Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sunnuntailisä: Miksi vuorotyöläisiltä otettaisiin pois enemmän?

Vierailija
16.09.2015 |

En ymmärrä. Sunnuntailisä ei ole mikään extra, vaan se on määrittänyt vuorotyöläisten palkkatasoa jo vuosikausia. Mistään uskonnollisesta ei ole kyse, vaan yksinkertaisesti korvauksesta siitä helvetistä, että olet töissä kun suurin osa Suomea viettää tapahtumia juhlia ja on perheen kanssa vapaalla. Ja sitten kun SINÄ olet vapaalla, muut ovat töissä ja saat yksinäisenä keksiä itsellesi tekemistä. TÄSTÄ sunnuntailisä on korvaus, ja voin sanoa että tuntuu aika hiton riittämättömältä siitä uhrauksesta, mutta muita töitä ei ole.

Mistään en ole lukenut perusteluita tälle? Varmaan luotetaan siihen että vuorotyöläisiä on niin vähän ettei ne älähdä kun kalikka kalahtaa? Tai ehkä Sipilää ex työnantajana ärsyttää kun sunnuntaille piti maksaa lisää liksaa.

Mielipiteitä?

Kommentit (133)

Vierailija
41/133 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:34"]

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:13"]Virastot, joihin kirjastolaitoskin luetaan, ovat avoinna viitenä päivänä viikossa. On erikseen sovittu, että koko henkilökunta on töissä ma-pe ja vapaalla la-su. Vuorotöissä ovat vain ne, joiden työ edellyttää jokapäiväistä työtä, esimerkiksi hoitotyöläiset. Kaikilla on kaksi päivää vapaata viikossa, myös niillä vuorotyöläisillä, jotka pystyvät mainiosti hoitamaan virastoasiansa, kun ovat vapaalla arkena. Se, minä viikonpäivänä ihmiset juhlivat henkilökohtaisia juhliansa, ei liity mitenkään työnantajaan. Vapaapäiviä voi siirtää mahdollisuuksien mukaan niin, että pääsee niihin lapsettomiin häihin pämppäämään, jos on tarvis. Yhden viikonpäivän tuplapalkkaukselle ei ole nykypäivänä mitään perusteita, koska kaikilla on viisi työpäivää ja kaksi "lepopäivää". Edes kymmenen käskyä ei velvoita pitämään lepopäivää juuri sunnuntaina. Sunnuntaityö ei ole ylityötä eikä siitä millään perusteella tarvitse siis maksaa ylimääräistä palkkaakaan, ellei kyseessä ole oikeasti ylityö. [/quote] Miksei sitten virastolaisillakin voisi olla kiertävä vuoro? Mikä pakko virastoja on pitää auki juuri 5 päivänä viikossa, miksei 7 päivänä? Olisi paljon joustavampaa kaikille. [/quote] Kyllä sä varmaan tajuat itsekin. Jotain verovirastos ei ole järkeä pitää auki 7pvä/vk koska kustannukset. Kukaan ei kuole siihen, että lauantaina ei pääse verovirastoon. Sairaalan on pakko olla auki. Lähtökohtaisesti mä en ymmärrä sitä, että miksi vuorotyöläiset on niin marttyyreinä vuorotyöstään? Kyllähän esim. Sairaanhoitajaksi tai poliisiksi opiskeleva varmaan tiedostaa, että työ tulee suurella todennäköisyydellä olemaan vuorotyötä.

[/quote]Edelleen unohdat, että vuorotyötä tekevät muutkin, kuin hoitajat, palomiehet ja poliisit.
[/quote]

Sairaanhoitaja ja poliisi oli vain esimerkki. En jaksaisi luetella kaikkia ammatteja joissa on vuorotyötä.

Vierailija
42/133 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:43"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:13"]Virastot, joihin kirjastolaitoskin luetaan, ovat avoinna viitenä päivänä viikossa. On erikseen sovittu, että koko henkilökunta on töissä ma-pe ja vapaalla la-su. Vuorotöissä ovat vain ne, joiden työ edellyttää jokapäiväistä työtä, esimerkiksi hoitotyöläiset.

Kaikilla on kaksi päivää vapaata viikossa, myös niillä vuorotyöläisillä, jotka pystyvät mainiosti hoitamaan virastoasiansa, kun ovat vapaalla arkena. Se, minä viikonpäivänä ihmiset juhlivat henkilökohtaisia juhliansa, ei liity mitenkään työnantajaan. Vapaapäiviä voi siirtää mahdollisuuksien mukaan niin, että pääsee niihin lapsettomiin häihin pämppäämään, jos on tarvis.

Yhden viikonpäivän tuplapalkkaukselle ei ole nykypäivänä mitään perusteita, koska kaikilla on viisi työpäivää ja kaksi "lepopäivää". Edes kymmenen käskyä ei velvoita pitämään lepopäivää juuri sunnuntaina. Sunnuntaityö ei ole ylityötä eikä siitä millään perusteella tarvitse siis maksaa ylimääräistä palkkaakaan, ellei kyseessä ole oikeasti ylityö.
[/quote]

Miksei sitten virastolaisillakin voisi olla kiertävä vuoro? Mikä pakko virastoja on pitää auki juuri 5 päivänä viikossa, miksei 7 päivänä? Olisi paljon joustavampaa kaikille.
[/quote]

Kyllä sä varmaan tajuat itsekin. Jotain verovirastos ei ole järkeä pitää auki 7pvä/vk koska kustannukset. Kukaan ei kuole siihen, että lauantaina ei pääse verovirastoon. Sairaalan on pakko olla auki. Lähtökohtaisesti mä en ymmärrä sitä, että miksi vuorotyöläiset on niin marttyyreinä vuorotyöstään? Kyllähän esim. Sairaanhoitajaksi tai poliisiksi opiskeleva varmaan tiedostaa, että työ tulee suurella todennäköisyydellä olemaan vuorotyötä.

[/quote] no se varmaan laski ne lisät siihen yhtälöön mukaan. vaikutat kyllä aika empatiattomalta ääliöltä suoraan sanottuna, muut valittaa turhasta mutta ei nyt Sun Tarvi sunnuntaina tehdä töitä. Jos lisät on susta kerran turhia ja päivät samanarvoisia, niin mikset tekis kk-palkallasi kiertävää vuoroa?
[/quote]

Siksi, että en halua tehdä vuorotyötä ja siksi olenkin valinnut ammatin jossa sitä ei joudu tekemään. Jos olisin opiskellut esim. Sairaanhoitajaksi, ymmärtäisin vuorojen liittyvän työn luonteeseen aika oleellisesti.
[/quote] edelleen, vuorot ja vuorolisät. mut toki säkin oot varmasti valmis laskemaan palkkaasi 5% jos Sipilä käskee. kun talkoot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/133 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun oikeustajua ei loukkaa sunnuntailisän poisto. sitä kai alunalkaen on maksettu liittyen tähän pyhitä lepopäivä ja nykyään ei taida paljon niitä olla jotka raamatun kirjaimellisesti ottavat. levätä voi minä päivänä tahansa ja mitä itse tiedän niin monet haluavat juuri joulunpyhät ym pyhät ja sunnuntait.

Sen ymmärrän että yötöistä pitää maksaa, yötyöt ovat terveydelle riski.

Vierailija
44/133 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:49"]

Vuorotyöläisen muijana täytyy vielä mainita se, että tästä vuorotyöstä ei "kärsi" vain itse vuorotyöläinen, vaan koko perhe. Siksi on kohtuullista, että edes siltä sunnuntailta ja muilta pyhiltä saa kunnon korvauksen. Itselläni on normaali päivätyö, joka tarkoittaa sitä, että meillä miehen kanssa on hyvin harvoin koko viikonloppu samaan aikaan vapaata. Meiltä jää siis erityisten juhlien lisäksi myös perheen yhteiset viikonloput vähille, mikä on etenkin lapsille kurjaa. Puhumattakaan niistä erityisistä juhlista, joihin ei pääse osallistumaan töiden vuoksi. Tässä ei siis ole kyse Raamatusta, vaan siitä, että vuorotyöläisen elämää rajoittaa vuorotyö, josta on syytäkin saada korvaus.

Ja joo, jokaisen oma valinta mihin työhön on hakeutunut, mutta täytyyhän jonkun hoitaa ne vanhukset ja sairaat, ja pitää Suomen tehtaat ympäri vuorokauden käynnissä jauhamassa rahaa.

[/quote]

Tämä. Vuorotyöläisyys tekee henkisesti pahaa, ja lisä on korvaus siitä. Olen itse tuskaillut jo nyt että meninkö myymään elämäni vuorotyölle, niin nyt tulee vielä märkää rättiä naamaan lisäksi, ilman mitään syytä.

Vierailija
45/133 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:51"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:43"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:13"]Virastot, joihin kirjastolaitoskin luetaan, ovat avoinna viitenä päivänä viikossa. On erikseen sovittu, että koko henkilökunta on töissä ma-pe ja vapaalla la-su. Vuorotöissä ovat vain ne, joiden työ edellyttää jokapäiväistä työtä, esimerkiksi hoitotyöläiset.

Kaikilla on kaksi päivää vapaata viikossa, myös niillä vuorotyöläisillä, jotka pystyvät mainiosti hoitamaan virastoasiansa, kun ovat vapaalla arkena. Se, minä viikonpäivänä ihmiset juhlivat henkilökohtaisia juhliansa, ei liity mitenkään työnantajaan. Vapaapäiviä voi siirtää mahdollisuuksien mukaan niin, että pääsee niihin lapsettomiin häihin pämppäämään, jos on tarvis.

Yhden viikonpäivän tuplapalkkaukselle ei ole nykypäivänä mitään perusteita, koska kaikilla on viisi työpäivää ja kaksi "lepopäivää". Edes kymmenen käskyä ei velvoita pitämään lepopäivää juuri sunnuntaina. Sunnuntaityö ei ole ylityötä eikä siitä millään perusteella tarvitse siis maksaa ylimääräistä palkkaakaan, ellei kyseessä ole oikeasti ylityö.
[/quote]

Miksei sitten virastolaisillakin voisi olla kiertävä vuoro? Mikä pakko virastoja on pitää auki juuri 5 päivänä viikossa, miksei 7 päivänä? Olisi paljon joustavampaa kaikille.
[/quote]

Kyllä sä varmaan tajuat itsekin. Jotain verovirastos ei ole järkeä pitää auki 7pvä/vk koska kustannukset. Kukaan ei kuole siihen, että lauantaina ei pääse verovirastoon. Sairaalan on pakko olla auki. Lähtökohtaisesti mä en ymmärrä sitä, että miksi vuorotyöläiset on niin marttyyreinä vuorotyöstään? Kyllähän esim. Sairaanhoitajaksi tai poliisiksi opiskeleva varmaan tiedostaa, että työ tulee suurella todennäköisyydellä olemaan vuorotyötä.

[/quote] no se varmaan laski ne lisät siihen yhtälöön mukaan. vaikutat kyllä aika empatiattomalta ääliöltä suoraan sanottuna, muut valittaa turhasta mutta ei nyt Sun Tarvi sunnuntaina tehdä töitä. Jos lisät on susta kerran turhia ja päivät samanarvoisia, niin mikset tekis kk-palkallasi kiertävää vuoroa?
[/quote]

Siksi, että en halua tehdä vuorotyötä ja siksi olenkin valinnut ammatin jossa sitä ei joudu tekemään. Jos olisin opiskellut esim. Sairaanhoitajaksi, ymmärtäisin vuorojen liittyvän työn luonteeseen aika oleellisesti.
[/quote] edelleen, vuorot ja vuorolisät. mut toki säkin oot varmasti valmis laskemaan palkkaasi 5% jos Sipilä käskee. kun talkoot.
[/quote]

Itseasiassa mun palkkani laski vuoden alussa kuuri 5%, kun siirryin tekemään töitä joihin olen virallisesti epäpätevä. 5% palkanalennus ei kaatanut maailmaani enkä suoraansanottuna edes huomaa sitä arjessa. Minulla on muuten myös 2 lasta ja vuorotyötä tekevä mies.

Vierailija
46/133 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:53"]

No mun oikeustajua ei loukkaa sunnuntailisän poisto. sitä kai alunalkaen on maksettu liittyen tähän pyhitä lepopäivä ja nykyään ei taida paljon niitä olla jotka raamatun kirjaimellisesti ottavat. levätä voi minä päivänä tahansa ja mitä itse tiedän niin monet haluavat juuri joulunpyhät ym pyhät ja sunnuntait.

Sen ymmärrän että yötöistä pitää maksaa, yötyöt ovat terveydelle riski.

[/quote]

Jos vaikka lukisit tämän aloituksen vastaukset niin voisit ymmärtää... Tietysti jos ei kiinnosta ja itseä ei kosketa, niin minkäs sille mahtaa.

Vierailija
47/133 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:49"]

Vuorotyöläisen muijana täytyy vielä mainita se, että tästä vuorotyöstä ei "kärsi" vain itse vuorotyöläinen, vaan koko perhe. Siksi on kohtuullista, että edes siltä sunnuntailta ja muilta pyhiltä saa kunnon korvauksen. Itselläni on normaali päivätyö, joka tarkoittaa sitä, että meillä miehen kanssa on hyvin harvoin koko viikonloppu samaan aikaan vapaata. Meiltä jää siis erityisten juhlien lisäksi myös perheen yhteiset viikonloput vähille, mikä on etenkin lapsille kurjaa. Puhumattakaan niistä erityisistä juhlista, joihin ei pääse osallistumaan töiden vuoksi. Tässä ei siis ole kyse Raamatusta, vaan siitä, että vuorotyöläisen elämää rajoittaa vuorotyö, josta on syytäkin saada korvaus.

Ja joo, jokaisen oma valinta mihin työhön on hakeutunut, mutta täytyyhän jonkun hoitaa ne vanhukset ja sairaat, ja pitää Suomen tehtaat ympäri vuorokauden käynnissä jauhamassa rahaa.

[/quote]

Täällä toinen vuorotyöläisen muija ja meillä tykätään siitä että minä teen säännöllistä päivätyötä liukuvalla työajalla ja mies vuorotyötä. Näin meillä jää enemmän aikaa lasten kanssa kun ollaan eri aikoina vapaalla, jää aikaa olla yhdessä ja molemmille jää vielä omaa aikaa. Lisäksi treffaillaan aika usein esimerkiksi minun ruokatunnillani.

Vierailija
48/133 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan 200% palkka jotain aivan naurettavaa, joka haittaa myyntiä ja ihmisten palkkausta. Jäänne joltain keskiajalta milloin kirkko sääti lait. Normipalkka, tai maksimissaan 125% olisi lähellä maailman normia.

Vierailija
49/133 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:36"]

Ammatinvalinta on vapaaehtoista.

Perheen kanssa voi olla iltaisin. Jos on tunkenut lapsensa harrastuksiin niin, ettei näe heitä koskaan, se on oma häviö. Miksei se keskiviikkona vapaalla oleva äiti voi siivota kotia kaikessa rauhassa, leipoa pullaa, varata sille päivälle kampaaja-aikaa, nukkua pitkään - jaksaa sitten olla lapsen kanssa iltapäivällä.

[/quote]Niin ammatinvalinta on vapaaehtoista. Tuohan on tosi hyvä pointti. Mehän voitaisiin saman tien vaikka puolittaa hoitajien palkka ja sitten vain sanoa, että ammatinvalinta on vapaaehtoista. Ai niin, mutta mistäs me sitten saataisiin hoitajia. Jonkun ne hommat on kuitenkin tehtävä ja jollakin sitä väkeä sinne töihin pitäisi kai saada. Palkka on siinä aika olennainen juttu.

Eihän tuo olekaan monille vuorotyöläisille ongelma ja he tekevät niin, koska saavat siitä kohtuullisen korvauksen, mutta pidemmän päälle siitä kyllä tulee rasite, jos tuo olisi pysyvä järjestely. Etkö sinä koskaan käy esimerkiksi viikonloppumatkoilla, tapahtumissa, juhlissa? Tällaiset eivät vain onnistu, jos olet aina eri aikaan töissä, kuin muut.

Se on niin hiton hyvä sanoa sellaisen, joka ei ole pidempään vuorotöitä tehnyt.

Vierailija
50/133 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ymmärtänyt miksi suomessa maksetaan sunnuntai tai lauantai tai iltalisiä. Ei makseta missään muualla kaksinkertaista liksaa.

Yötyöt tosiaan ihan eri asia. Niistä kuuluu maksaa, mutta on aivan sama onko töissä tiistaina vai sunnuntaina.

Vierailija
51/133 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:13"]Virastot, joihin kirjastolaitoskin luetaan, ovat avoinna viitenä päivänä viikossa. On erikseen sovittu, että koko henkilökunta on töissä ma-pe ja vapaalla la-su. Vuorotöissä ovat vain ne, joiden työ edellyttää jokapäiväistä työtä, esimerkiksi hoitotyöläiset.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kukaan ei myöskään kuole vaikka kaupat olisivat sunnuntaisin kiinni?
[/quote]

No muualla maailmassa kun Suomessa se kauppias itse kuolee, koska on niin tyhmä ettei pidä parhainta myyntipäivää auki, kun ihmisillä on aikaa käydä ostoksilla.

Vierailija
52/133 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:54"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:51"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:43"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:13"]Virastot, joihin kirjastolaitoskin luetaan, ovat avoinna viitenä päivänä viikossa. On erikseen sovittu, että koko henkilökunta on töissä ma-pe ja vapaalla la-su. Vuorotöissä ovat vain ne, joiden työ edellyttää jokapäiväistä työtä, esimerkiksi hoitotyöläiset.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Itseasiassa mun palkkani laski vuoden alussa kuuri 5%, kun siirryin tekemään töitä joihin olen virallisesti epäpätevä. 5% palkanalennus ei kaatanut maailmaani enkä suoraansanottuna edes huomaa sitä arjessa. Minulla on muuten myös 2 lasta ja vuorotyötä tekevä mies.
[/quote] Siirrettiin? vai siirryit?

Vierailija
53/133 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:42"]

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:36"] Ammatinvalinta on vapaaehtoista. Perheen kanssa voi olla iltaisin. Jos on tunkenut lapsensa harrastuksiin niin, ettei näe heitä koskaan, se on oma häviö. Miksei se keskiviikkona vapaalla oleva äiti voi siivota kotia kaikessa rauhassa, leipoa pullaa, varata sille päivälle kampaaja-aikaa, nukkua pitkään - jaksaa sitten olla lapsen kanssa iltapäivällä. [/quote] Joo niin on - mutta olisi kohtuullista olettaa että työstä maksettaisiin kohtuullinen korvaus? Ja ettei yht'äkkiä joku Sipilä päätä että "hei, vuorotyöläisten niskasta voitais repiä tää kilpailukyvyn palautus, sen sijaan että kaikki osallistuis talkoisiin"! Hei haloo. Ja mikä tahansa naurettava yritys selittää miten asioita voi järjestellä ei pelasta sitä että olet töissä kun muut ovat vapaalla ja toisinpäin. Yhdessäoloaikaa, sitä TODELLISTA vapaa-aikaa vuorotyöläinen menettää väkisin. Siitä sunnuntailisä on korvaus. Vähemmän vapaa-aikaa kuin muilla. Sitä todellista vapaa-aikaa. [/quote] Eihän tässä pelkiltä vuorotyöläisiltä revitä. Sairauslomat ja palkalliset vapaapäivät heikkenee kaikilla. KAIKKIEN pitäisi osallistua säästöln, myös vuorotyöläisten.

[/quote]Ymmärrätkö, että vuorotyöläisillä heikkenee palkat + sairauslomat + palkalliset vapaapäivät? Vai luulitko, että ne eivät koske vuorotyöläisiä, eivätkä he näin ollen osallistu talkoisiin?

Vierailija
54/133 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:56"]En ole ikinä ymmärtänyt miksi suomessa maksetaan sunnuntai tai lauantai tai iltalisiä. Ei makseta missään muualla kaksinkertaista liksaa.

Yötyöt tosiaan ihan eri asia. Niistä kuuluu maksaa, mutta on aivan sama onko töissä tiistaina vai sunnuntaina.
[/quote]

No, on siinä perheellisille sellainen ero että voivat tehdä kaikkea yhdessä jos kukaan ei ole työssä. Mutta siihen voi vaikuttaa ammatinvalinnalla että minkä kokee tärkeäksi, eli olen kyllä samaa miektä sun kanssa.

Vierailija
55/133 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:41"]

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:38"]

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:28"] [quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:20"]Meillä on vuorotöissä kyllä välillä kuusi työpäivää putkeen, että ei tuu kahta lepopäivää viikkoon. [/quote] Niin mutta teillä voi vastaavasti seuraavalla viikolla olla vaikka 3 vapaata. [/quote] Tai vain 1 vapaa. Vietä siinä sitten aikaa perheen kanssa. [/quote] No sitten seuraavalla viikolla on enemmän vapaita. Joka työvuorojaksossa sulla on kuitenkin saman verran vapaita kuin kaikilla muillakin.

[/quote]

Mutta olen ansainnut kunnon korvauksen siitä, että olen väsyneempi kuin ne jotka saavat säännöllisesti 2 vapaata. Vuorotyö tutkitusti lyhentää jopa elinaikaa.

[/quote]

siis kolmivuorotyö, jos tekee öitä, voi olla riski terveydelle.

Ei sunnuntaityö. Nämä vanhemmat voivat tutkimusten mukaan paremmin, ja on helpompaa ja enemmän aikaa lapsille ja perheelle jotka tekevät vuorotyötä.

Vierailija
56/133 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:57"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:54"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:51"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:43"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:13"]Virastot, joihin kirjastolaitoskin luetaan, ovat avoinna viitenä päivänä viikossa. On erikseen sovittu, että koko henkilökunta on töissä ma-pe ja vapaalla la-su. Vuorotöissä ovat vain ne, joiden työ edellyttää jokapäiväistä työtä, esimerkiksi hoitotyöläiset.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote] Siirrettiin? vai siirryit?
[/quote]

Siirryin. Otin siis ihan vapaaehtoisesti 5% pienemmän palkan, joten argumenttisi ei osunut eikä uponnut. Pointti oli, että 5% ei etenkään verotuksen jälkeen tunnu mistään.

Vierailija
57/133 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:57"]

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:13"]Virastot, joihin kirjastolaitoskin luetaan, ovat avoinna viitenä päivänä viikossa. On erikseen sovittu, että koko henkilökunta on töissä ma-pe ja vapaalla la-su. Vuorotöissä ovat vain ne, joiden työ edellyttää jokapäiväistä työtä, esimerkiksi hoitotyöläiset. Kaikilla on kaksi päivää vapaata viikossa, myös niillä vuorotyöläisillä, jotka pystyvät mainiosti hoitamaan virastoasiansa, kun ovat vapaalla arkena. Se, minä viikonpäivänä ihmiset juhlivat henkilökohtaisia juhliansa, ei liity mitenkään työnantajaan. Vapaapäiviä voi siirtää mahdollisuuksien mukaan niin, että pääsee niihin lapsettomiin häihin pämppäämään, jos on tarvis. Yhden viikonpäivän tuplapalkkaukselle ei ole nykypäivänä mitään perusteita, koska kaikilla on viisi työpäivää ja kaksi "lepopäivää". Edes kymmenen käskyä ei velvoita pitämään lepopäivää juuri sunnuntaina. Sunnuntaityö ei ole ylityötä eikä siitä millään perusteella tarvitse siis maksaa ylimääräistä palkkaakaan, ellei kyseessä ole oikeasti ylityö. [/quote] Miksei sitten virastolaisillakin voisi olla kiertävä vuoro? Mikä pakko virastoja on pitää auki juuri 5 päivänä viikossa, miksei 7 päivänä? Olisi paljon joustavampaa kaikille. [/quote] Kyllä sä varmaan tajuat itsekin. Jotain verovirastos ei ole järkeä pitää auki 7pvä/vk koska kustannukset. Kukaan ei kuole siihen, että lauantaina ei pääse verovirastoon. Sairaalan on pakko olla auki. Lähtökohtaisesti mä en ymmärrä sitä, että miksi vuorotyöläiset on niin marttyyreinä vuorotyöstään? Kyllähän esim. Sairaanhoitajaksi tai poliisiksi opiskeleva varmaan tiedostaa, että työ tulee suurella todennäköisyydellä olemaan vuorotyötä. [/quote] Kukaan ei myöskään kuole vaikka kaupat olisivat sunnuntaisin kiinni? [/quote] No muualla maailmassa kun Suomessa se kauppias itse kuolee, koska on niin tyhmä ettei pidä parhainta myyntipäivää auki, kun ihmisillä on aikaa käydä ostoksilla.

[/quote]Niin kappas. Tässä taas pidetään ihan itsestäänselvyytenä, että IHMISILLÄ on viikonloppuna vapaata. Mutta eiväthän vuorotyöläiset ole ihmisiä.

Vierailija
58/133 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:56"]

En ole ikinä ymmärtänyt miksi suomessa maksetaan sunnuntai tai lauantai tai iltalisiä. Ei makseta missään muualla kaksinkertaista liksaa.

[/quote]

Ja taas! Lue ne vastaukset niin voit ehkä ymmärtää! Eikä tässä ole kysymys pelkästään sunnuntaista vaan siitä että vuorotyöläiset osallistuvat talkoisiin "muita enemmän"! Vai missä muka hyvitetään sunnuntailisien menetys? Tämäkin sanottu jo monta kertaa!

Vierailija
59/133 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 22:00"]

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:28"] [quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:20"]Meillä on vuorotöissä kyllä välillä kuusi työpäivää putkeen, että ei tuu kahta lepopäivää viikkoon. [/quote] Niin mutta teillä voi vastaavasti seuraavalla viikolla olla vaikka 3 vapaata. [/quote] Tai vain 1 vapaa. Vietä siinä sitten aikaa perheen kanssa. [/quote] No sitten seuraavalla viikolla on enemmän vapaita. Joka työvuorojaksossa sulla on kuitenkin saman verran vapaita kuin kaikilla muillakin.

[/quote]

Mutta olen ansainnut kunnon korvauksen siitä, että olen väsyneempi kuin ne jotka saavat säännöllisesti 2 vapaata. Vuorotyö tutkitusti lyhentää jopa elinaikaa.

[/quote]

Ei sunnuntaityö. Nämä vanhemmat voivat tutkimusten mukaan paremmin, ja on helpompaa ja enemmän aikaa lapsille ja perheelle jotka tekevät vuorotyötä.

[/quote]

Siinä on sulle psykologin suusta onko sunnuntaityöt terveellisiä:

http://yle.fi/uutiset/psykologi_menetettya_vapaa-aikaa_ei_arvosteta__sunnuntaikorvaukset_ovat_enemman_kuin_rahaa/8292562

Vierailija
60/133 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 22:00"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Hotoalalla ja monissa tehtaissa on just se kolmivuorotyö. Entisenä vuorotyöläisenä ja vuorotyöläisen vaimona sanon, ettei se ihan sovi perheelliselle. Perhe-elämä kärsii ja yhteistä aikaa on liian vähän. Harrastaa ei voi ja kavereita näkee liian harvoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi