Sunnuntailisä: Miksi vuorotyöläisiltä otettaisiin pois enemmän?
En ymmärrä. Sunnuntailisä ei ole mikään extra, vaan se on määrittänyt vuorotyöläisten palkkatasoa jo vuosikausia. Mistään uskonnollisesta ei ole kyse, vaan yksinkertaisesti korvauksesta siitä helvetistä, että olet töissä kun suurin osa Suomea viettää tapahtumia juhlia ja on perheen kanssa vapaalla. Ja sitten kun SINÄ olet vapaalla, muut ovat töissä ja saat yksinäisenä keksiä itsellesi tekemistä. TÄSTÄ sunnuntailisä on korvaus, ja voin sanoa että tuntuu aika hiton riittämättömältä siitä uhrauksesta, mutta muita töitä ei ole.
Mistään en ole lukenut perusteluita tälle? Varmaan luotetaan siihen että vuorotyöläisiä on niin vähän ettei ne älähdä kun kalikka kalahtaa? Tai ehkä Sipilää ex työnantajana ärsyttää kun sunnuntaille piti maksaa lisää liksaa.
Mielipiteitä?
Kommentit (133)
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 22:00"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:38"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:28"] [quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:20"]Meillä on vuorotöissä kyllä välillä kuusi työpäivää putkeen, että ei tuu kahta lepopäivää viikkoon. [/quote] Niin mutta teillä voi vastaavasti seuraavalla viikolla olla vaikka 3 vapaata. [/quote] Tai vain 1 vapaa. Vietä siinä sitten aikaa perheen kanssa. [/quote] No sitten seuraavalla viikolla on enemmän vapaita. Joka työvuorojaksossa sulla on kuitenkin saman verran vapaita kuin kaikilla muillakin.
[/quote]
Mutta olen ansainnut kunnon korvauksen siitä, että olen väsyneempi kuin ne jotka saavat säännöllisesti 2 vapaata. Vuorotyö tutkitusti lyhentää jopa elinaikaa.
[/quote]
siis kolmivuorotyö, jos tekee öitä, voi olla riski terveydelle.
Ei sunnuntaityö. Nämä vanhemmat voivat tutkimusten mukaan paremmin, ja on helpompaa ja enemmän aikaa lapsille ja perheelle jotka tekevät vuorotyötä.
[/quote]
Siinä on sulle psykologin suusta onko sunnuntaityöt terveellisiä:
[/quote]
Tuo ei ole tutkimus, vaan yksittäisen ihmisen mielipide.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 22:06"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 22:00"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:28"] [quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:20"]Meillä on vuorotöissä kyllä välillä kuusi työpäivää putkeen, että ei tuu kahta lepopäivää viikkoon. [/quote] Niin mutta teillä voi vastaavasti seuraavalla viikolla olla vaikka 3 vapaata. [/quote] Tai vain 1 vapaa. Vietä siinä sitten aikaa perheen kanssa. [/quote] No sitten seuraavalla viikolla on enemmän vapaita. Joka työvuorojaksossa sulla on kuitenkin saman verran vapaita kuin kaikilla muillakin.
[/quote]
Mutta olen ansainnut kunnon korvauksen siitä, että olen väsyneempi kuin ne jotka saavat säännöllisesti 2 vapaata. Vuorotyö tutkitusti lyhentää jopa elinaikaa.
[/quote]
siis kolmivuorotyö, jos tekee öitä, voi olla riski terveydelle.
Ei sunnuntaityö. Nämä vanhemmat voivat tutkimusten mukaan paremmin, ja on helpompaa ja enemmän aikaa lapsille ja perheelle jotka tekevät vuorotyötä.
[/quote]
Siinä on sulle psykologin suusta onko sunnuntaityöt terveellisiä:
[/quote]
Tuo ei ole tutkimus, vaan yksittäisen ihmisen mielipide.
[/quote]
Asiantuntijan mielipide. Ei mikä tahansa vauvapalstan möläytys.
http://www.talouselama.fi/uutiset/hs+vanhempien+vuorotyo+voi+olla+hyvaksi+lapselle/a2302661
Tässä on tutkimus, kestänyt kolme vuotta. Tehty monessa maassa. Sen mukaan vuorotyötä tekevät perheet voivat paremmin kuin säännöllistä työtä tekevät.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:50"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:34"] [quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:13"]Virastot, joihin kirjastolaitoskin luetaan, ovat avoinna viitenä päivänä viikossa. On erikseen sovittu, että koko henkilökunta on töissä ma-pe ja vapaalla la-su. Vuorotöissä ovat vain ne, joiden työ edellyttää jokapäiväistä työtä, esimerkiksi hoitotyöläiset. Kaikilla on kaksi päivää vapaata viikossa, myös niillä vuorotyöläisillä, jotka pystyvät mainiosti hoitamaan virastoasiansa, kun ovat vapaalla arkena. Se, minä viikonpäivänä ihmiset juhlivat henkilökohtaisia juhliansa, ei liity mitenkään työnantajaan. Vapaapäiviä voi siirtää mahdollisuuksien mukaan niin, että pääsee niihin lapsettomiin häihin pämppäämään, jos on tarvis. Yhden viikonpäivän tuplapalkkaukselle ei ole nykypäivänä mitään perusteita, koska kaikilla on viisi työpäivää ja kaksi "lepopäivää". Edes kymmenen käskyä ei velvoita pitämään lepopäivää juuri sunnuntaina. Sunnuntaityö ei ole ylityötä eikä siitä millään perusteella tarvitse siis maksaa ylimääräistä palkkaakaan, ellei kyseessä ole oikeasti ylityö. [/quote] Miksei sitten virastolaisillakin voisi olla kiertävä vuoro? Mikä pakko virastoja on pitää auki juuri 5 päivänä viikossa, miksei 7 päivänä? Olisi paljon joustavampaa kaikille. [/quote] Kyllä sä varmaan tajuat itsekin. Jotain verovirastos ei ole järkeä pitää auki 7pvä/vk koska kustannukset. Kukaan ei kuole siihen, että lauantaina ei pääse verovirastoon. Sairaalan on pakko olla auki. Lähtökohtaisesti mä en ymmärrä sitä, että miksi vuorotyöläiset on niin marttyyreinä vuorotyöstään? Kyllähän esim. Sairaanhoitajaksi tai poliisiksi opiskeleva varmaan tiedostaa, että työ tulee suurella todennäköisyydellä olemaan vuorotyötä. [/quote]Edelleen unohdat, että vuorotyötä tekevät muutkin, kuin hoitajat, palomiehet ja poliisit. [/quote] Sairaanhoitaja ja poliisi oli vain esimerkki. En jaksaisi luetella kaikkia ammatteja joissa on vuorotyötä.
[/quote]Sinä itse sanoit, että vuorotyötä tekevät vain ne, joille se on välttämätöntä ja puhuit kuolemisesta. Mitenkään ei ole välttämätöntä, että kaupat ovat auki sunnuntaina.
[/quote]
Ei olekaan välttämätöntä, ettäkaupat ovat sunnuntaisin auki, olen samaa mieltä. Yleenä viikonloppuisin kiinni ovat kaikki valtion/ kunnan virastot, joilla ei tavoitella taloudellista tuottoa. Silloin niitä ei kannata pitää viikonloppuna auki. Esim. Sairaala, palolaitos ja poliisilaitos(joiltain osin) on pakko pitää auki 24/7. Tehtaat ovat auki koska tuottavuus. Lentokoneet ovat ilmassa koska tuottavuus. Rekat ajavat koska tuottavuus. Se, että Kelassa istuisi virkailija 7päivää viikossa 24/7 olisi pelkkä lisäkustannus, ei tuottavaa.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 22:11"]
http://www.talouselama.fi/uutiset/hs+vanhempien+vuorotyo+voi+olla+hyvaksi+lapselle/a2302661
Tässä on tutkimus, kestänyt kolme vuotta. Tehty monessa maassa. Sen mukaan vuorotyötä tekevät perheet voivat paremmin kuin säännöllistä työtä tekevät.
[/quote]
Mitä roskaa! Lue oma tutkimuksesi! Siinä puhutaan joustavista työajoista ja tutkituista ryhmistä VAIN hollantilaisten ryhmässä voitiin paremmin!
Sitä paitsi terveys on vain yksi seikka viidestä miksi tämä leikkaus on väärin.
Lisien takia tietysti tehdään joulupyhiä ja sunnuntaipäiviä. Ei kai sinne huvikseen kukaan halua silloin päiväänsä työllä täyttämään. Peruspalkkaan pieni lisä. Perheettömät niitä yleensä tekee vapaaehtoisesti, mutta perheelliset pakon edessä ja korvaus on kyllä todella pieni siihen nähden mitä helvettiä kolmivuorotyö on. Aika kusessa olen ollut lastenhoidon kanssa monta kertaa. Mies reissuhommissa, itse pari iltavuoroa ja sitten aamuvuoro niin käytännössä pienet koululaiset ovat keskenään. Hoitelevat itse ruokailut ja harrastematkat pyörällä syysmyrskyissä pimeellä. Niin vähän yhteistä aikaa, kun itse on viikonloput töissä ja vapaalla, kun lapset koulussa. Lomat ovat pieni hengähdystauko ja olotila, jossa perhe-elämä on normaalia. Niistäkin pitäisi luopua.
[/quote]
Kannattaisikohan lukea hieman tarkemmin mitä se sisältää, eikä vaan laukoa otsikon perusteella.
Ensimmäinen virke: "Epätyypillistä työaikaa tekevien vanhempien lapset voivat hyvin, mutta vain jos vanhemmat ovat saaneet itse valita työaikansa."
Kuinkakohan moni kaupan kassalla tai sairaalassa työtä tekevä saa itse valita koska tekee töitä? Taitaapi tulla vaan lista nenän eteen. Vapaita voi tietenkin toivoa, mutta on listan tekijästä kiinni miten hyvin ne huomioidaan.
Lisäksi yhdyn aikaisemmin lainatun psygologin mielipiteeseen siitä, että sunnuntailisä on korvaus siitä sosiaalisen elämän kärsimisestä mitä viikonlopputyö aiheuttaa. Jopa lapsettomalle. Muut lähtevät perjantaina tai lauantaina baariin ja itse pitää mennä aikaisin nukkumaan herätäkseen töihin aamulla. Mikäli vuorotyö on vielä kaksi- tai kolmivuorotyötä, niin sen sosiaalinen kuormittavuus vaan kasvaa johtuen jatkuvasti sekaisin olevasta unirytmistä.
Lopuksi, kukaan joka ei ole tehnyt elämässään vuorotyötä ei voi ymmärtää, mitä se oikeasti tarkoittaa. Joten pitäkää turpanne kiinni siitä sunnuntai on kuin kaikki muut päivät löpinästä.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 11:42"]
Ymmärrätkö, että vuorotyöläisillä heikkenee palkat + sairauslomat + palkalliset vapaapäivät? Vai luulitko, että ne eivät koske vuorotyöläisiä, eivätkä he näin ollen osallistu talkoisiin?
[/quote]
Vaikeahan se on leikata lisiä sellaisilta työntekijöiltä, jotka eivät lisiä saa... Jos teet päivätyötä niin harvoin saa mitään lisiä. Hallitus ei pysty käyttämään kaikkia keinoja, jotka ammattiyhdistyksillä olisivat käytössä, esim. työaikamuutokset, lomarahat. Siksi tässä haetaan AY-liikkeiltä korvaavaa esitystä.
[/quote]Tuossa viestissä kommentoin tuohon, kun joku sanoo, että vuorotyöläisenKIN pitää osallistua talkoisiin. Ihan kuin he eivät osallistuisi ihan yhtä lailla näihin sairauslomiin ja palkattomiin vapaapäiviin.
Puhut tuossa näistä lisistä ihan kuin ne tulisivat vain jostain tyhjästä. Eivät ne taivaasta tipahda, vaan niitä saa sellainen työntekijä, joka tekee työtä arjen ulkopuolella.
[/quote] ei kuule välttämättä ole! Mieheni sai aikoinaan kol ivuoroduunissa ihan rahana noita vapaitaan kun ei voinut aina todellakaan pitää niitä vapaa päiviä! Silloin eihaitannut kun olin äitiyslomalla ja hoitpovapaalla.. kun menin töihin sanoin ukollekkin että nyt haet ihan päivä hommiin!
Ja ap ei kai tajua ettei välttämättä muu perhe ole sillin vapaalla kun sununtaita tekevä taas on! Minä olen tehnyt lapsini joten kai haluan niiden kanssa viettää aikaakin! Kas ja kumma, oho... että näitäkin vanhempia vielä on! On koulu johon pakko mennä.. toinen vanvempi töissä taas ma.pe 7.17 välillä.. illat ollaan harrastuksissa... esim! Ja meillä on viikonloputjust kyläily aikaa jollointavataa sukulaisia ja kavereita ei nyt tästäkään ihan viitsi ajaa arki iltana tonne jäkeen töiden jälkeen.. väsyneenä siis se muu perhe.. mä tunsi jo nyt suurta vitsitystä kun mies ilmoitti et treenit olisi keskellä lauantai iltapäivää tai sunnuntai.. ei perkele.. suunnittele siinä sitten viikonloppu tekemisiä..
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:33"]
Puhut tuossa näistä lisistä ihan kuin ne tulisivat vain jostain tyhjästä. Eivät ne taivaasta tipahda, vaan niitä saa sellainen työntekijä, joka tekee työtä arjen ulkopuolella.
[/quote]
Niin ja saa siitä 175% korvauksen. Sama työ kuin lauantaina, lähes 2x palkkaus.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:50"] [quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:34"] [quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:13"]Virastot, joihin kirjastolaitoskin luetaan, ovat avoinna viitenä päivänä viikossa. On erikseen sovittu, että koko henkilökunta on töissä ma-pe ja vapaalla la-su. Vuorotöissä ovat vain ne, joiden työ edellyttää jokapäiväistä työtä, esimerkiksi hoitotyöläiset. Kaikilla on kaksi päivää vapaata viikossa, myös niillä vuorotyöläisillä, jotka pystyvät mainiosti hoitamaan virastoasiansa, kun ovat vapaalla arkena. Se, minä viikonpäivänä ihmiset juhlivat henkilökohtaisia juhliansa, ei liity mitenkään työnantajaan. Vapaapäiviä voi siirtää mahdollisuuksien mukaan niin, että pääsee niihin lapsettomiin häihin pämppäämään, jos on tarvis. Yhden viikonpäivän tuplapalkkaukselle ei ole nykypäivänä mitään perusteita, koska kaikilla on viisi työpäivää ja kaksi "lepopäivää". Edes kymmenen käskyä ei velvoita pitämään lepopäivää juuri sunnuntaina. Sunnuntaityö ei ole ylityötä eikä siitä millään perusteella tarvitse siis maksaa ylimääräistä palkkaakaan, ellei kyseessä ole oikeasti ylityö. [/quote] Miksei sitten virastolaisillakin voisi olla kiertävä vuoro? Mikä pakko virastoja on pitää auki juuri 5 päivänä viikossa, miksei 7 päivänä? Olisi paljon joustavampaa kaikille. [/quote] Kyllä sä varmaan tajuat itsekin. Jotain verovirastos ei ole järkeä pitää auki 7pvä/vk koska kustannukset. Kukaan ei kuole siihen, että lauantaina ei pääse verovirastoon. Sairaalan on pakko olla auki. Lähtökohtaisesti mä en ymmärrä sitä, että miksi vuorotyöläiset on niin marttyyreinä vuorotyöstään? Kyllähän esim. Sairaanhoitajaksi tai poliisiksi opiskeleva varmaan tiedostaa, että työ tulee suurella todennäköisyydellä olemaan vuorotyötä. [/quote]Edelleen unohdat, että vuorotyötä tekevät muutkin, kuin hoitajat, palomiehet ja poliisit. [/quote] Sairaanhoitaja ja poliisi oli vain esimerkki. En jaksaisi luetella kaikkia ammatteja joissa on vuorotyötä. [/quote]Sinä itse sanoit, että vuorotyötä tekevät vain ne, joille se on välttämätöntä ja puhuit kuolemisesta. Mitenkään ei ole välttämätöntä, että kaupat ovat auki sunnuntaina. [/quote] Ei olekaan välttämätöntä, ettäkaupat ovat sunnuntaisin auki, olen samaa mieltä. Yleenä viikonloppuisin kiinni ovat kaikki valtion/ kunnan virastot, joilla ei tavoitella taloudellista tuottoa. Silloin niitä ei kannata pitää viikonloppuna auki. Esim. Sairaala, palolaitos ja poliisilaitos(joiltain osin) on pakko pitää auki 24/7. Tehtaat ovat auki koska tuottavuus. Lentokoneet ovat ilmassa koska tuottavuus. Rekat ajavat koska tuottavuus. Se, että Kelassa istuisi virkailija 7päivää viikossa 24/7 olisi pelkkä lisäkustannus, ei tuottavaa.
[/quote]Niin. Tuottavuus on ihan eri asia. Jos on kannattavaa pitää kaupat auki sunnuntaisin, silloin kai myös on varaa maksaa palkkaakin. Jos palkkojen takia ei ole kannattavaa, sitten pidetään kauppa kiinni.
En kyllä tajua sitäkään, mistä se ylimääräinen raha niihin liikkeisiin tulee näinä pyhäpäivinä. Jos ajatellaan kaikenkaikkiaan kauppoja, niin ei kai ihmisillä ole varaa ostella yhtään enempää, jos kauppa on kauemmin auki. Eli sama määrä rahaa kiertää kansantaloudessa, mutta ero on vain siinä, milloin ja mihin kauppaan se käytetään. Eihän Suomen taloudelle ole väliä käytetäänkö se raha lauantaina vai sunnuntaina ja käytetäänkö se siwaan vai prismaan.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:28"]
Sori mutta en ymmärrä miten päivä tai vuorokaudenaika vaikuttaa millään tavalla tehtäcän työn määrään ja laatuun. Kaikille sama palkka ajasta huolimatta saatanan idiootit. Pitäisi maksaa ainoastaan urakasta ja siitä kuinka kauan työtä tehdään. Päivällä ja kellonajalla ei ole mitään saatanan merkitystä.
[/quote]No sitten varmaan työnantajallekaan ei ole mitään saatanan merkitystä, koska työntekijä sen urakan tekee?
En voi myös ymmärtää miksi naisvaltaisia hoitoalan työntekijöitä aiotaan rankaista eniten. En ole hoitoalalla enkä tee vuorotyötä
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 22:19"]
[/quote]
Mitä roskaa! Lue oma tutkimuksesi! Siinä puhutaan joustavista työajoista ja tutkituista ryhmistä VAIN hollantilaisten ryhmässä voitiin paremmin!
Sitä paitsi terveys on vain yksi seikka viidestä miksi tämä leikkaus on väärin.
[/quote]
Luepas itse uudestaan. Siinä ei missään lue, että vuorotyöläiset ja perheensä voisivat huonommin missään kolmesta tutkitusta maasta. Selvästi lukee, että päinvastoin, paremmin.
"Epätyypillisistä työajoista on negatiivisesti värittynyt mielikuva, sillä niiden ajatellaan heikentävän pienten lasten hyvinvointia", kertoo varhaiskasvatustieteen professori Marja-Leena Laakso Jyväskylän yliopistosta Helsingin Sanomille.
Hänen mukaansa tulokset osoittavat tilanteen olevan päinvastoin: "Hollannissa perheet, joissa tehdään epätyypillisiä työaikoja, voivat paremmin kuin ne perheet, joissa vanhemmat työskentelevät normaalisti toimistotunteina."
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:41"]
[/quote]
[/quote]Niin. Se ei silti poista sitä faktaa, että vuorotyöläiset osallistuvat talkoisiin enemmän kuin muut.
107, hui, vitsi ko suutuin! Suojatyöpaikkani on toivottavasti kiinni, jos sinä tai lapsesi saatte vaikka aivoverenvuodon;) hoitsu
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 11:59"] [quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 11:03"]missä vaiheessa asiantuntijat joustavine työaikoineen saavat ns.ylitunneistaan korvauksen? Tutustukaapa näihin tuntimääriin. Kukaan ei tee työtä puolestasi eli tule seuraavana vuoroon vaan itse valmistelet ja teet kaikki työhösi liittyvät hommat millä tahansa ajalla. Ja sitten saa saman palkan meni siihen enemmän tai vähemmän aikaa. Palkatonta ylityötä tehneet ihmiset eivät ole olleet vaatimassa palkkojaan. Nyt alähtävät ne, joilla tippuu rukkaset samalla kun kello kilahtaa ja jokainen 5 minuuttinenkin kirjataan, ellei tipu. ja mitenkähän paljon vähemmän asiantuntija on kotona lastensa kanssa, kun hän tekee näitä pitkiä päivään eli ei siinä paljon hurrata sielläkään. [/quote] Eli työ on huonosti organisoitu, et uskalla älähtää pomolle mutta on kiva iloita kun joku muukin kärsii. Lie aika selvää, että syy ongelmiisi on ylä-, ei alapuolella, eikä kokonaan toisella sektorilla. Mä kyllä tunnen myös asiantuntijoita, jotka saattaa esim tehdä sittenkin lomalla töitä, mut menee silloin toimistolle ja vaatii palkan. Ja eikö tässä just mainostettu miten leikkauksista ei pitäis marista kun kaikki on vaan ammatinvalintakysymys, mitä säkään sit valitat? Sun tasa-arvo ilmeisesti vaatii et kaikilla on kurjaa, joku toinen yrittäis parantaa molempien asemaa. [/quote] Ainakin minulla on palkassa x euron korvaus joka sisältää velvollisuuden hoitaa homma. Eli se kattaa ylityöt, oli ne 0 tai 10 tuntia kuukaudessa. [/quote] Ja veikkaan että säkin älähtäisit, jos työnantaja yksipuolisesti ilmoittaisi että korvaus x onkin jatkossa z prosenttia pienempi summa y.
[/quote]
Eihän tässä olla kenenkään palkkaa laskemassa. Ei saa olla niitä tyhmä, että tuijottaa lisiä ja laskee toimeentulonsa niiden varaan. Onhan sairaaloissa osastoja suljettu viikonlopuksi, eli lisätyöt voi lähteä vaikka teillä suojatyöpaikka onkin.
[/quote] nyt viimeisen kerran jos et ymmärrä: älä teitittele, oon arkityössä. jos jollain on suojatyö niin taitaa olla sulla kun logiikka tuntuu taipuvsn kovin hitaasti.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:41"]
[/quote]
[/quote]Niin. Se ei silti poista sitä faktaa, että vuorotyöläiset osallistuvat talkoisiin enemmän kuin muut.
[/quote]
Kyllä, vaan eivät ole osallistuneet aiemmin sunnuntaikorvauksen muodossa muutakuin tyhjentäneet valtion pussia.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 11:59"] [quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 11:03"]missä vaiheessa asiantuntijat joustavine työaikoineen saavat ns.ylitunneistaan korvauksen? Tutustukaapa näihin tuntimääriin. Kukaan ei tee työtä puolestasi eli tule seuraavana vuoroon vaan itse valmistelet ja teet kaikki työhösi liittyvät hommat millä tahansa ajalla. Ja sitten saa saman palkan meni siihen enemmän tai vähemmän aikaa. Palkatonta ylityötä tehneet ihmiset eivät ole olleet vaatimassa palkkojaan. Nyt alähtävät ne, joilla tippuu rukkaset samalla kun kello kilahtaa ja jokainen 5 minuuttinenkin kirjataan, ellei tipu. ja mitenkähän paljon vähemmän asiantuntija on kotona lastensa kanssa, kun hän tekee näitä pitkiä päivään eli ei siinä paljon hurrata sielläkään. [/quote] Eli työ on huonosti organisoitu, et uskalla älähtää pomolle mutta on kiva iloita kun joku muukin kärsii. Lie aika selvää, että syy ongelmiisi on ylä-, ei alapuolella, eikä kokonaan toisella sektorilla. Mä kyllä tunnen myös asiantuntijoita, jotka saattaa esim tehdä sittenkin lomalla töitä, mut menee silloin toimistolle ja vaatii palkan. Ja eikö tässä just mainostettu miten leikkauksista ei pitäis marista kun kaikki on vaan ammatinvalintakysymys, mitä säkään sit valitat? Sun tasa-arvo ilmeisesti vaatii et kaikilla on kurjaa, joku toinen yrittäis parantaa molempien asemaa. [/quote] Ainakin minulla on palkassa x euron korvaus joka sisältää velvollisuuden hoitaa homma. Eli se kattaa ylityöt, oli ne 0 tai 10 tuntia kuukaudessa. [/quote] Ja veikkaan että säkin älähtäisit, jos työnantaja yksipuolisesti ilmoittaisi että korvaus x onkin jatkossa z prosenttia pienempi summa y.
[/quote]
Eihän tässä olla kenenkään palkkaa laskemassa. Ei saa olla niitä tyhmä, että tuijottaa lisiä ja laskee toimeentulonsa niiden varaan. Onhan sairaaloissa osastoja suljettu viikonlopuksi, eli lisätyöt voi lähteä vaikka teillä suojatyöpaikka onkin.
[/quote] ootko ikinä miettinyt että ehkä sulla menee usein ylitöiks siks kun oot niin helvatan hidas?! pakko olla jo provo! Ei se lisä oo mikään bonari, vaan työsopimuksessa on sovittu työstä korvaus, jota joiltakin ollaan nyt pienentämässä. Ei voi uskoo et joku vois olla jossain vastuuhommassa tolla järjennopeudella, ei hyvää päivää!
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:50"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:34"] [quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 21:13"]Virastot, joihin kirjastolaitoskin luetaan, ovat avoinna viitenä päivänä viikossa. On erikseen sovittu, että koko henkilökunta on töissä ma-pe ja vapaalla la-su. Vuorotöissä ovat vain ne, joiden työ edellyttää jokapäiväistä työtä, esimerkiksi hoitotyöläiset. Kaikilla on kaksi päivää vapaata viikossa, myös niillä vuorotyöläisillä, jotka pystyvät mainiosti hoitamaan virastoasiansa, kun ovat vapaalla arkena. Se, minä viikonpäivänä ihmiset juhlivat henkilökohtaisia juhliansa, ei liity mitenkään työnantajaan. Vapaapäiviä voi siirtää mahdollisuuksien mukaan niin, että pääsee niihin lapsettomiin häihin pämppäämään, jos on tarvis. Yhden viikonpäivän tuplapalkkaukselle ei ole nykypäivänä mitään perusteita, koska kaikilla on viisi työpäivää ja kaksi "lepopäivää". Edes kymmenen käskyä ei velvoita pitämään lepopäivää juuri sunnuntaina. Sunnuntaityö ei ole ylityötä eikä siitä millään perusteella tarvitse siis maksaa ylimääräistä palkkaakaan, ellei kyseessä ole oikeasti ylityö. [/quote] Miksei sitten virastolaisillakin voisi olla kiertävä vuoro? Mikä pakko virastoja on pitää auki juuri 5 päivänä viikossa, miksei 7 päivänä? Olisi paljon joustavampaa kaikille. [/quote] Kyllä sä varmaan tajuat itsekin. Jotain verovirastos ei ole järkeä pitää auki 7pvä/vk koska kustannukset. Kukaan ei kuole siihen, että lauantaina ei pääse verovirastoon. Sairaalan on pakko olla auki. Lähtökohtaisesti mä en ymmärrä sitä, että miksi vuorotyöläiset on niin marttyyreinä vuorotyöstään? Kyllähän esim. Sairaanhoitajaksi tai poliisiksi opiskeleva varmaan tiedostaa, että työ tulee suurella todennäköisyydellä olemaan vuorotyötä. [/quote]Edelleen unohdat, että vuorotyötä tekevät muutkin, kuin hoitajat, palomiehet ja poliisit. [/quote] Sairaanhoitaja ja poliisi oli vain esimerkki. En jaksaisi luetella kaikkia ammatteja joissa on vuorotyötä.
[/quote]Sinä itse sanoit, että vuorotyötä tekevät vain ne, joille se on välttämätöntä ja puhuit kuolemisesta. Mitenkään ei ole välttämätöntä, että kaupat ovat auki sunnuntaina.