Järkytys: miehellä onkin jo lapsi nuoruuden suhteesta!
En pysty pääsemään tästä järkytyksestä yli. :(
Mies, seurustelukumppanini (yhdessä ollaan oltu kohta jo vuosi), paljasti viikonloppuna että hänellä on noin teini-ikäinen lapsi nuoruutensa ns. yhden illan jutusta. Kyseessä on joku puolituntematon baarituttavuus, ei edes mikään "suhde". Juuri kun oltiin puhuttu yhteenmuutosta ja yhteisestä tulevaisuudesta, tulevista yhteisistä lapsista... Yhteinen lapsemme ei olisikaan miehelle ensimmäinen vaan hänellä on jo lapsi nuoruutensa hölmöilyjen seurauksena!
Tämä lapsen syntymään johtanut yhdenillan juttu - baarissa tavattu - oli ilmeisesti ihan tietoisesti pyrkinyt tulemaan raskaaksi ja mieheni oli ollut sopiva isä-kandidaatti. Ainakin riittävän nuori, humalassa ja höplästävedettävissä. Miehelle, tuolloin vielä nuorukaiselle, raskaus oli ollut suuri shokki kun oli asiasta muutamien kuukausien jälkeen kuullut. Ei olisi sanojensa mukaan ikinä halunnut lasta niin nuorena ja tuossa elämänvaiheessa ja tuolla tavalla, täysin vieraan ihmisen kanssa, mutta tuleva äiti oli päättänyt toisin. Lapsi syntyi ja vaikka tämä nainen oli vannonut ettei tulisi miestä asialla mitenkään vaivaamaan ja haluaisi kasvattaa lapsen täysin itse, oli varsinkin alkuvaiheessa yllättäen vaatimalla vaatinut miestä "osallistumaan" lapsen elämään. Mies oli ollut sanojensa mukaan sekaisin ahdistuksesta, suunnitellut itsemurhaa, halunnut paeta koko tilannetta jota ei olisi koskaan edes halunnut.
Mies ei ole ollut tekemisissä lapsensa tai tämän äidin kanssa käytännössä ollenkaan. Ei edes nähnyt heitä, asuvatkin eri paikkakunnilla. Elatusmaksut on vuosien aikana maksanut tunnollisesti, ne oikeusteitse hänelle määrättiin. Sanoo ettei koe edes olevansa isä.
Miten tähän oikein voi suhtautua? Olen ihan helkutin järkyttynyt! Olen vihainen miehelle (miksi oli niin typerä että sai tämän naisen raskaaksi, miksi on ollut niin tunteeton ettei ole ollut oman biologisen lapsensa kanssa tekemisissä aktiivisemmin), olen vihainen tälle naiselle (miten kehtasi vietellä nuoren pojan ja hankkiutua raskaaksi, miten pystyi tekemään omalle lapselleen noin). Ja ennen kaikkea: olen surullinen lapsen puolesta! Lapsihan on syntymäänsä täysin viaton.
Mitä voin ajatella?! Se tulevaisuus jonka olin päässäni ehtinyt meille miehen kanssa jo suunnitella särkyi tuon salaisuuden jälkeen. Mies ei ole uskaltanut puhua asiasta kanssani aiemmin, koko lapsiasiakin on vain pienen piirin tiedossa. :((
Kommentit (84)
Mitähän muuta miehesi on jättänyt kertomatta? Ei kuulosta kovin rehelliseltä ihmiseltä.
Pakkoko tätä asiaa on täällä repostella.
Tuo lapsen väkisin tehnyt ämmä on kyllä tyypillinen minäminäminäeikäkukaanmuu -tyyppi. Ei ajattele ollenkaan miten omat toimet vaikuttaa monien ihmisten elämään! Että pistää vihaksi.
Kurja tilanne sinulla Ap. Mieti tarkasti haluatko jatkaa tällaisessa kuviossa.
Minulla oli aikanaan hiukan samankaltainen tilanne. Mieheni ex teki nimittäin lapsen alle vuosi heidän eronsa jälkeen. Erossa nainen oli sanonut miehelleni olleensa raskaana, mutta päätynyt aborttiin. Tästä ei ole tietoa onko oikeasti ollutkaan raskaana, mutta tosiaan tuo lapsen syntymä aikahaarukkaan sopivasti epäilytti niin minua kuin miestänikin (aloimme seurustelemaan lapsen syntymän aikoihin, minulla ei ollut osuutta eroon). Selvisi kuitenkin, ettei lapsi ole mieheni. Itse olin jo päättänyt, että jos lapsi hänen olisi, minä lähtisin.
Vai että kehtasi vietellä nuoren pojan :DD Miehesi on idiootti. En tekisi lapsia ihmisen kanssa, joka on noin tunteeton paska, ettei ole kantanut vastuutaan lapsestaan. Ällöttävää.
Ei vaikuta kauhean kypsältä kaverilta tuo sinun poikaystävä. Miksi ajattelen näin? Koska ei ole kunnolla ottanut vastuuta lapsesta ja ollut tämän kanssa tekemisissä, että lapsi tuntisi isän puolen suvunkin. Ja koska ei sinulle ole vuodessa saanut kerrottua tuota. Siis ei juurikaan aikuinen tai kypsä. Minä en kelpuuttaisi jatkoon.
Jos sinun on vaikea jäsentää tätä asiaa muuten, niin minusta tuo mies ei ole se jonka luulit hänen olevan. Ne haaveet joita ajattelit teidän elämästä, perustui jonkun toisen tyyppiselle kumppanille. Jos olet nuori niin sanoisin että se oikeakin kumppani tulee vastaan vielä.
Aloittaja tässä taas.
Olen tosi järkyttynyt. En edes uskonut asian olevan totta kun sen mieheltä kuulin, luulin lähinnä huonoksi vitsiksi. Mutta totta on, olen nähnyt riittävästi todisteita. En tiedä kuten suhtautua asiaan, lapseen, mieheen. :( Alkuvaiheessa ero tuntui ainoalta oikealta ratkaisulta. Nyt ajan kuluessa olen ainakin yrittänyt nähdä jutun monet eri puolet objektiivisemmin.
Mies ei tosiaankaan ole se keneksi hänet luulin. Ja toisaalta on kuitenkin.
Lapsi on ollut tämän naisen oma projekti, ensihetkistä lähtien. Tietoinen pyrkimys ja nuori mies on vain osunut kohdalle oikeaan aikaan. Jos se ei olisi ollut mieheni, se olisi ollut joku muu. Ikäeroakin heillä on melkoisesti, eli oikeata suhdetta ei heidän välilleen olisi voinut miehen mukaan missään tilanteessa syntyä. Mies on katunut tekoaan kaikki nämä vuodet. Ei ole kertonut asiasta kuin äärimmäisen harvalle, sukulaisetkaan eivät tiedä eli se siitä isän sukulaisiin tutustumisesta.
Olen surullinen lapsen puolesta. Järkyttynyt miten mies on voinut tunteettomasti elää kaikki nämä vuodet tietoisena omasta lapsestaan ja silti ei ole ollut tekemisissä kuin elatusmaksujen verran. Vihainen tälle isättömän lapsen tehtailleelle naiselle.
Paljonko mies on maksanut elareita kuussa?
Mua ahdistaa tässä eniten se, että miehellä menee rahaa ns. turhaan. Musta elarit on perseestä.
Minä en ainakaan tekisi lapsia tuollaisen ns isän kanssa. Hän hylkää myös tulevat lapsensa esim eron yhteydessä. Se lapsi joka on jo olemassa on täysin syytön syntymäänsä. Ei hän ole mitään väärää tehnyt. Ei voi olla niinkuin häntä ei olisi olemassa.
Aloittahan pitäisi olla järkyttynein siitä että mies on hylännyt oman lapsensa.
Mitä muita todisteita paitsi miehen sana on siitä, että lapsi on ollut naisen projekti alun alkaen?
Minua aika tavalla sieppaa nämä "poikaset", jotka kokevat oikeudekseen panna paljaalla tuntemattomia ja luistaa sitten vastuusta vain siksi, että "kyseessä naisen projekti". Kyllä, voihan hyvinkin olla, että nainen on metsästänyt isää lapselleen, mutta voiko nykyaikana olla vielä niin tyhmiä, nuoria miehiä, että eivät osaa varoa edes tauteja? Tämän lisäksi tuo "naisen projekti" on monen miehen keino luistaa vastuusta. Ihan on tasan samalla prosentilla osallistunut sen lapsen tekoon kuin nainenkin ja oli motiivi mikä tahansa olla käyttämättä kondomia, niin paljon enemmänkin olisi voinut sattua. Miltä tuntuisi elää jonkin sukupuolitaudin kanssa nyt?
Minä en antaisi miehelleni anteeksi tuota naista syyllistävää asennetta - ellei sitten mies ollut alle 16v ja nainen aikuinen. Tuolla asenteella hän on oikeuttanut lapsensa syrjinnän. Kuulostaa minusta täydeltä luuserilta. Ihan on itse laittanut lapsen alulle, itse on päättänyt olla käyttämättä ehkäisyä, itse on ottanut riskin saada käytännössä tuntemattomalta tauteja. Ei siinä auta vikinät viekkaasta naisesta, jos itse on niin hemmetin naiivi, etteivät edes taudit kiinnosta. Lapsen tilalle olisi ansainnut HIV:n. Mikäs sitten sen selitys olisi? Ihan nainen metsästämällä metsästi tartunnan saajaa...
Paska trolli. Pystyt parempaan, yrittäisit edes.
Ap. Kaikki tekevät virheitä ja reagoivat niihin joskus menemällä paniikkiin ja tekemällä jälkikäteen tarkasteltuna ehkä kovinkin tyhmiä ratkaisuja. Kukin ratkaisu on kuitenkin ollut siinä tilanteessa paras ratkaisu eikä jälkiviisastelu auta.
Miehesi ei ole ainoa, jolle on käynyt noin. Mielestäni hänen olisi pitänyt kertoa asiasta sinulle paljon aiemmin, mutta nuoruuden virhe ei tee hänestä huonompaa ihmistä. Hän tuskin on ainoa nuori mies joka on baari-illan jälkeen harrastanut suojaamatonta seksiä? Sinun pitää kuitenkin hyväksyä tapahtunut jos aiot jatkaa suhteessa. Katse eteenpäin siis. Lapseenkin voi vielä yrittää rakentaa suhteen, jos mies sitä haluaa.
Joo, en käsitä mikä tuossa niin kauheeta on. Olis voinu kertoa aikaisemmin, tai jättää kokonaan kertomatta.
Pöh. Sitten on. Monilla miehillä on eivätkä edes tiedä sitä.
Minua asiassa eniten vaivaa LAPSI ja minkä keskelle hän on syntynyt ja te vouhotatte miehestä ja elareista.
Mies ei ole halunnut kantaa vastuuta lapsestaan, mikä on minusta huono juttu, mutta hän oli silloin nuori, tiedä mikä tilanne on ollut ja maksanut kiltisti elatusmaksuja. Ne nyt kumminkin hänen velvollisuutensa ovat ja ne hän on hoitanut.
Enkä näe asiaa niin järkyttävänä ettette voisi päästä asiasta ylitse. Ymmärrän kyllä että olet järkyttynyt. Asia nyt kuitenkin kuuluu miehesi menneisyyteen. Se hyväksytkö että hänellä on menneisyys on sinun päätöksesi.
Kiitos kaikille vastauksista. Helpottaa kun voi edes jossakin asiasta keskustella ja saada erilaisia näkökulmia. En yhtään tiedä miten asiasta lähipiirilleni kertoisin jos edes koskaan tulee aiheelliseksi koko asiasta kertoa. Miehen salaisuushan tämä on ja salaisuuttaan hän on jo vaieten kantanut kauan.
Olen edelleen jotenkin shokissa koko asiasta. En voi suhtautua mieheen enää koskaan kuten aiemmin suhtauduin. Lapsellinenhan hän on ollut. Kypsymätön, typerä, naiivi, idiootti. Nuoruuttaan elänyt liiankin varomattomasti. Ja tapa jolla koko asia on hoidettu, on mun ajatusmalliini täysin sopimaton ja väärä. Lapsi olisi aina tärkein.
Mutta toisaalta näen tämän lapsen äidin suurimpana rikollisena. Naisella on loppujen lopuksi ollut se viimeinen sana tässäkin asiassa. Kaikki päätökset on tämä nainen yksipuolisesti vahvistanut. Oikeastaan känniseksistä alkaen vaikka silloin tietysti humalassa ollut mieskin olisi voinut tehdä sen oikean ratkaisun.
Mua loukkaisi eniten se, että mies on valehdellut noin tärkeästä asiasta koko suhteenne ajan. Luotto menisi täysin, sinuna miettisin tarkkaan jatkatko suhdetta.
En jatkaisi elämääni tuollaisen miehen kanssa, joka suhtautuu noin lapseensa ja osallisuuteensa lapsen syntymään, kuten joku sanoikin aikasemmin tuon lapsen tilalla voisi olla vaikka se HIV.
Jättäiskö miehes sut jos olisit tehnyt esim abortin