Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3-vuotias osaa lukea

Vierailija
22.06.2024 |

Meidän kolmevuotias luki ensimmäiset sanansa äänne kerrallaan ennen kolmevuotissynttäreitään. Kehityksellisesti vaikuttaa "melko normaalilta", mutta mahdollisesti lieviä asperger-viitteitä on havaittavissa.

Onko teillä muilla kokemusta varhaisesta lukemaan oppimisesta (alle 4-v)? Onko tällöin lapsella ilmennyt mitään ns. poikkeavaa myöhemmin?

Kommentit (97)

Vierailija
1/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ainakaan huolestuisi. Voi olla vaan ihan kiinnostunut kirjaimista. Antakaa rauhassa olla lapsi.

Vierailija
2/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt ainakaan huolestuisi. Voi olla vaan ihan kiinnostunut kirjaimista. Antakaa rauhassa olla lapsi.

Huolissani en ole. Lähinnä mielenkiinnosta kysyn kokemuksia :) Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan lapselle riemullista!  Kirjojen maailma alkaa avautua. 

Vierailija
4/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuolla ikää pitäisi jo osata lukea Pääoma kannesta kanteen.T:SDP

Vierailija
5/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsi oppi 3 -vuotiaana lukemaan. Myöhemmin selvisi autismin kirjon oireita. Hän oppi myös englannin ennen opetusta.

Vierailija
6/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsi oppi 3 -vuotiaana lukemaan. Myöhemmin selvisi autismin kirjon oireita. Hän oppi myös englannin ennen opetusta.

Lukiko hän äänne ja tavu kerrallaan vai ns. muistista? Ap.

Vierailija
7/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin lapsi osasi jo 4v lukea sujuvasti. Normaalisti kehittynyt ja ei mitään diagnooseja. Kouluun lähti samaan aikaan oman ikäryhmänsä kanssa. Eikä kyllästynyt siellä olemaan, vaikka lukeminen ja kirjoittaminen jo onnistui. Vanhemmat halusivat antaa lapselle aikaa olla lapsi, eivätkä halunneet aikaistaa kouluun lähtemistä.

Vierailija
8/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän yli 3v huomattiin että lukee, nyt vasta 4v 9kk, joskus epäilen ettei kaikkia kirjaimia edes osaa, höpöttää ja touhuaa kokoajan, mutta lukee joka paikasta kaiken, oli kieli mikä hyvänsä ja sitten kyselee mitä se tarkoittaa.

Käytöksen perusteella voisi kuvitella että joku keskittymishäiriö, mutta jos on kiinnostava aihe keskittyy kyllä, toivotaan että oppii tylsyyttäkin ennen kouluun menoa kestämään. 

Vierailija
9/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimin itse aikanaan väärin. Lapsi oli kiinnostunut kirjaimista 4v ja halusi osata kaikki näkemänsä jutut maitotölkin teksteistä lähtien.En kannustanut, koska pelkäsin, että koulusta tulisi tylsää.

Kyllä tuo aikanaan oppi koulussa lukemaan ja kohta valmistuu insinööriksi. Ihan fiksu tyttö tuosta tuli äidistä huolimatta. 

Vierailija
10/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme isän kanssa tiedä, miten oppi lukemaan. Yhtenä päivänä päiväkodin hoitaja kysyi, että tiedämmekö hänen osaavan lukea. Hän siis luki tavuttain ja emme tiedä, miten hän tavutuksenkin oppinut. Meillä oli vanhanaikaiset värikkäät muovikirjaimet, joista välillä kirjoiteltiin isoveljensä kanssa sanoja. 4-vuotiaana luki jo sujuvasti. 

Vierailija
11/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme isän kanssa tiedä, miten oppi lukemaan. Yhtenä päivänä päiväkodin hoitaja kysyi, että tiedämmekö hänen osaavan lukea. Hän siis luki tavuttain ja emme tiedä, miten hän tavutuksenkin oppinut. Meillä oli vanhanaikaiset värikkäät muovikirjaimet, joista välillä kirjoiteltiin isoveljensä kanssa sanoja. 4-vuotiaana luki jo sujuvasti. 

Oliko hänellä mitään autismiin viittaavaa 3-vuotiaana? Ap.

Vierailija
12/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuota 3-vuotiasta jonkun on pitänyt lukemista hieman opettaa.

Oma lapseni oppi lukemaan kotona samaan aikaan kun vuotta vanhempi koulussa. Hän olisi halunnut jo kouluun ja niinpä yhdessä tutkimme esikoisen aapista. Ekaluokkalaisena sitten laitettiin käytävälle tekemään muita tehtäviä kun muille opetettiin lukemista. Kielissä pärjäsi, ehdottivat koulussa englanninkielistä yläastetta mutta hän itse ei halunnut. Jokainen lapsi on yksilö, älkäämme sulloko samaan muottiin.

Vierailija
13/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimin itse aikanaan väärin. Lapsi oli kiinnostunut kirjaimista 4v ja halusi osata kaikki näkemänsä jutut maitotölkin teksteistä lähtien.En kannustanut, koska pelkäsin, että koulusta tulisi tylsää.

Kyllä tuo aikanaan oppi koulussa lukemaan ja kohta valmistuu insinööriksi. Ihan fiksu tyttö tuosta tuli äidistä huolimatta. 

Niin muistan, kun lapsi kysyi, mitä maitotölkissä lukee ja mitä nuo kirjaimet on.

Vierailija
14/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän muksu myös aikainen lukija, myöhemmin diagnosoitiin asperger.

Tajusin, kun käytiin lääkärikeskuksessa, ja haalaria päälle kiskoessa katsoi kylttiä ja luki: "LA BO RA TO RIO. Lukeeko äiti tuossa laboratorio?"  No lukihan siinä.

Vierailija
15/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuota 3-vuotiasta jonkun on pitänyt lukemista hieman opettaa.

Oma lapseni oppi lukemaan kotona samaan aikaan kun vuotta vanhempi koulussa. Hän olisi halunnut jo kouluun ja niinpä yhdessä tutkimme esikoisen aapista. Ekaluokkalaisena sitten laitettiin käytävälle tekemään muita tehtäviä kun muille opetettiin lukemista. Kielissä pärjäsi, ehdottivat koulussa englanninkielistä yläastetta mutta hän itse ei halunnut. Jokainen lapsi on yksilö, älkäämme sulloko samaan muottiin.

Sanoisin, että olen häntä avittanut, en opettanut! Kiinnostuin kirjaimista jo 1-vuotiaana ja silloin niitä kysellessään toki hänelle kerroin aina äänteen. Tunnisti useamman kirjaimen n. 1,5 vuotiaana ja sitten 2,5 vuotiaana osasi erottaa sanasta äänteen erilleen. Ap.

Vierailija
16/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän muksu myös aikainen lukija, myöhemmin diagnosoitiin asperger.

Tajusin, kun käytiin lääkärikeskuksessa, ja haalaria päälle kiskoessa katsoi kylttiä ja luki: "LA BO RA TO RIO. Lukeeko äiti tuossa laboratorio?"  No lukihan siinä.

Mietinkin, että onkohan varhaisella lukemaan oppimisella ja aspergerilla yhteys! Mitä piirteitä omalla lapsellasi oli tunnistettavissa 3-vuotiaana? Olen alkanut epäilemään, että meidän lapsella on ainakin tuntoyliherkkyyttä. Ap.

Vierailija
17/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut jopa pelottavan osaava lapsi. Olen saattanut hieman edesauttaa asioita sillä, ettei lapsi ole saanut mitään helpolla.

Vierailija
18/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meniköhän joku retkuun tässä huumoriketjussa?

Vierailija
19/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tämä kyllä mikään vitsi ole, vaan ihan totta...Ap.

Vierailija
20/97 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tämä kyllä mikään vitsi ole, vaan ihan totta...Ap.

Juu juu! Vink-vink, say no more!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi