Olen yläkoulun äikänope. Kysyttävää?
Voit toki myös etsiä otsikosta oikein kirjoitus virheitä:)
Kommentit (120)
Miksi koulussa on pakko lukea romaaneita? Omalta kouluajaltani muistan, miten romaanien lukeminen tuotti aina suurta tuskaa. Olisin paljon mieluummin lukenut jotain asiakirjallisuutta saman sivumäärän, mutta tämä ei koskaan opettajalle käynyt.
Koulun kirjasto on surkea, eikä samaa kirjaa yleensä ole lainata koko luokalle, joten on vaikea luetuttaa tiettyä kirjaa kaikille. Useimmiten saa valita vapaasti kotoa tai kaupungin kirjastosta tietyin reunaehdoin. Pitää valita vaikkapa jostain klassikkolistasta tai sitten jotakin lajityyppiä edustava kirja ta nuortenkirja tms. Joskus olen määrännyt kullekin oppilaalle kirjailijan ja oppilas on itse saanut valita, mitä kirjailijalta lukee.
Monissa muissa kouluissa on kirjoja koko luokalle. Silloin usein löytyy koululaisklassikoita kuten Kärpästenherra tai Häräntappoase. On koulun äikänopettajista kiinni, mitä uudempia tilataan. Tosin harvoin näitä joutuu miettimään, koska rahaa kirjahankintoihin ei ole! Meille annetaan tehtäväksi opettaa kirjallisuutta, mutta työvälineitä emme siihen saa.
En ole ap, mutta nelonen, oppiaineen nimi on ÄIDINKIELI JA KIRJALLISUUS. Joten yllättävästi ihan opetussuunnitelmassa kerrotaan, että kaunokirjallisuus kuuluu valikoimaan, vaikkei se aina kaikkia niin huvita. Kyse ei ole opettajan mielihaluista tai sadismista.
Keitetäänhän köksässä puuroa ja tehdään sämpylöitä, ei vain kiisseliä ja pullaa, vaikka joku ehkä tykkäisi niistä enemmän. Ja matikassakaan ei pääse valitsemaan, että mä vaan noita kertolaskuja ottaisin, kun jakolaskut on tuskaa...
Tuleeko mutta sanan eteen pillku?
Tunneillani luettaan myös mielipidetekstejä, kolumneja, artikkeleita, uutisia jne.
Romaaneja luetaan sen takia, että oppiaineen nimikin on äidinkieli ja KIRJALLISUUS. Olen siis myös kirjallisuudenope.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:27"]
Tuleeko mutta sanan eteen pillku?
[/quote]
Iik, siis pilkku.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:27"]
Tuleeko mutta sanan eteen pillku?
[/quote]
Joskus tulee, joskus ei. Ei ole olemassa mitään pilkkusääntöä, jonka mukaan tiettyjen sanojen eteen tulee tai ei tule pilkkua.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:27"]Tuleeko mutta sanan eteen pillku?
[/quote]
Mutta -rinnastuskonjunktio erottaa kaksi päälausetta toisistaan. Jos lauseilla on yhteinen tekijä, niin ei tule. Muussa tapauksessa tulee. En ole ap
Kuinka usein saatte vaihtaa kirjasarjan? Mikä on mielestäsi tällä hetkellä paras kirjasarja, entä huonoin?
Ja sanan eteen ei ikinä pilkkua
-6. Luokan äikän kirja
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:27"]
Tuleeko mutta sanan eteen pillku?
[/quote]
Joskus tulee, joskus ei. Ei ole olemassa mitään pilkkusääntöä, jonka mukaan tiettyjen sanojen eteen tulee tai ei tule pilkkua.
[/quote]
Alistuskonjunktion eteen tulee aina pilkku.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:18"]
Miten jaksat sitä apinalaumaa?
[/quote]
Oppilaat ovat yleensä ihan kivoja. Vaikka eivät aina olisikaan, minä olen ammattilainen, enkä ota asiaa itseeni. Jokaisessa työssä on haasteensa.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:35"]
Ja sanan eteen ei ikinä pilkkua -6. Luokan äikän kirja
[/quote]
Valitettavasti alakoulussa opetetaan näitä mutkat suoraksi -sääntöjä. Ja-sanan eteen tulee pilkku, jos se yhdistää kahta päälausetta, joilla ei ole yhteistä lauseenjäsentä.
Miten motivoit poikaa, jolla viikset kasvaa vaudikkaammin kuin motivaatio. Jos tekee mieli sulkea korvansa tunnilla, miten herättelet?
Alistuskonjuntion eteen ei tule aina pilkkua, vaan vain silloin, kun se aloittaa sivulauseen.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:30"]
Tunneillani luettaan myös mielipidetekstejä, kolumneja, artikkeleita, uutisia jne.
Romaaneja luetaan sen takia, että oppiaineen nimikin on äidinkieli ja KIRJALLISUUS. Olen siis myös kirjallisuudenope.
[/quote]
Ymmärrän tämän, mutta en silti ihan purematta niele tätä vastausta. En ymmärrä sitä, miksi tietokirjoja ei voida laittaa tämän kirjallisuuden käsitteen alle? Itse olisin huomattavasti mieluummin lukenut vaikkapa jonkun mielenkiintoisen historiikin tai vaikka Ajan lyhyen historian, kuin jotain Harry Pottereita tai Oliver Twistejä, joita koulussa oli pakko lukea. Miksi lukukohteena tulee olla nimenomaan romaanit?
Miten romaaneja luetaan? Ilmeisesti ap vaikuttaa paikkakunnalla, missä tätä vähemmistöryhmää.on enemmän
Mitä romaaneja teidän koulussa luetaan? Siis tarkoitan näitä pakollisia luettavia.