Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen yläkoulun äikänope. Kysyttävää?

Vierailija
15.09.2015 |

Voit toki myös etsiä otsikosta oikein kirjoitus virheitä:)

Kommentit (120)

Vierailija
41/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö olet terve?

 

terveisin töistä sairastunut opettaja

Vierailija
42/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:36"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:27"] Tuleeko mutta sanan eteen pillku?  [/quote] Joskus tulee, joskus ei. Ei ole olemassa mitään pilkkusääntöä, jonka mukaan tiettyjen sanojen eteen tulee tai ei tule pilkkua. [/quote] Alistuskonjunktion eteen tulee aina pilkku.

[/quote]

Eikä tule! Päälauseen jälkeen kaksi rinnasteista sivulausetta, ei tule pilkkua väliin: "Olen väsynyt, vaikka nukun päiväunet ja vaikka syön terveellisesti".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:41"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:36"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:27"] Tuleeko mutta sanan eteen pillku?  [/quote] Joskus tulee, joskus ei. Ei ole olemassa mitään pilkkusääntöä, jonka mukaan tiettyjen sanojen eteen tulee tai ei tule pilkkua. [/quote] Alistuskonjunktion eteen tulee aina pilkku.

[/quote]

Eikä tule! Päälauseen jälkeen kaksi rinnasteista sivulausetta, ei tule pilkkua väliin: "Olen väsynyt, vaikka nukun päiväunet ja vaikka syön terveellisesti".

[/quote]

Tuo on kyllä todella kömpelö lause, vaikkakin kieliopillisesti varmaan ihan oikein.

Vierailija
44/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjasarjaa vaihdetaan sitten, kun vanhat kirjat ovat käytännössä hajalla. Tekstitaituri on toimiva sarja.

 

Vierailija
45/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:41"]Miten romaaneja luetaan? Ilmeisesti ap vaikuttaa paikkakunnalla, missä tätä vähemmistöryhmää.on enemmän

Ope hoi, vastaapa tähän

Vierailija
46/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetusvelvollisuutesi on aika pieni esim. Bg-opeen verrattuna. Onko se mielestäsi oikein? Luuletko todella tekeväsi niin paljon enemmän kotitöitä kuin vaikkapa tämä bilsan ope (23h). Omilta kollegoilta en kehtaa kysyä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:47"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:41"]Miten romaaneja luetaan? Ilmeisesti ap vaikuttaa paikkakunnalla, missä tätä vähemmistöryhmää.on enemmän Ope hoi, vastaapa tähän

[/quote]

Oletko ihan tosissasi? Etkö ymmärrä romanin ja romaanin välistä eroa? Ei ap.

Vierailija
48/120 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:41"]

Kuinka vaikea on todellisuudessa päästä sisään kasvatusalalle?

[/quote]

 

Luokanope-opintoihin on vaikea päästä. Aineenopettajaopintoihin on useimmilla aloilla helpompi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/120 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 18:48"]

Teitä on paljon työttöminä työnhakijoina. Miksi teitä koulutetaan liikaa?

[/quote]

 

Paljon on suhteellinen käsite. Mihin väitteesi perustuu ja mikä on paljon? En itse tunne työttömiä kollegoja ja opiskelukaverit ovat työllistyneet alalle kyllä. Nuoremmat voivat joutua kituuttamaan sijaisuuksilla, mutta kokonaan työttömänä lienee aika harva.

Vierailija
50/120 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 20:30"]

Jääkö yläkouluissa helposti äidinkielessä luokalle? Onko sinun oppilaasi jäänyt?

[/quote]

 

On erittäin vaikea jäädä yhtään mistään luokalle, jos käy koulua. Nykykoulussa ei yläasteella jää luokalle kuin lintsari. Jos oppilas on päässyt yleisopetuksessa yläkouluun asti, kyllä hän osaa sen verran lukea ja kirjoittaa, että voi ainakin vitosen antaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/120 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 20:37"]

Mitä mieltä olet ruotsin kielestä nykyisessä järjestelmässä?

[/quote]

 

En kannata pakkoruotsia, koska en näe siihen mitään syytä.

Vierailija
52/120 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 21:27"]

Olen äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, en ap. Olen työskennellyt yhden vuoden epäpätevänä biologian ja maantiedon opettajana (eli jouduin tekemään paljon suunnittelutyötä) ja yhden vuoden epäpätevänä oppilaanohjaajana. Voin vilpittömästi sanoa, että opetusvelvollisuuteni on kohdallaan. Saman totesi kollegani, jolla on äidinkielen ja historian pätevyys. Kun tilaisuus tarjoutui, hän jätti äidinkielen ja opettaa nykyään vain historiaa ja yhteiskuntaoppia. Kuulemma iltaisin on nykyään aikaa harrastaa.

 

Olen itse asiassa kuullut ihan samaa. Kollega, joka opetti hissaa ja äikkää, jätti äikän pois, kun sen opettaminen on kuulemma niin hankalaa ja työllistävää. 

Täällä on valiteltu, että on huono neuvo minulta sanoa, että ei pidä tekemän palkattomia töitä. Mielestäni bg-opet ym. vain sahaavat omaa oksaansa, jos suostuvat tekemään paljon valmistelu- ja korjaustöitä palkatta. Tällöinhan työnantaja toteaa, että miksipä nostaa palkkaa, kun kerran suostuvat tuollakin rahalla.

 

Sitä paitsi on todella tympeää ja typerää hyökkäillä äikänopettajien kimppuun tästä aiheesta. Ei se minun vikani ole, että muilla on korkeampi opetusvelvollisuus. Yliopistoon hakiessani tai äikänopeksi suunnatessani en uhrannut koko asialle ajatustakaan. Äikkä olisi ollut valintani joka tapauksessa. ap 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/120 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:28"]

Tässä yksi bg-opettaja, joka arvostaa kyllä äidinkielen opettajan työtä. Oppilaat ovat mitä luultavammin bg-tunneilla paremmin kuin äidinkielen tunneilla, ainakin mitä olen samanaikaisopetuksessa käynyt tet-tunneilla katsomassa. Yksi asia kuitenkin minuakin hämmentää. Miksi se olen minä toistuvasti, joka huomaan ne oppilaiden lukihäiriöt ja vien viestiä eteenpäin erityisopettajalle. Miten ihmeessä äidinkielenopettajat eivät huomaa oppilaiden lukihäiriöitä? Tämä sama on toistunut useissa kouluissa, joissa olen opettanut, joten ei ole kyseessä yksi tai edes kaksi äidinkielen lehtoria, jonka haavista kaikki lukihäiriöiset menevät. Bg on reaaliaineena aika haastava, jos kukaan ei huomaa lukihäiriöä.

[/quote]

 

Itse asiassa on todellakin niin, että yläkoulussa lukihäiriö ei enää näy äikässä eniten. Lievä lukihäiriö ei näy välttämättä lainkaan. Sen sijaan kasvavat koealueet reaaliaineissa voivat nostaa pintaan siihen asti piilevän ongelman. Monella oppilaalla lukihäiriö ilmenee lähinnä vaikeutena oppia vieraiden kielten sanoja tai niiden oikeinkirjoitusta. Äikässä oppilasta auttaa lukihäiriön kompensoimisessa se, että kyse on kuitenkin hänen äidinkielestään. Kertovan, juonellisen tekstin lukeminen on monelle helpompaa kuin asiatekstin. Näin ollen äikkä voi sujua ihan mukavasti, ja ongelmat ilmetä muilla tunneilla.

Vierailija
54/120 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsetkö oppilaiden kanssa käymään esim teatterissa tai muussa kulttuuripaikoissa? Mielestäni olisi tärkeää, koska syvenevät luokkaerot näkyvät tässäkin nuorten eriarvoisuutena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/120 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:39"]

Miten motivoit poikaa, jolla viikset kasvaa vaudikkaammin kuin motivaatio. Jos tekee mieli sulkea korvansa tunnilla, miten herättelet?

[/quote]

 

Pojat tykkäävät huumorista ja tietynlaisesta rentoudesta, joka ei tässä meinaa sitä, etteikö hommia tehtäisi. Kun poika kokee olevansa hyväksytty omana motivoitumattomana itsenään ja välit pysyvät hyvinä, niin kyllä hän suostuu vähän patistettavaksikin. Patistamaan tosiaan usein joutuu, mutta se on työtäni. Pojat taitavat oikeastaan pitää siitä, että jengillä on johtaja. Heitä on usein helpompi patistella kuin tyttöjä. Sitä paitsi kyllä ne pojatkin monesta asiasta kiinnostuvat. Jos eivät kieliopista, niin vaikka murteista tai elokuvan teoriasta tai väittelystä tai kiroilusta sosiolingvistisenä ilmiönä. Monet pojat myös ihan oikeasti mielellään lukevat ja kirjoittavatkin. Murrosikäiset miehet eivät ole homogeeninen ryhmä.

Vierailija
56/120 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 08:53"]

Pääsetkö oppilaiden kanssa käymään esim teatterissa tai muussa kulttuuripaikoissa? Mielestäni olisi tärkeää, koska syvenevät luokkaerot näkyvät tässäkin nuorten eriarvoisuutena.

[/quote]

 

Tämä on hankala kysymys. Eriarvoisuus näkyy sitenkin, että kaikilla perheillä ei ole rahaa vaikkapa teatterilippuihin, jotka oppilas yleensä joutuisi maksamaan itse. Ahkera reissujen järjestäminen onnistuu vain oppilaan omalla kustannuksella. Harvoin on ollut koululla rahaa teatterissa käyntiin.

Mielestäni teen väärin, jos vaadin oppilaita maksamaan opetukseen osallistumisesta. Teatterireissulta voi sitten jäädä pois, mutta se on oppilaalle noloa. 

Tämä on vähän kuin tuon kirjallisuuden opetuksen kanssa; velvollisuutemme olisi tutustuttaa myös teatteriin, mutta resursseja siihen ei anneta.

Vierailija
57/120 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelitko Oulussa? Oletko lestadiolainen?

Vierailija
58/120 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 09:21"]Tämä on hankala kysymys. Eriarvoisuus näkyy sitenkin, että kaikilla perheillä ei ole rahaa vaikkapa teatterilippuihin, jotka oppilas yleensä joutuisi maksamaan itse. Ahkera reissujen järjestäminen onnistuu vain oppilaan omalla kustannuksella. Harvoin on ollut koululla rahaa teatterissa käyntiin.

Mielestäni teen väärin, jos vaadin oppilaita maksamaan opetukseen osallistumisesta. Teatterireissulta voi sitten jäädä pois, mutta se on oppilaalle noloa. [/quote] Mitä ihmettä? Laki on yksiselitteinen. Opetus teatterikäynteineen on oppilaalle maksutonta. Jos järjestät maksullisia käyntejä, joilta jätät osan oppilaista pois, rikot lakia. Sinä se siinä nolo olet, ei oppilas.

Vierailija
59/120 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:41"]

Vieläkö olet terve?

 

terveisin töistä sairastunut opettaja

 

Tarkoittanet työuupumusta? Lähimpänä se on ollut, kun jouduin olemaan vuosia persoonallisuushäiriöisen rehtorin alaisuudessa. Onneksi siitä äijästä on päästy.

Tavallinen perustyö ei minua ole sairaalla tavalla uuvuttanut sen jälkeen, kun tajusin, että vaikeissa tilanteissa ei auta muu, kuin rukata omaa pollaansa uuteen asentoon. Vain omaan käytökseen ja työtapaan voi vaikuttaa.

Varmin tapa uupua on alkaa inhota oppilaita ja suhtautua heihin kyynisesti, mutta samalla tavoitella itselleen uutta kokeilevan didaktisen neron ja karismaattisen pedagogisen fakiirin viittaa.

Opettajan on hengissä selvitäkseen pakko oppia sietämään sekä omaa että oppilaiden epätäydellisyyttä.

Vierailija
60/120 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 09:29"]

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 09:21"]Tämä on hankala kysymys. Eriarvoisuus näkyy sitenkin, että kaikilla perheillä ei ole rahaa vaikkapa teatterilippuihin, jotka oppilas yleensä joutuisi maksamaan itse. Ahkera reissujen järjestäminen onnistuu vain oppilaan omalla kustannuksella. Harvoin on ollut koululla rahaa teatterissa käyntiin.

Mielestäni teen väärin, jos vaadin oppilaita maksamaan opetukseen osallistumisesta. Teatterireissulta voi sitten jäädä pois, mutta se on oppilaalle noloa. [/quote] Mitä ihmettä? Laki on yksiselitteinen. Opetus teatterikäynteineen on oppilaalle maksutonta. Jos järjestät maksullisia käyntejä, joilta jätät osan oppilaista pois, rikot lakia. Sinä se siinä nolo olet, ei oppilas.

[/quote]

 

Valittaen on todettava, että olen useita kertoja saanut esimieheltäni tehtävänannoksi viedä oppilaat retkelle maksulliseen kohteeseen. Mitäs sitten teen? Kieltäydyn? 

Elämä ei aina katsos mene niin, kuin voisi lakikirjasta lukea. En vie oppilaita maksullisiin kohteisiin, jos voin sen kunnialla välttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi