Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysy sijaivanhemmalta askarruttavia kysymyksiä

Vierailija
15.09.2015 |

ensimmäistä kertaa netissä luin keskusteluja aiheesta ja törmäsin erikoisiinkin kuvitelmiin sijaisperheistä. Olen vältellyt aiheita kun kuulin, että aika usein sellaiset julkiset keskustelut ovat täynnä vain niitä negatiivisia asioita ja sijaisperheitä haukutaan kovasti kaikesta. Negatiivisuus tietenkin korostuu netin ihmeellisessä maailmassa herkästi, mutta ajattelin, että nyt saa kysyä mitä tykkää. Lupaan vastata kaikkeen, mistä ei voi kuitenkaan tunnistaa.

 

Joten onko kysyttävää?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä tuntuu ylläpitää suhdetta biovanhempiin? Joskus lapsella voi olla kauheita kokemuksia.

Vierailija
22/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi viiveestä, vauva heräsi. Eli vastailen nyt yksitellen kaikkiin. Pieni hetki. =)

 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko lapsesta koskaan kuin oma lapsi, vai saako lapsi aina tuntea olevansa vaan hoidossa?

Vierailija
24/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:06"]

Mikä sai sut ryhtyyn sijaisvanhemmaks? Onko "vaiva" maksanut itsensä takaisin? Mitä teet/teette työksenne? Millaisia lapsia teille tulee/on tullut? Omia lapsia?

[/quote]

 

Tarkoitatko rahassa? En tiedä, en ole osannut ajatella sitä niin, kyllä korvaus on ihan hyvä lisä perheelle ja kulukorvaus kattaa lapsen kuluja riittävästi.

Pitkään harkitsimme mahtuisiko meidän perheeseen yksi sijoitettu lapsi, olemmeko oikeita ihmisiä siihen ja miltä mahtaisi tuntua kiintyä ei-biologiseen lapseen. Aika paljon piti pohtia asioita joita ei voinut tietää, sellainen oli hankalaa.

Meillä oli sijoituksen alussa kaksi omaa lasta, nyt kolme biologista ja yksi sijoitettu.

 

En paljasta työtämme tässä.

 

ap

Vierailija
25/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:30"]

Entä jos jossain vaiheessa huomaakin, ettei jaksa sijaislasta vaan haluaa hänet pois?

[/quote]

Tietääkseni tällainen ei tapahdu kovin usein, mutta sitten varmaan etsisivät uuden perheen lapselle.

 

ap

Vierailija
26/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:31"]

Miten sijaisvanhemmuus eroaa adoptiosta?

[/quote]

 

Adoptiossa on tietojeni mukaan samat oikeudet kuin biologisenkin lapsen kohdalla. Sijaisvanhemmat ei voi yhtäkkiä esimerkiksi vaihtaa lapsen uskontoa ja tällaisissa asioissa syntymävanhemmallakin on oikeuksia. Ei se kovasti arjessa missään näy, koska melkein kaiken hoitavat sijaisvanhemmat. Näin olen asian kokenut.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko lapseton ryhtyä sijaisvanhemmaksi?

Vierailija
28/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:39"]

Eikö lapsesta tunnu että taas hylätään, jos uuden sijaisperheen joutuu etsimään? Ensin oma perhe hylkää ja sitten vielä sijaisperheen. Miten se vaikuttaa lapseen?

[/quote]

Varmasti sijaislapselle erityisen kamalaa, koska suurimmalla osalla on jo traumaattinen hylkäämiskokemus. Muun muassa siksi mahdollisia sijaisvanhempia syynätään oikein tarkasti, että minimoidaan tällaisia riskejä.

 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei 

Entä sellainen tilanne,että kun lapset ovat siinä iässä,eli teinejä ja sitten tulee ihastumisia yms niin sitten arki voi käydä hankalaksi tuollaisten asioiden osalta.Miten olette varautuneet tälläisiin ongelmiin,kun ettehän te voi sijaisvanhempina kieltää kuitenkaan nuoria ihastumasta toisiinsa ja kuitenkin ovat saman katon alla,kun teillä viellä niitä omiakin biologisia lapsia on.

Vierailija
30/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:41"]

Eli käytännössä lapsella voi tienata. Tiedän kaksi sijaisperhettä, jotka ihmeellisesti alkoivat matkustella ulkomailla, kun alkoivat sijaisperheiksi. Vahvistui tämä olettamus nyt.

[/quote]

 

Keksin paljon helpompia hommia, jolla oikeasti voi päästä kunnolla tienaamaan. Sijaislapsia kun on vaikka neljä niin saa jo ihan hyvän palkan. Neljän sijaislapsen ottaminen on kyllä niin rankalta kuulostava ajatuksenakin, etten tule koskaan sellaiseen lähtemään. Hienoa jos joku jaksaa, on etelänmatkat ansainnut.

Sijaisvanhemmuuskin on työtä josta maksetaan korvausta. 

 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:44"]

Miltä tuntuu ylläpitää suhdetta biovanhempiin? Joskus lapsella voi olla kauheita kokemuksia.

[/quote]

 

Tuntuu hyvältä, että tässä tapauksessa lapsi tapaa biovanhempiaan. Pidän mielelläni yllä heidän suhdettaan lapseen. 

 

ap

Vierailija
32/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sijaisvanhempia valmistelaan traumatisoituneen lapsen mielenmaailmaan? Perehdytystä? Minkälaista tukea perheet saavat vai saavatko? Ihan tavallisista ja turvallisista oloista ponnistaneita lapsiahan nämä sijoitetut eivät ole, joten miten maalikko heidän kanssaan pärjää, pelastaako rajat ja rakkaus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 18:06"]

Voiko lapseton ryhtyä sijaisvanhemmaksi?

[/quote]

 

Voi ryhtyä lapsetonkin pariskunta.

 

ap

Vierailija
34/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adoptio ja sijaisvanhemmuus eroaa esimerkiksi siinä,että lapsi ei voi periä sijaisvanhempiansa,mutta adoptio lapsi perii,mutta ennenkuin voidaan lasta adoptoida,niin siihen tarvitaan mm. vanhempien eli biologisten vanhempien lupa yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:47"]

Tuleeko lapsesta koskaan kuin oma lapsi, vai saako lapsi aina tuntea olevansa vaan hoidossa?

[/quote]

 

Lapsi on alusta asti saanut ihan saman kohtelun kuin muutkin lapset. Aluksi siihen piti keskittyä, nyt en edes ajattele, ettei lapsi ole biologinen. Siitä kun ei muistuta oikein mikään muu kuin tapaamiset. Ei sitä arjessa ajattele, joskus tasaan asioita lasten välillä jos huomaan olleeni epäreilu, mutta tätä teen ihan biologistenkin välillä.

 

ap

Vierailija
36/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 18:12"]

Miten sijaisvanhempia valmistelaan traumatisoituneen lapsen mielenmaailmaan? Perehdytystä? Minkälaista tukea perheet saavat vai saavatko? Ihan tavallisista ja turvallisista oloista ponnistaneita lapsiahan nämä sijoitetut eivät ole, joten miten maalikko heidän kanssaan pärjää, pelastaako rajat ja rakkaus?

[/quote]

 

On koulutus ja tukea saa aina säännöllisesti. Apua saa myös helposti pyydettyä lisää jos on tarvetta. Monien perhe kokee esimerkiksi kriisejä, koska lapset harvoin ovat tasapainoisen lapsuuden saaneita. Olen saanut myös numeron johon voin soittaa vaikka joka päivä jos on kysymyksiä. Nämä voivat erota kuntien välillä.

 

ap

Vierailija
37/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko sijaisvanhemmaksi päästä jos ei ole parisuhteessa?

Vierailija
38/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei alas peukuttaja, kerro ihmeessä ajatuksesi. Jotain negatiivista nyt olisi sanottavaa? Vastaisin sinullekin mieluusti. Pelkkä peukuttaminen on aika huonoa kannanottoa. =)

ap

Vierailija
39/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 18:09"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:41"]

Eli käytännössä lapsella voi tienata. Tiedän kaksi sijaisperhettä, jotka ihmeellisesti alkoivat matkustella ulkomailla, kun alkoivat sijaisperheiksi. Vahvistui tämä olettamus nyt.

[/quote]

 

Keksin paljon helpompia hommia, jolla oikeasti voi päästä kunnolla tienaamaan. Sijaislapsia kun on vaikka neljä niin saa jo ihan hyvän palkan. Neljän sijaislapsen ottaminen on kyllä niin rankalta kuulostava ajatuksenakin, etten tule koskaan sellaiseen lähtemään. Hienoa jos joku jaksaa, on etelänmatkat ansainnut.

Sijaisvanhemmuuskin on työtä josta maksetaan korvausta. 

 

ap

[/quote]

Nämä lapsethan eivät ole sijaislapsia.

Vierailija
40/51 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 18:19"]

Voiko sijaisvanhemmaksi päästä jos ei ole parisuhteessa?

[/quote]

 

En usko että voi, mutta en ole varma. Painotettiin, että he hakevat juuri pareja sijaisvanhemmiksi.

 

ap