkka 800 euroa parempi! Itse työskentelen sellaisissa tehtävissä, että niilläkin on vaikutus ihmisten henkeen ja hyvinvointiin. Hoitajat eivät ole ainoita sellaisissa tehtävissä, vaikka niin luulevat ja siihen aina vetoavat.

Vierailija
119/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon saanu vuosia tuollaista palkkaa ja nettona ja rahat on riittäny aina ja jääny säästöönkin ,matkustellut kerran vuodessa ja reissannu kotimaassa, jos sitä polttaa ja ostaa jonkun valmisaterian tai pikakahvin ärrältä, äkkiä saa rahat kulumaan jos ei oo minkäänlaista viitseliäisyyttä tehdä edes itse ruokaa, kerran yks henkilö sai tuollaista nettopalkkaa, ei lapsia, maksoi puoliksi vielä asumiskulut puolisonsa kanssa, ei polttanut, aina valitti, että rahat on loppu. kyllä se on oma vika jos rahat ei riitä. itselläni oli vielä auto ja perhettä ja silti jäi aina rahaa ja sain. mutta kyllähän työn vaativuuteen nähden palkka on liian vähän, kaikenlaiset koronavalittajat, juopot, narkit ym kiittämättömät ovat vastenmielistä porukkaa kun he tulevat häiriköimään terveydenhoitoon, ilmainen hoit kelpaa, ja sitten valitetaan ihan joutavista asioista. Toisaalta osa henkilökunnasta on kyllä niin asiakaspaleluhengetöntä, että heistä kannattaa aina tehdäkin valitus, ettei heitä laiteta etulinjaan esimerkiksi päivystysluukulle tai päivystyslääkäriksi.

Vierailija
120/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaampa että sinulla on myös puoliso.. tai olet saanut perinnön jos asut omakotitalossa helsingissä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän