Olen tukiverkoton yh ja työnantaja ei tule yhtään vastaan työajan joustoissa
Lapsi on pieni, vasta päiväkodissa aloittanut. Työnantaja kyllä tietää tilanteeni ja sen, että ei ole ketään sukulaista tai lapsen isää auttamassa (mies häipyi lapsen ollessa yksi). Tarvisin välillä joustoja työaikoihin lapsen takia. On neuvolakäyntejä, päiväkoti välillä kiinni, välillä hlöstöpulan takia aukioloajat rajoitetut.
Kyseessä on pitkäaikainen vakituinen työpaikkani, jossa olen itse ennen lasta joustanut monessakin asiassa. Ja nytkin lupasin, että voin ottaa ne epäkiinnostavimmat työt ja vastuut, joita muut työntekijät ei halua. Olen ainoa, jolla on pieniä lapsia… ja työkin vain virka-aikaan eli ei ole kyse siitä että haluaisin vapautuksen vaikka yövuoroista.
Onko tämä aina tällaista? Muillakin?
Kommentit (272)
Ap, Vauva-palsta on hämmästyttävän perhevastainen paikka. En tiedä mistä se johtuu. Varmaankin siitä, että shittiä on helppoa syytää anonyymina. Harva ehkä kehtaisi esimerkiksi omalle vanhemmalleen tai sisaruksilleen samalla tavoin aukoa päätä.
Teen 6 ja 7 tunnin päiviä, ei ruokataukoja (kaupan tes), 2 10min kahvitaukoa.
Aamupala kunnollinen niin sillä jaksaa ekaan kahvitaukoon, jolloin proteiinirahka tai tuorepuuroa(ei vie monta sekuntia lapioida nassuun) ja iltapäivän kahvitauolla leipä, jonka luonnollisesti teen aamulla kotona.
Vessassa käyn tsuolls jos on ihan pakko, mut käytönnön syistä olen jättänyt käymättä tauoilla, jotta ehdin syödä. Käyn sitten työaikana. Sitä ei kukaan voi kieltää, mieluummin vessassa ku poissa housussa :)
Päivän päätteeksi kotimatkalla myslipatukka/juotava jogurtti/banaani/välipalakeksi, lounassalaatti, tms, niin jaksaa kotiin saakka iltaruoalle.
Matka-aika mulla 45min,ehtii syödä hyvin tarvittaessa aamullakin töihin mennessä, jos vaikka nukkuu pommiin tai aamupala ei maistukaan.
Menis kyllä hermo, jos pitäis palkatonta taukoa pitää kesken päivän, kun on lyhyt päivä. Jos kävis joka päivä jossain syömässä, menis talous nurin..
Aikuinen pärjää 1 lämpimällä ruoalla päivässä kyllä.
Tsemppiä ap! Keksit keinon kyllä, kun ärtymykseltäsi pystyt ajattelemaan. Kuinka neuvoisi kaveria vastaavassa tilanteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit syödä kahvitauolla, mikään ei estä sitä. Jos olet kunta-alalla niin onko sinulla käytössä liukuvan työaika? Käytä liukumia neuvolaan. Neuvolakäynti on kerran vuodessa. Pyydä varhainen aamu tai myöhäinen iltapäivä. Hoida päiväkodin vasu teamsissa työpaikalta. Varaa hammaslääkärit vuosilomalle tai pyydä aamun aikaisin aika tai illan viimeinen.
Syödä 10 min kahvitauolla? Joopa joo. Ainakin meillä se kahvitauko on käytännössä vain 5 min, koska kun työpisteeltä sinne pääsee lähtemään, niin on tasan 10 min aikaa olla jo kone auki takaisin, ja kahvihuone on eri kerroksessa. Vessassakin ois kiva käydä.
11 min. Kuuden tunnin työpäivää tekevä voi vaikka yhdistää kahvitauot ja niitä on yli 20 min. Siinä ajassa ehtii syömään. Jos kahvihuone on kaukana, niin pakkoko eväät on sinne viedä. Tuskinpa kukaan kieltää niitä työhuoneessa säilyttämästä ja syömästä. Tuollainen ulos syömään kipaiseminen on ihan ymmärrettävästi asia, johon työnantaja ei halua suostua. Ja kukaan toimistotyöntekijä ei käy kahvitauolla vessassa, he käyvät siellä silloin kun on hätä. Varmasti kannattaisi ottaa keskusteluun tuo liukumien käyttö omiin menoihin. Mutta ihan ensimmäinen kysymys, joka minulla heräsi oli, että miksi noin pitkä työmatka? Muuta hyvä ihminen lähemmäs työpaikkaa (nyt muuttaminen on vielä helppoa kun lapsi on noin pieni) tai hae töitä lähempää kotoa. Jos työmatka olisi vaikka vain puoli tuntia, säästäisin viikossa viisi tuntia. Ja todellakin kehottaisin nyt jo valmiiksi miettimään tulevaa, parina ekana kouluvuonna vasta ongelmissa olet, jollei ole suunnitelmaa, miten lapsen loma-ajat hoidat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla ei moiseen ole velvollisuutta. Vaihda työpaikkaa, jollei onnistu.
Tiedän ettei ole velvollisuutta mutta oletin, että koska olen itse joustanut vuosia niin nyt he voisi vähän joustaa. Ap
Väärin luultu, olet ollut kynnysmatto täysin turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ihan ensimmäinen kysymys, joka minulla heräsi oli, että miksi noin pitkä työmatka? Muuta hyvä ihminen lähemmäs työpaikkaa (nyt muuttaminen on vielä helppoa kun lapsi on noin pieni) tai hae töitä lähempää kotoa. Jos työmatka olisi vaikka vain puoli tuntia, säästäisin viikossa viisi tuntia. Ja todellakin kehottaisin nyt jo valmiiksi miettimään tulevaa, parina ekana kouluvuonna vasta ongelmissa olet, jollei ole suunnitelmaa, miten lapsen loma-ajat hoidat.
En ole Ap, mutta yleensä pitkään työmatkaan on syynsä. Se on harvoin täysin vapaa valinta, vaan yleensä johtuu olosuhteiden pakosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit syödä kahvitauolla, mikään ei estä sitä. Jos olet kunta-alalla niin onko sinulla käytössä liukuvan työaika? Käytä liukumia neuvolaan. Neuvolakäynti on kerran vuodessa. Pyydä varhainen aamu tai myöhäinen iltapäivä. Hoida päiväkodin vasu teamsissa työpaikalta. Varaa hammaslääkärit vuosilomalle tai pyydä aamun aikaisin aika tai illan viimeinen.
Syödä 10 min kahvitauolla? Joopa joo. Ainakin meillä se kahvitauko on käytännössä vain 5 min, koska kun työpisteeltä sinne pääsee lähtemään, niin on tasan 10 min aikaa olla jo kone auki takaisin, ja kahvihuone on eri kerroksessa. Vessassakin ois kiva käydä.
11 min. Kuuden tunnin työpäivää tekevä voi vaikka yhdistää kahvitauot ja niitä on yli 20 min. Siinä ajassa ehtii syömään. Jos kahvihuone on kaukana, niin pakkoko eväät on sinne viedä. Tuskinpa kukaan kieltää niitä työhuoneessa säilyttämästä ja syömästä. Tuollainen ulos syömään kipaiseminen on ihan ymmärrettävästi asia, johon työnantaja ei halua suostua. Ja kukaan toimistotyöntekijä ei käy kahvitauolla vessassa, he käyvät siellä silloin kun on hätä. Varmasti kannattaisi ottaa keskusteluun tuo liukumien käyttö omiin menoihin. Mutta ihan ensimmäinen kysymys, joka minulla heräsi oli, että miksi noin pitkä työmatka? Muuta hyvä ihminen lähemmäs työpaikkaa (nyt muuttaminen on vielä helppoa kun lapsi on noin pieni) tai hae töitä lähempää kotoa. Jos työmatka olisi vaikka vain puoli tuntia, säästäisin viikossa viisi tuntia. Ja todellakin kehottaisin nyt jo valmiiksi miettimään tulevaa, parina ekana kouluvuonna vasta ongelmissa olet, jollei ole suunnitelmaa, miten lapsen loma-ajat hoidat.
Meillä kunta-alalla kuuluu vain yksi 10 min kahvitauko koko päivään. Ja sitten se 30 min palkaton ruokatauko, jos päivän pituus on yli kuusi tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän ettei ole velvollisuutta mutta oletin, että koska olen itse joustanut vuosia niin nyt he voisi vähän joustaa. Ap
Surullista, mutta totta. Esimiehet eivät yleensä näe miten paljon alaiset uurastavat ja joustavat työpaikan eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista, mutta totta. Esimiehet eivät yleensä näe miten paljon alaiset uurastavat ja joustavat työpaikan eteen.
Ja jos huomaavat sen, vaativat silloin samaa kerta toisensa jälkeen. Kun ihme tapahtui kerran, sen tulee tapahtua uudelleen ja uudelleen. Väsynyt työntekijä voidaan heittää pellolle, kun hänestä ei enää saada enempää puristettua irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos huomaavat sen, vaativat silloin samaa kerta toisensa jälkeen. Kun ihme tapahtui kerran, sen tulee tapahtua uudelleen ja uudelleen. Väsynyt työntekijä voidaan heittää pellolle, kun hänestä ei enää saada enempää puristettua irti.
Ap, työpaikkasi näkee sinussa vain kuiviin puristetun sitruunan. Yritä saada työpaikka jostakin sellaisesta paikasta, jossa arvosi nähdään ja saat tarvitsemasi joustot. Älä tuhlaa nykyiseen työpaikkaasi yhtään enempää aikaa kuin on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Maz kirjoitti:
Ei tietenkää jousta koska sitten kaikki työtekijät alkaa vaatimaan vastaavia vääntöjä.
Parempi tosiaan joustojen sijaan koko ajan yrittää rekrytä ja perehdyttää uusia työntekijöitä. Joustamattomuuden seurauksena ihmiset lähtevät heti, kun heillä vain on tarpeeksi kokemusta päästä töihin sellaiseen paikkaan, jossa on joustavammat käytännöt.
Niin ap, sinä olet lähdössä, eivät kaikki. Jotkut arvostavat sitä, että työntekijöitä kohdellaan tasavertaisesti. Kyllä se työnantaja miettii, mikä on organisaatiolle paras ratkaisu.
Jossain lehdellä 10 totesit, että olet jo siirtymässä uuteen työpaikkaan. Varmasti olet nyt valinnut työkäytännöiltään mieleisesi organisaation.
Maz kirjoitti:
Ei tietenkää jousta koska sitten kaikki työtekijät alkaa vaatimaan vastaavia vääntöjä.
Tämä on usein se syy, että joustoja ei virallisesti myönnetä. Tosin kun ottaa oikeuden itselle, niin harvoin siihen kukaan kuitenkaan puuttuu. Tai siis jää siihen suulliseen huomautteluun, joka ei oikeastaan tarkoita mitään.
Irtisanomiseen tarvitsee antaa virallinen kirjallinen varoitus ainakin yhden kerran. Vasta toisesta kirjallisesta voi teoriassa sanoa irti. Varoituksen täytyy tulla samasta syystä. Käytännössä katsotaan, että varoitus vanhenee noin vuodessa. Eli kerran vuodessa voi turvallisesti ottaa kirjallisen varoituksen. Useamminkin, kunhan ovat eri syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maz kirjoitti:
Parempi tosiaan joustojen sijaan koko ajan yrittää rekrytä ja perehdyttää uusia työntekijöitä. Joustamattomuuden seurauksena ihmiset lähtevät heti, kun heillä vain on tarpeeksi kokemusta päästä töihin sellaiseen paikkaan, jossa on joustavammat käytännöt.
Niin ap, sinä olet lähdössä, eivät kaikki. Jotkut arvostavat sitä, että työntekijöitä kohdellaan tasavertaisesti. Kyllä se työnantaja miettii, mikä on organisaatiolle paras ratkaisu.
Jossain lehdellä 10 totesit, että olet jo siirtymässä uuteen työpaikkaan. Varmasti olet nyt valinnut työkäytännöiltään mieleisesi organisaation.
Ei se ollut ap, joka on vaihtamassa työpaikkaa vaan joku toinen, jolla oli vähän vastaava tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maz kirjoitti:
Nuo eivät ole ap:n kommentteja. Vanhanaikaisia työpaikkoja on muitakin. Ne kärsivät usein rekrytointiongelmista, kun sana toiminnasta leviää. Ihmiset ovat erilaisissa elämäntilanteissa ja fiksu työnantaja ottaa sen huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Maz kirjoitti:
Itse olin tämmöisessä firmassa, jossa esimerkiksi etätyö oli ennen koronaa ihan mahdoton asia. Loistavia työntekijöitä vaihtoi tämän vuoksi firmaa. Joutuivat vaikka muuttamaan vaikka kotipaikkakunnalleen perhesyiden vuoksi. Työ oli ohjelmointi ja suunnittelutyötä, jota tehtiin tietokoneella. Olisivat jääneet, jos vaikka pari lähityöpäivää olisi ollut viikossa. Pois lähteneet vaihtoivat kilpailijoille, joissa sai tehdä etätöitä.
Tilallehan palkattiin aina jotain koulunpenkiltä valmistuneita, joilla meni useita vuosia oppia hommat kunnolla. Projektit meni aina pitkäksi kokemuksen puutteen vuoksi ja tuli rahallisesti persnettoa.
Sattuneesta syystä kyseinen firma on nykyään kooltaan paljon pienempi, kuin aikanaan. Liiketoiminta kuihtuu.
Ota feikkisaikkua. Selkäkipu esim. on helppo teeskennellä. Yhtenä maanantaiaamuna laiskotti ja lampsin terveyskeskukseen. Valitin selkäkipua nostaessa. Vartin päästä olin käytävässä 1,5vk saikkulappu kourassa ja ihmettelin vaan että mitä hittoa tossa oikein tapahtui.
Vierailija kirjoitti:
Ota feikkisaikkua. Selkäkipu esim. on helppo teeskennellä. Yhtenä maanantaiaamuna laiskotti ja lampsin terveyskeskukseen. Valitin selkäkipua nostaessa. Vartin päästä olin käytävässä 1,5vk saikkulappu kourassa ja ihmettelin vaan että mitä hittoa tossa oikein tapahtui.
Voi päättyä työsuhde yt-neuvotteluihin, jos hirveän paljon saikuttaa. Se taas on monelle yleensä taloudellisesti aika tiukka paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajasi on sadisti! Jos mahdollista? Jätä se paikka!
Mitä sadistista siinä on, että edellyttää työntekijän olevan töissä työajalla? Kokolailla kaikissa työpaikossa tämä on käytäntönä.
Älä selitä! Hyvä työnantaja joustaa tarvittaessa,eikä toteuta ylimielistä ja itsekästä mantraansa!
Nimenomaan näin. Työnantajan joustavuus (tietenkin siinä rajoissa kun on mahdollista) on palkan ohessa todella tärkeä asia. Työnantaja, joka harrastaa turhaa joustamattomuutta on todella huono. Kannattaa käydä kirjoittamassa kokemuksistaan, sekä huonoista ja hyvistä, Tunto-palvelussa www.tuntopalvelu.fi.
Valitettavasti ei ole aina mahdollista vaihtaa työpaikkaa, joten "Vaihda työpaikka"-kommentit voisi myös jättää pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sadistista siinä on, että edellyttää työntekijän olevan töissä työajalla? Kokolailla kaikissa työpaikossa tämä on käytäntönä.
Älä selitä! Hyvä työnantaja joustaa tarvittaessa,eikä toteuta ylimielistä ja itsekästä mantraansa!
Nimenomaan näin. Työnantajan joustavuus (tietenkin siinä rajoissa kun on mahdollista) on palkan ohessa todella tärkeä asia. Työnantaja, joka harrastaa turhaa joustamattomuutta on todella huono. Kannattaa käydä kirjoittamassa kokemuksistaan, sekä huonoista ja hyvistä, Tunto-palvelussa www.tuntopalvelu.fi.
Valitettavasti ei ole aina mahdollista vaihtaa työpaikkaa, joten "Vaihda työpaikka"-kommentit voisi myös jättää pois.
Olisi hienoa antaa työpaikasta palautetta, mutta valitettavasti pienemmässä työpaikassa sitä ei pysty tekemään anonyymisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi hienoa antaa työpaikasta palautetta, mutta valitettavasti pienemmässä työpaikassa sitä ei pysty tekemään anonyymisti.
Pitäisi ainakin valehdella hoitaneensa jotain muuta tehtävää, jos ei halua paljastua.
Ap tekee jo lyhennettyä työaikaa. Kannattaisi lukea ketjun kommentteja ajatuksella ennen kommentointia.