Työtön! Miksi et saa töitä?
Kertokaa työttömät, mikä on koulutuksenne/taustanne/työhistorianne ja mitä töitä olette hakeneet ja millä tavalla? Tahdon ymmärtää teitä. Itse tehnyt 15-vuotiaasta asti mitä tahansa duunia tarpeen vaatiessa ja aina saanut halutessani töitä, niin mun on vaikeaa ymmärtää.
Kommentit (109)
Olin töissä valtiolla 2vuotta sen verran erikoistuneella alalla että siitä ei ole mitään hyötyä työtä hakiessa. Olen amk-insinööri. Työharjoittelut oli kaupungilla, sinne ei palkata. En ole mies... Tässä kai päällimmäiset syyt.
Olen 35v nainen, 1 lapsi.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:40"]
Tahdon ymmärtää teitä.
[/quote]
Etkä tahdo, tahdot vain päteä sillä, ettet ole tai ole ollut itse työttömänä.
[/quote]
Mitä pätemistä se on, jos kerron asian niinkuin se on omalla kohdallani mennyt? Ap
[/quote]
Tietkö ap, kun näytät olevan niin hyvä hankkimaan töitä mitäs jos hommaisit meille kaikille työttömille töitä? Me kun ei itse niitä löydetä. Tekisit kaikille hyvän palveluksen ja et kyselisi täällä sen lisäksi tyhmiä. Voisit tehdä tällä bisnestäkin. Hommaisit vaikka kaikille Pihtiputaan työttömille työpaikat, hei sillä pääsisit jo työministeriksi varmaankin, kun häneltäkin on keinot työllistämiseen loppuneet aikaa sitten. Oikeesti sähän saat työn kuin työn niin miksi ei suoraan ministeriksi. Mä ainakin äänestäisin sit sua.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 14:17"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 14:03"]Minäkin ihmettelen tätä, koska olen elämäni aikana ollut kahdesti työtön omasta halustani irtisanoutuessani ja molemmilla kerroilla tasan kaksi viikkoa, tänä kahden viikon aikana olen yleensä hakenut 1-4 työpaikkaa ja molemmilla kerroilla jokaisesta olisi irronnut haastattelu ja töitäkin. Minulla ei ole edes alateemista koulutusta tai oikeastaan muutakaan, vain työstä kertynyttä kokemusta ja olen esimiesasemassa.
[/quote]
Tuo johtuu vain siitä, että onneksesi et ole joutunut hakemaan töitä laman, taantuman ja massatyöttömyyden aikana. Jos nyt jäisit työttömäksi, sulle koittaisi vaikeat ajat, koska sinua kouluttautuneempia päteviä hakijoita on jokaikiseen paikkaan tarjolla kymmeniä ellei satoja.
[/quote] hain töitä viimeksi 2kk takaperin.
[/quote]
Eikö se provoilutarkoitus jo tullut tarpeeksi selvästi esille?
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:44"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 14:17"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 14:03"]Minäkin ihmettelen tätä, koska olen elämäni aikana ollut kahdesti työtön omasta halustani irtisanoutuessani ja molemmilla kerroilla tasan kaksi viikkoa, tänä kahden viikon aikana olen yleensä hakenut 1-4 työpaikkaa ja molemmilla kerroilla jokaisesta olisi irronnut haastattelu ja töitäkin. Minulla ei ole edes alateemista koulutusta tai oikeastaan muutakaan, vain työstä kertynyttä kokemusta ja olen esimiesasemassa.
[/quote]
Tuo johtuu vain siitä, että onneksesi et ole joutunut hakemaan töitä laman, taantuman ja massatyöttömyyden aikana. Jos nyt jäisit työttömäksi, sulle koittaisi vaikeat ajat, koska sinua kouluttautuneempia päteviä hakijoita on jokaikiseen paikkaan tarjolla kymmeniä ellei satoja.
[/quote] hain töitä viimeksi 2kk takaperin.
[/quote]
Eikö se provoilutarkoitus jo tullut tarpeeksi selvästi esille?
[/quote]
Oliko toi edellinen ap? Hänhän sanoi olleensa nykyisessä työssään viisi vuotta. Työllisenä on muuten helpompi löytää töitä, tosin ei pelkkä hakeminen tarkoita, että olisi saanut töitä.
Minulla on melkein sama tilanne. Tosin asun toistaiseksi viela ulkomailla. Lopetin tyot suuyrityksessa, koska tyopaivat venyivat liian pitkiksi ja lapsille ei jaanyt aikaa. Naita toimistioita piti tehda usein myos esim paasiaisena, koska aikaa tilinpaatoksen tekoon oli niin vahan. Mitaan sunnuntai- tai ylityolisia ei maksettu vaan ylitunnit sai sitten pitaa vapaina kun toita oli vahemman.Nyt yritan muuttaa Suomen paremman sosiaaliturvan,lasten koulun, palkan ja tyoehtojen toivossa. Minulla on korkeakoulututkinto puhun sujuvasti 5 kielta ja tyokokemustakin toimistotoista on yli 10v. Lapset ovat jo koululaisia/eskarilaisia. Olen hakenut montaa toimistopaikkaa yhteenkaan haastatteluunenko paassyt.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 14:27"]
En tajua ap:ta. Olet kyllä superihminen! itse olen 38- vuotias, hoidan kotona 2 vuotiasta ja haen töitä. En ole päässyt Helsingissä haastatteluun mihinkään, en Lidllin, en Soliin tms. Olen vain ylioppilas, opinnot kesken sosionimksi mutta lopetan opinnot kun ei ole varaa suorittaa loppuun (en saa enää opintotukea, ja kotihoidontuki loppuu keväällä). Olin välissä 9 vuotta toisessa Eu-maassa vakituisessa työssä eräässä kansainvälisessä suuryrityksessä, johon Suomessa vaaditaan kauppatieteiden maisterin tms tutkinto. Jopa etenin urallani. Nyt Suomessa tuosta työkokemuksesta ei ole mitään hyötyä. Puhun ko. maan kieltä tietysti englannin lisäksi.
Olen paluumuuttajana samassa tilanteessa kuin mamut, mutta en ole saanut mitään kotouttamistukia. 10 v ulkomailla on pitkä aika kun sen jälkeen palaa Suomeen ilman mitään. Mutta verkostoja ja suhteita minulla ei Suomessa ole, siksi olen ja pysyn työttömänä.Virheen tein, kun tulin tänne takaisin.
[/quote]
Kiinnostaa. Tiedän lukuisia yrityksiä joissa kaihea työvoimapula eikä kukaan ole ikinä edes kysynyt töitä. Minunkaan yrityksestä ei kukaan ole ikinä kysynyt töitä. Olen vaan palkannut hyviä työntekijöitä kun olen jossain huomannut fiksun tyypin. Nuorena itse aina soitin ja kysyin niin kauan eri yrityksistä töitä että paikan sain.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:52"]
Kiinnostaa. Tiedän lukuisia yrityksiä joissa kaihea työvoimapula eikä kukaan ole ikinä edes kysynyt töitä. Minunkaan yrityksestä ei kukaan ole ikinä kysynyt töitä. Olen vaan palkannut hyviä työntekijöitä kun olen jossain huomannut fiksun tyypin. Nuorena itse aina soitin ja kysyin niin kauan eri yrityksistä töitä että paikan sain.
[/quote]
Kerroppas yrityksen nimi niin saat varmasti hakemuksia.
Mulla oli työkaveri joka yt neuvotteluiden ajan muist lähes joka päivä kertoa siitä kuinka monta kulloinkin oli työtä tarjonnut hänelle edes sitä hakematta. Rasittava tyyppi mutta kullakin omat huvinsa. Sillä ei ollut juurikaan kavereita häljellä ku kaikki saatiin kenkää. Tuli vaan ap:sta mieleen.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:52"]Kiinnostaa. Tiedän lukuisia yrityksiä joissa kaihea työvoimapula eikä kukaan ole ikinä edes kysynyt töitä. Minunkaan yrityksestä ei kukaan ole ikinä kysynyt töitä. Olen vaan palkannut hyviä työntekijöitä kun olen jossain huomannut fiksun tyypin. Nuorena itse aina soitin ja kysyin niin kauan eri yrityksistä töitä että paikan sain.
[/quote]
Minä en ymmärrä työvoimapulaa edes olevan jos firma ei hae lisää työvoimaa. Töitä voi olla liikaa, mutta onko kuitenkaan varaa tai halua palkata lisää työvoimaa?
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:52"]
[/quote]
[/quote] taitaa jäädä kertomatta ;-)
Töitä on edelleen saatavilla metsä- ja kuljetusaloilla (joskus edellyttää paikkakunnan vaihtoa, tosin). Noissa työpaikoissa oma pärstä ei myöskään hirveästi vaikuta.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:52"]
[/quote]
[/quote]
Työpaikat ovat varmaan Porvoossa.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:47"]Oletkohan se jokapäiväinen tästä samasta aiheesta palstalla aloituksia tehtaileva tapaus? Ei tilanne ja vastaukset ole eilisestä muuttuneet.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:52"]
[/quote]
[/quote]Kaikissa yrityksissä mitä tiedän, tarvitaan kipeästi työntekijöitä. Eikun soittelemaan vaan eri yrityksiin!
Juuri kesällä marjamyyjäkin valitti kun kukaan ei halua marjamyyntiä tehdä.. ei vaan saa ketään millään töihin. Palkka normaali myyjän palkka.
Oon 23 ja en ole tehnyt palkkatöitä koskaan. Työharjoitteluissa olen ollut. Ammattikoulutustakaan ei ole vielä. Syynä mt-ongelmat varhaisteini-iästä asti.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:52"]
[/quote]
[/quote]
Työpaikat ovat varmaan Porvoossa.
[/quote]
Mulle kelpais kun on alle 60 km päässä. Nyt nimeä esiin tai on saman provon jatkovedätystä...
Ymmärrä en ollenkaan näitä kommentteja, joissa sanotaan työnsaamisen esteenä olevan nuoruuden työkokemuksen puuttuminen. Minä tiedän useita, ainakin korkeakoulutetuista ihmisistä, joilla ei ole ennen valmistumistaan ollut työkokemusta lainkaan tai sitä on ollut hyvin vähän, ovat valmistuneet 25+ iässä ja ovat silti lähes kaikki hyvin saaneet oman alansa töitä. Tokihan se ensimmäinen työpaikka ei tuolloin mikään hyväpalkkainen johtotason työ ole, mutta tyvestähän puuhun noustaan.
Onko kenties tavoitteet liian korkealla ensimmäistä työpaikkaa kohtaan, jos ei töitä löydy?
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:58"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:52"] Kiinnostaa. Tiedän lukuisia yrityksiä joissa kaihea työvoimapula eikä kukaan ole ikinä edes kysynyt töitä. Minunkaan yrityksestä ei kukaan ole ikinä kysynyt töitä. Olen vaan palkannut hyviä työntekijöitä kun olen jossain huomannut fiksun tyypin. Nuorena itse aina soitin ja kysyin niin kauan eri yrityksistä töitä että paikan sain. [/quote] Kerroppas yrityksen nimi niin saat varmasti hakemuksia. [/quote] taitaa jäädä kertomatta ;-) [/quote]Kaikissa yrityksissä mitä tiedän, tarvitaan kipeästi työntekijöitä. Eikun soittelemaan vaan eri yrityksiin!
[/quote]
Et taida kovin montaa yritystä tietää.
Pitäisi ensin lähettää hakemus, mutta ei ole vielä sellaista paikkaa tullut vastaan, johon voisin tai haluaisin hakea. Yleensä syynä on tuo ensimmäinen. Ehkä tässä täytyy alkaa taas kolmannen kerran opiskella...