Järkytys: miehellä onkin jo lapsi nuoruuden suhteesta!
En pysty pääsemään tästä järkytyksestä yli. :(
Mies, seurustelukumppanini (yhdessä ollaan oltu kohta jo vuosi), paljasti viikonloppuna että hänellä on noin teini-ikäinen lapsi nuoruutensa ns. yhden illan jutusta. Kyseessä on joku puolituntematon baarituttavuus, ei edes mikään "suhde". Juuri kun oltiin puhuttu yhteenmuutosta ja yhteisestä tulevaisuudesta, tulevista yhteisistä lapsista... Yhteinen lapsemme ei olisikaan miehelle ensimmäinen vaan hänellä on jo lapsi nuoruutensa hölmöilyjen seurauksena!
Tämä lapsen syntymään johtanut yhdenillan juttu - baarissa tavattu - oli ilmeisesti ihan tietoisesti pyrkinyt tulemaan raskaaksi ja mieheni oli ollut sopiva isä-kandidaatti. Ainakin riittävän nuori, humalassa ja höplästävedettävissä. Miehelle, tuolloin vielä nuorukaiselle, raskaus oli ollut suuri shokki kun oli asiasta muutamien kuukausien jälkeen kuullut. Ei olisi sanojensa mukaan ikinä halunnut lasta niin nuorena ja tuossa elämänvaiheessa ja tuolla tavalla, täysin vieraan ihmisen kanssa, mutta tuleva äiti oli päättänyt toisin. Lapsi syntyi ja vaikka tämä nainen oli vannonut ettei tulisi miestä asialla mitenkään vaivaamaan ja haluaisi kasvattaa lapsen täysin itse, oli varsinkin alkuvaiheessa yllättäen vaatimalla vaatinut miestä "osallistumaan" lapsen elämään. Mies oli ollut sanojensa mukaan sekaisin ahdistuksesta, suunnitellut itsemurhaa, halunnut paeta koko tilannetta jota ei olisi koskaan edes halunnut.
Mies ei ole ollut tekemisissä lapsensa tai tämän äidin kanssa käytännössä ollenkaan. Ei edes nähnyt heitä, asuvatkin eri paikkakunnilla. Elatusmaksut on vuosien aikana maksanut tunnollisesti, ne oikeusteitse hänelle määrättiin. Sanoo ettei koe edes olevansa isä.
Miten tähän oikein voi suhtautua? Olen ihan helkutin järkyttynyt! Olen vihainen miehelle (miksi oli niin typerä että sai tämän naisen raskaaksi, miksi on ollut niin tunteeton ettei ole ollut oman biologisen lapsensa kanssa tekemisissä aktiivisemmin), olen vihainen tälle naiselle (miten kehtasi vietellä nuoren pojan ja hankkiutua raskaaksi, miten pystyi tekemään omalle lapselleen noin). Ja ennen kaikkea: olen surullinen lapsen puolesta! Lapsihan on syntymäänsä täysin viaton.
Mitä voin ajatella?! Se tulevaisuus jonka olin päässäni ehtinyt meille miehen kanssa jo suunnitella särkyi tuon salaisuuden jälkeen. Mies ei ole uskaltanut puhua asiasta kanssani aiemmin, koko lapsiasiakin on vain pienen piirin tiedossa. :((
Kommentit (84)
Suurin pulma teidän kahden suhteessa on se, että mies kertoi noin suuren ja perustavaa laatua olevan asian vasta nyt. Luotettava ja keskustelutaitoinen ihminen ei toimi noin
Muista että miehen lapsi perii siittäjänsä
Minä jopa ymmärrän miestä ja sitä, ettei heti alkuun kertonut lapsestaan. Todennäköisesti hän halusi ensin katsoa, tuleeko teidän suhteestanne jotakin ja oletko hänen luottamuksensa arvoinen eli voiko sinulle kertoa nuoruutensa synkkä salaisuus. Ei hän mikään huithapeli ole, koska on kuitenkin maksanut elatusmaksunsa. Eikö miehellä ole ennen sinua ollut lainkaan naissuhteita? Jos on, pystytkö hyväksymään ne, vaikkei niistä ehkä jälkeläisiä olekaan syntynyt. Mies oppi kai kerrasta!
Sinä käyttäydyt yhtä lapsellisesti kuin nuorin sisapuoleni, joka sai vähän yli kaksikymppisenä tietää, että hänellä on paljon vanhempi sisarpuoli, jonka isänsä oli parikymppisenä siittänyt. Ja kun selvisi, että seurauksia oli tullut, niin poikaparka paineli karkuun niin että hippulat vinkuivat. En edes tiedä, maksoiko isäni elatusmaksuja. Nuorin tytär oli kuitenkin nostanut isänsä (jo edesmenneen) niin korkealle jalustalle, että tytön mielestä oli mahdotonta, että isällä olisi ollut elämää jo ennen nuorimpien lasten syntymää. Ja kuitenkin isä oli ollut neljännesvuosisadan ensimmäisessä, tosin lapsettomassa avioliitossa, josta eronnut.
Voisin jatkaa suhdetta JOS mies olisi valmis tutustumaan lapseensa.
26 jatkaa vielä: Jäi kysymättä, minkä ikäinen tuo mies on nyt? Päättelin, että hän on ollut lapsen siittäessään kuitenkin täysi-ikäinen (oli baarissa ja sai viinaa!), ehkä pari vuotta vanhempikin. Jos lapsi on nyt teini-ikäinen, niin mies lienee vähintään 35-vuotias. Olenko oikeassa? Entä oma ikäsi, ap? Suhtautumisesi asiaan kertoisi sinun olevan huomattavasti nuorempi, selvästi alle kolmekymppinen kuitenkin. Onko näin?
Tehtyä ei saa tekemättömäksi, joten sinulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin hyväksyä asia tai lopettaa sitten suhde ja alkaa etsia neitsytpoikaa, jolla ei varmasti ole mukuloita ennestään. Voi vaan olla vaikea löytää.
Siis mitä sä miestäsi syytät, se nainenhan on tossa tökerösti tehnyt! Tosi naurettavaa että on vaatinut miestä elättämään lapsen kun on noin pahasti huijannut.. okei, ymmärrän että sua harmittaa että miehesi ei oo kertonut aivan kaikkea itsestään, mutta kuten itsekin kerroit oli tapaus miehelle järkyttävä joten ehkä ei halua puhua asiasta jotta mahdollisimman harvoin joutuisi muistamaan koko juttua.
Ei voi olla totta.. minäkin olin suhteessa mieheen.. ja vasta monen vuoden jälkeen sain toista kautta kuulla että mieheni oli pettänyt minua suhteen alkuaikoina, josta myös syntyi lapsi.. maailmani romahti ja luottamus kärsi. Erosimme..
Tehtyä ei saa tekemättömäksi, joten sinulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin hyväksyä asia tai lopettaa sitten suhde ja alkaa etsia neitsytpoikaa, jolla ei varmasti ole mukuloita ennestään. Voi vaan olla vaikea löytää.
[/quote]
Niin..niitähän miehiä ei ole, jotka osaavat humalassakin laittaa kumin varsinkin randompanon kanssa. On vain neitsytpoikia ja sitten näitä "yhyhyhy mut huijattiin isix!en kyllä kumia käyttänyt"-miehiä parilla lehtolapsella.
Poikaystäväsi on toiminut nuorena typerästi ja vastuuttomasti. Kirjoituksesi perusteella hän on kuitenkin syyttänyt itseään asiasta kauheasti, eikä taida vieläkään olla antanut anteeksi itselleen. Sinun syyttelysi eivät siis auta mitään, hän on varmasti ollut riittävän ankara itselleen.
Mielestäni ylireagoit. Et voi muuttaa miehen menneisyyttä, ja olet omassa päässäsi rakentanut teistä kuvitelmia, joista hän ei ole vastuussa. Voisit ennemminkin olla hänelle tukena ja yrittää ymmärtää, miksi poikaystäväsi on toiminut niin kuin on. Asia on varmasti ollut todella vaikea ja kipeä.
Ymmärrän kuitenkin loukkaantumisesi, että hän on kertonut asiasta näin myöhään. Luultavasti hän on nyt valmis luottamaan sinuun.
Katse siis eteenpäin, jos olet valmis hyväksymään poikaystäväsi inhimillisenä, erehtyvänä ja joskus heikkonakin ihmisenä. Kenties ei ole liian myöhäistä luoda jonkinlaista suhdetta lapseenkin. Keskustelkaa, kuunnelkaa toisianne, älä moralisoi ja syyttele.
Pahinta tässä on se, että ap. syyttää ulkopuolista viatonta naista. Eihän ap:lla ole mitään syytä olla vihainen siitä mitä se nainen ja ap:n mies ovat tehneet vuosia sitten. Ei kuulu ap:lle. Vaan ap:n tulisi olla vihainen vain ja ainostaan siitä, kun mies pimitti tiedon. Ap:n kuuluisi olla vihainen vain miehelle ja vain siksi, kun on jättänyt asian kertomatta. Ihan turha haukkua ja mustamaalata sitä toista naista.
Niin ja tuo että hän ei ole kertonut, ei varmaan ole sellainen asia joka möläytetään heti ensi töiksi varsinkaan kun vaikuttaa että mies todella häpeää asiaa. Hän halusi varmasti kertoa kun suhteenne on vakavammalla pohjalla, juurikin tämän takia miten reagoit..
On ihan ymmärrettävää että olet järkyttynyt, onhan kyseessä iso asia.
Yhdessä selviätte kyllä tämän yli. Tsemppiä!
Minäkin mietin sitä lasta. Millaista on viettää isänpäivät ilman isää? Kun muut tekevät korttia päiväkodissa tai koulussa, etkä voi osallistua? Isän olisi pitänyt kantaa vastuu ja osallistua lapsen arkeen. Itsehän jätti huolehtimatta ehkäisystä.
Seurustelin muutama vuosi sitten tällaisen tapauksen kanssa (samanlainen tarina). Myöhemmin paljastui muitakin salaisuuksia ja lopetin koko suhteen. Pitäisin tuota hälyttävänä kahdesta syystä: 1) hän ei ole tavannut lasta ja kantanut vastuutaan 2) hän kertoo vasta nyt.
Juokse.
Te ootte parempia horoskooppimerkeissä.
Miten suhtautuivat jos lapsi olisi abortoitu?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:01"]Mitä muita todisteita paitsi miehen sana on siitä, että lapsi on ollut naisen projekti alun alkaen?
Minua aika tavalla sieppaa nämä "poikaset", jotka kokevat oikeudekseen panna paljaalla tuntemattomia ja luistaa sitten vastuusta vain siksi, että "kyseessä naisen projekti". Kyllä, voihan hyvinkin olla, että nainen on metsästänyt isää lapselleen, mutta voiko nykyaikana olla vielä niin tyhmiä, nuoria miehiä, että eivät osaa varoa edes tauteja? Tämän lisäksi tuo "naisen projekti" on monen miehen keino luistaa vastuusta. Ihan on tasan samalla prosentilla osallistunut sen lapsen tekoon kuin nainenkin ja oli motiivi mikä tahansa olla käyttämättä kondomia, niin paljon enemmänkin olisi voinut sattua. Miltä tuntuisi elää jonkin sukupuolitaudin kanssa nyt?
Minä en antaisi miehelleni anteeksi tuota naista syyllistävää asennetta - ellei sitten mies ollut alle 16v ja nainen aikuinen. Tuolla asenteella hän on oikeuttanut lapsensa syrjinnän. Kuulostaa minusta täydeltä luuserilta. Ihan on itse laittanut lapsen alulle, itse on päättänyt olla käyttämättä ehkäisyä, itse on ottanut riskin saada käytännössä tuntemattomalta tauteja. Ei siinä auta vikinät viekkaasta naisesta, jos itse on niin hemmetin naiivi, etteivät edes taudit kiinnosta. Lapsen tilalle olisi ansainnut HIV:n. Mikäs sitten sen selitys olisi? Ihan nainen metsästämällä metsästi tartunnan saajaa...
[/quote]
No valitettavasti näitä "poikasiakin" on, joille ihan oikeasti syntyy ns. Kusetuksen kautta lapsi. Esimerkiksi, kaverini oli lyhyessä kuukauden suhteessa nuoren miehen kanssa (kaverini 18 ja mies 19) ja tämä muija hankkiutui tietentahtoen raskaaksi tälle miehelle. Kusetti käyttävänsä pillereitä. Okei no joo, ei sais luottaa, mutta silti?! Mies teki selväksi jo ennen raskautta että heistä ei loppuiän paria tule, eikä hän halua lapsia, tai ylipäätään muuta kuin seksiä. Ämmä kuvitteli että ihanaa, saan hänet pitää lapsen avulla. Nyt teiniäitinä ja uus mies joka kuukausi. Mies makselee elareita, ja loppuelämä Apn miehen tavoin "pilalla" omaa perhettä yms. Tulevaisuutta ajatellen. Etkö tosiaan näe tässä mitään väärää?! Itse jopa naisena näen. Missä miesten oikeudet?
Mun lapsi on isätön ja on isäasiaa pohtinut n. 2-vuotiaasta (nyt 7). Eivät tapaa, koska isä on päihderiippuvainen. Tuntemillani ihmisillä, jotka eivät tunne biologisia vanhempiaan, asia on kyllä mielessä painanut. Miettivät, miksi vanhemmat ovat hylänneet. Ajatteleeko miehesi tätä? Hänestä ei tunnu isältä, mutta se ei sitä muuta, että lapselle hän on se ainoa biologinen isä. Teini-ikäinen hakee identiteettiään ja juuriaan, voisi olla ajankohtaista tavata.
Itse ehkä ap:n tilanteessa lähtisin suhteesta salailun takia, mutta sanoisin mielipiteeni miten miehen tulisi toimia lapsen kanssa. Eihän hän enää itse mikään teini ole. Minusta vuosi on aika pitkä aika tapailla ja olla kertomatta jotain noin oleellista asiaa.
Uskotko oikeasti noi jutut mitä mies lapsensa äidistä selittää? Mä en uskois...
Selkeästi valehteleva ja epärehellinen poikaystävä, jätä heti. Kannattaa seurustella vain ihmisten kanssa jotka eivät ole tehneet virheitä elämänsä aikana.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:01"]Mitä muita todisteita paitsi miehen sana on siitä, että lapsi on ollut naisen projekti alun alkaen?
Minua aika tavalla sieppaa nämä "poikaset", jotka kokevat oikeudekseen panna paljaalla tuntemattomia ja luistaa sitten vastuusta vain siksi, että "kyseessä naisen projekti". Kyllä, voihan hyvinkin olla, että nainen on metsästänyt isää lapselleen, mutta voiko nykyaikana olla vielä niin tyhmiä, nuoria miehiä, että eivät osaa varoa edes tauteja? Tämän lisäksi tuo "naisen projekti" on monen miehen keino luistaa vastuusta. Ihan on tasan samalla prosentilla osallistunut sen lapsen tekoon kuin nainenkin ja oli motiivi mikä tahansa olla käyttämättä kondomia, niin paljon enemmänkin olisi voinut sattua. Miltä tuntuisi elää jonkin sukupuolitaudin kanssa nyt?
Minä en antaisi miehelleni anteeksi tuota naista syyllistävää asennetta - ellei sitten mies ollut alle 16v ja nainen aikuinen. Tuolla asenteella hän on oikeuttanut lapsensa syrjinnän. Kuulostaa minusta täydeltä luuserilta. Ihan on itse laittanut lapsen alulle, itse on päättänyt olla käyttämättä ehkäisyä, itse on ottanut riskin saada käytännössä tuntemattomalta tauteja. Ei siinä auta vikinät viekkaasta naisesta, jos itse on niin hemmetin naiivi, etteivät edes taudit kiinnosta. Lapsen tilalle olisi ansainnut HIV:n. Mikäs sitten sen selitys olisi? Ihan nainen metsästämällä metsästi tartunnan saajaa...
[/quote]
Just näin!
Lähinnä minua haittaisi tuossa kuviossa miehen tyhmyys.