Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysy sijaivanhemmalta askarruttavia kysymyksiä

Vierailija
15.09.2015 |

ensimmäistä kertaa netissä luin keskusteluja aiheesta ja törmäsin erikoisiinkin kuvitelmiin sijaisperheistä. Olen vältellyt aiheita kun kuulin, että aika usein sellaiset julkiset keskustelut ovat täynnä vain niitä negatiivisia asioita ja sijaisperheitä haukutaan kovasti kaikesta. Negatiivisuus tietenkin korostuu netin ihmeellisessä maailmassa herkästi, mutta ajattelin, että nyt saa kysyä mitä tykkää. Lupaan vastata kaikkeen, mistä ei voi kuitenkaan tunnistaa.

 

Joten onko kysyttävää?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 18:21"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 18:09"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:41"]

Eli käytännössä lapsella voi tienata. Tiedän kaksi sijaisperhettä, jotka ihmeellisesti alkoivat matkustella ulkomailla, kun alkoivat sijaisperheiksi. Vahvistui tämä olettamus nyt.

[/quote]

 

Keksin paljon helpompia hommia, jolla oikeasti voi päästä kunnolla tienaamaan. Sijaislapsia kun on vaikka neljä niin saa jo ihan hyvän palkan. Neljän sijaislapsen ottaminen on kyllä niin rankalta kuulostava ajatuksenakin, etten tule koskaan sellaiseen lähtemään. Hienoa jos joku jaksaa, on etelänmatkat ansainnut.

Sijaisvanhemmuuskin on työtä josta maksetaan korvausta. 

 

ap

[/quote]

Nämä lapsethan eivät ole sijaislapsia.

[/quote]

 

Termitkin ovat kai kuntakohtaisia, koska meillä sosiaaliviranomaisetkin puhuvat ihan sijaislapsista. 

 

ap

Vierailija
42/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaisvanhempana voi toimia myös yksinäinen ihminen. Meille heti ensimmäisellä pride tapaamisella korostettiin, että termi sijaislapsi on väärin, koska lapsi ei ole kenenkään sijainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 18:24"]

Sijaisvanhempana voi toimia myös yksinäinen ihminen. Meille heti ensimmäisellä pride tapaamisella korostettiin, että termi sijaislapsi on väärin, koska lapsi ei ole kenenkään sijainen.

[/quote]

 

Meillä kaikki puhuvat ihan sijaislapsesta, joten käytän itsekin termiä sijaislapsi. Kyllä kaikki varmasti ymmärtävät mitä sillä tarkoitetaan, vaikka omassa kunnassa sitä ei käytettäisiinkään. =)

 

ap

Vierailija
44/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sijoiteetu lapsi mustasukkainen vauvasta? Kutsuuko hän teitä äidiksi ja isäksi?

Vierailija
45/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 18:29"]

Onko sijoiteetu lapsi mustasukkainen vauvasta? Kutsuuko hän teitä äidiksi ja isäksi?

[/quote]

 

Lapsi alkoi jossain vaiheessa kutsua meitä isäksi ja äidiksi kyllä. Muille puhuessaan käyttää etunimiämme. Tämä on varmasti tarttunut muilta lapsilta. Ei ole ollut kovin mustasukkainen. Toinen biologisista oli ja toinen ei.

 

ap

Vierailija
46/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä olitte kun ryhdyitte sijaisvanhemmiksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 18:37"]

Minkä ikäisiä olitte kun ryhdyitte sijaisvanhemmiksi?

[/quote]

Mieheni oli 27v ja minä 28v.

 

ap

Vierailija
48/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaisvanhempina voi olla myös avopari ja homo- tai lesbopari. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teille tullut tai tiedätkö jonkun tapauksen, missä lapsi ei ole selvästi traumatisoitunut? voisiko siitä päätellä, että sijoitus olisi ollut tarpeeton? Saako se sijaisperheet haluamaan pitää lapsi itsellään?

Vierailija
50/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 18:52"]Sijaisvanhempina voi olla myös avopari ja homo- tai lesbopari. 
[/quote]

Kyllä, mutta heidän on vaikeampi saada sijoituslasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 19:00"]

Onko teille tullut tai tiedätkö jonkun tapauksen, missä lapsi ei ole selvästi traumatisoitunut? voisiko siitä päätellä, että sijoitus olisi ollut tarpeeton? Saako se sijaisperheet haluamaan pitää lapsi itsellään?

[/quote]

Ei lapsia sijoiteta heppoisin perustein, joten ei ole tullut tapausta vastaan jossa ei sijoitukselle olisi ollut oikeita syitä. En ole koskaan kuullutkaan, että ketään sijoitettaisiin ilman painavia perusteita.

 

ap