Taas yksi päivä työttömän selviytymistä edessä
Työhaluja olisi vaikka kuinka, mutta ei vaak tärppää. En ole nirso, vaan mikä vaan tyää kelpaisi. Mutta ei. Aina sama "valintamme ei kohdistunut sinuun". Tätä ollut jo 5 kuukautta. Pelottaa, että jään vuosiksi työttömäksi.
Ystävät ovat kaikonneet työttömyyteni takia ja parisuhde on myös koetuksella. Jos joku luulee, että työttömän elämä on rentoa ja mukavaa, niin voin vakuuttaa ettei ole. Ei ole energiaa tehdä mitään, kun on jatkuvasti huolissaan töiden löytymisestä.
En vain ymmärrä miksei tässä maassa ole töitä. Mikä on mennyt niin mönkään?
Kommentit (44)
Mä oon lomautettuna ja teen osa-aikaista 2 tuntia etänä. Aamulla teen hommat ja sitten mitä huvittaa. Kyllähän sitä näinkin elää. Pihi pitää olla, mutta toimeen tulen.
Hei ap! Soittele suoraan työpaikkoihin!
Ulkomailta asti haetaan työvoimaa, mutta suomalaiset eivät kelpaa. Perussuomalaiset, kenen etua oikein ajatte? Miksi suomalaisia syrjitään?
Mulle vuosi työttömänä oli ehkä paras vuosi mitä on aikuisena kokenut, ansiosidonnainen juoksi ja oli kerrankin aikaa ja varaa tehdä ihan mitä halusi, jokainen tyylillään mutta en ymmärrä miksi joku ei osaa nauttia vuoden pituisesta lomasta?
Face the facts. Nyt on todella huono tilanne työmarkkinoilla, joten ei kannata stressata. Ota työkkäriin yhteys ja selvitä niiden kanssa vaikka että mitä voisi opiskella tässä välissä.
Mä oon ollut nyt jo vuoden työttömänä ja alkaa vähän tympiä. Meen työhön valmennukseen ja siellä katellaan löytyskö vaikka jotain lisäkoulutusta mulle tähän väliin tai oppisopimuspaikkaa omaa alaa liippaavalta alalta.
Jaa, itse keitän kohta lisää kahvia.
Teen työhakemuksen ja pesen pyykkiä ja siivoan.
Vierailija kirjoitti:
Mulle vuosi työttömänä oli ehkä paras vuosi mitä on aikuisena kokenut, ansiosidonnainen juoksi ja oli kerrankin aikaa ja varaa tehdä ihan mitä halusi, jokainen tyylillään mutta en ymmärrä miksi joku ei osaa nauttia vuoden pituisesta lomasta?
Entä kun se venähtää 10 vuodeksi?
Jos elämä antaa sulle sitruunan, tee siitä limonadia. Nuorena olin pitkiä aikoja työttömänä, nyt on töitä ollut liikaakin. Kaikelle oma aikansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelee, vaihtaa alaa tms jos näyttää et ei nyt todellakaan työllisty, niin vähentää toddnnäköisyyttä venähtämiselle.
Tässä maassa on mennyt paljonkin mönkään. Osaan asioista olisi voitu vaikuttaa ja osa on meistä riippumattomia. Meille on vuosikymmeniä luotu valheellinen elintaso, jota ylläpidetään velkarahalla. Valheellisen elintason myötä myös hinnat ovat nousseet. Päättäjien mielestä rahaa on ollut kiva jakaa, koska leikkaajat "kivitetään" ja seuraavissa vaaleissa päätöksiin pääsee käsiksi joku, joka ei ole ollut edellisellä kaudella tekemässä ikäviä asioita. Nyt on rahat loppu ja kiristyksistä huolimatta velkaa on pakko ottaa. Pelkästään korkojen maksuun palaa isot summat.
Suomen ikärakenne on ollut tiedossa jo vuosikymmeniä ja siihen ei ole varauduttu mitenkään. Nyt sananmukaisesti paska osuu tuulettimeen ja vanhukset makaa ulosteissaan, kun ei ole resursseja. Suomi on riippuvainen viennistä. BKTsta 40% on viennin varassa ja kun maailman tilanne on mitä on eli muillakin menee huonosti, niin vienti ei vedä. Tämän kaiken seurauksena yritykset irtisanoo väkeä eikä ei investoi, koska tulevaisuus ei tällä hetkellä näytä yhtään sen valoisammalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen se alkaa helpottaa. Kahdenkymmenen vuode jälkeen et enää edes ajattele koko asiaa arjessasi, koet olevasi vain tavallinen, normaali ihminen. Olet luopunut työttömyysidentiteetistäsi.
Selviytyykö työtön siis kirjaimellisesti edessäsi?
Vierailija kirjoitti:
Hei ap! Soittele suoraan työpaikkoihin!
Puhelu menee ulkoistettuun puhelukeskukseen. Sieltähän se apu löytyy?
Toivottavasti et ainakaan vaan makoile ja voivottele tilannettasi kaiket päivät? Hoida kotityöt, käy kaupassa, laita ruoka valmiiksi kun puolisosi tulee kotiin. Käy lenkillä tai miten tykkäätkin liikkua joka päivä. Näillä pelastat parisuhteen.
Pidä itsesi ajantasalla alastasi, opiskele omatomisesti lisää. Tai ala opetella ihan jotain uutta? Pää kannattaa pitää virkeänä.
Äläkä unohda harrastuksiasi, jos sellaisia on ollut, tai nyt olisi ainakin hyvin aikaa aloittaa. Kaikki aktiivisuus on hyvästä.
Ystävien menetys on kyllä per seestä. Jospa vielä johonkin saisit yhteyden?
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole vuoden pituinen loma sille, joka hakee töitä 365 päivää, vaikka se lopulta onnistuisi. 1) ne päivät eivät ole lomaa, koska hakee töitä 2) vaikka olisikin rennompaa on aika vaikea nauttia siitä, kun ei tiedä kuinka kauan sitä jatkuu
Ei ole rentoa ja mukavaa kyllä ollenkaan. Minä olen lisäksi vielä sairas, joka vaikeuttaa työn saantia ja syventää stressiä töiden löytymisestä. Kauheat paineet saada rahaa elämiseen.
Pakko on ajatella muuta ja yrittää rentoutua tilanteesta huolimatta. Taloudellinen stressi on suurin sairastuttavan stressin syy ja sitä en nyt haluaisi saada.
Pitkäaikaistyötön tarvitsee arjen rutiineja, ne ovat tärkeitä. Rutiinit ovat kaikki.
Ole aamuvirkku, mene aikaisin nukkumaan, kierrä monta ruokakauppaa joka päivä kävellen tai fillarilla etsien punalappuja, heitä mikro roskiin, slow food, tee ruokaa aina rauhassa ja syö 30 min.
Tärkeintä on päästä irti "tehokkuudesta" kaikessa toiminnassasi.
Mee käymään vaikka uimahallissa, niin saat muuta ajateltavaa