miksei kaikki synnytä keisarileikkauksella?
Siskoni on hieman hidasälyinen Äiti epäilee että johtuu synnytyksestä, jolloin sisko joutui olemaan kauan synnytyskanavassa puristuksissa ja kärsi happivajeesta.
Miksei kaikkia vauvoja leikata ulos? Useat synnytyksethän kestävät tunteja ja vauva joutuu olemaan puristuksissa ihan turhaan?
Kommentit (129)
Siis miksi mä haluaisin keisarinleikkauksen?? Siis vaikkei istukka meinaa irrotakkaan.. niin siitä nähden halusin ja vielä kerran haluan synnyttää alateitse! Ehkä mä oon vaan hullu!
Tokaa synnyttäessä en ehtinyt saada edes epiduraalia, eikä haittaa sain vain spinaalipuudutuksen se riitti ihan hyvin ja olin oikeasti täysillä mukana, koko synnytys kesti 5h synnytys salissa ja ponnistus ihan ihanteeliset 2min! Ja sairaalassa oltiin just ja juts puoltoista vuorokautta!
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:50"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:07"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 22:12"] Mistähän juuri luin tuosta bakteerikanta-asiasta, harmittaa kun en nyt löydä pikaisella googletuksella mitään ja muistikuvanikin ovat huterat. Lukemassani artikkelissa joka tapauksessa mainittiin, että joissain maissa edistyksellisemmissä sairaaloissa asia otetaan huomioon sektion yhteydessä. Jollen aivan väärin muista, niin äidillä on sektion ajan sideharso ikään kuin tamponina ja vauva sitten kääritään siihen sideharsoon. Kuulostaa ällöttävältä mutta nykytiedon valossa voi olla todella hyödyllistä vauvan tulevan terveyden kannalta. [/quote] Naurukuolema! Ei, näin ei todellakaan tehdä missään kehittyneessä länsimaassa :D Tarpeelliset bakteerit saa ihan tavallisessa ihokontaktissa äitiin tai isään. Odotan innolla, koska pääsen avustamaan jotain ituhippiäitiä sektiossa ja hän vaatii vastasyntynyttä kiedottavan pilluharsoonsa, koska on lukenut artikkelin magneettimediasta :D -Kätilö [/quote] Kätilöksi olet harvinaisen tyhmä ja haluton tutkimaan asioita ennen kuin kommentoit. Juuri tuli yleltä (nähtävissä edelleen areenassa) dokumentti ihmiselle tärkeistä mikrobeista. Siinä tehtiin juuri tällainen toimenpide. Eli ihan oikeasti vastasyntynyt pyyhittiin saman tien äidin pilluharsolla, suu, nenä ja kaikki. Väitteesi tavallisesta ihokontaktisa paljastaa tietämättömyytesi mikrobimaailmasta. Sillä sekunnilla kun lapsi tulee äidistä tavalla tai toisella ulos, ympäristön mikrobit valtaavat tämän. Alatiesynnytyksessä lapsi työntyy emättimen bakteeripitoisen nesteen läpi jopa niellen sitä, jolloin terveellinen bakteerikanta on saavutettu ennen ympäristöön kosketuksissa olemista. Sektiossa ensimmäisenä lapseen kosketuksissa ovat hoitohenkilökunnan hanskat jotka eivät koskaan ole steriilit kuitenkaan. Tällöin ensimmäisenä lapsen valtaavat ympäristön mikrobit ja sen jälkeen äidiltä saatavien hyvien mikrobien on vaikea "kiinnittyä" lapsen elimistöön vaikka kontakti tulisi muutaman minuutin kuluttua (sektiossa ei kuitenkaan tule). Oikeasti, selvitä asioita ennen kuin avaat sanaisen arkkusi. Näin ei vielä toimita maailmassa yleisesti, mutta niin pitäisi tehdä. Eikä siinä ole mitään ällöä.
[/quote]
Joku ylen dokkarihan se onkin kaikkein luotettavin lähde, josta hoitohenkilökunnan on hyvä ottaa oppia. Hohhoijaa.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 20:10"]
Siis miksi mä haluaisin keisarinleikkauksen?? Siis vaikkei istukka meinaa irrotakkaan.. niin siitä nähden halusin ja vielä kerran haluan synnyttää alateitse! Ehkä mä oon vaan hullu!
Tokaa synnyttäessä en ehtinyt saada edes epiduraalia, eikä haittaa sain vain spinaalipuudutuksen se riitti ihan hyvin ja olin oikeasti täysillä mukana, koko synnytys kesti 5h synnytys salissa ja ponnistus ihan ihanteeliset 2min! Ja sairaalassa oltiin just ja juts puoltoista vuorokautta!
[/quote]
No vaude!!! Oot juts hieno ihminen ku ponnistuskin oli noin ihanteellinen!!111!
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 20:10"]
[/quote]
No vaude!!! Oot juts hieno ihminen ku ponnistuskin oli noin ihanteellinen!!111!
[/quote]kiitos =) kätilökin ihan ihmetteli.. ja kehui kuinka oikeaoppisesti kaikki meni... olin aktiivinen, tunsin kroppani jatiesin koko ajan missä menen... näin jjälkikäteen ajateltuna hyvä etten saanut kerennyt saamaan mitä epiduraaleja... ja tietynlainen kipukin kuuluu ihan avautumiseen jonka kesti koska tiesin että se kohta loppuu...
.. miksi nykyään ihmiset pelkää sitä kipua niin paljon? Siitä jo ihan vieraannutaan! Ja kyllä olen kokenut jos jonkin moista kipua, jopa miltein kestämätöntä... ja eihän se sektiokaan ole mikään kivuton!
Onko Brasiliassa ilmaiset sektiot?? eiköhän rahallaa saa kuka mitäkin haluaa! Miksi yhteiskunnan ne pitäisi maksaa??
Ei tarvitse ajassa mennä valtavasti taapäin kun sektiolla ei kukaan kuvitellut synnyttävänsä kun hädässä sitten.
Nämä ovat näitä hömpötyksiä!
Sektio ei välttämättä ole niin turvallinen.Ei kai lääkärit huvikseen asiaa korosta.
Itse synnytin alateitse lapset ja Se on vaan niin kokonaisvaltainen kokemus,luonnollinen jatkumo raskauden päättymiseksi.
Kokee tulevansa äidiksi sieluineen,kehoineen.
Riski tapaukset ovat oma lukunsa.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 12:59"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 12:55"]
Se keisarinleikkaus ei ole avain onneen esim. Lapsen terveyden osalta. Nimenomaan synnytystä hoitavan henkilökunnan pitäisi olla valppaana, ettei synnytyksestä johtuvaa komplikaatiota lapselle tule, mutta silti niitä valitettavasti sattuu. Itse toivoisin synnytyssairaaloihin leikkausherkkyyttä. Esim. yksinkertaista tsekkilistaa vauvan ja äidin voinnin seuraamisen suhteen ja tietyllä "pistemäärällä" päädytään keisarinleikkaukseen aina riippumatta missä sairaalassa synnyttäjä on. Systeemi loisi turvaa sekä äidille, että lapselle. Kkeisarinleikkauksessa on riskejä, itse odotuksessa on riskejä. Kukaan ei voi taata tervettä lasta. Terve ja normaali vauvakin voi saada lapsena tai vasta teini-iässä diagnoosin vammasta tai sairaudesta, joka heijastuu koko elämään.
[/quote]
Monille kätilöille on "kunnia-asia" saada alatiesynnytys vietyä loppuun keinolla millä hyvänsä. Varsinkin, jos synnyttäjä pyytää sektiota kesken alatiesynnytyksen, on se usein kätilölle punaine vaate, joka käynnistää kummallisen valtakamppailuasetelman.
[/quote]
Ikävä, jos sinulle on jäänyt kätilöistä tuollainen kuva. Mutta käsittääkseni synnyttäjät myös melko usein pyytävät kesken alatiesynnytyksen saada jättää koko homman sikseen ja lähteä kotiin. Eli ihan aina ei toiveita voida toteuttaa...
Jaa, en minä ainakaan halua synnyttää keisarinleikkauksella. Takana kolma (luomua) alatiesynnytystä ja neljäs synnytys tulossa tammikuussa.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 21:50"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 21:46"]
Mikäli kaikki synnytykset Suomessa toteutettaisiin keisarinleikkauksella olisi äitien kuolleisuus lapsivuoteella huomattavasti korkeampi. Tämän ei silti tulisi tarkoittaa sitä, että lapsen (tai äidin) henkeä ja terveyttä tulisi vaarantaa pidättäytymällä keisarinleikkauksista silloin kuin tarvetta on. Molemmat muodot siis puolustavat paikkaansa, mutta ainoaksi tavaksi synnyttää ainakaan nykyisellään keisarinleikkausta ei kannata toivoa.
[/quote]
jos keisarinleikkauksia ei tehtäisi, äitien ja lasten kuolleisuus olisi aikalailla korkeampi
[/quote] Totta kai olisi, mutta jos kaikki lapset syntyisi sektiolla, niin Suomen äitiyskuolleisuus ei olisi enää maailman pienin kuten se nyt on.
Suomessakin on kirjoitettu Brasilian tilanteesta, googlatkaa niin tiedätte, millaista olisi, jos kaikki synnyttäisivtä sektiolla.
Alatiesynnytys on vauvalle turvallisempi tilastojen valossa. Jos siis huomioidaan myös myöhemmät vaikutukset kuin juuri siinä ulostulovaiheessa tapahtuvat.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 21:50"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 21:46"]
Mikäli kaikki synnytykset Suomessa toteutettaisiin keisarinleikkauksella olisi äitien kuolleisuus lapsivuoteella huomattavasti korkeampi. Tämän ei silti tulisi tarkoittaa sitä, että lapsen (tai äidin) henkeä ja terveyttä tulisi vaarantaa pidättäytymällä keisarinleikkauksista silloin kuin tarvetta on. Molemmat muodot siis puolustavat paikkaansa, mutta ainoaksi tavaksi synnyttää ainakaan nykyisellään keisarinleikkausta ei kannata toivoa.
[/quote]
jos keisarinleikkauksia ei tehtäisi, äitien ja lasten kuolleisuus olisi aikalailla korkeampi
[/quote]
Millähän lailla lapsen kuolleisuus olisi korkeampi? Äidin korkeamman kuolleisuuden voin ymmärtää, kuitenkin iso leikkaus kyseessä. Mutta mitä tappavaa voi käydä lapselle? Alasynnytyksessä paljonkin, mutta ei sektiossa.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 21:54"]Alatiesynnytys on vauvalle turvallisempi tilastojen valossa. Jos siis huomioidaan myös myöhemmät vaikutukset kuin juuri siinä ulostulovaiheessa tapahtuvat.
[/quote]
Niin, tähäb on varmasti otettu mukaan ne hätäsektiot, joissa lapsi on tuntikausia saattanut olla puolikuollut kun on puristuksessa synnytyskanavassa tai muuten vaan kaikki ei ole hyvin.
Jos kaikki ok niin alatiesynnytys on luonnollinen tapa. Muutenhan luonto/evoluutio olisi laittanut naiselle "vetskarin" mahaan ;)
Siksi koska alatiesynnytys on paras vaihtoehto sekä lapsen terveyden ja äidin palautumisen kannalta, myös hormonitoiminnan palautumisen ja imetyksen alun kannalta.
Tärkeimpänä siinä on vauvan bakteerikanta. http://www.hs.fi/elama/a1424666454502
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 21:43"]En ole vielä koskaan tavannut ketään, joka olisi kävellyt keisarileikkauksesta omin jaloin osastolle ja istunut lootusasentoon sängylle imettämään vauvaansa. Joten sanoisin että mulla toimii tuo perinteinen tapa.
[/quote]
Niinpä. Saatika lähtenyt kotiin 6tunnin kuluttua synnytyksestä.
Mä en halua keisarinleikkausta kuin pakon edessä..
Ettekö te oikeasti lue tutkimuksia? Sektiolapsilla on paljon enemmän terveysongelmia.
Alatie on luonnollisempi tapa ja siis parempi kokonaisuus (kaikki syntymät) huomioden. Lisäksi en pelännyt kipuja koska on olemassa epiduraali (luulin aloituksen viittavan kipupelkoisten synnytyksiin).
Viime aikoina on vasta alettu ymmärtää kuinka tärkeää tuo oikean bakteerikannan saaminen alatiesynnytyksessä vauvalle onkaan. Siinä vauva saa heti suuhunsa ja iholleen oikean terveen bakteeri kannan äidiltään. Sektiolla syntyneet vauvat eivät taas saa tätä ja joutuvat heti kosketuksiin vaarallisten patogeenisten bakteerien kanssa sairaalassa. Vauva ja sen iho on siis ilman puolustavia bakteereita heti syntymästään saakka. Vauvalle kehittyy myös helpommin vääränlainen tai epätasapainossa oleva bakteeri kanta, koska niitä äidiltä saatuja ei alussa ole. Bakteerit jakautuvat sadasosa sekunneissa, joten ensimmäiset hetket ovat tärkeitä!
Mistähän juuri luin tuosta bakteerikanta-asiasta, harmittaa kun en nyt löydä pikaisella googletuksella mitään ja muistikuvanikin ovat huterat. Lukemassani artikkelissa joka tapauksessa mainittiin, että joissain maissa edistyksellisemmissä sairaaloissa asia otetaan huomioon sektion yhteydessä. Jollen aivan väärin muista, niin äidillä on sektion ajan sideharso ikään kuin tamponina ja vauva sitten kääritään siihen sideharsoon. Kuulostaa ällöttävältä mutta nykytiedon valossa voi olla todella hyödyllistä vauvan tulevan terveyden kannalta.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:47"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:46"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:31"] [quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:20"] [quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 17:32"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 17:31"] [quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 17:28"]Ei kiitos enää koskaan sektiota. Kolme lasta olen synnyttänyt alateitse, yhden sektiolla. Sektion jälkeen lapsi meni happikaappiin ja minä olin kipeä pari kk. Muiden synnytysten jälkeen olen kävellyt pois salista ja pystynyt toimimaan lasten kanssa normaalisti. Sektion jälkeen en. [/quote] Anteeksi, vai happikaappiin xD sai siis lisähappea ja meni siihen lämpösänkyyn vai mikä sen virallinen nimi onkaan :) T:tuon viestin kirjoittaja [/quote] Miksi sektioon päädyttiin yhden lapsen kohdalla? [/quote] Lapsi oli perätilassa ja päätin että mieluummin sektiolla siinä vaiheessa. [/quote] Lääkäri päättää. [/quote] Kyllä se potilas tekee aina sen lopullisen päätöksen lääkärin suositusten perusteella. [/quote] kyllä mä en saanu päättää ku hätäsektioon kiikutettiin....
[/quote]
Sulla olisi kyllä ollut ihan täysi oikeus kieltäytyä. Ketään ei leikata väkisin.