Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käly tahtoo ilmaiseksi vanhat lastenvaatteemme

Vierailija
13.09.2015 |

Mieheni sisko on saanut päähänsä, että hänen kuuluu saada omalle lapselleen (esikoisvauva) meidän lastemme vanhoja vaatteita, koska "ettehän te enää niitä tarvitse, mutta meidän lapsi voisi vielä käyttää niitä". Minä puolestani tapaan myydä vaatteita kirpparilla. Se on minulle kiva harrastus, mutta saahan siitä tietysti vähän rahaakin, minkä olen käyttänyt uusien vaatteiden ostoon omille lapsille.

Olen antanut ilmaiseksi kierrätykseen edullisempia käyttövaatteita, jotka ovat edelleen hyväkuntoisia mutta joilla ei ole juuri myyntiarvoa.

Selitin tämän miehen siskolle, että minulla on tällainen harrastus, josta myös saan rahaa uusien vaatteiden ostoon. Kerroin siitäkin, että olen antanut osan hyväkuntoisista vaatteista ilmaiseksi kierrätykseen.

Tarjosin myös mahdollisimman hienotunteisesti mahdollisuutta, että miehen sisko voisi kirpparille menevistä vaatteista valita ostettavaksi mieluisat, ennen kuin vien loput vaatteet kirpparille. Kirpparivaatteissa on Moloa, Polarn O. Pyretiä, Reimaa, Marimekkoa... Ei siis ihan kalleinta merkkitavaraa, mutta kalliimpaa kuin marketissa. Pyytämäni kirpparihinnat ovat murto-osa hinnoista, jotka olen maksanut uusista vaatteista. Sanoin, että minulla on myös menossa kierrätykseen hyväkuntoisia vaatteita, joista miehen sisko saisi mieluusti valita ilmaiseksi suosikkinsa, ennen kuin vien loput kierrätykseen.

Mieheni sisko loukkaantui, kun en kierrättänytkään kirpparille meneviä vaatteita ilmaiseksi hänelle. Hänen mukaansa suvun kesken ei saisi pyytää rahaa, vaan vaatteet pitäisi kierrättää lapselta toiselle. Hän on sitä mieltä, että suvun pitää olla etusijalla ja vasta sitten annetaan vanhat lastenvaatteet muille, esimerkiksi kirpparille. Ilmeisesti tästä syystä hän kieltäytyi myös tarjoamistani ilmaisista vaatteista.

Onko kenelläkään täällä ollut vastaavaa tilannetta? Ei ole mukavaa, että suvun kesken tulee riitaa vaatteista, mutta silti tuntuu, että ylitseni kävellään nyt miettimättä, mitä asia minulle merkitsee.

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 17:08"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:16"]

No me olemme kierrättäneet vaatteet ilmaiseksi oman suvun kesken. Mutta jos sinusta ne muutamat kirpparieurot ovat tärkeämpiä kuin sukulaisuussuhteet, niin minkäs sille mahtaa.

[/quote]

No sama, ei tulis mieleenkään suvun kesken käydä kauppoja lasten vaatteista. Tapana on antaa lahjoituksia puolin ja toisin ja samoin palveluksia. Miksei osan voisi myydä kirpparilla ja osan lahjoittaa? Kuka edes hankkii lastenvaatteita jälleenmyyntiä ajatellen?

Toivottavasti käly muistaa laskuttaa ap:ta kimppakyydeistä, lastenhoidosta, kampausten teoista, leipomisista tai mitä ikinä olettekaan tai tulette olemaan "velkaa". Kyllä monelle asialle voi halutessaan panna hintalapun. 
[/quote] miksi oletat että käly tekee yhtään mitään?

Vierailija
42/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 17:24"]

Meillä hieman samankaltainen tilanne. Sillä erolla, että anoppi oli luvannut lapsemme vaatteet, lelut, vaunut ja autonistuimen mieheni veljelle ja tämän vaimolle. Hänen mielestään meidän _kuuluu_ nämä tavarat ja vaatteet antaa heillle käyttöön, tai omaksi. Itse en suostu, koska olen ylitöitä tehnyt ja rahaa säästänyt monesta muusta asiasta, että lapselle on saatu ostettua mieluisat ja meille sopivimmat tuotteet. Varsinkin kun meillä on nyt vasta tämä yksi lapsi ja toiveissa toinen niin esimerkiksi turvakaukaloa en kyllä lainaa.

[/quote]

Meillä oli lainassa lasten sänky ja syöttötuoli ja eivät ne kyllä samassa kunnossa palanneet kun lainaan lähtivät. Jos yhtään on ajatuksissa lisää lapsia, niin älä lainaa saati anna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitin ite tänään lastenvaatteita monta pussillista roskiin kun kukaan ei halunut ostaa myynnistä huolimata

Vierailija
44/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä riippuu niin siitä millainen vastavuoroisuussuhde muuten on. Jos suvun kesken autetaan muutenkin, niin tottakai voi antaa ilmaiseksi tavaraa. MUTTA jos tilanne on se, aina odotetaan apua samoilta ja toiset vain kinuavat kädet ajossa tekemättä koskaan vastapalveluksia, niin onhan se selvä, että auttamishalu hiipuu...

Meillä on suvussa perhe, jotka koittavat hyötyä toisista niin paljon kuin pystyvät, niin taloudellisesti kuin lastenhoidollisesti jne... Ovat myös nuukia, joten kahvitarjoilutkin ovat aika köyhiä (eihän sitä nyt synttäritarjoiluihin kannata satsata). Ja rahaa heillä on, kyse ei ole siitä, kaikki rahat vain satsataan itseensä.

Vierailija
45/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 17:34"]

Heitin ite tänään lastenvaatteita monta pussillista roskiin kun kukaan ei halunut ostaa myynnistä huolimata

[/quote]

Itse vien 4H kierrätykseen.

Vierailija
46/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa kierrätetään lähes kaikki lastenvaatteet + muut, eikä juuri kirpputorille jää vietäväksi. Ostetaan vain laadukkaita tuotteita ja käyttäjiä on monta.

Meillä jokainen maksaa aina edelliselle käyttäjälle, vähän vaatteiden kunnon mukaan eli toinen käyttäjä maksaa vähän enemmän kuin viimeinen, koska siinä vaiheessa vaatteetkin ovat enemmän kuluneet. Ja usein esim. vaunuissa, polkupyörissä saatamme maksaa suoraan tavaran ostaneelle "vuokrarahaa". Eihän se ole reilua, että suvun esikoisen vanhemmat maksavat kaikki ja muu suku hyödyntää  myöhemmin.

Mielestäni on ihan reilua ap. jos haluat lastesi vaatteista rahaa, kälysi olisi muuten vapaamatkustaja, jos kuvittelee vaatteen saavan ilmaiseksi.

Tämmöiset pelisäännöt on meidän suvun kierrätyksessä ja hyvin on pelannut.

Vierailija
47/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"]Miksei niitä vaatteita alun perinkin osteta yhdessä, jos ne kerran katsotaan suvun omaisuudeksi? [/quote] Yhtäkään "tarpeellista" vaatetta en ole vauvaikäisille lapsilleni ostanut vaan saanut sukulaisilta lahjana uutena tai kierrätettynä. Meillä tulee vauva sukuun - ei vain vanhemmilleen.

Minusta se taas on epäreilua, ostattaa lapsemme vaatteet suvun esikoisen vanhemmilla. Eikä meilläkään kukaan pyydä rahaa, mutta olemme sopineet pelisäännöt yhdessä miten kierrätetään suvun kesken lastenvaatteet, vaunu, p.pyörät, turvaistuimet jne. ja jokainen maksaa vähän omast käytöstään ja alkuperäinen ostaja saa omansa ja hankittua uusia tavaroita.

Vierailija
48/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos viesteistä. Olin niin puulla päähän lyöty kertomani tilanteen jälkeen, että teidän kommenttinne ainakin selvensivät ajatuksia, että en ole tosiaan yksin tätä mieltä.

Selvennän vielä joillekin tässä ketjussa, että tosiaan antaisin hyväkuntoista vaatetta eteenpäin ihan ilmaiseksikin. Minun puolestani lapset siis eivät jää ilman vaatteita, ei myöskään miehen sisko lapsi. Mutta ne kalliimmat myyn kirpparilla ja katan myyntituloilla osan uusien vaatteiden kustannuksista.

Eli:

Kappahlilta edullisesti hankittu mutta edelleen hyväkuntoinen paita -> eteenpäin ilmaiseksi.

Marimekon kallis paita -> myyn kirpparilla.

Ostinpa muuten heti, kun mieheni siskon perheeseen tuo lapsi syntyi, lahjaksi kauniin bodyn Marimekolta ;) Eikä tosiaan ole tulossa meille takaisin, kun lapsiluku on täynnä.

ap

Vierailija
49/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä säästin kaikki esikoisen vauvakamat kun suunnitelmissa oli toinen lapsi. Nyt olen myynyt/antanut eteenpäin kun ei enää itse tarvita. Itse en halunnut ottaa mitään lainaan, koska aina käyttö jälkiä jättää, joten omistakin luovuin vasta kun ei meillä enää tarvetta ollut.

Kyllä meidän lapset ensisijaisesti on meidän eikä "suvun". Me ei olla haalareita tai kenkiä lahjaksi saatu mikä on hyvä, mielelläni ostan ne mitkä omaa silmää miellyttää ja lapsen kropalle sopii. Teille joilla lapset on suvun -onko teillä kaikki vaatteet unisex vai pukeutuuko poikakin pinkkiin jos käly/täti/mummi on aikoinaan pinkin puvun ostanut?

Vierailija
50/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 18:07"]Mä säästin kaikki esikoisen vauvakamat kun suunnitelmissa oli toinen lapsi. Nyt olen myynyt/antanut eteenpäin kun ei enää itse tarvita. Itse en halunnut ottaa mitään lainaan, koska aina käyttö jälkiä jättää, joten omistakin luovuin vasta kun ei meillä enää tarvetta ollut.

Kyllä meidän lapset ensisijaisesti on meidän eikä "suvun". Me ei olla haalareita tai kenkiä lahjaksi saatu mikä on hyvä, mielelläni ostan ne mitkä omaa silmää miellyttää ja lapsen kropalle sopii. Teille joilla lapset on suvun -onko teillä kaikki vaatteet unisex vai pukeutuuko poikakin pinkkiin jos käly/täti/mummi on aikoinaan pinkin puvun ostanut?
[/quote] Ehkä suvussa on sekä poikia että tyttöjä?

Vierailija
51/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joiden mielestä pitää ehdottomasti antaa ilmaiseksi, vaaditteko kaiken muunkin sukulaisilta ilmaiseksi? Suvun kampaaja leikkaa kaikkien hiukset, lääkäri tsekkaa vaivat, ompelija tekee verhot, lastentarhanope hoitaa lapset, taiteilija tekee taulut, kokki hoitaa cateringit kaikkiin juhliin, taksikuski kuskaa, siivoja siivoo ja niin eespäin?

Jos itse kampaajana toteuttaisin ilmaiseksi kaikkien sukulaisten pyynnöt, en ehtisi tehdä täyttä päivää palkkatyötä.

Vierailija
52/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes tajua miksi lapselle pitäisi ostaa jotain Marimekkoa, ja minusta kaikki PoPit ja Ticketit yms on vain ööööh.... turhaa. Joku keksinyt että merkillä tienaa. Mutta en mä nuorenakaan tajunnut miksi olis pitäny ostaa leviksiä tai dieseleitä.

Vierailija
53/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin kinuaa käly vaatteita. Pitäis saada ne pienet vaatteet heti itselle ja ilmaiseksi. Myös ne lapsen mummon eli mun äidin neulomat merinovillahaalarit yms. Ei tee hirveesti mieli antaa kun ei edes pyydä vaan vaatii. Lisäksi aiotaan hankkia vielä toinenkin lapsi parin vuoden sisään, enkä ajatellut hankkia koko vaatekertaa uusiksi.

Vierailija
54/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 18:22"]Mä en edes tajua miksi lapselle pitäisi ostaa jotain Marimekkoa, ja minusta kaikki PoPit ja Ticketit yms on vain ööööh.... turhaa. Joku keksinyt että merkillä tienaa. Mutta en mä nuorenakaan tajunnut miksi olis pitäny ostaa leviksiä tai dieseleitä.
[/quote]
En mäkään. Se lapsi ei itte niistä mitään ymmärrä. Halpaa ja kestävää meille ja annan kaikki pois. En jaksa alkaa hinnoittelemaan. Tai laitan uff:in laatikkoon.

Vierailija
55/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme lasta. Aikamoisen määrän saan ostaa vuodessa vaatteita ja kenkiä. Todella minulla ei ole mitään velvollisuutta antaa niitä kenellekään ilmaiseksi, oli sukua tai ei. Miksi olisi? Kälysi on ajatellut selvitä murto-osalla kustannuksia ja varmaan vielä itse myisi saamansa vaatteet eteenpäin... Meillä tyttö poika tyttö järjestys kolmella lapsella. Isot ikäerot. Siispä myyn vanhimman tytön ja pojan vaatteet ja kengät. En halua säästää niitä 6-8 vuotta nuorimmalle. Mutta miksi ihmeessä antaisin ne ilmaiseksi? Itse olen joka euron tienannut, tai mieheni. En kai minäkään voi sukulaissuhteen perusteella mennä hakemaan sohvaa tai pöytää tarpeeseen :D Ei vaate ole sen kummempi. Laatuvaate ei edes kulu yhdelläja siitä saa hyvät rahat myydessä.

Vierailija
56/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni sisko on samanlainen.. Kaikki pitäisi ilmaiseksi antaa! Voin jotain vanhoja antaa mutta en rupea koko lapseni vaatekaappia hänelle tyhjentämään. Voisi ostaa itse niinkuin muutkin tekevät. Jos ei ole varaa voi varmaan ostaa kirppikseltäkin..

Vierailija
57/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen antanut vanhimman poikani vaatteita mieheni siskon pojalle, vaikka meillä on vielä pienempikin poika, joka voisi niitä joskus käyttää. On ollut kiva ilahduttaa. Harmittaa jotenkin kuitenkin kun käly joskus puhuu, että on vienyt vaatteet (antamani ja muutkin omalle pojalleen pienet) kirpputorille. Miksei voi vastavuoroisesti tarjota meidän pienemmälle niitä?
No, itsepä olen antanut eikä käly ole niitä koskaan kinunut. Ihmetyttää vain.

Vierailija
58/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ees harkitse luovuttavani miehen veljelle ja sen teinivaimolle yhtään mitään lastentavaraa meiltä. Pakotin miehen tekemään sen selväksi ja se on nyt selvä. Jokainen elättäkööt omat lapsensa.

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:03"]

Mieheni sisko on saanut päähänsä, että hänen kuuluu saada omalle lapselleen (esikoisvauva) meidän lastemme vanhoja vaatteita, koska "ettehän te enää niitä tarvitse, mutta meidän lapsi voisi vielä käyttää niitä". Minä puolestani tapaan myydä vaatteita kirpparilla. Se on minulle kiva harrastus, mutta saahan siitä tietysti vähän rahaakin, minkä olen käyttänyt uusien vaatteiden ostoon omille lapsille.

Olen antanut ilmaiseksi kierrätykseen edullisempia käyttövaatteita, jotka ovat edelleen hyväkuntoisia mutta joilla ei ole juuri myyntiarvoa.

Selitin tämän miehen siskolle, että minulla on tällainen harrastus, josta myös saan rahaa uusien vaatteiden ostoon. Kerroin siitäkin, että olen antanut osan hyväkuntoisista vaatteista ilmaiseksi kierrätykseen.

Tarjosin myös mahdollisimman hienotunteisesti mahdollisuutta, että miehen sisko voisi kirpparille menevistä vaatteista valita ostettavaksi mieluisat, ennen kuin vien loput vaatteet kirpparille. Kirpparivaatteissa on Moloa, Polarn O. Pyretiä, Reimaa, Marimekkoa... Ei siis ihan kalleinta merkkitavaraa, mutta kalliimpaa kuin marketissa. Pyytämäni kirpparihinnat ovat murto-osa hinnoista, jotka olen maksanut uusista vaatteista. Sanoin, että minulla on myös menossa kierrätykseen hyväkuntoisia vaatteita, joista miehen sisko saisi mieluusti valita ilmaiseksi suosikkinsa, ennen kuin vien loput kierrätykseen.

Mieheni sisko loukkaantui, kun en kierrättänytkään kirpparille meneviä vaatteita ilmaiseksi hänelle. Hänen mukaansa suvun kesken ei saisi pyytää rahaa, vaan vaatteet pitäisi kierrättää lapselta toiselle. Hän on sitä mieltä, että suvun pitää olla etusijalla ja vasta sitten annetaan vanhat lastenvaatteet muille, esimerkiksi kirpparille. Ilmeisesti tästä syystä hän kieltäytyi myös tarjoamistani ilmaisista vaatteista.

Onko kenelläkään täällä ollut vastaavaa tilannetta? Ei ole mukavaa, että suvun kesken tulee riitaa vaatteista, mutta silti tuntuu, että ylitseni kävellään nyt miettimättä, mitä asia minulle merkitsee.

[/quote]

Vierailija
59/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole antamista, jos myy kirpparilla. Perustelusi olivat ihan hyvät ja jos hän jatkaa länkyttämistä, voit ihan nätisti kertoa millä hinnalla olet vaatteet ostanut ja että olet ostanut juuri NE vaatteet sen vuoksi, että jälleenmyyntiarvo on hyvä.

Vierailija
60/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka kirpparitoimintaasi ja anna kälyn jäädä märehtimään asiaa yksinään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi