Olen tukiverkoton yh ja työnantaja ei tule yhtään vastaan työajan joustoissa
Lapsi on pieni, vasta päiväkodissa aloittanut. Työnantaja kyllä tietää tilanteeni ja sen, että ei ole ketään sukulaista tai lapsen isää auttamassa (mies häipyi lapsen ollessa yksi). Tarvisin välillä joustoja työaikoihin lapsen takia. On neuvolakäyntejä, päiväkoti välillä kiinni, välillä hlöstöpulan takia aukioloajat rajoitetut.
Kyseessä on pitkäaikainen vakituinen työpaikkani, jossa olen itse ennen lasta joustanut monessakin asiassa. Ja nytkin lupasin, että voin ottaa ne epäkiinnostavimmat työt ja vastuut, joita muut työntekijät ei halua. Olen ainoa, jolla on pieniä lapsia… ja työkin vain virka-aikaan eli ei ole kyse siitä että haluaisin vapautuksen vaikka yövuoroista.
Onko tämä aina tällaista? Muillakin?
Kommentit (272)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap saa tehdä 80 % työaikaa, niin silloinhan työnantaja on jo tullut vastaan.
Eihän ole, koska kyseessä on lakisääteinen oikeus, josta työnantaja ei voi ehtojen täyttyessä kieltäytyä.
Voi kieltäytyä, jos vapaasta tulee vakavaa haittaa. Myös työsuhteen tulee olla ollut voimassa tietyn aikaa (minimi 6 kk).
"Osittainen hoitovapaa edellyttää työnantajan ja työntekijän välistä sopimusta. Jos työnantaja ei myönnä työntekijälle osittaista hoitovapaata, työntekijällä on oikeus saada työnantajalta selvitys kieltäytymisen perusteista. Työnantajalla on oikeus kieltäytyä vapaan antamisesta vain, jos vapaasta aiheutuu työpaikan tuotanto- tai palvelutuotannolle vakavaa haittaa."
Osaatko lukea? Kommentissa luki "ehtojen täyttyessä". Lain mukaan toimiminen ei ole osoitus joustavuudesta.
Olen aikoinani (kaukaisella 80-luvulla) joutunut viemään lapsen mukanani töihin, kun on pitänyt olla esityslistan aikataulun takia jonkin aikaa ylitöissä. Tästä tuli mieleen, miten hän pelkäsi kopiokonetta, yhtäkkiä läimäytti kopiohuoneen oven kiinni. Kävi myös työkaverin huoneessa "laskemassa" laskukoneella, kaveri istui siinä paikallaan kun lapsi ilmaantui näpyttelemään.
Vein myös töitä kotiin, laskin mm. työntekijöiden kilometrikorvauksia, sitä työtä oli helpoin tehdä lapsen nukkuessa.
Sen aikainen pomoni oli varsinainen despoottinen lastenvihaaja, mies siis. Hän kauhisteli äitiysloman kustannuksia ja vaati minulta tarkan tiedon, koska palaan takaisin töihin, siis jo jäädessäni äitiyslomalle, joka tuolloin oli jotain 9 kk. Onneksi hänen alaisuudessaan ollessani lapseni ei sairastanut kovin paljoa, koska minä olin ainoa hoitajavaihtoehto (ei sukua lähimailla, ex keskittyi ryyppäämiseen)
Ja myös uuden lautakunnan kahvitilaisuus piti järjestää, jonne oli pakko ottaa lapsi mukaan. Oli onneksi sentään jo 5-vuotias, tosin villi.
Päiväkodissa haluttiin tietenkin tietää, että kuka on minun varahakijani, jos en pääse lasta hakemaan jostain syystä. Sellaista ei ollut, kai hänet sitten olisi viety lastenkotiin jos en jostain syystä olisi päässyt hakemaan. Tällaista ei onneksi sattunut koskaan.
Tukiverkkoa olisin todellakin tarvinnut, jo tuon eron aikaisten tapahtumien traumaattisuudenkin takia. Käsittääkseni lapseni on selvinnyt tosi hyvin, hankalien murrosikävuosien jälkeen, kouluttautui, ja on hyvässä ammatissa. Itse en ehkä ikinä selviäkään, mutta päivä kerrallaan mennään, elon polku on aika lopussa jo fyysisten sairauksienkin vuoksi. Tai sitten olenkin niin kova, että elän 100-vuotiaaksi :) Yliherkäksi tosin työelämässä minua haukkui eräs miespuolinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhennetty työaika käyttöön. Siihen sinulla on laillinen oikeus.
Minulla on jo. 30 tunnin viikko. Työnantaja määräsi niin että työajan on oltava joka pvä 6 h plus pakollinen 30 min ruokatauko. Työmatkoihin ruuhkassa menee tunti molempiin suuntiin eli päivän pituus on 8 h 30 min. Ap
Kuuluuko muka 6h päivään pakollisena 30min ruokatauko? Minä tarkistaisin tuon kyllä työehtosopimuksesta tai liitosta, voiko työnantaja tuollaista määrätä.
Kyllä tuo kokonaiskuvio silti kuulostaa siltä, että kannattaa etsiä uusia töitä. Voit käyttää vaikka niiden työpaikkojen etsimiseen sitä pakollista ruokataukoasi.
Ei kuulu pakollisena, mutta en pysty olemaan koko päivää syömättä, matkoineen siis yli 8 h.. Pyysin että saisin vaikka vartin ruokatauon tms, mutta eivät suostuneet, sanoivat, että jos haluat pystyä jotain syömään työpäivän aikana niin ainoa vaihtoehto on että päivää pidennetään 30 min ruokatauon verran. Ap
Aikuinen joka ei pysty olemaan 6h syömättä😂👍
Jos aamulla syö aamupalan ennen töihin lähtöä klo 7 ja seuraavan kerran saa ruokaa joskus klo 17 kun vihdoin pääsee päiväkodin kautta kotiin niin on se aika rankkaa, jos joka arkipäivä on tällainen. Näytäppä minulle ihminen joka ei tuossa lounasta tarvisi.
Voin näyttää: minä. En syö lounasta, eikä ole vaikeaa. Jos tuntuu että tarvitsee jotain pientä, niin mikä estää ottamasta vaikka hedelmän tai leivän ja syödä samalla kun työskentelee.
Minä voin näyttää itseni, jolla olisi iltapäivään mennessä hirvittävä päänsärky, huimaus, käsien tärinä ja armoton v*tutus jos en saisi ruokaa päivällä. Lounaan lisäksi syön aina iltapäivän kahvitauolla välipalaksi jotain (juu teen 8h päiviä, 6h päivässä ei tarvitsisi). Ei kenenkään kuulu joutua olemaan nälässä, varsinkaan tunteja. Ja olen siis hyvin hoikka, kyse ei ole mistään ahmimistarpeesta vaan aineenvaihdunnasta.
Heikko ihminen, snowflake prinsessa ja todennäköisesti ylipainoinen…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on jo. 30 tunnin viikko. Työnantaja määräsi niin että työajan on oltava joka pvä 6 h plus pakollinen 30 min ruokatauko. Työmatkoihin ruuhkassa menee tunti molempiin suuntiin eli päivän pituus on 8 h 30 min. Ap
Kuuluuko muka 6h päivään pakollisena 30min ruokatauko? Minä tarkistaisin tuon kyllä työehtosopimuksesta tai liitosta, voiko työnantaja tuollaista määrätä.
Kyllä tuo kokonaiskuvio silti kuulostaa siltä, että kannattaa etsiä uusia töitä. Voit käyttää vaikka niiden työpaikkojen etsimiseen sitä pakollista ruokataukoasi.
Ei kuulu pakollisena, mutta en pysty olemaan koko päivää syömättä, matkoineen siis yli 8 h.. Pyysin että saisin vaikka vartin ruokatauon tms, mutta eivät suostuneet, sanoivat, että jos haluat pystyä jotain syömään työpäivän aikana niin ainoa vaihtoehto on että päivää pidennetään 30 min ruokatauon verran. Ap
Aikuinen joka ei pysty olemaan 6h syömättä😂👍
Jos aamulla syö aamupalan ennen töihin lähtöä klo 7 ja seuraavan kerran saa ruokaa joskus klo 17 kun vihdoin pääsee päiväkodin kautta kotiin niin on se aika rankkaa, jos joka arkipäivä on tällainen. Näytäppä minulle ihminen joka ei tuossa lounasta tarvisi.
Voin näyttää: minä. En syö lounasta, eikä ole vaikeaa. Jos tuntuu että tarvitsee jotain pientä, niin mikä estää ottamasta vaikka hedelmän tai leivän ja syödä samalla kun työskentelee.
Minä voin näyttää itseni, jolla olisi iltapäivään mennessä hirvittävä päänsärky, huimaus, käsien tärinä ja armoton v*tutus jos en saisi ruokaa päivällä. Lounaan lisäksi syön aina iltapäivän kahvitauolla välipalaksi jotain (juu teen 8h päiviä, 6h päivässä ei tarvitsisi). Ei kenenkään kuulu joutua olemaan nälässä, varsinkaan tunteja. Ja olen siis hyvin hoikka, kyse ei ole mistään ahmimistarpeesta vaan aineenvaihdunnasta.
Heikko ihminen, snowflake prinsessa ja todennäköisesti ylipainoinen…
Kommentoija on vielä paljon tuota pahempi tapaus: läpeensä ilkeä ihminen. Soitatko yhtä mielelläsi suutasi myös diabeetikoille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantaja alkaisi oikein vmäiseksi ottaisin varmaan lapsen mukaan töihin ja sanoisin että kun en saa hoidettua muuten kun työpaikka ei jousta.
Aloittaja ja tämän kaltaiset kommentit ovat syynä siihen, ettei lisääntymisikäisiä naisia haluta palkata. Te vain vahvistatte tuota kulttuuria näillä jutuilla.
Ei työnantaja ole vastuussa teidän elämänhallintaongelmistanne.
Lapsia vihaavat ihminen, joka notkuu Vauva-palstalla... Et nyt viitsisi saarnata toisille elämänhallintaongelmista.
No ei ole taas ihme, että tässäkin ketjussa joka toisella tuntuu olevan noita geenilottovoittolapsia tai mitä lie spessunepsyjä, kun ei äidilläkään toimi luetun ymmärtäminen.
Mikä tuossa oli _lapsi_vihamielistä?
Sopii mielestäni ihmetellä sitä, että te joustamattomat äidit vaikeutatte kaikkien naisten työllistymistä kun oletatte työnantajan ratkovat henkilökohtaisia ongelmianne!
Ja kyllä, elämän hallinnasta on nimenomaan kyse.-eri-
Naisia vihaavat naiset... heidät kannattaa jättää täysin omaan arvoonsa.
Ikävä kyllä nämä äipät, jotka haluavat vetää kaikki naiset alas, eivät välitä siitä että nuorten naisten työnsaanti hankaloituu heidän takiaan :(
Eli ovat kyllä naisia vihaavia naisia.Etkö voisi suksia muualle provoilemaan? Tai mene äidillesi valittamaan ja kysy miksi hän sinut tähän maailmaan synnytti.
Mahtaa olla sinunkin vaikea vastata tuohon kysymykseen, kun ei sullakaan ole kuin itsekkäitä syitä siihen, että lisäännyit 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla ei moiseen ole velvollisuutta. Vaihda työpaikkaa, jollei onnistu.
ILmeisesti et ymmärrä että vaikea sanoa kun hakee uttaa työtä miski jättää entisen!Eikö Suomessa ole oikeus tiettyihin vapaapäiviin VAB -Vård av barn eli lastenhoitovapaat täydellä palkalla?
Tämä on vääryys naista ja lasta kohtaan.
Kysyn eikö ole ketään naapuria joka voisi auttaa ....maksua vastaan .
Ilmoita extra mummoa hakuun.
No en kyllä laittaisi tuntematonta mummoa käyttämään lasta neuvolassa.
Eihän se mummo tiedä lapsesta tai hänen mahdollisista ongelmista yhtään mitään.Onpa naivia ajattelua. Jos sinun naapurissa asuu vanhempi nainen etkö luota että pystyy hoitamaan yhden neuvolassa käynnin tarpeen tullen?
Eli kertomaan perheen arjesta, osallistumaan laajojen terveystarkastelujen kyselyihin, vanhempien masennus-, voimavara-, parisuhde- ja päihdekyselyihin? Kertomaan lapsen terveyshistorian, sopimaan jatkokäynnit jne?
YHTÄÄN ei ole niitä elämänhallintaongelmia, niih!! 😂😂 Ai että, kyllä lapsetkin kiittää kun valioihmiset lisääntyy.
Ei ole itsekästä ollenkaan tehdä lapsia noihin puitteisiin, eiku???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantaja alkaisi oikein vmäiseksi ottaisin varmaan lapsen mukaan töihin ja sanoisin että kun en saa hoidettua muuten kun työpaikka ei jousta.
Aloittaja ja tämän kaltaiset kommentit ovat syynä siihen, ettei lisääntymisikäisiä naisia haluta palkata. Te vain vahvistatte tuota kulttuuria näillä jutuilla.
Lapsia vihaavat ihminen, joka notkuu Vauva-palstalla... Et nyt viitsisi saarnata toisille elämänhallintaongelmista.
No ei ole taas ihme, että tässäkin ketjussa joka toisella tuntuu olevan noita geenilottovoittolapsia tai mitä lie spessunepsyjä, kun ei äidilläkään toimi luetun ymmärtäminen.
Sopii mielestäni ihmetellä sitä, että te joustamattomat äidit vaikeutatte kaikkien naisten työllistymistä kun oletatte työnantajan ratkovat henkilökohtaisia ongelmianne!
Ikävä kyllä nämä äipät, jotka haluavat vetää kaikki naiset alas, eivät välitä siitä että nuorten naisten työnsaanti hankaloituu heidän takiaan :(
Eli ovat kyllä naisia vihaavia naisia.Etkö voisi suksia muualle provoilemaan? Tai mene äidillesi valittamaan ja kysy miksi hän sinut tähän maailmaan synnytti.
Mahtaa olla sinunkin vaikea vastata tuohon kysymykseen, kun ei sullakaan ole kuin itsekkäitä syitä siihen, että lisäännyit 🙄
Kadutko syntymääsi? Oletko vihainen vanhemmillesi, muttet uskalla näyttää sitä? Purat sen sijaan pettymystäsi itseesi ja elämääsi kiukuttelemalla täällä lapsia saaneille naisille?
Ime siitä kirjoitti:
Mitäs erosit?
Tai jos olis imenyt sitä ja nielaissut, niin ei tarvitsisi tuotakaan ongelmaa ulista 😄
Vierailija kirjoitti:
Ime siitä kirjoitti:
Mitäs erosit?
Tai jos olis imenyt sitä ja nielaissut, niin ei tarvitsisi tuotakaan ongelmaa ulista 😄
Todella harmi ettei tuo tullut sinun vanhemmillesi mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kadutko syntymääsi? Oletko vihainen vanhemmillesi, muttet uskalla näyttää sitä? Purat sen sijaan pettymystäsi itseesi ja elämääsi kiukuttelemalla täällä lapsia saaneille naisille?
Niin mikä se oli se epäitsekäs syy jolla perustelit lasten tekemisen?
Syntymättä jääminen ei satuta ketään. Elämään ”joutumista” on vaikea katua, kun siitä ei ole itse päättänyt, mutta joko sinä hautaat lapsesi tai lapsesi hautaa sinut.
Muista sitten repiä riemua! 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntymättä jääminen ei satuta ketään. Elämään ”joutumista” on vaikea katua, kun siitä ei ole itse päättänyt, mutta joko sinä hautaat lapsesi tai lapsesi hautaa sinut.
Muista sitten repiä riemua! 😁
Kuvitteletko oikeasti elämän päättymisen kuolemaan olevan ihmisille uutta ja yllättävää tietoa? 🤨
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista sitten repiä riemua! 😁Kuvitteletko oikeasti elämän päättymisen kuolemaan olevan ihmisille uutta ja yllättävää tietoa? 🤨
SINÄ valitset sen että lapsesi täytyy kuolla, koska HÄN ei voi syntymiseensä ja siten kuolemaansa vaikuttamaan. Harvemmin voi vaikuttaa edes vakaviin sairastumisiin, onnettomuuksiin tai muihin suruihin joita elämä tuo.
Muista että olet syypää kaikkeen tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista sitten repiä riemua! 😁Kuvitteletko oikeasti elämän päättymisen kuolemaan olevan ihmisille uutta ja yllättävää tietoa? 🤨
SINÄ valitset sen että lapsesi täytyy kuolla, koska HÄN ei voi syntymiseensä ja siten kuolemaansa vaikuttamaan. Harvemmin voi vaikuttaa edes vakaviin sairastumisiin, onnettomuuksiin tai muihin suruihin joita elämä tuo.
Muista että olet syypää kaikkeen tuohon.
Oletko miettinyt psykoterapian aloittamista? Saisit ehkä siellä purettua vanhempiisi kohdistuvia antipatioita rakentavammalla tavalla kuin netissä trollaamalla.
Ei tietenkää jousta koska sitten kaikki työtekijät alkaa vaatimaan vastaavia vääntöjä.
Erikoiseksi kääntyi tämä ketju.
Maz kirjoitti:
Ei tietenkää jousta koska sitten kaikki työtekijät alkaa vaatimaan vastaavia vääntöjä.
Sitten on turha valittaa, että naiset ei ole töissä.
Maz kirjoitti:
Parempi tosiaan joustojen sijaan koko ajan yrittää rekrytä ja perehdyttää uusia työntekijöitä. Joustamattomuuden seurauksena ihmiset lähtevät heti, kun heillä vain on tarpeeksi kokemusta päästä töihin sellaiseen paikkaan, jossa on joustavammat käytännöt.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä perheellisille käy kun haluavat 100% palkan mutta silti tehdä lyhempää päivää vedoten siihen että muiden pitää "joustaa" kun he ovat itse päättäneet tehdä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä perheellisille käy kun haluavat 100% palkan mutta silti tehdä lyhempää päivää vedoten siihen että muiden pitää "joustaa" kun he ovat itse päättäneet tehdä lapsia.
Mihin perustat väitteesi?
Oletko sitä mieltä ettei yrityksen kannata huomioida esimerkiksi liikuntaesteisiä asiakkaita? Tilojen muuttaminen esteettömiksi on nykyaikaa.