Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen yläkoulun äikänope. Kysyttävää?

Vierailija
15.09.2015 |

Voit toki myös etsiä otsikosta oikein kirjoitus virheitä:)

Kommentit (120)

Vierailija
61/120 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 09:24"]

Opiskelitko Oulussa? Oletko lestadiolainen?

[/quote]

En opiskellut. En ole. 

Vierailija
62/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi bg-opettaja, joka arvostaa kyllä äidinkielen opettajan työtä. Oppilaat ovat mitä luultavammin bg-tunneilla paremmin kuin äidinkielen tunneilla, ainakin mitä olen samanaikaisopetuksessa käynyt tet-tunneilla katsomassa. Yksi asia kuitenkin minuakin hämmentää. Miksi se olen minä toistuvasti, joka huomaan ne oppilaiden lukihäiriöt ja vien viestiä eteenpäin erityisopettajalle. Miten ihmeessä äidinkielenopettajat eivät huomaa oppilaiden lukihäiriöitä? Tämä sama on toistunut useissa kouluissa, joissa olen opettanut, joten ei ole kyseessä yksi tai edes kaksi äidinkielen lehtoria, jonka haavista kaikki lukihäiriöiset menevät. Bg on reaaliaineena aika haastava, jos kukaan ei huomaa lukihäiriöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:21"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:08"] [quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:02"] [quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:56"] [quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:49"] Opetusvelvollisuutesi on aika pieni esim. Bg-opeen verrattuna. Onko se mielestäsi oikein? Luuletko todella tekeväsi niin paljon enemmän kotitöitä kuin vaikkapa tämä bilsan ope (23h). Omilta kollegoilta en kehtaa kysyä... [/quote] Heti kun bg-ope alkaa korjata kaikki tekstit myös kielen kannalta, työmäärä tasoittuu. Toisaalta bg-ope voisi sitten antaa kokoelmanhoitopalkkiostaan (1 vuosiviikkotunti, vaikkei kouluissa edes ole mitään kokoelmia nykyään!) osan johonkin todelliseen työhön käytettäväksi... [/quote] Mitä ihmettä tämä tarkoittaa ;) [/quote] Bg-ope, kysy siltä äikänopekollegaltasi, mitä hän tekee oppilaiden teksteille, joita kertyy kurssia kohden aikamoinen pino arvioitavaksi. Hän voi varmaan ihan näyttääkin merkintöjään sulle malliksi. [/quote] Mutta aloittaja on opettajana yläkoulussa. Ilmeisesti sinä puhut lukiosta. Yläkoulussa oppilaat eivät taida tuoda arvioitavaksi tekstejä.  Ja minä kyllä korjasin biologian kokeiden oikeinkirjoitusvirheet myös.  [/quote] opetusvelvollisuudesta neuvottelevat OAJ ja kuntatyönantaja, turha tulla aukomaan tänne riviopettajalle. Äidinkielen tavoitteita on yläkoulun uudessa opsissa 2016 ylivoimaisesti eniten muihin oppiaineisiin verrattuna eli 17 tavoitetta. Saamme lisätunnin jotta kaikki ehditään käymään läpi. Äidinkieleen kohdistuu epärealistisen laajoja toiveita, kun pitäisi ehtiä media-asioita jne. käymään läpi. Työstä ei ole puutetta!

[/quote]

Mutta totta kai myös riviopettaja voi ottaa kantaa omaan työhönsä ;) 

Vierailija
64/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko ap ystävällisesti vastata tuohon opetusvelvollisuusasiaan. Koetko siis tekeväsi niin paljon enemmän kotitöitä kuin esim. bilsan ope, että se on oikein. Ei mulla muuta.

Vierailija
65/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:24"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:23"]Millainen on äidinkielen opettajien työtilanne? Kannattaako lukea S2-opinnot, jos on jo opettajan pedagogiset suoritettu? [/quote] Tällä siis tarkoitan, etten ole opiskellut suomen kieltä aiemmin yliopistossa.

[/quote]

Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajia on satamäärin hakemassa yhtä paikkaa, vaikka olisi syrjemmässäkin. Työtilanne ei siis ole hyvä. S2-opettajilla on parempi, ehdottomasti kannattaa se pätevyys opiskella. Lisäksi on myös kirjallisuudesta oltava aineopinnot, jos aiot äikänopenakin toimia etkä pelkästään s2-opena. 

Vierailija
66/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:28"]

Tässä yksi bg-opettaja, joka arvostaa kyllä äidinkielen opettajan työtä. Oppilaat ovat mitä luultavammin bg-tunneilla paremmin kuin äidinkielen tunneilla, ainakin mitä olen samanaikaisopetuksessa käynyt tet-tunneilla katsomassa. Yksi asia kuitenkin minuakin hämmentää. Miksi se olen minä toistuvasti, joka huomaan ne oppilaiden lukihäiriöt ja vien viestiä eteenpäin erityisopettajalle. Miten ihmeessä äidinkielenopettajat eivät huomaa oppilaiden lukihäiriöitä? Tämä sama on toistunut useissa kouluissa, joissa olen opettanut, joten ei ole kyseessä yksi tai edes kaksi äidinkielen lehtoria, jonka haavista kaikki lukihäiriöiset menevät. Bg on reaaliaineena aika haastava, jos kukaan ei huomaa lukihäiriöä.

[/quote]

Mutta biologia onkin haastavimpia aineita koulussa. Moni ei sitä tajua, eivät vallankaan rehtorit. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biologia yläastetasolla ei kyllä vaadi kuin istumalihaksia, jos ei ole lukihäiriöinen. Ei ne niin vaikeita juttuja ole.

 

Sen sijaan maantiedossa on asioita, jotka ovat oikeasti jo vaikeitakin ja lukihäiriön lisäksi myös hahmotusvaikeudet nykyaikana vaikeuttavat monen maantiedon opiskelua. Hahmotusvaikeudet ovat vaan lisääntyneet urani aikana. Tätä ei tietystikään kukaan äidinkielenopettaja huomaisi ja niinpä teen yhteistyötä paitsi äidinkielenopettajan ja erityisopettajan niin myös matematiikanopettajan kanssa, joka taas usein vahvistaa nuo hahmotusvaikeudet, kun niitä jollain arvelen olevan.

 

Äidinkielenopettaja ei ole suostunut omaa työmääräänsä kertomaan, mutta itse voin kertoa, että oma työmääräni on 50 tuntia viikossa. Olen sitä vuosia laskenut mm. ollessani kokonaistyöajassa, joten tuo ei ole edes mikään lonkalta heiteetty määrä vaan ihan todellinen laskettu luku. Vastakohtana toki tuolle 50 tunnille viikossa on pitkät lomat.

Vierailija
68/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:28"]

Tässä yksi bg-opettaja, joka arvostaa kyllä äidinkielen opettajan työtä. Oppilaat ovat mitä luultavammin bg-tunneilla paremmin kuin äidinkielen tunneilla, ainakin mitä olen samanaikaisopetuksessa käynyt tet-tunneilla katsomassa. Yksi asia kuitenkin minuakin hämmentää. Miksi se olen minä toistuvasti, joka huomaan ne oppilaiden lukihäiriöt ja vien viestiä eteenpäin erityisopettajalle. Miten ihmeessä äidinkielenopettajat eivät huomaa oppilaiden lukihäiriöitä? Tämä sama on toistunut useissa kouluissa, joissa olen opettanut, joten ei ole kyseessä yksi tai edes kaksi äidinkielen lehtoria, jonka haavista kaikki lukihäiriöiset menevät. Bg on reaaliaineena aika haastava, jos kukaan ei huomaa lukihäiriöä.

[/quote]

Äikänopelta on karissut se harhaluulo, että oppilas, jolla on lukihäiriö, viedään "jonnekin" ja hän palaa "ehjänä" takaisin. Tadaa, lukihäiriö on korjattu! Ei valitettavasti mene ollenkaan näin. Lopulta kyse on siitä, että oppilas tarvitsee sinnikkyyttä tietyissä asioissa pysyvästi enemmän kuin ei-lukihäiriöinen kaverinsa, joitakin apuneuvoja voi käyttää, mutta eivät ne ole taikakeinoja. Erityisopetuksesta voi olla hyötyä, mutta ainakin meidän koulussa se on varattu matemaattisiin aineisiin. Joten ihan yhtä yksin se äikänope lukihäiriöisen oppilaan kanssa on kuin reaaliaineiden opettaja!

Usein lukihäiriö lisäksi näkyy enemmän oppilaalle vaikeiden tekstien ja käsitteellisten tekstien parissa kuin vaikkapa kaunokirjallisuutta lukiessa, joten kunkin opettajan pitäisi eriyttää ja tukea oman aineensa teksteissä oppilasta. Yläkoulun äikänopettajalla ei koulutukseen kuulu sen enempää erityispedan opintoja kuin muillekaan yläkoulun aineenopettajille, ei meillä myöskään ole mitään puheopetuspätevyyttä, mitä joskus muiden aineiden opettajat taitavat luulla olevan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten käytännössä voidaan puuttuua lukihäiriöön, adhd/aspergertapauksiin, käytöshäiriöön ja levottomuuteen 20 oppilaan ryhmässä? Olen usein ihan puhki näiden ryhmien jälkeen. Erkat ei ehdi kuin tiettyihin oppiaineisiin (kielet, matikka) ja äidinkieltä monet inhoavat sen vaikeuden takia= joutuu tekemään myös ajattelutyötä eikä mekaanisesti tehtäviä. Onko vinkkejä, mitä tehdä!? T. Äikän ope, ei ap

Vierailija
70/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:29"]

Voitko ap ystävällisesti vastata tuohon opetusvelvollisuusasiaan. Koetko siis tekeväsi niin paljon enemmän kotitöitä kuin esim. bilsan ope, että se on oikein. Ei mulla muuta.

[/quote]

En ole ap, mutta teen noin 40-50 tuntista viikkoa keskimäärin. Joskus varmaan vähemmän ja sitten tiettyinä aikoina tuntuu että 10 tuntia päivässä 7 päivää viikossa. Mutta keskimäärin kahdella ylitunnilla siis 40-50 tuntia viikossa. En ole mikään tilastonikkari, eli toisinaan saatan tehdä jotain opetusmateriaaleja tuntitolkulla tajuamatta sitä itsekään tai merkkaamatta mihinkään ylös. Hoitelen myös koulun juhliin liittyviä asioita, treenejä ja kaikenlaista juoksevaa kymmeniä tunteja omien työtehtävieni lisäksi ilman ekstrapalkkiota aina juhlien alla, koska sen katsotaan äikänopeille hyvin soveltuvan ja itsekin pidän ilmaisu-, kulttuuri- ja tapakasvatusta tärkeänä. Tämäkin tasannee vähän eri aineiden välisiä eroja. Tai ehkä jossain koulussa vaikkapa itsenäisyysjuhla on juurikin yksin bg-open vastuulla. Todennäköisimmin kuitenkaan ei :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari näkökulmaa parjattuun kirjallisuuden luetuttamiseen: ensinnäkin kirjallisuuden (myös tietokirjallisuuden!) lukeminen vahvistaa kielitajua (esimerkiksi kielen rakenteita tai tilanteista vaihtelua) ja kartuttaa sanavarastoa. Toiseksi pidemmän tekstin lukeminen vaatii lukijaltaan parempia kognitiivisia taitoja kuin lyhyen, eli pidempien kirjojen lukeminen tarjoaa mahdollisuuden näiden taitojen kartuttamiseen. 

 

t. alalle opiskeleva

Vierailija
72/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen historian ja yhteiskuntaopin opettaja - ja myös äidinkielen opettaja. Kyllä äidinkielen opettajat tekevät paljon työtä mutta toisaalta tuntimäärään nähden ei kuitenkaan niin paljon, että esim. omien opettamieni aineiden suuri ero tasoittuisi. Historian ja yhteiskuntaopin opettajan opetusvelvollisuus on 23 ja äidinkielen opettajan opetusvelvollisuus on 18. Kummassakin oppiaineessa tuotetaan tekstiä, jota korjataan ja kokeita, joita korjataan. Essee-vastauksen opettaminen ja harjoittelu kuuluu historiassa ja yhteiskuntaopoissa keskeisiin harjoittelukohteisiin, teemme myös erilaisia projektitöitä, ryhmätöitä, esitelmiä ja tutkielmia. Yhteiskuntapin oppiaines muuttuu koko ajan, pitää jatkuvasti päivittää tietojaan ja opettaa oppilaille erilaisten medioiden käyttöä, lähdekritiikkiä ja sanastoa. Myös minä huomaan lukihäiriöt muita äidinkielen opettajia nopeammmin ja yleensä juuri historian ja yhteiskuntaopin tunneilla.

Sen myönnän kyllä, että äidinkielen opettajien tekstien korjaaminen saattaa olla joissakin tapauksissa haastavampaa, kun tekstit ovat pidempiä ja rakennetta pitää tarkkailla asiasisällön lisäksi. Kirjoitusvirheet nyt jokainen opettaja osaa korjata tekstiä lukiessaan eli se ei pidennä korjausprosessia yhtään.

Lisäksi äidinkielen opettajan pitää päivittää materiaalia jatkuvasti - mielestäni enemmän kuin muiden aineiden opettajat, vaikka kaikki sitä tietysti tekevät (toivottavasti).

Silti tuo viisi tuntia vähemmän opetusta ja sama palkka on aivan älytön ja epäreilu. Aiemmin äidinkielten opettajien velvollisuutena oli järjestää koulunäytelmiä koulun juhliin mutta nykyään sekin on jaettu tasan ihan kaikkien opettajien kesken. Ei ole enää mitään syytä pitää tuntimäärää tuollaisena.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielioppi ei ylipäänsä ole lempparini. Sanotaan vaikkapa modukset, lähinnä niiden käytön näkökulmasta.

Vierailija
74/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:49"]

Opetusvelvollisuutesi on aika pieni esim. Bg-opeen verrattuna. Onko se mielestäsi oikein? Luuletko todella tekeväsi niin paljon enemmän kotitöitä kuin vaikkapa tämä bilsan ope (23h). Omilta kollegoilta en kehtaa kysyä...

[/quote]

Vaikea sanoa, kun olen vain äikkää opettanut. Mielestäni joissakin reaaliaineissa on kyllä liian korkeat opetusvelvollisuudet. Toisaalta reaaliaineiden opettajien ei ole mikään pakko teettää vaikkapa paljon kirjallisia arvioitavia töitä. Opettajan on mahdollista toisinaan valita, tekeekö hankalammin vai helpommin asiat. Ei kannata ryhtyä tekemään palkatonta työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:23"]

Millainen on äidinkielen opettajien työtilanne? Kannattaako lukea S2-opinnot, jos on jo opettajan pedagogiset suoritettu?

[/quote]

Huonompikin voisi olla. Jos meinaa pääkaupunkiseudulle työllistyä, S2-opintoja kannattaa tehdä.

Vierailija
76/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:48"]

Minä olen historian ja yhteiskuntaopin opettaja - ja myös äidinkielen opettaja. Kyllä äidinkielen opettajat tekevät paljon työtä mutta toisaalta tuntimäärään nähden ei kuitenkaan niin paljon, että esim. omien opettamieni aineiden suuri ero tasoittuisi. Historian ja yhteiskuntaopin opettajan opetusvelvollisuus on 23 ja äidinkielen opettajan opetusvelvollisuus on 18. Kummassakin oppiaineessa tuotetaan tekstiä, jota korjataan ja kokeita, joita korjataan. Essee-vastauksen opettaminen ja harjoittelu kuuluu historiassa ja yhteiskuntaopoissa keskeisiin harjoittelukohteisiin, teemme myös erilaisia projektitöitä, ryhmätöitä, esitelmiä ja tutkielmia. Yhteiskuntapin oppiaines muuttuu koko ajan, pitää jatkuvasti päivittää tietojaan ja opettaa oppilaille erilaisten medioiden käyttöä, lähdekritiikkiä ja sanastoa. Myös minä huomaan lukihäiriöt muita äidinkielen opettajia nopeammmin ja yleensä juuri historian ja yhteiskuntaopin tunneilla.

Sen myönnän kyllä, että äidinkielen opettajien tekstien korjaaminen saattaa olla joissakin tapauksissa haastavampaa, kun tekstit ovat pidempiä ja rakennetta pitää tarkkailla asiasisällön lisäksi. Kirjoitusvirheet nyt jokainen opettaja osaa korjata tekstiä lukiessaan eli se ei pidennä korjausprosessia yhtään.

Lisäksi äidinkielen opettajan pitää päivittää materiaalia jatkuvasti - mielestäni enemmän kuin muiden aineiden opettajat, vaikka kaikki sitä tietysti tekevät (toivottavasti).

Silti tuo viisi tuntia vähemmän opetusta ja sama palkka on aivan älytön ja epäreilu. Aiemmin äidinkielten opettajien velvollisuutena oli järjestää koulunäytelmiä koulun juhliin mutta nykyään sekin on jaettu tasan ihan kaikkien opettajien kesken. Ei ole enää mitään syytä pitää tuntimäärää tuollaisena.

 

[/quote]

61, lukeeko opsissa, että historiassa yläkoulussa pitää teettää esseitä ja jopa tutkielmia! Meidän koulun hissanopet nimittäin teettää kokeet lähinnä monivalintoina ja sitten lisäksi tekevät näytelmiä yms. projekteja, eli ei liian teoreettisesti vaan enemmän toiminnallisesti lähestyvät aiheita. Ei ensimmäisiäkään kirjallisia tekstejä taida siellä syntyä, paitsi tietysti jotain vihkotyötä, mitä ei opettajalle anneta arvioitavaksi sen kummemmin. Ettet vain näännytä itseäsi turhaan kunnianhimoissasi, ja sehän ei ainakaan ole sen toisen aineen opettajan syy!

Vierailija
77/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:40"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:30"]

Tunneillani luettaan myös mielipidetekstejä, kolumneja, artikkeleita, uutisia jne.

Romaaneja luetaan sen takia, että oppiaineen nimikin on äidinkieli ja KIRJALLISUUS. Olen siis myös kirjallisuudenope.

[/quote]

Ymmärrän tämän, mutta en silti ihan purematta niele tätä vastausta. En ymmärrä sitä, miksi tietokirjoja ei voida laittaa tämän kirjallisuuden käsitteen alle? Itse olisin huomattavasti mieluummin lukenut vaikkapa jonkun mielenkiintoisen historiikin tai vaikka Ajan lyhyen historian, kuin jotain Harry Pottereita tai Oliver Twistejä, joita koulussa oli pakko lukea. Miksi lukukohteena tulee olla nimenomaan romaanit?

[/quote

Olen kyllä luetuttanut myös tietokirjoja ja elämäkertoja yms. Kaunokirjallisuudesta luetaan myös novelleja, satuja, runoja...Ei romaani ole ainoa tekstilaji nykykoulussa.

Vierailija
78/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:48"]Pari näkökulmaa parjattuun kirjallisuuden luetuttamiseen: ensinnäkin kirjallisuuden (myös tietokirjallisuuden!) lukeminen vahvistaa kielitajua (esimerkiksi kielen rakenteita tai tilanteista vaihtelua) ja kartuttaa sanavarastoa. Toiseksi pidemmän tekstin lukeminen vaatii lukijaltaan parempia kognitiivisia taitoja kuin lyhyen, eli pidempien kirjojen lukeminen tarjoaa mahdollisuuden näiden taitojen kartuttamiseen. 

 

t. alalle opiskeleva
[/quote]

On myös oppilaita, jotka aidosti nauttivat lukemisesta tai joille lukeminen antaa pakopaikan tai tutustuttaa aivan uusiin asioihin. Ei ehkä ole järkeä paukuttaa seitsemää veljestä tai tuntematonta sotilasta kannesta kanteen, mutta kyllä kirjoja pitää jokaisen koulussa lukea. Pitäisi antaa mahdollisuus valita omien kiinnostusten ja taitojen mukaan.

Vierailija
79/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:48"]

Minä olen historian ja yhteiskuntaopin opettaja - ja myös äidinkielen opettaja. Kyllä äidinkielen opettajat tekevät paljon työtä mutta toisaalta tuntimäärään nähden ei kuitenkaan niin paljon, että esim. omien opettamieni aineiden suuri ero tasoittuisi. Historian ja yhteiskuntaopin opettajan opetusvelvollisuus on 23 ja äidinkielen opettajan opetusvelvollisuus on 18. Kummassakin oppiaineessa tuotetaan tekstiä, jota korjataan ja kokeita, joita korjataan. Essee-vastauksen opettaminen ja harjoittelu kuuluu historiassa ja yhteiskuntaopoissa keskeisiin harjoittelukohteisiin, teemme myös erilaisia projektitöitä, ryhmätöitä, esitelmiä ja tutkielmia. Yhteiskuntapin oppiaines muuttuu koko ajan, pitää jatkuvasti päivittää tietojaan ja opettaa oppilaille erilaisten medioiden käyttöä, lähdekritiikkiä ja sanastoa. Myös minä huomaan lukihäiriöt muita äidinkielen opettajia nopeammmin ja yleensä juuri historian ja yhteiskuntaopin tunneilla.

Sen myönnän kyllä, että äidinkielen opettajien tekstien korjaaminen saattaa olla joissakin tapauksissa haastavampaa, kun tekstit ovat pidempiä ja rakennetta pitää tarkkailla asiasisällön lisäksi. Kirjoitusvirheet nyt jokainen opettaja osaa korjata tekstiä lukiessaan eli se ei pidennä korjausprosessia yhtään.

Lisäksi äidinkielen opettajan pitää päivittää materiaalia jatkuvasti - mielestäni enemmän kuin muiden aineiden opettajat, vaikka kaikki sitä tietysti tekevät (toivottavasti).

Silti tuo viisi tuntia vähemmän opetusta ja sama palkka on aivan älytön ja epäreilu. Aiemmin äidinkielten opettajien velvollisuutena oli järjestää koulunäytelmiä koulun juhliin mutta nykyään sekin on jaettu tasan ihan kaikkien opettajien kesken. Ei ole enää mitään syytä pitää tuntimäärää tuollaisena.

 

[/quote]

Oletko pätevä niin historiaan, yhteiskuntaoppiin, äidinkieleen ja kirjallisuuteen? Kokeile tehdä vain äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan työtä, jos se tuntuu susta kevyemmältä.

Vierailija
80/120 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:03"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:48"]

Minä olen historian ja yhteiskuntaopin opettaja - ja myös äidinkielen opettaja. Kyllä äidinkielen opettajat tekevät paljon työtä mutta toisaalta tuntimäärään nähden ei kuitenkaan niin paljon, että esim. omien opettamieni aineiden suuri ero tasoittuisi. Historian ja yhteiskuntaopin opettajan opetusvelvollisuus on 23 ja äidinkielen opettajan opetusvelvollisuus on 18. Kummassakin oppiaineessa tuotetaan tekstiä, jota korjataan ja kokeita, joita korjataan. Essee-vastauksen opettaminen ja harjoittelu kuuluu historiassa ja yhteiskuntaopoissa keskeisiin harjoittelukohteisiin, teemme myös erilaisia projektitöitä, ryhmätöitä, esitelmiä ja tutkielmia. Yhteiskuntapin oppiaines muuttuu koko ajan, pitää jatkuvasti päivittää tietojaan ja opettaa oppilaille erilaisten medioiden käyttöä, lähdekritiikkiä ja sanastoa. Myös minä huomaan lukihäiriöt muita äidinkielen opettajia nopeammmin ja yleensä juuri historian ja yhteiskuntaopin tunneilla.

Sen myönnän kyllä, että äidinkielen opettajien tekstien korjaaminen saattaa olla joissakin tapauksissa haastavampaa, kun tekstit ovat pidempiä ja rakennetta pitää tarkkailla asiasisällön lisäksi. Kirjoitusvirheet nyt jokainen opettaja osaa korjata tekstiä lukiessaan eli se ei pidennä korjausprosessia yhtään.

Lisäksi äidinkielen opettajan pitää päivittää materiaalia jatkuvasti - mielestäni enemmän kuin muiden aineiden opettajat, vaikka kaikki sitä tietysti tekevät (toivottavasti).

Silti tuo viisi tuntia vähemmän opetusta ja sama palkka on aivan älytön ja epäreilu. Aiemmin äidinkielten opettajien velvollisuutena oli järjestää koulunäytelmiä koulun juhliin mutta nykyään sekin on jaettu tasan ihan kaikkien opettajien kesken. Ei ole enää mitään syytä pitää tuntimäärää tuollaisena.

 

[/quote]

61, lukeeko opsissa, että historiassa yläkoulussa pitää teettää esseitä ja jopa tutkielmia! Meidän koulun hissanopet nimittäin teettää kokeet lähinnä monivalintoina ja sitten lisäksi tekevät näytelmiä yms. projekteja, eli ei liian teoreettisesti vaan enemmän toiminnallisesti lähestyvät aiheita. Ei ensimmäisiäkään kirjallisia tekstejä taida siellä syntyä, paitsi tietysti jotain vihkotyötä, mitä ei opettajalle anneta arvioitavaksi sen kummemmin. Ettet vain näännytä itseäsi turhaan kunnianhimoissasi, ja sehän ei ainakaan ole sen toisen aineen opettajan syy!
[/quote]

Uudessa opsissa lukee, että draamaa tulee käyttää opetuksessa muissakin aineissa kuin äikässä. Mitäs siihen sanotte?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän