Työtön! Miksi et saa töitä?
Kertokaa työttömät, mikä on koulutuksenne/taustanne/työhistorianne ja mitä töitä olette hakeneet ja millä tavalla? Tahdon ymmärtää teitä. Itse tehnyt 15-vuotiaasta asti mitä tahansa duunia tarpeen vaatiessa ja aina saanut halutessani töitä, niin mun on vaikeaa ymmärtää.
Kommentit (109)
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:50"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:40"]
Kertokaa työttömät, mikä on koulutuksenne/taustanne/työhistorianne ja mitä töitä olette hakeneet ja millä tavalla? Tahdon ymmärtää teitä. Itse tehnyt 15-vuotiaasta asti mitä tahansa duunia tarpeen vaatiessa ja aina saanut halutessani töitä, niin mun on vaikeaa ymmärtää.
[/quote]
Annas kun arvaan: sinä olet 19-vuotias, eikä sinulle ole mitään koulutusta. Sinut otetaan sitten mielellään monenlaisiin hanttihommiin, joissa suurin ansio on se, että ei ole minkään ammattiliiton jäsen. Palkkaakin maksetaan, mutta lomarahasta et ole koskaan kuullutkaan, et myöskään vuorotyölisistä.
[/quote]
Ap on 36-vuotias toimihenkilö, ylioppilas, sekä ammatti- että AMK-tutkinnon suorittanut. Viimeiset 5 vuotta samassa, koulutustani vastaavassa, työpaikassa. Aiemmin elämässä tehnyt ihan mitä tahansa siivojan ja tiskaajan töistä jäätelökioskin myyjään.
[/quote]
Sinä olet osannut valita oikean ammatin, joka työllistää. Ole onnellinen siitä.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:50"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:44"]
[/quote]
Annas kun arvaan: sinä olet 19-vuotias, eikä sinulle ole mitään koulutusta. Sinut otetaan sitten mielellään monenlaisiin hanttihommiin, joissa suurin ansio on se, että ei ole minkään ammattiliiton jäsen. Palkkaakin maksetaan, mutta lomarahasta et ole koskaan kuullutkaan, et myöskään vuorotyölisistä.
[/quote]
Ap on 36-vuotias toimihenkilö, ylioppilas, sekä ammatti- että AMK-tutkinnon suorittanut. Viimeiset 5 vuotta samassa, koulutustani vastaavassa, työpaikassa. Aiemmin elämässä tehnyt ihan mitä tahansa siivojan ja tiskaajan töistä jäätelökioskin myyjään.
[/quote]
Viisi vuotta sitten ei ollut yhtä paha työttömyys kuin nyt. Siinä vaiheessa itsekin olin vielä töissä. Sittemmin firma on irtisanonut puolet henkilökunnasta. Itse olen kaksi vuotta aktiivisesti yrittänyt saada töitä, mutta ei niitä saa mistään. Assarin paikkaankin oli yli 150 hakijaa ja paikalliseen uuteen kauppaan vajaa 2000 hakijaa. Kahteen haastatteluun sentään olen koko aikana päässyt, mutta töitä ei ole, vaikka olen lähettänyt satoja hakemuksia. Oman alani työpaikkoja on ollut tarjolla neljä kpl parin vuoden aikana, joten toki täsdä on tullut haettua vaikka mitä. Kaksi vuottakin sitten työllistymismahdollisuudet olivat todella paljon paremmat kuin nyt. Jos ap olisit nyt työnhakija, niin en usko, että sinäkään töitä kovin helposti saisit.
Minäkin ihmettelen tätä, koska olen elämäni aikana ollut kahdesti työtön omasta halustani irtisanoutuessani ja molemmilla kerroilla tasan kaksi viikkoa, tänä kahden viikon aikana olen yleensä hakenut 1-4 työpaikkaa ja molemmilla kerroilla jokaisesta olisi irronnut haastattelu ja töitäkin. Minulla ei ole edes alateemista koulutusta tai oikeastaan muutakaan, vain työstä kertynyttä kokemusta ja olen esimiesasemassa.
Ei työttömyyteen tarvitse olla mitään muuta selitystä kuin liian vähän työpaikkoja tarjolla.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:50"]
[/quote]
Kuulostat silti kuin tynnyrissä eläneeltä. Ei sinulla taida olla kavereita, sukulaisia tai perhettä, jota seuraamalla voisit nähdä erilaisia kohtaloita. Opiskelujen aikanakaan et ole havainnoinut ympäristöäsi, jos et yhtään työtöntä ole mielestäni kohdannut.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 14:03"]Minäkin ihmettelen tätä, koska olen elämäni aikana ollut kahdesti työtön omasta halustani irtisanoutuessani ja molemmilla kerroilla tasan kaksi viikkoa, tänä kahden viikon aikana olen yleensä hakenut 1-4 työpaikkaa ja molemmilla kerroilla jokaisesta olisi irronnut haastattelu ja töitäkin. Minulla ei ole edes alateemista koulutusta tai oikeastaan muutakaan, vain työstä kertynyttä kokemusta ja olen esimiesasemassa.
[/quote]
Tuo johtuu vain siitä, että onneksesi et ole joutunut hakemaan töitä laman, taantuman ja massatyöttömyyden aikana. Jos nyt jäisit työttömäksi, sulle koittaisi vaikeat ajat, koska sinua kouluttautuneempia päteviä hakijoita on jokaikiseen paikkaan tarjolla kymmeniä ellei satoja.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 14:03"]Minäkin ihmettelen tätä, koska olen elämäni aikana ollut kahdesti työtön omasta halustani irtisanoutuessani ja molemmilla kerroilla tasan kaksi viikkoa, tänä kahden viikon aikana olen yleensä hakenut 1-4 työpaikkaa ja molemmilla kerroilla jokaisesta olisi irronnut haastattelu ja töitäkin. Minulla ei ole edes alateemista koulutusta tai oikeastaan muutakaan, vain työstä kertynyttä kokemusta ja olen esimiesasemassa.
[/quote]
Tuo johtuu vain siitä, että onneksesi et ole joutunut hakemaan töitä laman, taantuman ja massatyöttömyyden aikana. Jos nyt jäisit työttömäksi, sulle koittaisi vaikeat ajat, koska sinua kouluttautuneempia päteviä hakijoita on jokaikiseen paikkaan tarjolla kymmeniä ellei satoja.
[/quote] hain töitä viimeksi 2kk takaperin.
En tiedä. Merkonomin tutkinnolla ei saa töitä varsinkaan kun ei oo tehny päivääkään töitä sillä alalla. Opiskelin pph tutkinnon. Jonkun aikaa töitä riitti mutta nyt kunta säästää ja olen vain saanut lyhyitä sijaisuuksia ryhmäperhepäivä hoidosta. Kotonakaan ei kannata hoitaa kun ei oo hoitolapsia näin maalla kaikki kuskaa ne päiväkoteihin kaupunkiin.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:47"]
Oletkohan se jokapäiväinen tästä samasta aiheesta palstalla aloituksia tehtaileva tapaus? Ei tilanne ja vastaukset ole eilisestä muuttuneet.
[/quote]
tämä sama minullakin :)
Ap, minä en saa töitä, koska sinä saat jokaisen vapaan paikan.
En tajua ap:ta. Olet kyllä superihminen! itse olen 38- vuotias, hoidan kotona 2 vuotiasta ja haen töitä. En ole päässyt Helsingissä haastatteluun mihinkään, en Lidllin, en Soliin tms. Olen vain ylioppilas, opinnot kesken sosionimksi mutta lopetan opinnot kun ei ole varaa suorittaa loppuun (en saa enää opintotukea, ja kotihoidontuki loppuu keväällä). Olin välissä 9 vuotta toisessa Eu-maassa vakituisessa työssä eräässä kansainvälisessä suuryrityksessä, johon Suomessa vaaditaan kauppatieteiden maisterin tms tutkinto. Jopa etenin urallani. Nyt Suomessa tuosta työkokemuksesta ei ole mitään hyötyä. Puhun ko. maan kieltä tietysti englannin lisäksi.
Olen paluumuuttajana samassa tilanteessa kuin mamut, mutta en ole saanut mitään kotouttamistukia. 10 v ulkomailla on pitkä aika kun sen jälkeen palaa Suomeen ilman mitään. Mutta verkostoja ja suhteita minulla ei Suomessa ole, siksi olen ja pysyn työttömänä.Virheen tein, kun tulin tänne takaisin.
Olen alle 30. Omalla koulutusalallani ei ole työpaikkoja avoinna. Oman alan lisäksi olen hakenut siivoojaksi, ravintolaan, toimistotöihin ja varasto/logistiikka-alalle. Syyt miksen ole paikkaa saanut (mitkä minulle on kerrottu): 1. Väärä koulutus 2. Liian vähän koulutusta 3. Ei sen alan työkokemusta taustalla 4. Hakijoita oli niin paljon että löytyi joku töihin sopiva napakymppi-hakija
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 14:08"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:50"]
[/quote]
Kuulostat silti kuin tynnyrissä eläneeltä. Ei sinulla taida olla kavereita, sukulaisia tai perhettä, jota seuraamalla voisit nähdä erilaisia kohtaloita. Opiskelujen aikanakaan et ole havainnoinut ympäristöäsi, jos et yhtään työtöntä ole mielestäni kohdannut.
[/quote]
Olen minä työttömiä kohdannut, mutta tuntemistani työttömistä jokainen on suurinpiirtein vapaaehtoisesti työtön. Sellaista työtöntä en ole lähipiirissäni tavannut, joka aktiivisesti etsii töitä muttei mitään saa. Ap
55: No mitä sanoisit niille, jotka hakevat samaa paikkaa kuin sinä? Heistähän ei kukaan voi saada sitä työtä sinun erinomaisen nenäsi edestä?
En saa töitä koska olen kolmekymppinen nainen, joten minut nähdään ainoastaan lapsentekokoneena. En hae mihin tahansa töihin, koska olen korkeakoulutettu, enkä käynyt yliopistoa 6 vuotta siksi että menisin kaupan kassalle töihin. Enkä kyllä sinne pääsisikään koska työnantajien mukaan on riski, että häippäsen heti kun oman alan hommia löytyy (ja se on ihan totta). Aiemmin tein keikkatöitä kaupan kassalle, mutta nyt menetän työttömyysetuudet niistäkin.
Tahdon ymmärtää teitä.
[/quote]
Etkä tahdo, tahdot vain päteä sillä, ettet ole tai ole ollut itse työttömänä.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 14:52"]
Tahdon ymmärtää teitä.
[/quote]
[/quote]
Mitä pätemistä se on, jos kerron asian niinkuin se on omalla kohdallani mennyt? Ap
En ole saanut vielä koulutusta mihinkään ammattiin. Terveisin juuri työttömäksi leimattu ja opiskelutukia saamaton etälukiolainen.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:12"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 14:52"]
Tahdon ymmärtää teitä.
[/quote]
[/quote]
Mitä pätemistä se on, jos kerron asian niinkuin se on omalla kohdallani mennyt? Ap
[/quote]
Et edes yritä ymmärtää, koska kuvittelet, että jokainen halukas saa töitä sormia napsauttamalla. Lisäksi kommentoit, ettet tunne muita kuin vapaaehtoisesti työttömiä. Ei tuo minulle viesti halustasi ymmärtää. Lisäksi jätät kokonaan huomioimatta ja vastaamatta niihin kommentteihin, joissa ihmiset kertovat kynmenistä työnhakukokemuksistaan, jotka eivät ole silti tuottaneet työpaikkaa.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 13:06"]
Ap, miksi suollat tätä samaa ulostetta tämän tästä? Et kirjoita asiasta ensimmäistä kertaa, joten haukotus.
[/quote]
Onko ap koskaan kertonut konkreettisemmin, mitä töitä hän on tehnyt vai huuteleeko vain lämpimikseen?