Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."

Vierailija
01.04.2022 |

Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".

"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."

Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.

Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...

Kommentit (2121)

Vierailija
121/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saan käteen saman verran kuin tuo haastateltu hoitaja, 2200 €. Minulla on kaksi korkeakoulututkintoa ja siisti ja helppo asiantuntijatehtävä. Omaan palkkatasooni olen ihan tyytyväinen, ottaen huomioon, etten juuri tehtävieni eteen hikoile, ei ole kiirettä juuri koskaan enkä ole vastuussa kenenkään hengestä tai terveydestä. Saan myös vapaasti valita omat työaikani ja sen, missä fyysisesti työskentelen. Jos olisin hoitaja, vuorotyössä, jatkuvassa kiireessä ja vielä suurella vastuulla, luulenpa, etten olisi kovin tyytyväinen. Vaikka 2200 €:lla kyllä tulee toimeen, se ei ole se pointti. Pointti on se, että monella alalla saa paljon enemmän, huomattavasti vähemmällä. Ei ole oikein, että ihmishengistä huolehtivien työtä arvostetaan vähemmän kuin vaikkapa nyt sitten insinöörien. 

Monella alalla, jolla pääsee ”helpommalla” ei ole täystyöllisyys. Tällekin pitäisi hoitajien osata joku arvo antaa, mutta eihän sitä osaa arvostaa, kun ei ole työttömyyden pelkoa kokenut.

Julkisella puolella tuntuu muutenkin olevan se käsitys, että yksityisissä yrityksissä työskentelevien elämä on pelkkää leikkiä, laulua ja muhkeita palkankorotuksia, kun vaan itse pyytää.

Vierailija
122/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin FB:ssä jonkun sairaanhoitajan kirjoittavan, että insinöörit saa vuosittain 200-500 euron palkankorotukset, kun hän sairaanhoitajana on saavuttanut tulomaksimin kymmenen vuoden kohdalla. Insinöörien mediaani näytti olevan alle 5000 euroa ja diplomi-insinööreillä tonnin enemmän... En tajua, miten voi olla sairaanhoitajat noin vieraantuneita tosielämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suora lainaus jutusta:

"ensimmäinen ja suurin epäkohta on palkka. Hänen mukaansa hoitajien palkka on koulutukseen nähden merkittävästi jäljessä verrattuna *muihin vastaavan koulutuksen aloihin*. Sairaanhoitajaksi voi valmistua ammattikorkeakoulusta 3,5 vuodessa. Kulmalan mukaan insinöörien koulutus on yhtä pitkä ja heidän palkkansa on noin 800 euroa korkeampi."

Oikeastikko hoitajat ajattelee, että insinöörin ja hoitajien koulutus vastaavat toisiaan?!!! 

Uskon että inssien koulutus ja työ ei ole yhtä vaativaa, tosin vaihtelee enemmän kuin hoitajien työt. Varmasti moni inssi pääsee töissään helpommalla kuin hoitaja. Harvemmin vuorotyötä, viikonloput vapaat, siistiä toimistohommaa...

Mun poika valmistui rimaa hipoen amk inssiksi, jo opiskelujen aikana aloitti ekassa työpaikassaan ja lähtöpalkka oli 3300 €.  Siihen on seuraavan kahden vuoden kuluessa tulossa automaattisesti n. 400 € korotukset, enkä nyt puhu yleiskorotuksista.

Ei insinööriltä edes kysytä, haluaisiko se tehdä rahakkaita lisävuoroja. Jos ja kun päivän hommat menee yli, niin siitä ei makseta rahaa vaan sen "saa pitää vapaana tunti-tunnista sitten joskus kun ehtii".

Ja mun alkupalkka oli tonnin pienempi ku sun pojalla. Siinäs näät, ei oo mitään insinöörin takuupalkkaa.

Vierailija
124/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin FB:ssä jonkun sairaanhoitajan kirjoittavan, että insinöörit saa vuosittain 200-500 euron palkankorotukset, kun hän sairaanhoitajana on saavuttanut tulomaksimin kymmenen vuoden kohdalla. Insinöörien mediaani näytti olevan alle 5000 euroa ja diplomi-insinööreillä tonnin enemmän... En tajua, miten voi olla sairaanhoitajat noin vieraantuneita tosielämässä.

Missä firmassa saa tuollaiset vuosittaiset korotukset?! Lähden sinne heti! T. Insinööri nettopalkka 2300.

Vierailija
125/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sairaanhoitajana säästänyt 10 000 e helposti joka vuosi, tosin en ole juuri tuhlaillutkaan tai matkustellut tms. Asun omakotitalossa Helsingissä.

Palkkaus on minusta ok alallani, toivoisin sairaanhoitajan paikan vain nousevan kokemuksen ja henkilökohtaisen lisäpanostuksen myötä, mikä pitäisi ihmisiä alalla sinne eläkeikään saakka. Nyt työn kiire ja tunne, että tätäkö tämä on seuraavat 40 vuotta, se ahdistaa. Liian vähän hoitajia -> Kiire -> Potilasturvallisuus on oikeasti heikko ollut monessa yksikössä jo vuosikausia.

Veikkaampa että sinulla on myös puoliso.. tai olet saanut perinnön jos asut omakotitalossa helsingissä

Toki minulla on puoliso, mutta ei perintöä. Kyllä hoitajakin saa lainan taloon, kun on vähän säästöjä.

Vierailija
126/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan alalla n. 1700 on ollut mulla nettopalkka jo vuosia, ja sekin vaatii ilta- ja viikonloppuvuoroja. Ihmetyttää, minne töihin noi hoitsut uhkaavat sankoin joukoin siirtyä, kun töitä ei vain ole.

Vierailija
127/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin oliko sulla kaksi pientä lasta?

Lapset on aina henkilökohtainen arvovalinta. Niiden kuluja ei pidä enää yhtään enempään kustannuttaa valtiolla.

Vierailija
128/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jäänyt verojen jälkeen käteen 2000 e. Olen koulutusta vastaavassa työssä, takana yliopisto-opinnot maisteriksi asti. Hyvin tällä on elänyt ja säästöönkin jää. Alaa valitessa olen tiennyt, että palkka ei tule olemaan koulutuksen pituuteen ja työn vaativuuteen nähden kaksinen, mutta itse olen alani valinnut. Palkan suuruuden sijaan muut asiat painoivat vaakakupissa enemmän. Jos olisin halunnut rahakkaamman työn, olisin valinnut toisen alan.

Hyvä myös muistaa, että harva on täysin tietämätön oman alansa palkkatasosta alaa valitessa. Ei ole sairaanhoitajalle yllätys, että kuukausipalkka ei ole mikään 4500 e kuussa. Siksi tuo valittaminen on nihkeää. Jos palkka on se isoin asia työssä, niin olisi alusta lähtien kannattanut valita ala sen mukaan, mistä saa enemmän rahaa.

Vierailija
129/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo liksa on ihan kurantti 3,5 vuoden opinnoilla. Nuo korotusvaatimukset on ihan kohtuuttomia. Ymmärrän, että elämä pääkaupunkiseudulla on kallista. Jos on järjestänyt perhe-elämänsä sellaiseksi, ettei tuolla palkalla pärjää, kannattaa muuttaa maakuntiin, kun olla alalla, että voi peräti työpaikkansa valita. Ystäväni lapsi on sairaanhoitaja, no nuori vielä ja jaksaa hyvin, ja nettoaa paljon paremmin kuin toisella asteella opettava kaikilla palvelulisillä työskentelevä äitinsä, jolla on huomattavasti pidempi ja korkeampi koulutus.

Sairaanhoitajan työ on henkisesti ja fyysisesti paljon rankempaa kuin opettajan, joten tietenkin eritteiden kanssa ja väkivaltaisten potilaiden kanssa työskentelevälle sairaanhoitajalle kuuluu parempi palkka kuin siistiä sisätyötä tekevälle opettajalle, vaikka opettaja olisi enemmän kouluja käynyt.

Vierailija
130/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni on vieraantunut siitä, mitä tällaisen n. 2000 euroa kuussa saavan palkansaajan tuloilla on vara hankkia. Vaikka nykyisin moni elää esitellen somessa isoa trendikkäästi sisustettua omakotitaloa, autoa, ulkomaanmatkoja, useamman lapsen harrastuksia ja kalliita vaatteita, niin se ei ole tavistainan palkalla realistista. Ei ole myöskään elämisen kannalta välttämätöntä, että perheen kaikki lapset harrastavat jotain jääkiekkoa, jokaisella on oma uusi puhelin, Marimekon hupparit ja pari kertaa vuodessa matkataan ulkomaille.

Vierailija
131/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko some todella sokaissut naisten elämän? Selattu liikaa julkkisten matkailukuvia, 5 tähden hotelleja, merkkilaukkuja, hotelliaamiaisia, jne... Vai mistä ihmeestä tämä asenne johtuu, että yli 2000e ei riitä mihinkään vaan tarvitaan enemmän ja enemmän, jotta selviytyy edes arjesta!? Jos et ole miljonääri, älä elä kuten miljonääri.

Vierailija
132/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo liksa on ihan kurantti 3,5 vuoden opinnoilla. Nuo korotusvaatimukset on ihan kohtuuttomia. Ymmärrän, että elämä pääkaupunkiseudulla on kallista. Jos on järjestänyt perhe-elämänsä sellaiseksi, ettei tuolla palkalla pärjää, kannattaa muuttaa maakuntiin, kun olla alalla, että voi peräti työpaikkansa valita. Ystäväni lapsi on sairaanhoitaja, no nuori vielä ja jaksaa hyvin, ja nettoaa paljon paremmin kuin toisella asteella opettava kaikilla palvelulisillä työskentelevä äitinsä, jolla on huomattavasti pidempi ja korkeampi koulutus.

Sairaanhoitajan työ on henkisesti ja fyysisesti paljon rankempaa kuin opettajan, joten tietenkin eritteiden kanssa ja väkivaltaisten potilaiden kanssa työskentelevälle sairaanhoitajalle kuuluu parempi palkka kuin siistiä sisätyötä tekevälle opettajalle, vaikka opettaja olisi enemmän kouluja käynyt.

En ois niin varma, etteikö eritteet ja väkivaltaiset pot... oppilaat olisi arkea koulussakin. Ei se oo enää mitään "Neiti Sievänen laulaa ja opettaa". Eri.

Vierailija
133/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suora lainaus jutusta:

"ensimmäinen ja suurin epäkohta on palkka. Hänen mukaansa hoitajien palkka on koulutukseen nähden merkittävästi jäljessä verrattuna *muihin vastaavan koulutuksen aloihin*. Sairaanhoitajaksi voi valmistua ammattikorkeakoulusta 3,5 vuodessa. Kulmalan mukaan insinöörien koulutus on yhtä pitkä ja heidän palkkansa on noin 800 euroa korkeampi."

Oikeastikko hoitajat ajattelee, että insinöörin ja hoitajien koulutus vastaavat toisiaan?!!! 

Uskon että inssien koulutus ja työ ei ole yhtä vaativaa, tosin vaihtelee enemmän kuin hoitajien työt. Varmasti moni inssi pääsee töissään helpommalla kuin hoitaja. Harvemmin vuorotyötä, viikonloput vapaat, siistiä toimistohommaa...

Mun poika valmistui rimaa hipoen amk inssiksi, jo opiskelujen aikana aloitti ekassa työpaikassaan ja lähtöpalkka oli 3300 €.  Siihen on seuraavan kahden vuoden kuluessa tulossa automaattisesti n. 400 € korotukset, enkä nyt puhu yleiskorotuksista.

Ei insinööriltä edes kysytä, haluaisiko se tehdä rahakkaita lisävuoroja. Jos ja kun päivän hommat menee yli, niin siitä ei makseta rahaa vaan sen "saa pitää vapaana tunti-tunnista sitten joskus kun ehtii".

Ja mun alkupalkka oli tonnin pienempi ku sun pojalla. Siinäs näät, ei oo mitään insinöörin takuupalkkaa.

Niin ja en kauaa olisi työsuhteessani, jos menisin yöksi ns kilpailijan leipiin. Hoitoala on niitä harvoja aloja joissa voi olla päivät toisen palveluksessa ja yöt toisen.

Vierailija
134/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset on aina henkilökohtainen arvovalinta. Niiden kuluja ei pidä enää yhtään enempään kustannuttaa valtiolla.

Oooh, lapsilisä on jonkun alle satasen. Kylläpä tuleekin valtiolle kalliiksi, voi helvata sentään. Miten oli varaa sinustakin lapsilisät maksaa? Ei ole vielä kuulemma kukaan kieltäytynyt kuitenkaan lapsilisistä, ei edes Nalle Wahlroos.

Vierailija
135/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin äiti, mutta en ymmärrä tuota, kun jutun hoitaja vetoaa siihen, että on 2 pientä lasta.

Kukaan ei pakota hankkimaan lapsia enempää kuin itsellä on vara hoitaa. Kyllä meidän perheessä on lapsilukua mietitty siitä lähtökohdasta, kyetäänkö takaamaan arkiset asiat lapsille myös lasten kasvaessa. Pienen lapsen kohdalla menot on ihan erilaiset kuin teinillä, joten katsotaan asiaa myös pitkäjänteisemmin.

Jos haluan taata lapselleni/lapsilleni tietyn elintason, niin voin miettiä lasten lukumäärän tai hakeutua paremmin palkattuun työhön, jos nykyisellä tulotasolla en saisi kaikkea, mitä haluaisin.

Vierailija
136/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko some todella sokaissut naisten elämän? Selattu liikaa julkkisten matkailukuvia, 5 tähden hotelleja, merkkilaukkuja, hotelliaamiaisia, jne... Vai mistä ihmeestä tämä asenne johtuu, että yli 2000e ei riitä mihinkään vaan tarvitaan enemmän ja enemmän, jotta selviytyy edes arjesta!? Jos et ole miljonääri, älä elä kuten miljonääri.

Liian hyvään tottuneelle ei mikään enää riitä.

Vierailija
137/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni on vieraantunut siitä, mitä tällaisen n. 2000 euroa kuussa saavan palkansaajan tuloilla on vara hankkia. Vaikka nykyisin moni elää esitellen somessa isoa trendikkäästi sisustettua omakotitaloa, autoa, ulkomaanmatkoja, useamman lapsen harrastuksia ja kalliita vaatteita, niin se ei ole tavistainan palkalla realistista. Ei ole myöskään elämisen kannalta välttämätöntä, että perheen kaikki lapset harrastavat jotain jääkiekkoa, jokaisella on oma uusi puhelin, Marimekon hupparit ja pari kertaa vuodessa matkataan ulkomaille.

Mutta miksi edes pitäisi olla se uusi auto ja viimeisen päälle remontoitu keittiö ja viikonloppureissu lasi-iglussa? Jos noihin sortuu ottamalla velkaa saadakseen uusia asioita itselleen, niin ei se ole kuin peiliin katsomisen paikka siinä kohtaan kun laskuja satelee ovista ja ikkunoista. Ensin säästetään, sitten ostetaan. Mutta velkojen ja kulutusluottojen ottaminen on nyt todella korkealla. Ei ihme, että paniikissa huudetaan kansalaisia nostamaan verojaan, jotta hoitajat saavat palkankorotuksensa selviytyäkseen laskuistaan.

Vierailija
138/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin AMK:ssa hoitajaksi. Siitä 3,5 vuodesta on ainakin vuosi, ellei enemmänkin aivan turhaa hömppää eikä mitenkään vaativaa. Muutkin opinnot varsin helppoja. Vaativinta oli selviytyä harjoitteluissa vakkarihoitajien kyykytyksestä. Voi toki olla että inssiopinnoissa on sama, mutta tuskin samanlaista kohtelua on miesvaltaisissa paikoissa.

Vierailija
139/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo Kokoomusta äänestävälle Sari sairaanhoitajalle varmaan karmeaa, että alle viiden tonnin tuloilla pitää pärjätä. Tai että tartuntatautilaki on aina edellyttänyt hoitajilta tiettyjen rokotusten voimassaoloa.

Sari-parka ei tajua, että Kokoomus ajaa vain yli kymppitonnin kuussa tienaavien etuja.

Mitä ihmeen persuja muuten ovat sekä Superin että Tehyn puheenjohtajat?

Vierailija
140/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oooh, lapsilisä on jonkun alle satasen. Kylläpä tuleekin valtiolle kalliiksi, voi helvata sentään. Miten oli varaa sinustakin lapsilisät maksaa? Ei ole vielä kuulemma kukaan kieltäytynyt kuitenkaan lapsilisistä, ei edes Nalle Wahlroos.

Et voi olla tosissasi? :D Neuvolat, päiväkodit koulut, jne ihan vieraita yhteiskunnan kustannuksia sinulle?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi