"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."
Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".
"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."
Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.
Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...
Kommentit (2121)
Hitto, minä kun just olin todella iloinen, kun sain palkankorotuksen ja käteen jää nyt 2100 euroa/kk. En matkustele kyllä minäkään, mutta se on enemmän oma valinta, kun rahat menee kesämökkiin ja harrastuksiin. En osaa pitää palkkaani huonona, koska olen aikaisemmin tienannut liki tonnin vähemmän. Silläkin palkalla kyllä eli ja sai säästettyäkin.
Vierailija kirjoitti:
Siis anteeksi, mutta olemme mieheni kanssa diplomi-insinöörejä, joiden on töiden takia pakko asua pk-seudulla. Saamme käteen molemmat vain vähän tuota enemmän ja meillä on kaksi pientä lasta. Teemme vaativaa asiantuntijatyötä, jossa työmme vaikuttaa satojen ihmisten henkeen. Emme ole aiemmin tajunneet valittaa, mutta aionkin alkaa ajamaan diplomi-insinöörien lakkoa.
No te olette palkkakuopassa vai oletteko julkisella töissä? Huonosti palkatulla alalla? Tai ette osaa vaatia itsellenne kuuluvaa palkkaa?
Oma tyttäreni ei ole vielä edes kandi ja hänelle tarjotaan jo 4200€/kk työsopimusta. Osa-aikaisesti on ollut töissä opintojen ohella nyt kolme vuotta, 40-60% työajalla alkuun ja nyt viimeisen vuoden 80% työajalla. Sen verran siis työkokemusta kertynyt ja nyt on 21v ja täysiaikaisesta työstä tarjotaan tuo 4200€, kun etsii nyt uutta työpaikkaa ja on vähän oppinut hinnoittelemaan itsensä. Tällä hetkellä saa 3800€/kk mutta hakee nyt haastavampia ja monipuolisia tehtäviä ja ennen kaikkea työnantajaa, jolla on paremmat henkilöstöedut.
Vielä puoli vuotta sitten tytär sai 2800€/kk. Ei ollut palkka noussut sitä mukaa kun osaaminen oli kehittynyt ja työnantaja kyllä härskisti käyttää hyväksi, jos ei osaa pitää puoliaan. Sai palkkaansa 1000€ korotuksen kun häntä oltiin rekryämässä toiseen firmaan ja samaan aikaan oli työkaverikin lähdössä pois. Tuli sauma puristaa kunnon palkankorotus, kun työnantaja oli joutumassa kiipeliin, jos kaksi työntekijää lähtee samalla ovenavauksella.
Sairaanhoitajilla ei oikein tällaista neuvotteluvaraa ole, mutta DI neuvottelee palkkansa itse ja voi vaikuttaa omaan palkkakehitykseensä. Toki uran alussa se palkka voi olla vaatimaton, minunkin tytär sai alkuun tuntipalkkaa, joka vastasi alle 2000€/kk palkkaa. Tämä on ihan tavallinen palkka IT-alalla ensimmäisessä työpaikassa tai kesätöissä. Osaamisen myötä se palkka nousee, mutta täytyy siinä itsekin olla aktiivinen eikä vain kiltisti puurtaa ja luottaa, että kyllä se työnantaja huomaa ja nostaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin oliko sulla kaksi pientä lasta?
Mulla on, myös 6v yliopistotutkinto ja 10v työkokemusta vaativassa asiantuntijatehtävässä. Minäkään en ymmärrä miten tuo on pieni palkka. Meidän työpaikan pienipalkkaisilla tuo on brutto, ja heillä on tekninen tutkinto.
-eriMitä ihmeen työtä teet? Minä olen duunari 2 viikon koulutuksella alalle ja käteen jää 2400e kk.
Kyllä on itsessä vikaa, jos ei yliopistotutkinnolla pääse kuin duunaritason palkoille!! Ja sillä perustein, oman tyhmyyden ja aikaansaamattomuuden takia ei toistenkaan palkkoja saisi korottaa !! Eipä tietenkään.
On paljon akateemisia, huonoin paperein, haluttomuutta muuttaa alueille jossa olisi töitä jne. Sitten tehdän akateemisesta tutkinnosta huolimatta töitä siivoojina jne, ja syytellään muita, ja kadehtitaan toisten palkkoja..... Kun en minä, ei muutkaan...:::)))
Välillä tuntuu ,että hoitajia on laidasta laitaan.Ne jotka työskentelee nytkin korona potilaiden kanssa nostan suuresti hattua.Noille olisi pitänyt edes pieni palkankorotus saada.Toki arvostan muitakin hoitajia.Jos nyt palkkoja nostetaan palkkoja niin loppuuko kiire ? Tuskin.Samaa tahtiin tietyt on koko ajan saikulla millon mistäkin syystä ja palkka juoksee.
Vierailija kirjoitti:
Palkkaa ei makseta sen mukaan, kuinka monta lasta on!
Tai miten nkälaisen elintason perheelleen haluaa.
Hoitoala on siitä helppo, että töitä on tarjolla ympäri Suomen. Valinta kysymys elää paikkakunnalla, jossa tarvitsee maksaa tavallisesta oerheadunnosta 300k , kun suuressa osassa Suomea sellaisen saa alle 100 k. Kummasti rupeaa jäämään rahaa muuhunkin elämään. Lasten harrastuksetkin on yleensä halvempia.
Mulla jää 1800 e/kk ja joka kuukausi laitan säästöön 500 euroa. Kyllähän sitä pihisti tulee elettyä mutten tarvitse mitään "turhaa". Kyllä kelpais 2200 e netto, en todellakaan kehtaisi valittaa!
En oikein ymmärrä miten ei tuo riitä elämiseen. Ehkä jos on lapsia ja asuu pääkaupunkiseudulla niin sitten.. Itse asun yksin ja verojen jälkeen jää vähän reilu 1300e. Vuokraan menee 600e, laskuihin ja ruokaan ja välttämättömiin hygieniatuotteisiin n. 400e. Vielä jää 300e yli, josta usein menee ainakin 200e säästöön kun en aina edes keksi mihin sen käyttäisi. Enkä edes koe eläväni erityisen niukasti, mutta kaipa sitten elän. Välillä yllättää, mihin ihmiset saavatkaan rahansa kulumaan kun itselleni jo tämä riittää peruselämiseen ja säästössä on mukavasti rahaa. Tosin en harrasta, matkustele tai käy ravintoloissa ollenkaan ja harvoin ostan vaatteitakaan tai huonekaluja.
Eihän se palkka riitä, koska asetetut standardit ovat seuraavat:
Asutaan kalliisti.
-Lapsilla pitää olla kalliit harrastukset ja muotivaatteet.
-Joka vuosi pitää päästä kalliille matkalle.
-Lapsilisät sijoitetaan lapsille tulevaisuudessa käytettäväksi.
Ratkaisuehdotus purnaajalle:
-Asutaan halvemmin(ahtaammin, halvemmalla alueella...)
-Matkat ovat ylellisyyttä, jo ympäristönkin takia kaukomatkojen tulisi olla once in life- sarjaa...
-Lapsilisät ovat tarkoitetut lapsista aiheutuviin kuluihin, käyttäkää lasten vaatteisiin jne. menoihin rahastoihin hilloamisen sijaan.
Jostain syystä lapsilisä lasketaan tuloksi köyhille, mutta ei enää keskituloisille...
-Jos ei ole varaa kustantaa lapsille jääkiekkoa tai ratsastusta niin ei sitten.
Omatoimisuutta ajanvietteisiin, harrastetaan asioita, joihin on varaa.
Tuo hoitajien vaatima korotus on äkkiä verotuksen ja inflaation kumoama, mutta kustannus yhteiskunnalle valtava.
Itselläni nettopalkka on n. 2000-2050, riippuen kuinka paljon vingutan lounasetua. Teen rentoa etäduunia IT-alalla. En päässyt omalla alalla hyvin palkattujen joukkoon, koska se vaatii kohtuullisen paljon lahjakkuutta ja/tai hyväveli-suhteita ("verkostoitumista"), joten tässä nyt olen ollut kymmenisen vuotta. Sen sijaan, että valittaisin palkastani, olen pitkään jo sijoitellut rahojani ja tienannut sillä pääomalleni lisäarvoa. Osinkotuloja tulee muistaakseni jotain alle 400 € vuodessa nettona + arvopapereiden arvonnousu. Säännöllisesti ostan kryptoja ja ETF:iä kk-säästämisellä ja osakkeita ostan silloin kun tilille on kertynyt "liikaa" rahaa, sillä rahahan menettää jatkuvasti arvoaan. Myös jalometalleja (fyysisiä) löytyy. Kulta onkin ehkä "helpoin" sijoitus: Ostat ja pidät pitkään, niin kyllä se inflaation/valuutan arvon voittaa vähintäänkin. ASP-tilillä on yli 30k € (säästänyt jo kymmenisen vuotta siihen), velka paukahtaa päälle ihan lähiaikoina. Mikä tässä on vaikeaa? Pitääkö ne kaikki rahat tuhlata? Ymmärrän jos ei ole varaa. Mutta täälläkin on paljon pienipalkkaiset puhuneet kuinka he pystyvät tulemaan toimeen pienellä, joten väitän että jos netto on yli 2000, niin jonkun verran pitäisi jäädä silloin sivuun sijoituksiinkin. En ainakaan itse keksi muuta tapaa tienata lisää rahaa kun ei sitä palkalla tienata.
Vierailija kirjoitti:
Välillä tuntuu ,että hoitajia on laidasta laitaan.Ne jotka työskentelee nytkin korona potilaiden kanssa nostan suuresti hattua.Noille olisi pitänyt edes pieni palkankorotus saada.Toki arvostan muitakin hoitajia.Jos nyt palkkoja nostetaan palkkoja niin loppuuko kiire ? Tuskin.Samaa tahtiin tietyt on koko ajan saikulla millon mistäkin syystä ja palkka juoksee.
Minä en ymmärrä näiden logiikkaa tässä työoloista ja kiireestä valittamisesta. Täytyy ymmärtää että edelleen Ben kuoppakorotus hoitoalalle sai aikaan sen, että töistä porukkaa vähennettiin ,koska kunnilla ei ollut varaa maksaa enempää. Kun halutaan kompensoida tätä itseaiheutettua kiirettä ja työn raskautta rahalla ,vähennetään työväkeä edelleen mikälii ei tule konsensusta siitä mitkä potilaat jätetään hoidosta. Muelenterveyspotilas on jo nyt oman onnensa nojassa. Mikä ryhmä heitetään seuraavaksi omilleen? En ymmärrä miksei palkankorotusten sijaan vaadita lisää työntekijöitä ja parempaa työnorganisointia.
Vierailija kirjoitti:
Olen pätevä aineenopettaja yläkoulussa täysillä tunneilla. Minulla jää käteen 2000 euroa. Olen töissä Itä-Helsingissä, sillä nuorten opettajien (olen ollut töissä kuusi vuotta) on vaikeaa löytää töitä, varsinkin meidän nuorten naisten. Voitte arvata, ettei Itä-Helsingin koulussa ole kauhean mukavaa. Tässä juuri hengittelen ja kokoan itseni seuraava tuntia varten, kun 186 cm pitkä ysiluokkalainen sai tunnilla raivokohtauksen, heitteli pulpetteja ja paiskasi minua kirjalla. Kulma aukesi, ei sen pahempia vahinkoja.
Ei se työ kivaa ole muillakaan, mutta kyllä minulle riittää 2000 euroa täällä Helsingissä. Lapsia ei toki ole, mutta sairaanhoitajat saavat varmaan töitä muualtakin kuin Helsingistä.
No teet rikosilmoituksen pahoinpitelystä. Se pitää tehdä poliisille eikä täällä. Poliisien palkka muuten on aika sama kuin noiden hoitajien tai sinun urasi alussa olevan opettajan.
Miksi kouluissa ei opiskella vaan riehutaan? Eikö enää saa asettaa koulukieltoon väkivaltaisia yksilöitä, jotka vaarantavat muiden koskemattomuuden?
Sairaanhoitaja Saksasta: alkupalkka surkea, n. 2600. 10 v kuluessa oli noussut jo lähes 4000 euroon (n. 3900). Mutta verotus kovempaa, palkasta ei jää sen enempää kuin Suomessakaan. Lapsilisät tuntuvasti isommat, onneksi.
Minusta on alkanut tuntua siltä, että hoitajapula ei johdu pienipalkkaisuudesta, vaan siitä hoitajien jatkuvasta työnsä surkeudesta valittamisesta, ei kai nyt kukaan hakeudu alalle, jonka työntekijät valittavat jatkuvasti, ihan sama mikä se palkka on. Ja siis 2200 euroa kuukaudessa jää käteen ja taustsalla 3,5v AMK opinnot? En minä ainakaan RAHASTA valittaisi. Mutta en koskaan edes harkinnut opiskelevani sairaanhoitajaksi, koska eräs lähipiirissäni rutisi koko ajan, miten p*skaa se on. Ja tämä ei ollut äitini, joka myös on sairaanhoitaja ja oli ihan tyytyväinen työhönsä, taisi olla yksi harvoista ammattiryhmistä 1990-luvun lamassa jonka ei tarvinnut työnsä puolesta murehtia.
Itse elätin eräässä elämän vaiheessa kaksi lasta ja opiskelevan puolison palkallani, josta jäi verojen jälkeen käteen kuukaudesta riippuen 1200-1700 euroa (helpotuksena toki asumistuki ja lapsilisät, mihin muutkin ovat oikeutettuja). Ihan hyvin pärjättiin. Sitten vuorostaan puoliso elätti meidät kaikki about 3000 euron palkallaan kun minä opiskelin. Rahaa jäi niin paljon säästöön, että saatiin ostettua talo ennen kuin ehdin edes kandidaatiksi valmistua. Ja tämä tosiaan oli eräässä yliopistokaupungissa, ei missään tupputukylässä missä talot maksaa kymppitonneja.
Jotainhan alalla selvästi on huonosti, kun jatkuvasti pitää valittaa, mutta minun on hyvin vaikea nähdä, että se olisi raha, 2200 e/kk verojen jälkeen kuulostaa varsin kohtuulliselta. Kiire ja hoitajakato tietysti ovat hankalia asioita ja uuvuttaa työntekijät, mutta onko tosiaan koskaan tullut mieleen, että tuomalla toisinaan myös niitä oman työnsä hyviäkin puolia esille, saattaisi kannustaa niitä uusia hoitajia alalle?
Kyllä, kannattaa opiskella mieluummin vaikka insinööriksi kuin hoitajaksi. Ihan rahan, työturvallisuuden ja työolojen vuoksi.
Aion omalta osaltani olla mukana ruokkimassa hoitajapulaa, ja lähteä valmistuttuani opiskelemaan jotain ihan muuta.
t. lh-opiskelija
Assburger kirjoitti:
Eihän se palkka riitä, koska asetetut standardit ovat seuraavat:
Asutaan kalliisti.
-Lapsilla pitää olla kalliit harrastukset ja muotivaatteet.
-Joka vuosi pitää päästä kalliille matkalle.
-Lapsilisät sijoitetaan lapsille tulevaisuudessa käytettäväksi.
Ratkaisuehdotus purnaajalle:
-Asutaan halvemmin(ahtaammin, halvemmalla alueella...)
-Matkat ovat ylellisyyttä, jo ympäristönkin takia kaukomatkojen tulisi olla once in life- sarjaa...
-Lapsilisät ovat tarkoitetut lapsista aiheutuviin kuluihin, käyttäkää lasten vaatteisiin jne. menoihin rahastoihin hilloamisen sijaan.
Jostain syystä lapsilisä lasketaan tuloksi köyhille, mutta ei enää keskituloisille...
-Jos ei ole varaa kustantaa lapsille jääkiekkoa tai ratsastusta niin ei sitten.
Omatoimisuutta ajanvietteisiin, harrastetaan asioita, joihin on varaa.Tuo hoitajien vaatima korotus on äkkiä verotuksen ja inflaation kumoama, mutta kustannus yhteiskunnalle valtava.
Kyllä minun tuntemani hoitaja-perheet lomailee ulkomailla kaksi kertaa vuodessa syys ja joululomalla vähintään. Hiihtoloma sitten vietetään omalla mökillä Levillä. Kyllähän omat lapset ovat näitä kavereitaan kadehtineet- itse kun pystytään joku Viron tai Ruotsin reissu tekemään muutaman vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis anteeksi, mutta olemme mieheni kanssa diplomi-insinöörejä, joiden on töiden takia pakko asua pk-seudulla. Saamme käteen molemmat vain vähän tuota enemmän ja meillä on kaksi pientä lasta. Teemme vaativaa asiantuntijatyötä, jossa työmme vaikuttaa satojen ihmisten henkeen. Emme ole aiemmin tajunneet valittaa, mutta aionkin alkaa ajamaan diplomi-insinöörien lakkoa.
No te olette palkkakuopassa vai oletteko julkisella töissä? Huonosti palkatulla alalla? Tai ette osaa vaatia itsellenne kuuluvaa palkkaa?
Oma tyttäreni ei ole vielä edes kandi ja hänelle tarjotaan jo 4200€/kk työsopimusta. Osa-aikaisesti on ollut töissä opintojen ohella nyt kolme vuotta, 40-60% työajalla alkuun ja nyt viimeisen vuoden 80% työajalla. Sen verran siis työkokemusta kertynyt ja nyt on 21v ja täysiaikaisesta työstä tarjotaan tuo 4200€, kun etsii nyt uutta työpaikkaa ja on vähän oppinut hinnoittelemaan itsensä. Tällä hetkellä saa 3800€/kk mutta hakee nyt haastavampia ja monipuolisia tehtäviä ja ennen kaikkea työnantajaa, jolla on paremmat henkilöstöedut.
Vielä puoli vuotta sitten tytär sai 2800€/kk. Ei ollut palkka noussut sitä mukaa kun osaaminen oli kehittynyt ja työnantaja kyllä härskisti käyttää hyväksi, jos ei osaa pitää puoliaan. Sai palkkaansa 1000€ korotuksen kun häntä oltiin rekryämässä toiseen firmaan ja samaan aikaan oli työkaverikin lähdössä pois. Tuli sauma puristaa kunnon palkankorotus, kun työnantaja oli joutumassa kiipeliin, jos kaksi työntekijää lähtee samalla ovenavauksella.
Sairaanhoitajilla ei oikein tällaista neuvotteluvaraa ole, mutta DI neuvottelee palkkansa itse ja voi vaikuttaa omaan palkkakehitykseensä. Toki uran alussa se palkka voi olla vaatimaton, minunkin tytär sai alkuun tuntipalkkaa, joka vastasi alle 2000€/kk palkkaa. Tämä on ihan tavallinen palkka IT-alalla ensimmäisessä työpaikassa tai kesätöissä. Osaamisen myötä se palkka nousee, mutta täytyy siinä itsekin olla aktiivinen eikä vain kiltisti puurtaa ja luottaa, että kyllä se työnantaja huomaa ja nostaa palkkaa.
Hyvä muistutus tosiasioista: työpaikkansa, koulutuksensa ja asuinpaikkakuntansa voi melko vapaasti valita. Omaa vanhempaansa ja geeniperimäänsä ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kannattaa opiskella mieluummin vaikka insinööriksi kuin hoitajaksi. Ihan rahan, työturvallisuuden ja työolojen vuoksi.
Aion omalta osaltani olla mukana ruokkimassa hoitajapulaa, ja lähteä valmistuttuani opiskelemaan jotain ihan muuta.
t. lh-opiskelija
Aivan vapaasti, mikäli matematiikka ja fysiikka taittuu. Kannattaa huomata, että aloittelevalle insinöörillä palkka lähtee jostain 2600 eurosta- mikäli nyt edes saa töitä. Insinööriliitto suositusoalkat ei käytännössä toteudu kuin harvojen kohdalla.
Hyvin kiteytetty. Hoitajat tuuluvat keskituloisten palkansaajien ryhmään. Ja se tarkoittaa sitä, että jos ei ole muita tuloja, niin ei voikaan olla varaa luksukseen. Jos luksusta tavoittelee, niin on parempi vaihtaa alaa, koska yhteiskunnan varoista ei voida kustantaa keskitasoa korkeampaa elintasoa. Siitä ei vaan pääse mihinkään. Minusta hoitajille tulee antaa ihan samat korotukset, kuin muillekin aloille. Ei yhtään enempää.
Työoloja on toki syytä tarkastella ja parantaa.
Vierailija kirjoitti:
paljonkohan Elina luulee, että mahdollisen korotuksen jälkeen jää käteen? 2300? 2400?
Verotus pitää huolen siitä, ettei käteen jää juuri sen enempää, vaikka palkka nousisikin muutamalla satasella. Eli verotus on se, johon pitäisi ensisijaisesti puuttua.
Eläminen perustuu parisuhteeseen, kahden palkka riittää elämiseen. Yksin ei pärjää ja vuorotyöläisen palkkaa ei ole sopivaa verrata päivä työläisen palkkaan.
Liian pieni palkka, ilman muuta. Toki lapsia ei saa tehdä, jos ei ole varaa.