Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen yläkoulun äikänope. Kysyttävää?

Vierailija
15.09.2015 |

Voit toki myös etsiä otsikosta oikein kirjoitus virheitä:)

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on mennyt koulutus hukkaan verovaroilla, kun täällä ope palstailee.

Vierailija
102/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:42"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:41"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:36"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:27"] Tuleeko mutta sanan eteen pillku?  [/quote] Joskus tulee, joskus ei. Ei ole olemassa mitään pilkkusääntöä, jonka mukaan tiettyjen sanojen eteen tulee tai ei tule pilkkua. [/quote] Alistuskonjunktion eteen tulee aina pilkku.

[/quote]

Eikä tule! Päälauseen jälkeen kaksi rinnasteista sivulausetta, ei tule pilkkua väliin: "Olen väsynyt, vaikka nukun päiväunet ja vaikka syön terveellisesti".

[/quote]

Tuo on kyllä todella kömpelö lause, vaikkakin kieliopillisesti varmaan ihan oikein.

[/quote]

Niin onkin kömpelöä, koska yleensä ilmaistaan muodossa "Olen väsynyt, vaikka nukun päiväunet ja syön terveellisesti." Päälause + sivulause + sivulause on rakenne kuitenkin molemmilla tavoin ilmaistuna. Alistuskonjunktion eteen ei siis tule automaattisesti pilkkua.

Mikään yksittäinen sana ei aiheuta pilkunkäyttötarvetta lauseiden välisessä pilkutuksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:49"]

Opetusvelvollisuutesi on aika pieni esim. Bg-opeen verrattuna. Onko se mielestäsi oikein? Luuletko todella tekeväsi niin paljon enemmän kotitöitä kuin vaikkapa tämä bilsan ope (23h). Omilta kollegoilta en kehtaa kysyä...

[/quote]

Heti kun bg-ope alkaa korjata kaikki tekstit myös kielen kannalta, työmäärä tasoittuu. Toisaalta bg-ope voisi sitten antaa kokoelmanhoitopalkkiostaan (1 vuosiviikkotunti, vaikkei kouluissa edes ole mitään kokoelmia nykyään!) osan johonkin todelliseen työhön käytettäväksi...

Vierailija
104/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:41"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:36"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:27"] Tuleeko mutta sanan eteen pillku?  [/quote] Joskus tulee, joskus ei. Ei ole olemassa mitään pilkkusääntöä, jonka mukaan tiettyjen sanojen eteen tulee tai ei tule pilkkua. [/quote] Alistuskonjunktion eteen tulee aina pilkku.

[/quote]

Eikä tule! Päälauseen jälkeen kaksi rinnasteista sivulausetta, ei tule pilkkua väliin: "Olen väsynyt, vaikka nukun päiväunet ja vaikka syön terveellisesti".

[/quote]

Tuo on kyllä todella kömpelö lause, vaikkakin kieliopillisesti varmaan ihan oikein.
[/quote]

Ei kukaan noin sanoisi, vaan "päiväunet ja syön terveellisesti" :D Ei kannata yrittää päteä, jos ei osaa. Ja joo, pilkkua ei tule lauseen eteen, eikö se ole itsestäänselvyys vai pitääkö sanoa, että "Alistuskonjunktion eteen tulee aina pilkku, paitsi jos se aloittaa lauseen" jotta pystyt ymmärtämään?

Vierailija
105/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:49"]

Opetusvelvollisuutesi on aika pieni esim. Bg-opeen verrattuna. Onko se mielestäsi oikein? Luuletko todella tekeväsi niin paljon enemmän kotitöitä kuin vaikkapa tämä bilsan ope (23h). Omilta kollegoilta en kehtaa kysyä...

[/quote]

Sanos muuta! Olen ollut aikaisemmin yläkoulussa biologian ja maantiedon opettajana. Ei tuntunut yhtään oikeudenmukaiselta, että minun piti samaan palkkaan tehdä niin monta tuntia enemmän töitä kuin äidinkielen opettajan. Ja jotenkin minusta tuntuu, että juuri biologiassa opettaja joutuu tekemään valtavasti töitä hankkiessaan kaiken maailman näytteitä luonnosta. Lisäksi biologian alalta tulee koko ajan uusia tutkimustuloksia, joita pitää jonkin verran seurata. Lisäksi pitää seurata, mitä luonnossa eri vuodenaikoina tapahtuu. 

Oma mielipiteeni onkin, että äidinkielen opettajat ovat joskus menneisyydessä saaneet puhuttua itselleen todella alhaisen opetusvelvollisuuden. Sillä ei ole mitään tekemistä työmäärän kanssa. En usko, että äidinkielen opettajat joutuvat tekemään enemmän töitä kuin muut opettajat.

Tosin matematiikan opettajista ajattelen, että he pääsevät varmaan kaikkein pienimmällä työmäärällä. Ja heidänkin opetusvelvollisuutensa on alhaisempi kuin esimerkiksi biologiassa. 

Vierailija
106/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrätkö evoluutiosta edes perusasiat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:56"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:49"]

Opetusvelvollisuutesi on aika pieni esim. Bg-opeen verrattuna. Onko se mielestäsi oikein? Luuletko todella tekeväsi niin paljon enemmän kotitöitä kuin vaikkapa tämä bilsan ope (23h). Omilta kollegoilta en kehtaa kysyä...

[/quote]

Heti kun bg-ope alkaa korjata kaikki tekstit myös kielen kannalta, työmäärä tasoittuu. Toisaalta bg-ope voisi sitten antaa kokoelmanhoitopalkkiostaan (1 vuosiviikkotunti, vaikkei kouluissa edes ole mitään kokoelmia nykyään!) osan johonkin todelliseen työhön käytettäväksi...

[/quote]

Mitä ihmettä tämä tarkoittaa ;)

Vierailija
108/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:57"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:41"] [quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:36"] [quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:27"] Tuleeko mutta sanan eteen pillku?  [/quote] Joskus tulee, joskus ei. Ei ole olemassa mitään pilkkusääntöä, jonka mukaan tiettyjen sanojen eteen tulee tai ei tule pilkkua. [/quote] Alistuskonjunktion eteen tulee aina pilkku. [/quote] Eikä tule! Päälauseen jälkeen kaksi rinnasteista sivulausetta, ei tule pilkkua väliin: "Olen väsynyt, vaikka nukun päiväunet ja vaikka syön terveellisesti". [/quote] Tuo on kyllä todella kömpelö lause, vaikkakin kieliopillisesti varmaan ihan oikein. [/quote] Ei kukaan noin sanoisi, vaan "päiväunet ja syön terveellisesti" :D Ei kannata yrittää päteä, jos ei osaa. Ja joo, pilkkua ei tule lauseen eteen, eikö se ole itsestäänselvyys vai pitääkö sanoa, että "Alistuskonjunktion eteen tulee aina pilkku, paitsi jos se aloittaa lauseen" jotta pystyt ymmärtämään?

[/quote]

En tajua viimeisen vastauksen purkauksesta mitään! Kenen kanssa hän yrittää olla eri mieltä? Ilmeisesti ainakin _luulee_ osaavansa pilkkusäännöt kovinkin hienosti :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:56"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:49"]

Opetusvelvollisuutesi on aika pieni esim. Bg-opeen verrattuna. Onko se mielestäsi oikein? Luuletko todella tekeväsi niin paljon enemmän kotitöitä kuin vaikkapa tämä bilsan ope (23h). Omilta kollegoilta en kehtaa kysyä...

[/quote]

Heti kun bg-ope alkaa korjata kaikki tekstit myös kielen kannalta, työmäärä tasoittuu. Toisaalta bg-ope voisi sitten antaa kokoelmanhoitopalkkiostaan (1 vuosiviikkotunti, vaikkei kouluissa edes ole mitään kokoelmia nykyään!) osan johonkin todelliseen työhön käytettäväksi...

[/quote]

Aivan, mutta tuo kokoelmanhoitopalkkio ei kuitenkaan tasoita eroa, joka on äidinkielen opettajan hyväksi. Siis mikä on äidinkielen opettajan viikkotuntimäärävelvoite? Onko se 17 vai  18 tuntia??? Siis ei oikeastaan mitään??? Ajatelkaa miten vähällä työmäärällä joku saa täyden palkan. Kyllä siinä sitten on helppo kerätä ylimääräisiä opetustunteja. Jos vaikka äidinkielen opettajalla on opetustunteja viikossa 25, niin siinä on jo lähemmäs 10 ylimääräistä tuntia, joista saa mojovan korvauksen. 

Vierailija
110/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:02"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:56"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:49"]

Opetusvelvollisuutesi on aika pieni esim. Bg-opeen verrattuna. Onko se mielestäsi oikein? Luuletko todella tekeväsi niin paljon enemmän kotitöitä kuin vaikkapa tämä bilsan ope (23h). Omilta kollegoilta en kehtaa kysyä...

[/quote]

Heti kun bg-ope alkaa korjata kaikki tekstit myös kielen kannalta, työmäärä tasoittuu. Toisaalta bg-ope voisi sitten antaa kokoelmanhoitopalkkiostaan (1 vuosiviikkotunti, vaikkei kouluissa edes ole mitään kokoelmia nykyään!) osan johonkin todelliseen työhön käytettäväksi...

[/quote]

Mitä ihmettä tämä tarkoittaa ;)

[/quote]

Bg-ope, kysy siltä äikänopekollegaltasi, mitä hän tekee oppilaiden teksteille, joita kertyy kurssia kohden aikamoinen pino arvioitavaksi. Hän voi varmaan ihan näyttääkin merkintöjään sulle malliksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:52"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:30"]

Tunneillani luettaan myös mielipidetekstejä, kolumneja, artikkeleita, uutisia jne.

Romaaneja luetaan sen takia, että oppiaineen nimikin on äidinkieli ja KIRJALLISUUS. Olen siis myös kirjallisuudenope.

[/quote]

Mutta kai taustalla on se ajatus, että kaunokirjallisuus on tärkeää ja siksi kirjallisuus on mainittu oppiaineen nimessäkin. Onhan sanottu, että kaunokirjallisuus kehittää esimerkiksi empatiakykyä, edistää mielikuvitusta jne.

[/quote]

Itse muistan omilta kouluajoiltani tuon kaunokirjallisuuden lukemisen ehkä tuskallisimpana asiana, mitä ylipäätään tiesin. Kaikki lukuinto ja lukemisen ilo hävisi noiden pakkoromaanien myötä. Olen lukijana sellainen, että kun luen jotain tarinakirjallisuutta, niin se ei herätä päässäni minkäänlaisia mielikuvia tai muutakaan, vaan oma lukemiseni on pikemminkin sitä, että yritän opetella ja omaksua tekstin sisällön. Tämä tuotti niiden romaanien kanssa valtavia vaikeuksia ja suunnilleen itkua vääntäen niitä luin ja yritin etsiä netistä tiivistelmiä tai elokuvia tai mitä tahansa, että siltä tuskalta olisi välttynyt. Nyt olen yliopistossa ja tenttikirjojen luku sujuu kuin tanssi.

Vierailija
112/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:56"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:49"]

Opetusvelvollisuutesi on aika pieni esim. Bg-opeen verrattuna. Onko se mielestäsi oikein? Luuletko todella tekeväsi niin paljon enemmän kotitöitä kuin vaikkapa tämä bilsan ope (23h). Omilta kollegoilta en kehtaa kysyä...

[/quote]

Heti kun bg-ope alkaa korjata kaikki tekstit myös kielen kannalta, työmäärä tasoittuu. Toisaalta bg-ope voisi sitten antaa kokoelmanhoitopalkkiostaan (1 vuosiviikkotunti, vaikkei kouluissa edes ole mitään kokoelmia nykyään!) osan johonkin todelliseen työhön käytettäväksi...

[/quote]

Mitä ihmettä tämä tarkoittaa ;)
[/quote]

Kyllä bilsan ope joutuu välillä lukemaan esseen moneen kertaan ja välillä korjailemaankin hölmöimpiä kohtia, että saa asiasta jonkinlaisen käsityksen. Lisäksi pitää vielä koettaa jäsentää se, mitä oppilas yrittää ilmaista. Työläämpää kuin äikän opella. Mut et ap kyllä vastannut tuohon työmäärään (opetusvelvollisuus).....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
113/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:08"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:02"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:56"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:49"]

Opetusvelvollisuutesi on aika pieni esim. Bg-opeen verrattuna. Onko se mielestäsi oikein? Luuletko todella tekeväsi niin paljon enemmän kotitöitä kuin vaikkapa tämä bilsan ope (23h). Omilta kollegoilta en kehtaa kysyä...

[/quote]

Heti kun bg-ope alkaa korjata kaikki tekstit myös kielen kannalta, työmäärä tasoittuu. Toisaalta bg-ope voisi sitten antaa kokoelmanhoitopalkkiostaan (1 vuosiviikkotunti, vaikkei kouluissa edes ole mitään kokoelmia nykyään!) osan johonkin todelliseen työhön käytettäväksi...

[/quote]

Mitä ihmettä tämä tarkoittaa ;)

[/quote]

Bg-ope, kysy siltä äikänopekollegaltasi, mitä hän tekee oppilaiden teksteille, joita kertyy kurssia kohden aikamoinen pino arvioitavaksi. Hän voi varmaan ihan näyttääkin merkintöjään sulle malliksi.

[/quote]

Mutta aloittaja on opettajana yläkoulussa. Ilmeisesti sinä puhut lukiosta. Yläkoulussa oppilaat eivät taida tuoda arvioitavaksi tekstejä. 

Ja minä kyllä korjasin biologian kokeiden oikeinkirjoitusvirheet myös. 

Vierailija
114/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:08"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:02"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:56"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:49"]

Opetusvelvollisuutesi on aika pieni esim. Bg-opeen verrattuna. Onko se mielestäsi oikein? Luuletko todella tekeväsi niin paljon enemmän kotitöitä kuin vaikkapa tämä bilsan ope (23h). Omilta kollegoilta en kehtaa kysyä...

[/quote]

Heti kun bg-ope alkaa korjata kaikki tekstit myös kielen kannalta, työmäärä tasoittuu. Toisaalta bg-ope voisi sitten antaa kokoelmanhoitopalkkiostaan (1 vuosiviikkotunti, vaikkei kouluissa edes ole mitään kokoelmia nykyään!) osan johonkin todelliseen työhön käytettäväksi...

[/quote]

Mitä ihmettä tämä tarkoittaa ;)

[/quote]

Bg-ope, kysy siltä äikänopekollegaltasi, mitä hän tekee oppilaiden teksteille, joita kertyy kurssia kohden aikamoinen pino arvioitavaksi. Hän voi varmaan ihan näyttääkin merkintöjään sulle malliksi.

[/quote]

Mutta aloittaja on opettajana yläkoulussa. Ilmeisesti sinä puhut lukiosta. Yläkoulussa oppilaat eivät taida tuoda arvioitavaksi tekstejä. 

Ja minä kyllä korjasin biologian kokeiden oikeinkirjoitusvirheet myös. 
[/quote] opetusvelvollisuudesta neuvottelevat OAJ ja kuntatyönantaja, turha tulla aukomaan tänne riviopettajalle. Äidinkielen tavoitteita on yläkoulun uudessa opsissa 2016 ylivoimaisesti eniten muihin oppiaineisiin verrattuna eli 17 tavoitetta. Saamme lisätunnin jotta kaikki ehditään käymään läpi. Äidinkieleen kohdistuu epärealistisen laajoja toiveita, kun pitäisi ehtiä media-asioita jne. käymään läpi. Työstä ei ole puutetta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
115/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen on äidinkielen opettajien työtilanne? Kannattaako lukea S2-opinnot, jos on jo opettajan pedagogiset suoritettu?

Vierailija
116/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:15"]

Mutta aloittaja on opettajana yläkoulussa. Ilmeisesti sinä puhut lukiosta. Yläkoulussa oppilaat eivät taida tuoda arvioitavaksi tekstejä. 

Ja minä kyllä korjasin biologian kokeiden oikeinkirjoitusvirheet myös. 

[/quote]

Korjaatko pilkkuvirheetkin?

Vierailija
117/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:23"]Millainen on äidinkielen opettajien työtilanne? Kannattaako lukea S2-opinnot, jos on jo opettajan pedagogiset suoritettu?
[/quote]
Tällä siis tarkoitan, etten ole opiskellut suomen kieltä aiemmin yliopistossa.

Vierailija
118/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:27"]

Tuleeko mutta sanan eteen pillku? 

[/quote]

Joskus tulee, joskus ei. Ei ole olemassa mitään pilkkusääntöä, jonka mukaan tiettyjen sanojen eteen tulee tai ei tule pilkkua.
[/quote]
Onhan

Vierailija
119/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ny suutu ap! Luulin,että työstäsi saa kysellä.... Eikö työmääräkin kuulu työhön?

Vierailija
120/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:23"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:15"]

Mutta aloittaja on opettajana yläkoulussa. Ilmeisesti sinä puhut lukiosta. Yläkoulussa oppilaat eivät taida tuoda arvioitavaksi tekstejä. 

Ja minä kyllä korjasin biologian kokeiden oikeinkirjoitusvirheet myös. 

[/quote]

Korjaatko pilkkuvirheetkin?

[/quote]

Korjaan kielen kauniiksi. Olin itse hyvä kirjoittaja koulussa, ylioppilaskirjoituksissa L. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi