Työtön! Miksi et saa töitä?
Kertokaa työttömät, mikä on koulutuksenne/taustanne/työhistorianne ja mitä töitä olette hakeneet ja millä tavalla? Tahdon ymmärtää teitä. Itse tehnyt 15-vuotiaasta asti mitä tahansa duunia tarpeen vaatiessa ja aina saanut halutessani töitä, niin mun on vaikeaa ymmärtää.
Kommentit (109)
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:50"]
Minulla on melkein sama tilanne. Tosin asun toistaiseksi viela ulkomailla. Lopetin tyot suuyrityksessa, koska tyopaivat venyivat liian pitkiksi ja lapsille ei jaanyt aikaa. Naita toimistioita piti tehda usein myos esim paasiaisena, koska aikaa tilinpaatoksen tekoon oli niin vahan. Mitaan sunnuntai- tai ylityolisia ei maksettu vaan ylitunnit sai sitten pitaa vapaina kun toita oli vahemman.Nyt yritan muuttaa Suomen paremman sosiaaliturvan,lasten koulun, palkan ja tyoehtojen toivossa. Minulla on korkeakoulututkinto puhun sujuvasti 5 kielta ja tyokokemustakin toimistotoista on yli 10v. Lapset ovat jo koululaisia/eskarilaisia. Olen hakenut montaa toimistopaikkaa yhteenkaan haastatteluunenko paassyt.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 14:27"]
En tajua ap:ta. Olet kyllä superihminen! itse olen 38- vuotias, hoidan kotona 2 vuotiasta ja haen töitä. En ole päässyt Helsingissä haastatteluun mihinkään, en Lidllin, en Soliin tms. Olen vain ylioppilas, opinnot kesken sosionimksi mutta lopetan opinnot kun ei ole varaa suorittaa loppuun (en saa enää opintotukea, ja kotihoidontuki loppuu keväällä). Olin välissä 9 vuotta toisessa Eu-maassa vakituisessa työssä eräässä kansainvälisessä suuryrityksessä, johon Suomessa vaaditaan kauppatieteiden maisterin tms tutkinto. Jopa etenin urallani. Nyt Suomessa tuosta työkokemuksesta ei ole mitään hyötyä. Puhun ko. maan kieltä tietysti englannin lisäksi.
Olen paluumuuttajana samassa tilanteessa kuin mamut, mutta en ole saanut mitään kotouttamistukia. 10 v ulkomailla on pitkä aika kun sen jälkeen palaa Suomeen ilman mitään. Mutta verkostoja ja suhteita minulla ei Suomessa ole, siksi olen ja pysyn työttömänä.Virheen tein, kun tulin tänne takaisin.
[/quote]
[/quote]
Uskon että saat töitä kun puhut niin montaa kieltä ja sinulla on korkeakoulututkinto. Itsellä ei ole mitään koulutusta lukion jälkeen kun opinnot jäivät kesken kun lähdin ulkomaille ja nyt taas kesken äityisloman jne takia.Mutta koulutus on se tärkein juttu Suomessa, ilman sitä ei työtä saa.Työkokemus ei ole niin tärkeä.Kannattaa kuitenkin miettiä haluatko todella palata Suomeen, sillä täällä on moni asia muuttunut ja sos. turvaa ollan purkamassa. Lasten kanssa on sitten taas vaikeampi palata jos täällä ei viihdykkään.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:52"]
Kiinnostaa. Tiedän lukuisia yrityksiä joissa kaihea työvoimapula eikä kukaan ole ikinä edes kysynyt töitä. Minunkaan yrityksestä ei kukaan ole ikinä kysynyt töitä. Olen vaan palkannut hyviä työntekijöitä kun olen jossain huomannut fiksun tyypin. Nuorena itse aina soitin ja kysyin niin kauan eri yrityksistä töitä että paikan sain.
[/quote]
Mistä ihmeestä Kari Kaduntallaaja tietää missä yrityksissä on työvoimapula? Jos yrityksessä tarvitaan lisäätyövoimaa, sitten vaan ilmoitus mol.fi sivuille. Ei työttömät mitään selvännäkijöitä ole. Järjetöntä valitusta yritykseltä voivoi meidän kasvun esteenä on se että meille ei haeta töihin.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 16:06"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:52"]
Kiinnostaa. Tiedän lukuisia yrityksiä joissa kaihea työvoimapula eikä kukaan ole ikinä edes kysynyt töitä. Minunkaan yrityksestä ei kukaan ole ikinä kysynyt töitä. Olen vaan palkannut hyviä työntekijöitä kun olen jossain huomannut fiksun tyypin. Nuorena itse aina soitin ja kysyin niin kauan eri yrityksistä töitä että paikan sain.
[/quote]
Mistä ihmeestä Kari Kaduntallaaja tietää missä yrityksissä on työvoimapula? Jos yrityksessä tarvitaan lisäätyövoimaa, sitten vaan ilmoitus mol.fi sivuille. Ei työttömät mitään selvännäkijöitä ole. Järjetöntä valitusta yritykseltä voivoi meidän kasvun esteenä on se että meille ei haeta töihin.
[/quote]
Joissakin työpaikoissa on myös ilmoituksia firman sisäisistä työpaikoista, mahdollisesti samassa rakennuksessa tai firman toisessa paikassa esim. jossain toisessa kaupungissa. Tässä on vain sellainen probleema, että niitä ilmoituksia on vähän vaikea päästä sinne työpaikan sisäpuolelle lukemaan, jos ovet ovat lukossa ja paikka täysin vartioitu. Varsinkin, kun tuo tapa on joidenkin työpaikkojen osalta ainoa ilmoitustapa, ne paikat eivät siis näy edes millään työnhakusivuilla netissä.
Tämä siis kokemuksena eräästä aikaisemmasta työpaikasta, jossa olin töissä.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 16:03"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:59"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:52"] Kiinnostaa. Tiedän lukuisia yrityksiä joissa kaihea työvoimapula eikä kukaan ole ikinä edes kysynyt töitä. Minunkaan yrityksestä ei kukaan ole ikinä kysynyt töitä. Olen vaan palkannut hyviä työntekijöitä kun olen jossain huomannut fiksun tyypin. Nuorena itse aina soitin ja kysyin niin kauan eri yrityksistä töitä että paikan sain. [/quote] Kerroppas yrityksen nimi niin saat varmasti hakemuksia. [/quote] taitaa jäädä kertomatta ;-) [/quote] Työpaikat ovat varmaan Porvoossa. [/quote] Mulle kelpais kun on alle 60 km päässä. Nyt nimeä esiin tai on saman provon jatkovedätystä... [/quote]Siis minkä nimen. Sanoin että lukuisat yritykset kaipaa työntekijöitä. Nyt itse reippauta kysymiseen. Tuskin asutaan samalla alueella.
[/quote]
Vittu mitä pihtaamista: lällälää mä tiedänkin paljon yrityksiä, joissa on työvoimapula, mut en kerro teille hähhää!! Jos Pirkanmaalla on vaikka 30 000 yritystä (hatusta vedetty luku) ja niistä viidessä on tarvetta työvoimalle ja yritys ei osaa itse sitä hakea, niin on pikkuisen neulaa-heinäsuovasta-etsintä-olo kun rupean miettimään että missäköhän yrityksessä nyt olisi niitä töitä. Turpa kii, jos ei ole oikeasti lyödä firman nimiä pöytään.
Niin, ei se ole ihme jos ei töitä irtoa, kun selaa MOL:n sivuja ja lähettää siellä avoinna oleviin paikkoihin jotain kaavamaisia hakemuksia. Työpaikat ovat ihan muualla kuin jossain työkkärin sivuilla nähtävissä. Kaikilla vaan ei ole minkäännäköisiä kykyjä..
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:59"]
Juuri kesällä marjamyyjäkin valitti kun kukaan ei halua marjamyyntiä tehdä.. ei vaan saa ketään millään töihin. Palkka normaali myyjän palkka.
[/quote]
Niinpä. Töitä on, velliperseet vaan ei halua niitä tehdä.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 16:12"]
Niin, ei se ole ihme jos ei töitä irtoa, kun selaa MOL:n sivuja ja lähettää siellä avoinna oleviin paikkoihin jotain kaavamaisia hakemuksia. Työpaikat ovat ihan muualla kuin jossain työkkärin sivuilla nähtävissä. Kaikilla vaan ei ole minkäännäköisiä kykyjä..
[/quote]
Jos yrittäjä jättää käyttämättä mahdollisuuden hakea työntekijää mollin tai vastaavan sivuston kautta, hän saa syyttää ihan itseään, jos ei työntekijää meinaa löytyä, tai jos ovella ei marssi riveittäin niitä aina työpaikan löytäviä työntekijöitä.
Pitäis varmaan tehdä luettelo tämän saman apn aloituksista. Sen verran kaavan toista kyseessä.
No, eipä näytä töitä löytyvän yli 50vuotiaalle ammatinvaihtalalle vanhustenhoidosta, vaikka aina valitetaan, ettei alalla ole tarpeeksi työntekijöitä. Millä sitä kokemusta saa, jos kukaan ei halua palkata töihin? Suhteita ei ole, ehkä se on yksi syy, miksi kukaan ei uskalla palkata tämänikäistä töihin. Työnantajat ilmeisesti luulevat kaikkien 5kymppisten olevan yhtä raihnaisia, kuin hoidettavansa.
Juuri kesällä marjamyyjäkin valitti kun kukaan ei halua marjamyyntiä tehdä.. ei vaan saa ketään millään töihin. Palkka normaali myyjän palkka.
[/quote]
Palkkaisi mamuja. Suomalaiset vihaa töitä. Kaikki työ on tärkeää, ei väliä elääkö sillä. Mamu mamu mamu mamu mamu. Mamu. Mamu MAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAMU.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 16:02"]
Onko kenties tavoitteet liian korkealla ensimmäistä työpaikkaa kohtaan, jos ei töitä löydy?
[/quote]
Ei kelpaa luuttuamaan vessoja -> tavoitteet liian korkealla
Tässä tätä av - palstan työttömyysprovoilua tarjolla. Haku sanoilla "työtön miksi et".
https://www.google.fi/search?q=vauva+"työtön+miksi+et"&oq=vauva+"työtön+miksi+et"&sourceid=chrome&es_sm=93&ie=UTF-8
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 16:02"]
Ymmärrä en ollenkaan näitä kommentteja, joissa sanotaan työnsaamisen esteenä olevan nuoruuden työkokemuksen puuttuminen. Minä tiedän useita, ainakin korkeakoulutetuista ihmisistä, joilla ei ole ennen valmistumistaan ollut työkokemusta lainkaan tai sitä on ollut hyvin vähän, ovat valmistuneet 25+ iässä ja ovat silti lähes kaikki hyvin saaneet oman alansa töitä. Tokihan se ensimmäinen työpaikka ei tuolloin mikään hyväpalkkainen johtotason työ ole, mutta tyvestähän puuhun noustaan.
Onko kenties tavoitteet liian korkealla ensimmäistä työpaikkaa kohtaan, jos ei töitä löydy?
[/quote]
No itse hain ihan Sol:ille mutta esteeksi tuli niin kokemuksen puute kuin ajokorttikin (ja ei, ei ole varaa ajaa moista).
Sitten luin itsekin laitoshuoltajaksi kun niin mainostettiin että töitä riittää, hyvä kun ehtii edes valmistua kun jo revitään töihin. Jaa a, eipä ole näkynyt. Nollasopparilla menen nytkin eli käytännössä sijaistan. Tällä viikolla oli yksi työpäivä, ensi viikolla on peräti kaksi ja siitä etipäin....en tiedä. Rahan tulemisesta ei välillä tietoakaan, mitään menoja ei voi sopia jos tulee kutsu töihin (eikä niistä voi kieltäytyä jos meinaa saada edes ne muutamat tunnit kasaan). Missä hemmetissä on mukamas se matalapalkka-alojen työntekijäpula, kysyn vaan.
En edes hae töitä. Onneksi ketään ei huolita vastentahtoisesti töihin, molemmille osapuolille parempi näin.
[/quote]
Marjojen myymisessä toisten nimiin ei nyt ole mitään järkevä. Ennemmin kannattaa kerätä marjat itse ja myydä ne eteenpäin.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 16:03"]
Sanoin että lukuisat yritykset kaipaa työntekijöitä.
[/quote]
Varmasti. Ongelma on vaan siinä, ettei yrittäjät halua maksaa säädyllistä palkkaa. Nythän hallitus yrittää ratkaista työnantajia vuosia vaivannutta halpatyövoimapulaa, mutta huonolta näyttää riistäjien kannalta. Huominen on vasta alkua.
Mun palkka on 15,50, eli käytännössä oon työtön ku saan nii huonoa palkkaa. Ei oo työkkärist soitettu paremmast palkast, vaik maksan veroja täst orjaduunist.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:59"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:52"]
[/quote]
Kerroppas yrityksen nimi niin saat varmasti hakemuksia.
[/quote] taitaa jäädä kertomatta ;-)
[/quote]
Työpaikat ovat varmaan Porvoossa.
[/quote]
Mulle kelpais kun on alle 60 km päässä. Nyt nimeä esiin tai on saman provon jatkovedätystä...
[/quote]Siis minkä nimen. Sanoin että lukuisat yritykset kaipaa työntekijöitä. Nyt itse reippauta kysymiseen. Tuskin asutaan samalla alueella.