miksei kaikki synnytä keisarileikkauksella?
Siskoni on hieman hidasälyinen Äiti epäilee että johtuu synnytyksestä, jolloin sisko joutui olemaan kauan synnytyskanavassa puristuksissa ja kärsi happivajeesta.
Miksei kaikkia vauvoja leikata ulos? Useat synnytyksethän kestävät tunteja ja vauva joutuu olemaan puristuksissa ihan turhaan?
Kommentit (129)
Sectio on yksi suurimmista leikkauksista, mennään kaikkien ihopeitteiden läpi. Toipuminen kestää yleensä pitkään, ilman kipujakin nostella ei saa.
Olemme suurin osa syntyneet alateitse, ihan kunnossa olemme. Ei kaikista kansalaisista tule kehitysvammaisia.
Kesolassa ja synnyttäneiden vuodeosastolla olen ollut töissä, sectiovauvat ovat myös usein hoidossa. Ei se mitään suojaa. Äidit sitten tuodaan sängyllä vauvoja katsomaan kipupumppuineen ja katetreineen. Hyvin tokkuraisia ja kipeitä ovat, vauvan piteleminenkin on hankalaa. Siinä joo useimmilta monta tuntia vauvan ensihetkistä pois. Maito ei heti nouse, vauva saa sitten luovutettua maitoa.
Noita katselleena ei käy sectioita kateeksi. Moni lapsi tarvitsee syntyäkseen section, jotta kaikki menisi hyvin. Turhaan siihen hommaan en kuitenkaan rupeaisi. Lapsi kuitenkin valmistautuu syntymiseen siellä kammottavassa synnytyskanavassa. On myös tutkittu sitä, että vauva on sectiossa usein "järkyttynyt", toisin kuin alatiesynnytyksessä.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:55"]
Sectio on yksi suurimmista leikkauksista, mennään kaikkien ihopeitteiden läpi. Toipuminen kestää yleensä pitkään, ilman kipujakin nostella ei saa. Olemme suurin osa syntyneet alateitse, ihan kunnossa olemme. Ei kaikista kansalaisista tule kehitysvammaisia. Kesolassa ja synnyttäneiden vuodeosastolla olen ollut töissä, sectiovauvat ovat myös usein hoidossa. Ei se mitään suojaa. Äidit sitten tuodaan sängyllä vauvoja katsomaan kipupumppuineen ja katetreineen. Hyvin tokkuraisia ja kipeitä ovat, vauvan piteleminenkin on hankalaa. Siinä joo useimmilta monta tuntia vauvan ensihetkistä pois. Maito ei heti nouse, vauva saa sitten luovutettua maitoa. Noita katselleena ei käy sectioita kateeksi. Moni lapsi tarvitsee syntyäkseen section, jotta kaikki menisi hyvin. Turhaan siihen hommaan en kuitenkaan rupeaisi. Lapsi kuitenkin valmistautuu syntymiseen siellä kammottavassa synnytyskanavassa. On myös tutkittu sitä, että vauva on sectiossa usein "järkyttynyt", toisin kuin alatiesynnytyksessä.
[/quote]
Tottahan se on, että suurin osa ei saa alatiesynnytyksessä vammoja. Tämä ei kuitenkaan lohduta sitä kehitysvammaisen äitiä, jonka lapsi kehittyi kohdussa normaalisti, mutta vammautui alatiesynnytyksessä hapenpuutteen vuoksi. Siinä ei paljoa lohduta se, että voi heti synnytyksen jälkeen istua lootusasennossa.
Olen niin onnellinen siitä, että sain synnyttää alateitse ja ilman epiduraalia. Kävelin itse salista osastolle ja pystyin hoitamaan vauvaa samantien. Sektion ottaisin vain, jos minun ja/tai vauvan terveys tai turvallisuus sitä vaatisi.
Mulla on yksi kokemus sektiosta ja kaksi alatiesynnytyksestä. En voi käsittää kuka lähtee vaatimaan sektiota siksi ettei halua synnyttää alakautta. Sektio on karmea toimenpide alatiesynnytykseen verrattuna. Ja toipuminen on paljon hitaampaa verrattuna alatiesynnytykseen. Tietysti terveydelliset seikat käsitän, aina ei voi valita.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 17:37"] Bakteereille se ja sama, yksinkertaisesti liian kallista touhua. Sen lisäksi loppuisi leikkaussalit ja heräämöpaikat, myös lastenosastoilla ja lapsivuodeosastoilla tulisi tunkua ja hoitopäivien määrä kasvaisi [/quote] On huomattavasti kalliimpaa lähteä käännyttämään sektiota toivovaa turhilla pelkopolikäynneillä. Vaikka hän lopulta päätyisikin alatiesynnytykseen, on prosessissa palanut enemmän rahaa kuin siinä, että sektio olisi annettu suoraan. Hoitopäiviä voi synnyttäneiden osastolla tulla enemmän, mutta miten perustelet sen, että lastenosastolla ja lastenvuodeosastolla hoitopäivät lisääntyisivät. Suunnitellut sektiot on nopeaa liukuhihnatoimintaa. Jos kaikki menee hyvin, homma on ohi 45 minuutissa. Alatiesynnytyssaleissa vietetään huomattavasti enemmän aikaa. [/quote] Tiedätkö kustannukset vai oliko ihan mutu tuntumalla
[/quote]
Tiedän työni vuoksi. Käsittääkseni summat on ihan julkista tietoa, jos sairaanhoitopiiriltä kysyy. Siis kuntalaskutukseen menevät summat poliklinikkakäynneistä, alatiesynnytyksistä ja sektiosynnytyksistä.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:11"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:01"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 17:55"]
Ei ole olemassa sellaista määrää leikkaussaleja ja heräämöpaikkoja mitä vaatisi jos kaikki sektoidaan
[/quote]
Ei kai kukaan toivokaan, että kaikki sektioitaisiin. Lähinnä puhutaan valinnanvapauden puolesta, niin kuin monissa kehittyneissä maissa tällä hetkellä on. Jos ne, jotka sektiota toivoisivat, saisivat sektion, niin todennäköisesti yli puolet kuitenkin haluaisi synnyttää alateitse. Miten kukaan voi tulkita tämän keskustelun niin, että myös alatiesynnytystä toivovat haluttaisiin "pakkosektioida"?
[/quote]
Tämä on mielenkiintoinen kysymys. Suomessa syntymä on tällä hetkellä maailman turvallisinta sekä äideille että lapsille. Pitääkö jokaisen saada valita, vaikka se tarkoittaisi sitä että joku maksaa lääketieteellisesti perusteettomista sektioista hengellään?
[/quote]
Joku maksaa sektiosta hengellään, joku alatiesynnytyksestä. Niin se menee, kumpaankin kuollaan samoin kuin kuollaan ilman niitä. Jos riskeistä annettaisiin asianmukaista tietoa, voisi jokainen itse valita, mitkä riskit on valmis ottamaan.
[/quote] ylipäätään harva äiti kuolee synnytykseen Suomessa. Tuli kiireellinen sektio ja kaikki meni loistavasti. Oli tosi helppo.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:24"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 17:37"] Bakteereille se ja sama, yksinkertaisesti liian kallista touhua. Sen lisäksi loppuisi leikkaussalit ja heräämöpaikat, myös lastenosastoilla ja lapsivuodeosastoilla tulisi tunkua ja hoitopäivien määrä kasvaisi [/quote] On huomattavasti kalliimpaa lähteä käännyttämään sektiota toivovaa turhilla pelkopolikäynneillä. Vaikka hän lopulta päätyisikin alatiesynnytykseen, on prosessissa palanut enemmän rahaa kuin siinä, että sektio olisi annettu suoraan. Hoitopäiviä voi synnyttäneiden osastolla tulla enemmän, mutta miten perustelet sen, että lastenosastolla ja lastenvuodeosastolla hoitopäivät lisääntyisivät. Suunnitellut sektiot on nopeaa liukuhihnatoimintaa. Jos kaikki menee hyvin, homma on ohi 45 minuutissa. Alatiesynnytyssaleissa vietetään huomattavasti enemmän aikaa. [/quote] Tiedätkö kustannukset vai oliko ihan mutu tuntumalla
[/quote]
Tiedän työni vuoksi. Käsittääkseni summat on ihan julkista tietoa, jos sairaanhoitopiiriltä kysyy. Siis kuntalaskutukseen menevät summat poliklinikkakäynneistä, alatiesynnytyksistä ja sektiosynnytyksistä.
[/quote]
Laitapa tulemaan
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:25"]
Jos on valmis ottamaan riskit niin pitää olla valmis myös maksamaan itse sektiokulut, ei kunnilla ole varaa nykyisiinkään sairaanhoitopiirien kuluihin
[/quote] mikäli mulle ei olisi tehty sektiota niin vauva kuoli. Lääkäri katsoi tilanteen niin vakavaksi että sektioon päädyttiin. Hienosti meni, ei tullut jälkikomplikaatioita, viikko naistenklinikalla ja sitten kotiin ja vauvan hoidon ohella tein normaalit kotihommat. Mies oli päivisin töissä.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 17:32"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 17:31"] [quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 17:28"]Ei kiitos enää koskaan sektiota. Kolme lasta olen synnyttänyt alateitse, yhden sektiolla. Sektion jälkeen lapsi meni happikaappiin ja minä olin kipeä pari kk. Muiden synnytysten jälkeen olen kävellyt pois salista ja pystynyt toimimaan lasten kanssa normaalisti. Sektion jälkeen en. [/quote] Anteeksi, vai happikaappiin xD sai siis lisähappea ja meni siihen lämpösänkyyn vai mikä sen virallinen nimi onkaan :) T:tuon viestin kirjoittaja [/quote] Miksi sektioon päädyttiin yhden lapsen kohdalla? [/quote] Lapsi oli perätilassa ja päätin että mieluummin sektiolla siinä vaiheessa.
[/quote] Lääkäri päättää.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 17:32"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 17:31"] [quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 17:28"]Ei kiitos enää koskaan sektiota. Kolme lasta olen synnyttänyt alateitse, yhden sektiolla. Sektion jälkeen lapsi meni happikaappiin ja minä olin kipeä pari kk. Muiden synnytysten jälkeen olen kävellyt pois salista ja pystynyt toimimaan lasten kanssa normaalisti. Sektion jälkeen en. [/quote] Anteeksi, vai happikaappiin xD sai siis lisähappea ja meni siihen lämpösänkyyn vai mikä sen virallinen nimi onkaan :) T:tuon viestin kirjoittaja [/quote] Miksi sektioon päädyttiin yhden lapsen kohdalla? [/quote] Lapsi oli perätilassa ja päätin että mieluummin sektiolla siinä vaiheessa.
[/quote]
No minä sain itse päättää ja valitsin sektion :)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:31"]
[/quote]
Kyllä se potilas tekee aina sen lopullisen päätöksen lääkärin suositusten perusteella.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:46"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:31"]
[/quote]
Kyllä se potilas tekee aina sen lopullisen päätöksen lääkärin suositusten perusteella.
[/quote] kyllä mä en saanu päättää ku hätäsektioon kiikutettiin....
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:01"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 17:55"]
Ei ole olemassa sellaista määrää leikkaussaleja ja heräämöpaikkoja mitä vaatisi jos kaikki sektoidaan
[/quote]
Ei kai kukaan toivokaan, että kaikki sektioitaisiin. Lähinnä puhutaan valinnanvapauden puolesta, niin kuin monissa kehittyneissä maissa tällä hetkellä on. Jos ne, jotka sektiota toivoisivat, saisivat sektion, niin todennäköisesti yli puolet kuitenkin haluaisi synnyttää alateitse. Miten kukaan voi tulkita tämän keskustelun niin, että myös alatiesynnytystä toivovat haluttaisiin "pakkosektioida"?
[/quote]
Oletko sinä lukenut aloitusviestiä tai tätä ketjua ollenkaan?
liian kallista yhteiskunnalle, jos kaikki saisivat sektion. Siksi.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:07"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 22:12"]
Mistähän juuri luin tuosta bakteerikanta-asiasta, harmittaa kun en nyt löydä pikaisella googletuksella mitään ja muistikuvanikin ovat huterat. Lukemassani artikkelissa joka tapauksessa mainittiin, että joissain maissa edistyksellisemmissä sairaaloissa asia otetaan huomioon sektion yhteydessä. Jollen aivan väärin muista, niin äidillä on sektion ajan sideharso ikään kuin tamponina ja vauva sitten kääritään siihen sideharsoon. Kuulostaa ällöttävältä mutta nykytiedon valossa voi olla todella hyödyllistä vauvan tulevan terveyden kannalta.
[/quote]
Naurukuolema! Ei, näin ei todellakaan tehdä missään kehittyneessä länsimaassa :D Tarpeelliset bakteerit saa ihan tavallisessa ihokontaktissa äitiin tai isään.
Odotan innolla, koska pääsen avustamaan jotain ituhippiäitiä sektiossa ja hän vaatii vastasyntynyttä kiedottavan pilluharsoonsa, koska on lukenut artikkelin magneettimediasta :D
-Kätilö
[/quote]
Kätilöksi olet harvinaisen tyhmä ja haluton tutkimaan asioita ennen kuin kommentoit. Juuri tuli yleltä (nähtävissä edelleen areenassa) dokumentti ihmiselle tärkeistä mikrobeista. Siinä tehtiin juuri tällainen toimenpide. Eli ihan oikeasti vastasyntynyt pyyhittiin saman tien äidin pilluharsolla, suu, nenä ja kaikki. Väitteesi tavallisesta ihokontaktisa paljastaa tietämättömyytesi mikrobimaailmasta. Sillä sekunnilla kun lapsi tulee äidistä tavalla tai toisella ulos, ympäristön mikrobit valtaavat tämän. Alatiesynnytyksessä lapsi työntyy emättimen bakteeripitoisen nesteen läpi jopa niellen sitä, jolloin terveellinen bakteerikanta on saavutettu ennen ympäristöön kosketuksissa olemista.
Sektiossa ensimmäisenä lapseen kosketuksissa ovat hoitohenkilökunnan hanskat jotka eivät koskaan ole steriilit kuitenkaan. Tällöin ensimmäisenä lapsen valtaavat ympäristön mikrobit ja sen jälkeen äidiltä saatavien hyvien mikrobien on vaikea "kiinnittyä" lapsen elimistöön vaikka kontakti tulisi muutaman minuutin kuluttua (sektiossa ei kuitenkaan tule).
Oikeasti, selvitä asioita ennen kuin avaat sanaisen arkkusi. Näin ei vielä toimita maailmassa yleisesti, mutta niin pitäisi tehdä. Eikä siinä ole mitään ällöä.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:21"]Mulla on yksi kokemus sektiosta ja kaksi alatiesynnytyksestä. En voi käsittää kuka lähtee vaatimaan sektiota siksi ettei halua synnyttää alakautta. Sektio on karmea toimenpide alatiesynnytykseen verrattuna. Ja toipuminen on paljon hitaampaa verrattuna alatiesynnytykseen. Tietysti terveydelliset seikat käsitän, aina ei voi valita.
[/quote]
No kun pillu menee pilalle ja mies lähtee vieraisiin, nyyh :(
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:11"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:01"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 17:55"]
[/quote]
[/quote]
Tämä on mielenkiintoinen kysymys. Suomessa syntymä on tällä hetkellä maailman turvallisinta sekä äideille että lapsille. Pitääkö jokaisen saada valita, vaikka se tarkoittaisi sitä että joku maksaa lääketieteellisesti perusteettomista sektioista hengellään?
[/quote]
Joku maksaa sektiosta hengellään, joku alatiesynnytyksestä. Niin se menee, kumpaankin kuollaan samoin kuin kuollaan ilman niitä. Jos riskeistä annettaisiin asianmukaista tietoa, voisi jokainen itse valita, mitkä riskit on valmis ottamaan.
[/quote]
Ikävä kyllä aina potilas itse ei ole paras henkilö päättämään. Päätökset tehdään tunteella ja vastoin faktatietoa, vaikka sitä faktaa olisi käytettävissäkin. Suomessa, missä lääkärit osin päättävät synnytystavan äitien puolesta, synnyttäminen on tilastollisesti katsoen maailman turvallisinta.
Ihmistä ei voi pakottaa hoitoon. Aina tulee olemaan janikokkeja, ihmisiä, jotka traagisesti valitsevat hoitamattomuuden. Mutta onko lääkärin etiikan mukaista hoitaa silloin, kun hoidolle ei ole lääketieteellistä perustetta, mutta se sijaan hoitoon liittyvät komplikaatioiden riskit?
Nyt varmaan vetoat niihin sivistysmaihin, joissa sektion saa vapaasti. Nissä lähes poikkeuksetta synnyttäminen on erittäin tuottoisaa bisnestä. Sivistystä?
[/quote] No kun pillu menee pilalle ja mies lähtee vieraisiin, nyyh :(
[/quote]
Kestipä kauan, että saatiin tämäkin kommentti mukaan :)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:59"][/quote] No kun pillu menee pilalle ja mies lähtee vieraisiin, nyyh :(
[/quote]
Kestipä kauan, että saatiin tämäkin kommentti mukaan :)
[/quote]
Tärkeä kommentti. Usko pois, nimittäin noin tyhmiäkin naisia on oikeasti olemassa. Ikävä kyllä. Halutaan sektio, ettei alapää mene pilalle...
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:12"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 22:12"]
Mistähän juuri luin tuosta bakteerikanta-asiasta, harmittaa kun en nyt löydä pikaisella googletuksella mitään ja muistikuvanikin ovat huterat. Lukemassani artikkelissa joka tapauksessa mainittiin, että joissain maissa edistyksellisemmissä sairaaloissa asia otetaan huomioon sektion yhteydessä. Jollen aivan väärin muista, niin äidillä on sektion ajan sideharso ikään kuin tamponina ja vauva sitten kääritään siihen sideharsoon. Kuulostaa ällöttävältä mutta nykytiedon valossa voi olla todella hyödyllistä vauvan tulevan terveyden kannalta.
[/quote]
Naurukuolema! Ei, näin ei todellakaan tehdä missään kehittyneessä länsimaassa :D Tarpeelliset bakteerit saa ihan tavallisessa ihokontaktissa äitiin tai isään.
Odotan innolla, koska pääsen avustamaan jotain ituhippiäitiä sektiossa ja hän vaatii vastasyntynyttä kiedottavan pilluharsoonsa, koska on lukenut artikkelin magneettimediasta :D
-Kätilö
[/quote]
Jos sä olet kätilö, niin mä olen keisari.
[/quote]
Oi,en tiennytkään täällä olevan näin korkea-arvoisi kirjoittelijoita! Minkä maan keisari olet?
[/quote]
Rooman!