Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimin, kun vuokralaisen kissa tuhonnut tapetit ja takuuvuokra ei kata remonttia?

Vierailija
31.03.2022 |

Katti raapinut tapettia vähän sieltä täältä, yhden huoneen tosi vanhaa tapettia ei saa mistään enää edes ostettua niin pitää uusia koko tapetointi.

Kysyin paljon neljän huoneen tapettien täysvaihto kustantaisi. 10 000€ karkeasti... Vuokralaisen vakuus 750€

Ennen kuin kukaan edes ehdottaa, niin en ala mitään yksittäisiä tapettiliuskoja vaihdattamaan tai korjaamaan reikiä.

Kommentit (127)

Vierailija
61/127 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pitäisin kissan panttina niin kauan kunnes vuokralainen on huoneet tapetoinut ja jos saattuisin kissaan sillä aikaan tykästymään niin kysyisin vuokralaiselta että sopiiko että minä tapetoin jos saan pitää kissan.

Kuulostaa varsin reilulta sovittelulta.

Vierailija
62/127 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te laitatte tapettia vuokra-asuntoihin? Hirveä materiaali ja altis juuri tälläisille vahingoille. Lisäksi kerää kaikki hajut itseensä.

Koska asunnossani oli seinät sellaista kipsilevyä johon on pakko laittaa joku päällystys, ei voinut vain maalata.

Kyllä voi maalata. Kipsilevyä on myös meillä ja maali on.

Urakkadiiliin vaan tapetoinnin kilpailuttaminen.

Oletko itse ihan kädetön?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/127 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pitäisin kissan panttina niin kauan kunnes vuokralainen on huoneet tapetoinut ja jos saattuisin kissaan sillä aikaan tykästymään niin kysyisin vuokralaiselta että sopiiko että minä tapetoin jos saan pitää kissan.

Kuulostaa varsin reilulta sovittelulta.

Saisit pitää kissan!

Vierailija
64/127 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa koittaa sopia sen vuokralaisen kanssa kirjallisesti korjauskulujen kattamisesta. Jos ei suostu niin voit hakea saatavasi käräjäoikeuden kautta, tekemällä ensin rikosilmoituksen vahingoista ja siitä sitten oikeuteen. Toki sinun tulee pystyä todistamaan vuokralaisen tuhot. Onhan asunto kuvattu ennen vuokralaista?

Vierailija
65/127 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä enää edes käytetään tapetteja??? Oma mokasi.

Vierailija
66/127 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kuvio tapeteissa mukamas oli jos kissa ei niistä pitänyt, tämä kyllä vähän haiskahtaa siltä että yritetään vuokralaista taas vedättää…

Vierailija
67/127 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden huoneen tapetointi ja yhden seinän maalaus maksoi jo pari vuotta sitten 1200 euroa ammattitaitoisella maalariliikkeellä. Tapetit ostin itse, niiden hintaa en nyt muista, pari sataa taisi mennä niihin. Eli ei ole halpaa lystiä. Tapettia en enää laittaisi vuokra-asuntoon, vaikka maalatut seinät ovatkin vähän kalseat. Saahan kulut vähentää vuokratuloista, mutta eipä nyt joka vuokralaiselle ole varaa kämppää maalata, jos hommalla aikoo edes vähän tienata. Lemmikkejä en yleensä ota asumaan.

Kämppiä on nykyään vuokralla pilvin pimein ja moni ei saa edes vuokralaista.

En menisi ikinään vuokralle yksityiselle.

Vierailija
68/127 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa koittaa sopia sen vuokralaisen kanssa kirjallisesti korjauskulujen kattamisesta. Jos ei suostu niin voit hakea saatavasi käräjäoikeuden kautta, tekemällä ensin rikosilmoituksen vahingoista ja siitä sitten oikeuteen. Toki sinun tulee pystyä todistamaan vuokralaisen tuhot. Onhan asunto kuvattu ennen vuokralaista?

...rikosilmoitus. Oikeasti?

Kävelet poliisilaitokselle. "Hei. Vuokralaiseni kissa raapi muutaman seinän tapettia. Haluaisin tehdä rikosilmoituksen"

Poliisi: "Niin sitä kissaako kohtaan?"

Anteeksi, mutta kyllä nauratti tämä "Rikosilmoitus" kohta :D Tuo on kyllä ihan siviiliasia, ei ole rikosasia.

Vierailija
69/127 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vuokralaisen kotivakuutus muka kisan jäljet korvaisi?

Vierailija
70/127 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostelijat hei,

Ap ei ole kertonut edes huoneiden kokoa.

Mitäs jos kyseessä on joku arvohuvila, jossa yksi huone onkin 50m2 ja tapetti jotain jugendrokokoon aikaista antiikkitapettia, joka tilauksesta teetetään, 300€/rulla?

Älkää viisastelko kun ette tiedä.

Tai asunto ja sen tapetit alkuperäisiä jostain 60-70 -luvulta. Tarpeellinen remontti yritetään maksattaa vuokralaisella.

Vierailija
71/127 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet asuntosi uudelleen tapetoinut ja uutta vuokralaista sinne etsit niin muista ostaa sinne valmiiksi kissan kiipeilyteline ja jotain muuta kivaa härpäkettä joista kissat pitävät niin kissalla ei käy aika pitkäksi päivisin kun odottelee omistajaansa ravintolasta.

Säästyy tapetit, niin ja vielä kissojen kynsileikkurit.

Se on tätä päivää että vuokraisäntä ottaa vuokralaisen tarpeet hieman laveammin huomioon kuin vielä joitakin vuosia sitten kun vuokraisännät eivät auttaneet edes vuokralaista muutossa.

Vierailija
72/127 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään kissaa ole.  Joka repisi joka paikkaa. Muka. 

Vierailija
73/127 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävelet poliisilaitokselle. "Hei. Vuokralaiseni kissa raapi muutaman seinän tapettia. Haluaisin tehdä rikosilmoituksen"

Anteeksi, mutta kyllä nauratti tämä "Rikosilmoitus" kohta :D Tuo on kyllä ihan siviiliasia, ei ole rikosasia.

Rikosilmoitus tehdään vuokralaisen aiheuttamasta vahingosta, jota hän ei suostu korvaamaan/kattamaan kotivakuutuksestaan. Ilman tätä et suomessa pysty käräjille menemään tälläisestä asiasta. Ei tämä ole mikään amerikka

Vierailija
74/127 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tapetoin kaksi makuuhuonetta ja ison olohuoneen vaikka en koskaan ennen ollut sitä hommaa tehnyt.

Olohuone on iso, ja se vei yhden illan. Makuuhuoneet meni nopeammin kun rutiiniakin alkoi olla.

Mies ei osaa tapetoida, työ jäi yksin minulle. Joskus olen nähnyt kun on tapetoitu, itse en koskaan ennen ollut osallistunut.

Ostettiin tapetit kaupasta ja liisteriä. Levitin sanomalehteä lattialle ja vetelin liisterit sen päällä vuotiin. Taitoin ne ja nostin seinälle. Hyvää ja suoraa jälkeä tuli, kuviot kohdallaan.

Olen sitä mieltä että ihminen osaa ja pystyy kun vaan tahtoo. 

Vierailija
75/127 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin itse tuossa tilanteessa, niin tapetoisin huoneen itse uudestaan. Ei kai se niin vaikeaa voi olla, ettei sitä pystyisi itse tekemään.

Vierailija
76/127 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikosilmoitus tehdään vuokralaisen aiheuttamasta vahingosta, jota hän ei suostu korvaamaan/kattamaan kotivakuutuksestaan. Ilman tätä et suomessa pysty käräjille menemään tälläisestä asiasta. Ei tämä ole mikään amerikka

Jaat väärää tietoa.

Voidaan ainoastaan katsoa tilanne rikokseksi, jos vuokralainen on tahallaan omalla käyttäytymisellä aiheuttanut mittaavia vahinkoja asuntoon. Yleisemmin tälläisissä tapauksissa on esimerkiksi kaapit revitty irti seiniltä, seinille piirretty, lattiat hakattu rikki ja putket hajoitettu. Pelkät kissan kynsien jäljet tapetissa ei riitä.

Suomessa käsitellään ihan samalla tavalla siviilien välisiä erimielisyyksiä, kuten AP:n tilanne olisi. Ei tarvitse olla mitään rikosilmoitusta tälläisen asian selvittämiseen. Tosin halvemmaksi se tulisi selvittää kuluttajariitalautakunnassa. 

Vierailija
77/127 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ihme kommentteja tapettien paikkaamisesta. Hei haloo, ei niitä voi paikata

Vierailija
78/127 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te laitatte tapettia vuokra-asuntoihin? Hirveä materiaali ja altis juuri tälläisille vahingoille. Lisäksi kerää kaikki hajut itseensä.

Koska asunnossani oli seinät sellaista kipsilevyä johon on pakko laittaa joku päällystys, ei voinut vain maalata.

Kyllä voi maalata. Kipsilevyä on myös meillä ja maali on.

Urakkadiiliin vaan tapetoinnin kilpailuttaminen.

Oletko itse ihan kädetön?

Siis se pitääkin pohjamaalata, mutta se levyn pinta ei silti ole kaikken kaunein.

Ei, en ole kädetön, remppaan itse. Miksi vittuilet?

Vierailija
79/127 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali kuluminen suhtautetaan myös asumisaikaan. Mikäli asunut kauan niin ei silloin helpolla saa korvauksia.

Kämpässä niin pieni vuokratakuu että mistään laatuasunnosta ei ole kyse.

Kissojen repimät tapetit eivät ole normaalia kulumista.

Tapetit kuitenkin kuluu myös vuosien saatossa. Ei kestä sillai kun maali kestää.

Kaikki kuluu koska remontteja tehdään.

Meillä on 20 vuotta vanhat tapetit ehjät ja hyväkuntoiset. Vaikka on ollut kussakin, mutta kissalla olikin raapimispuu.

Vierailija
80/127 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olet asuntosi uudelleen tapetoinut ja uutta vuokralaista sinne etsit niin muista ostaa sinne valmiiksi kissan kiipeilyteline ja jotain muuta kivaa härpäkettä joista kissat pitävät niin kissalla ei käy aika pitkäksi päivisin kun odottelee omistajaansa ravintolasta.

Säästyy tapetit, niin ja vielä kissojen kynsileikkurit.

Se on tätä päivää että vuokraisäntä ottaa vuokralaisen tarpeet hieman laveammin huomioon kuin vielä joitakin vuosia sitten kun vuokraisännät eivät auttaneet edes vuokralaista muutossa.

Vuokralaisen kannattaa säästää jo valmiiksi seuraavan vuokra-asuntonsa tuhojen korjaukset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi