Olen tukiverkoton yh ja työnantaja ei tule yhtään vastaan työajan joustoissa
Lapsi on pieni, vasta päiväkodissa aloittanut. Työnantaja kyllä tietää tilanteeni ja sen, että ei ole ketään sukulaista tai lapsen isää auttamassa (mies häipyi lapsen ollessa yksi). Tarvisin välillä joustoja työaikoihin lapsen takia. On neuvolakäyntejä, päiväkoti välillä kiinni, välillä hlöstöpulan takia aukioloajat rajoitetut.
Kyseessä on pitkäaikainen vakituinen työpaikkani, jossa olen itse ennen lasta joustanut monessakin asiassa. Ja nytkin lupasin, että voin ottaa ne epäkiinnostavimmat työt ja vastuut, joita muut työntekijät ei halua. Olen ainoa, jolla on pieniä lapsia… ja työkin vain virka-aikaan eli ei ole kyse siitä että haluaisin vapautuksen vaikka yövuoroista.
Onko tämä aina tällaista? Muillakin?
Kommentit (272)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajasi on sadisti! Jos mahdollista? Jätä se paikka!
Mitä sadistista siinä on, että edellyttää työntekijän olevan töissä työajalla? Kokolailla kaikissa työpaikossa tämä on käytäntönä.
Mulla ei ole lapsia, mutta onhan tuo yleissivistystä tietää, ettei lapsia voi lain takiakaan jättää heitteille. Heti tulee lasua jps lasta ei haeta ajoissa päiväkodista.
Ap voisi ottaa lapsen töihin mukaan niinkuin kymmeniä vuosia sitten. Mut luulis että yhteuskunta ja työnantajat ois kuitenkin kehittyneet tuosta ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajasi on sadisti! Jos mahdollista? Jätä se paikka!
Mitä sadistista siinä on, että edellyttää työntekijän olevan töissä työajalla? Kokolailla kaikissa työpaikossa tämä on käytäntönä.
Mulla ei ole lapsia, mutta onhan tuo yleissivistystä tietää, ettei lapsia voi lain takiakaan jättää heitteille. Heti tulee lasua jps lasta ei haeta ajoissa päiväkodista.
Ap voisi ottaa lapsen töihin mukaan niinkuin kymmeniä vuosia sitten. Mut luulis että yhteuskunta ja työnantajat ois kuitenkin kehittyneet tuosta ajasta.
Työpaikka ajaa käytännössä osaajat pois, jos siellä ei saa tällaisissa tilanteissa mitään joustoa. Lasta ei voi jättää heitteille.
Mitä työtä teet? Itse kun olin valtiolla, siellä oli kaikista joustavimmat työajat verrattuna kahteen seuraavaan, missä ei ole edes suoraa asiakaspalvelua. Töihin sai tulla 6.30-9 välillä, ruokis 0,5-1,5 tuntia 10.30-13 välillä ja illalla sai lähte 15-19 välillä. Ei tässä insinööritoimistossa jousta kalkkispomo yhtään, vaikka työn luonne ei sitä vaadi, vaan työaika on 8-16 ja luvalla saan hoitaa lääkäriasioita. Ei edes perjantaisin saa lähteä aikaisemmin jos ei ole tekemistä, ellei ole mitään oikeaa menoa. Joskus olen ehdottanut, että otan sisääntehtyjä tunteja kun ei ole ollut tekemistä, hän alkaa väkisin keksiä jotain. Teen kyllä kiireisenä aikana ylitöitä, mutta niiden ottaminen vapaana tuntuu vaativan aina jonkun tärkeän menon.
Lain mukaan alle 8-vuotiaan vanhemmalla on oikeus tehdä lyhennettyä työaikaa. Joko 6 h/päivä tai 4 päivää viikossa. Lyhennetyllä työpäivällä saat hoidettua asiat. Palkka tippuu mutta verotuskin tippuu.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan alle 8-vuotiaan vanhemmalla on oikeus tehdä lyhennettyä työaikaa. Joko 6 h/päivä tai 4 päivää viikossa. Lyhennetyllä työpäivällä saat hoidettua asiat. Palkka tippuu mutta verotuskin tippuu.
AP tekee jo lyhennettyä työaikaa. Montakohan kertaa tämä nerokas vinkki vielä täällä toistuu?
Ota loparit! Itsekin otin tänään osittain vastaavasta syystä. Toiseksi osin, koska todellinen työtehtäväni ei vastannut työhaastattelussa sovittua ja työsopimuksessa kirjallisesti sovittua. Lisäksi tuohon vielä kirjallisesti sovittu tulospalkkaus, jota et voi käytännössä toteuttaa, niin morjensta pöytään vaan.
Eivät löydä enää ikinä yhtä hyvää samaa tehtävää täyttämään, se on aivan varma. Josko löytävät ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla ei moiseen ole velvollisuutta. Vaihda työpaikkaa, jollei onnistu.
Tiedän ettei ole velvollisuutta mutta oletin, että koska olen itse joustanut vuosia niin nyt he voisi vähän joustaa. Ap
Ei se noin toimi vaan niin että mitä joustavampi olet sitä enemmän saat tulevaisuudessakin joustaa. Lopeta joustaminen se ei johda mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä työtä teet? Itse kun olin valtiolla, siellä oli kaikista joustavimmat työajat verrattuna kahteen seuraavaan, missä ei ole edes suoraa asiakaspalvelua. Töihin sai tulla 6.30-9 välillä, ruokis 0,5-1,5 tuntia 10.30-13 välillä ja illalla sai lähte 15-19 välillä. Ei tässä insinööritoimistossa jousta kalkkispomo yhtään, vaikka työn luonne ei sitä vaadi, vaan työaika on 8-16 ja luvalla saan hoitaa lääkäriasioita. Ei edes perjantaisin saa lähteä aikaisemmin jos ei ole tekemistä, ellei ole mitään oikeaa menoa. Joskus olen ehdottanut, että otan sisääntehtyjä tunteja kun ei ole ollut tekemistä, hän alkaa väkisin keksiä jotain. Teen kyllä kiireisenä aikana ylitöitä, mutta niiden ottaminen vapaana tuntuu vaativan aina jonkun tärkeän menon.
Olen tuo, joka kirjoitti työparinsa kanssa sopimuksesta. Pohdimme tätä tietysti aikanaan aika paljonkin, tietysti. Tulimme tulokseen, että tässä ei ole takana mitään muuta kuin pomon oma turvallisuuden kaipuu. Hän jotenkin koki, että koska saamme tämän toimimaan ihan ilman häntä, tässä on jotain vikaa. Hän mm. oikeasti sanoi, että koska olemme ainut työpari, joka ei valita työajoista, niin...no...siis ei liukumaa kuitenkaan voi käyttää noin, koska se ei sovi kaikille työpareille.
Eli on vain väärin, että homma toimii. Lisäksi hän sönkkäsi jotain sellaista, että hänen pitää tietää tarkemmin, miten olemme töissä. Siis miten tarkemmin? Meillähän oli täsmälleen sama rytmi, vartti sinne tänne, joka päivä??
Epäilen, että sunkaan pomo ei vaan tunne oloaan hyväksi, jos ei näe teitä justiin siinä ja silloin, kun hän itse niin hyväksi kokee. Onnea tietty matkaan, tuskin hän omaa itsetuntoaan silti paremmaksi saa, joten elelee varmaan epävarmuuksiensa kanssa joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän ettei ole velvollisuutta mutta oletin, että koska olen itse joustanut vuosia niin nyt he voisi vähän joustaa. Ap
Kerro konkreettisesti, mitä nämä tekemäsi joustot ovat.
Ulkopuolisen huutelua: miksi oikein utelet? Se ei kuulu käsittääkseni sinulle.
Tähän keskusteluun se kuuluu. Muodostuisi parempi kokonaiskuva, kun tietäisi, ovatko nämä joustot "oikeita".
Mitä väliä silläkään lopulta on? Kyse on siitä mahdollistaako työnantaja työn ja perhe-elämän yhteensovittamisen pikkulapsiaikana vai ei.
On sillä jotain väliä, koska ap nämä joustot nimenomaan toi esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro konkreettisesti, mitä nämä tekemäsi joustot ovat.
Ulkopuolisen huutelua: miksi oikein utelet? Se ei kuulu käsittääkseni sinulle.
Tähän keskusteluun se kuuluu. Muodostuisi parempi kokonaiskuva, kun tietäisi, ovatko nämä joustot "oikeita".
Mitä väliä silläkään lopulta on? Kyse on siitä mahdollistaako työnantaja työn ja perhe-elämän yhteensovittamisen pikkulapsiaikana vai ei.
On sillä jotain väliä, koska ap nämä joustot nimenomaan toi esille.
Olisiko pettymyksen takia? Ikävää varmasti huomata olevansa ainoa joustamaan valmis taho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo, joka kirjoitti työparinsa kanssa sopimuksesta. Pohdimme tätä tietysti aikanaan aika paljonkin, tietysti. Tulimme tulokseen, että tässä ei ole takana mitään muuta kuin pomon oma turvallisuuden kaipuu. Hän jotenkin koki, että koska saamme tämän toimimaan ihan ilman häntä, tässä on jotain vikaa. Hän mm. oikeasti sanoi, että koska olemme ainut työpari, joka ei valita työajoista, niin...no...siis ei liukumaa kuitenkaan voi käyttää noin, koska se ei sovi kaikille työpareille.
Eli on vain väärin, että homma toimii. Lisäksi hän sönkkäsi jotain sellaista, että hänen pitää tietää tarkemmin, miten olemme töissä. Siis miten tarkemmin? Meillähän oli täsmälleen sama rytmi, vartti sinne tänne, joka päivä??
Epäilen, että sunkaan pomo ei vaan tunne oloaan hyväksi, jos ei näe teitä justiin siinä ja silloin, kun hän itse niin hyväksi kokee. Onnea tietty matkaan, tuskin hän omaa itsetuntoaan silti paremmaksi saa, joten elelee varmaan epävarmuuksiensa kanssa joka tapauksessa.
Uskottavalta kuulostava analyysi. Meillä saa työssä yhden etätyöpäivän viikossa jos:
1. Toimittaa esimiehelle sähköpostitse suunnitelman milloin aikoo etätyöpäivän pitää ja mitä työtehtäviä silloin tekee (yleispiirteinen kuvaus tyyliin kaupan alan asiantuntijatehtävät ei riitä. Pitää olla listattuna raportit se ja se, puhelut, sähköpostit, kokoukset jne).
2. Esimiehen suostumuksen saatuaan hakee sähköisessä järjestelmässä etätyöpäivää. Hakemukseen pitää listata sähköpostissa lueteltu työsuunnitelma etätyöpäivän tehtävistä.
3. Toimittaa jälkikäteen sähköpostitse esimiehelle excel-muotoisen raportin, johon on listattu etätyö päivänä suoritetut työtehtävät ja niihin kulunut aika.
Kuulemma tämä käytäntö on tarpeen, koska joku saattaa kysyä esimieheltä mitä yksittäinen työntekijä on etätyöpäivänään tehnyt.
Onneksi olen saanut työtarjouksen muualta! Vielä hetki täällä ja pian siirryn työpaikkaan, jossa etätyön tekemiseen suhtaudutaan joustavammin.
Niin totta ja työnantajat saattaa olla tosi näköalattomia.
Olin työpaikassa, jossa työtä tehtiin pareittain, liukuma oli, ajatuksena, että aina jompi kumpi paikalla. Sovimme parin kanssa, että tulen joka päivä myöhemmin, sillä hänen lapsen päiväkoti aukesi muistaakseni klo 7, jolloin hän vei lapsen ja oli töissä klo 7.30 ja mä tulin 9 aikaan, joskus vähän yli. Hän siis saatoi lähteä 15.30-16.00 (riippuen miten muuten oli saldoa) ja mä jäin pidempään, klo 17 tai vähän yli (riippuen miten pääsi lähtemään).
Toimi meillä mainiosti, hänkin oli Yh, joten oli aika tärkeää tietää, että töistä pääsee ajoissa. No mitä, tämä ei käynytkään esimiehelle, kun kuulemma liukumaa ei ollut tarkoitus käyttää joka päivä liukumiseen! Yritimme selittää, että näin tulee työt todella joustavasti tehtyä, ollaan jopa enemmän paikalla kuin muut parit, kun toinen tulee ennen 8 ja toinen usein on jälkeen 17, mutta ei.
Irtisanouduttiin yhtä aikaa, siinähän etsivät sitten paremmin toimivan parin. Terkkuja vaan ex-työkaverille, nyk. ystävälle, joka varmaan tunnistaa tarinan:-) onneksi molemmat löydettiin uudet hommat ja tosiaan vielä ähäkutti yhtä aikaa!