Käly tahtoo ilmaiseksi vanhat lastenvaatteemme
Mieheni sisko on saanut päähänsä, että hänen kuuluu saada omalle lapselleen (esikoisvauva) meidän lastemme vanhoja vaatteita, koska "ettehän te enää niitä tarvitse, mutta meidän lapsi voisi vielä käyttää niitä". Minä puolestani tapaan myydä vaatteita kirpparilla. Se on minulle kiva harrastus, mutta saahan siitä tietysti vähän rahaakin, minkä olen käyttänyt uusien vaatteiden ostoon omille lapsille.
Olen antanut ilmaiseksi kierrätykseen edullisempia käyttövaatteita, jotka ovat edelleen hyväkuntoisia mutta joilla ei ole juuri myyntiarvoa.
Selitin tämän miehen siskolle, että minulla on tällainen harrastus, josta myös saan rahaa uusien vaatteiden ostoon. Kerroin siitäkin, että olen antanut osan hyväkuntoisista vaatteista ilmaiseksi kierrätykseen.
Tarjosin myös mahdollisimman hienotunteisesti mahdollisuutta, että miehen sisko voisi kirpparille menevistä vaatteista valita ostettavaksi mieluisat, ennen kuin vien loput vaatteet kirpparille. Kirpparivaatteissa on Moloa, Polarn O. Pyretiä, Reimaa, Marimekkoa... Ei siis ihan kalleinta merkkitavaraa, mutta kalliimpaa kuin marketissa. Pyytämäni kirpparihinnat ovat murto-osa hinnoista, jotka olen maksanut uusista vaatteista. Sanoin, että minulla on myös menossa kierrätykseen hyväkuntoisia vaatteita, joista miehen sisko saisi mieluusti valita ilmaiseksi suosikkinsa, ennen kuin vien loput kierrätykseen.
Mieheni sisko loukkaantui, kun en kierrättänytkään kirpparille meneviä vaatteita ilmaiseksi hänelle. Hänen mukaansa suvun kesken ei saisi pyytää rahaa, vaan vaatteet pitäisi kierrättää lapselta toiselle. Hän on sitä mieltä, että suvun pitää olla etusijalla ja vasta sitten annetaan vanhat lastenvaatteet muille, esimerkiksi kirpparille. Ilmeisesti tästä syystä hän kieltäytyi myös tarjoamistani ilmaisista vaatteista.
Onko kenelläkään täällä ollut vastaavaa tilannetta? Ei ole mukavaa, että suvun kesken tulee riitaa vaatteista, mutta silti tuntuu, että ylitseni kävellään nyt miettimättä, mitä asia minulle merkitsee.
Kommentit (106)
No onpas harvinaisen itsekäs käy sulla.
Mistä näitä röyhkeitä oman navan tuijottelijoita oikeasti piisaa? Eipä tulisi itsellä mieleenkään kinuta keltään ilmaiseksi mitään.
No me olemme kierrättäneet vaatteet ilmaiseksi oman suvun kesken. Mutta jos sinusta ne muutamat kirpparieurot ovat tärkeämpiä kuin sukulaisuussuhteet, niin minkäs sille mahtaa.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 18:21"]
Te joiden mielestä pitää ehdottomasti antaa ilmaiseksi, vaaditteko kaiken muunkin sukulaisilta ilmaiseksi? Suvun kampaaja leikkaa kaikkien hiukset, lääkäri tsekkaa vaivat, ompelija tekee verhot, lastentarhanope hoitaa lapset, taiteilija tekee taulut, kokki hoitaa cateringit kaikkiin juhliin, taksikuski kuskaa, siivoja siivoo ja niin eespäin? Jos itse kampaajana toteuttaisin ilmaiseksi kaikkien sukulaisten pyynnöt, en ehtisi tehdä täyttä päivää palkkatyötä.
[/quote]
Meillä annetaan itselle tarpeeton ilmaiseksi sille, joka tarvitsee. Se tarvitseva puolestaan tajuaa, että ne vaatteet on käyttöön, ei myytäviksi.
Tiedän äitejä, jotka kantaa ristiäisten jälkeen vauvan lahjat kirppikselle ja ilahtuu siitä, kun saavat 100 e rahaa. Lahjojen ostohinta on voinut olla esim. 500 e eli kätevämpää olisi antaa suoraa rahana 20% lahjaksi aikomansa tavaran hinnasta ahneelle äidille, säästyy kirpparihinnoittelulta ja vaivannäöltä.
Kyllä meillä on ollut lainassa anopin kahvinkeitin ja termoskannu silloin, kun hän ei ole niitä tarvinnut. Sen sijaa lääkärissä käydään terveysasemalla, vaikka anoppi lääkäri onkin.
Veljeni ja avovaimonsa saivat ensimmäisenä lapsia. Saivat siis sukulaisilta paljon uutta, isovanhemmat ostivat haalareita, kenkiä yms. Itse yllätyin kun olen kaikkea saanut, eivät halua rahaa mistään. Mieheni serkkukin antaa meille vaatteita aina kun heillä jää pieneksi. Vastineeksi saavat pyytä minua leipomaan kakkuja juhliin.
Olen antanut sisarteni valita ilmaiseksi ja sitten loput kirpparille. Suvun rahallinen etu menee meillä oman edun edelle. Tulee suvulle iso tappio, jos minä saan kirpparilta kympin, mutta sisko joutuu ostamaan uuden satasella. Sisko tekee piytkää päivää eikä ehdi kiertämään kirppareita.
Mä ymmärrän sua ap. Mä oikeasti laitan kaikki rahat sivuun minkä saan kun myyn lasten pieneksi jääneet vaatteet tai muut tarvikkeet. Niistä rahoista sitten otan kun lapset tarvii jotain uutta vaatetta tai esim luistimet. (Osan vaatteista mäkin lahjoitan kuten sinä.) Jatka hyväksi katsomaasi toimintaa ja anna kälyn ruinata vaatteensa muualta.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 17:08"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:16"] No me olemme kierrättäneet vaatteet ilmaiseksi oman suvun kesken. Mutta jos sinusta ne muutamat kirpparieurot ovat tärkeämpiä kuin sukulaisuussuhteet, niin minkäs sille mahtaa. [/quote] No sama, ei tulis mieleenkään suvun kesken käydä kauppoja lasten vaatteista. Tapana on antaa lahjoituksia puolin ja toisin ja samoin palveluksia. Miksei osan voisi myydä kirpparilla ja osan lahjoittaa? Kuka edes hankkii lastenvaatteita jälleenmyyntiä ajatellen? Toivottavasti käly muistaa laskuttaa ap:ta kimppakyydeistä, lastenhoidosta, kampausten teoista, leipomisista tai mitä ikinä olettekaan tai tulette olemaan "velkaa". Kyllä monelle asialle voi halutessaan panna hintalapun. [/quote] miksi oletat että käly tekee yhtään mitään?
[/quote]
Miksi sä oletat ettei tee? Mä oletan siksi, koska hän ilmeisesti kaiken peruteella olettaa ja pitää normaalina että muita autetaan pyyteettömästi.
On aina röyhkeää vaatia, oli se sitten kuka tai mitä tahansa.
Itselläni on vähän se periaate, että jos olen ilmaiseksi saanut, laitan myös ilmaiseksi eteenpäin. Jos saan sukulaiselta, mieluiten sukulaiselle, jos taas kaverilta, niin saman kaveripiirin jäsenelle jne. Toki ei se niin tarkkaa ole, mutta suurinpiirtein ajatuskulku menee noin.
Jos olen itse maksanut jostain, varsinkin uutena ostanut kalliilla, niin en automaattisesti jaa ilmaiseksi eteenpäin vaan punnitsen myyntimahdollisuudet ensin. Saatan toki antaa siltikin, mutta en kellekään sellaiselle, joka epäkohteliaasti minulta jotain kinuaa. Ja pidän myös kohteliaana tarjota rahaa tavaroista joita minulle annetaan, vaikka tietäisinkin että antaja on ne ilmaiseksi joltain muulta saanut. Jos rahaa ei huolita (yleensä ei) niin sitten tarjoan vaikka kahvit tai muuten pienimuotoisen aineellisesti kiitän.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:16"]No me olemme kierrättäneet vaatteet ilmaiseksi oman suvun kesken. Mutta jos sinusta ne muutamat kirpparieurot ovat tärkeämpiä kuin sukulaisuussuhteet, niin minkäs sille mahtaa.
[/quote]
Joo oudolta kuulostaa toi kirpputoritouhu, jos kerran lähipiirissäkin on tarvitsijoita.
Mutta meidän suku onkin "karjalainen" ja me pidetään yhtä.
Mun miehen sisko tekee samaa. Minun suvussa taas on ajateltu niin, että vaatteet kiertää serkuilla, joten meille tulee ilmaiseksi Tommy Hilfigeriä, Polo Ralph Laurenia, Mini Rodinia, Desigualia jne. Ja mitä tekee käly: haluaa ne meiltä ilmaiseksi, että voi myydä kirppiksellä, kun "te ette enää tarvitse". Mutta kun minulla on sellainen harrastus, että annan ne edelleen siskon tai serkkujeni lapsille.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 20:01"]
Mä en ees harkitse luovuttavani miehen veljelle ja sen teinivaimolle yhtään mitään lastentavaraa meiltä. Pakotin miehen tekemään sen selväksi ja se on nyt selvä. Jokainen elättäkööt omat lapsensa.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:03"]
Mieheni sisko on saanut päähänsä, että hänen kuuluu saada omalle lapselleen (esikoisvauva) meidän lastemme vanhoja vaatteita, koska "ettehän te enää niitä tarvitse, mutta meidän lapsi voisi vielä käyttää niitä". Minä puolestani tapaan myydä vaatteita kirpparilla. Se on minulle kiva harrastus, mutta saahan siitä tietysti vähän rahaakin, minkä olen käyttänyt uusien vaatteiden ostoon omille lapsille.
Olen antanut ilmaiseksi kierrätykseen edullisempia käyttövaatteita, jotka ovat edelleen hyväkuntoisia mutta joilla ei ole juuri myyntiarvoa.
Selitin tämän miehen siskolle, että minulla on tällainen harrastus, josta myös saan rahaa uusien vaatteiden ostoon. Kerroin siitäkin, että olen antanut osan hyväkuntoisista vaatteista ilmaiseksi kierrätykseen.
Tarjosin myös mahdollisimman hienotunteisesti mahdollisuutta, että miehen sisko voisi kirpparille menevistä vaatteista valita ostettavaksi mieluisat, ennen kuin vien loput vaatteet kirpparille. Kirpparivaatteissa on Moloa, Polarn O. Pyretiä, Reimaa, Marimekkoa... Ei siis ihan kalleinta merkkitavaraa, mutta kalliimpaa kuin marketissa. Pyytämäni kirpparihinnat ovat murto-osa hinnoista, jotka olen maksanut uusista vaatteista. Sanoin, että minulla on myös menossa kierrätykseen hyväkuntoisia vaatteita, joista miehen sisko saisi mieluusti valita ilmaiseksi suosikkinsa, ennen kuin vien loput kierrätykseen.
Mieheni sisko loukkaantui, kun en kierrättänytkään kirpparille meneviä vaatteita ilmaiseksi hänelle. Hänen mukaansa suvun kesken ei saisi pyytää rahaa, vaan vaatteet pitäisi kierrättää lapselta toiselle. Hän on sitä mieltä, että suvun pitää olla etusijalla ja vasta sitten annetaan vanhat lastenvaatteet muille, esimerkiksi kirpparille. Ilmeisesti tästä syystä hän kieltäytyi myös tarjoamistani ilmaisista vaatteista.
Onko kenelläkään täällä ollut vastaavaa tilannetta? Ei ole mukavaa, että suvun kesken tulee riitaa vaatteista, mutta silti tuntuu, että ylitseni kävellään nyt miettimättä, mitä asia minulle merkitsee.
[/quote]
[/quote]
Tässä oikea pahanilman lintu! :D En varmaan tee mitään muiden hyväksi...
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 18:21"]
Te joiden mielestä pitää ehdottomasti antaa ilmaiseksi, vaaditteko kaiken muunkin sukulaisilta ilmaiseksi? Suvun kampaaja leikkaa kaikkien hiukset, lääkäri tsekkaa vaivat, ompelija tekee verhot, lastentarhanope hoitaa lapset, taiteilija tekee taulut, kokki hoitaa cateringit kaikkiin juhliin, taksikuski kuskaa, siivoja siivoo ja niin eespäin? Jos itse kampaajana toteuttaisin ilmaiseksi kaikkien sukulaisten pyynnöt, en ehtisi tehdä täyttä päivää palkkatyötä.
[/quote]
No kyllä me käytetään myös toisinaan kohtuuden rajoissa hyödyksi itse kukin omaa ammattitaitoamme. Olen saanut reseptejä suvun lääkäreiltä ja itse autan omaan alaan liittyvissä asioissa. Sen lisäksi autamme muullakin tavalla. Katsomme toistemme lapsia ja kokkailemme toisillemme hyvää ruokaa vaikka se ei meidän ominta alaa olisikaan. Se on ihan mukavaa auttaa toisia ja siitä hyötyy kaikki! Suomessa ollaan tosi paljon omillaan ja urputetaan ja marttyroidaan sitten niitä omia olojaan. Monessa kulttuurissa on paljon enemmän tervettä yhteisöllisyyttä.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 18:03"]
Kiitos viesteistä. Olin niin puulla päähän lyöty kertomani tilanteen jälkeen, että teidän kommenttinne ainakin selvensivät ajatuksia, että en ole tosiaan yksin tätä mieltä.
Selvennän vielä joillekin tässä ketjussa, että tosiaan antaisin hyväkuntoista vaatetta eteenpäin ihan ilmaiseksikin. Minun puolestani lapset siis eivät jää ilman vaatteita, ei myöskään miehen sisko lapsi. Mutta ne kalliimmat myyn kirpparilla ja katan myyntituloilla osan uusien vaatteiden kustannuksista.
Eli:
Kappahlilta edullisesti hankittu mutta edelleen hyväkuntoinen paita -> eteenpäin ilmaiseksi.
Marimekon kallis paita -> myyn kirpparilla.
Ostinpa muuten heti, kun mieheni siskon perheeseen tuo lapsi syntyi, lahjaksi kauniin bodyn Marimekolta ;) Eikä tosiaan ole tulossa meille takaisin, kun lapsiluku on täynnä.
ap
[/quote]
No wuhuu... Ostit jopa lahjan vauvalle (eikö kaikki tee niin?) vaikka et saakaan sitä takaisin! :D Kyllä oot antelias, hyvä että kerroit!
Sukuja on niin erilaisia. Joillain on keskenään läheiset välit ja sisarukset ja serkukset viettävät aikaa yhdessä. Silloin on varmasti helppo siinä sivussa jutella, että onko jollain tarvetta lastenvaatteille tai -tarvikkeille. Luultavasti siinä syntyy myös käsitystä siitä, osuuko vaatemaku ollenkaan yksiin.
Oma sukuni asuu lähes kokonaan ulkomailla ja miehen sukulaisten kanssa olemme tekemisissä muutaman kerran vuodessa. Tuntuisi suorastaan oudolta alkaa kierrättää ilmaiseksi tavaroita ihmisille, jotka eivät ole millään tapaa läheisiä. Koen myös todella kiusallisena, jos meille tarjotaan sellaista vaatetta tai tavaraa, josta en ole ollenkaan kiinnostunut. Mulla on ihan hyvä taloudellinen tilanne ja haluan ostaa lapsille sellaista, mikä miellyttää omaa silmää. Tuntuu kuitenkin nololta sanoa toiselle, että ei meillä mitään tarvetta tuplarattaille ole, kun seuraavalla viikolla tilaamme sellaiset netistä. Välillä olen ottanut jotain tarjottua vaatetta vastaan ja siirtänyt vähin äänin kaapin perälle ja sieltä edelleen kierrätykseen. Muutenhan tämä ei olisi ongelma, mutta kohteliaana tarjoan aina näistä käytetyistäkin jotain korvausta, ellei sitten kyseessä ole selkeästi lahja. Olenpa sitten päätynyt maksamaan tavaroista, jotka ovat menneet suoraan keräykseen!
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:16"]
No me olemme kierrättäneet vaatteet ilmaiseksi oman suvun kesken. Mutta jos sinusta ne muutamat kirpparieurot ovat tärkeämpiä kuin sukulaisuussuhteet, niin minkäs sille mahtaa.
[/quote]
Sen pitäisi lähteä antajasta itsestään eikä saajapuolen vaatimuksesta. Nämä kirppiseurot ovat ilmeisesti joko aineellisesti tai henkisesti tärkeitä ap:lle. Hän on voinut mielessään laskea aikanaan vaatteen ostohinnaksi sen kirppishinnalla hyvitetyn hinnan, jolloin yhtäkkinen ilmaisjakelu muuttaisi heidän vaatekaappinsa arvoa isommaksi.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:05"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 18:22"]Mä en edes tajua miksi lapselle pitäisi ostaa jotain Marimekkoa, ja minusta kaikki PoPit ja Ticketit yms on vain ööööh.... turhaa. Joku keksinyt että merkillä tienaa. Mutta en mä nuorenakaan tajunnut miksi olis pitäny ostaa leviksiä tai dieseleitä. [/quote] Niinpä! En osta itsellenikään merkkivaatteita, joten mitä lapsikaan niillä tekee, varsinkaan vielä vauvana. Äitini tosin tykkää kierrellä kirppareita ja tuo sieltä merkkivaatelöytöjä meille useinkin. Se tuo hänelle iloa ja lapsi tarvitsee toki vaatteita, joten en tietenkään hänelle asiasta nipota. Äitini varmaan sieltä niitä ap:nkin vaatteita kotiin kantaa. :D
[/quote]
Ap:llä nyt kuitenkin on niitä kalliimpia merkkivaatteita eivätkä ne muutu halvoiksi ketjuvaatteiksi tuon kommenttisi myötä.
meillä suvussa kiertää kyllä nuo h&mn jne tavisketjujen vaatteet. vähän kalliimmat myyn kirppiksellä, niin saan rahaa jolla voin ostaa jotain kivampaa kun tulee vastaan, eikä kävellä sinne lindexille aina.
just vein viimekuussa kaksi meidän tyttöjen kassia kun mentiin synttäreille, ja eilen meille tuli 2 kassia. meillä on poia+tyttö+tyttö+poika,. varsinkin vauvanvaatteet kiertää hyvänä, mä oon vaan merkannut omat nimikirjaimeni pesulappuun tussilla niihin.. isompien vaatteita ei tarvii meille takaisin enää antaa, kun ne ei ole unisex =)
tää on toiminut 5v ajan jo
Ja mietipä miten käy kälyn vauvalle ;)
on kohteliasta tarjota rahaa tai vastapalvelusta kun jotain saa. Tekee sukulaisuhteellekin enemmän hyvää kuin yksipuolinen antaminen tai ottaminen. T. Mummu
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 17:36"]Tämä riippuu niin siitä millainen vastavuoroisuussuhde muuten on. Jos suvun kesken autetaan muutenkin, niin tottakai voi antaa ilmaiseksi tavaraa. MUTTA jos tilanne on se, aina odotetaan apua samoilta ja toiset vain kinuavat kädet ajossa tekemättä koskaan vastapalveluksia, niin onhan se selvä, että auttamishalu hiipuu...
Meillä on suvussa perhe, jotka koittavat hyötyä toisista niin paljon kuin pystyvät, niin taloudellisesti kuin lastenhoidollisesti jne... Ovat myös nuukia, joten kahvitarjoilutkin ovat aika köyhiä (eihän sitä nyt synttäritarjoiluihin kannata satsata). Ja rahaa heillä on, kyse ei ole siitä, kaikki rahat vain satsataan itseensä.
[/quote]
Juuri näin meilläkin... Ja sitten kun selvisi, että meiltä ilmaiseksi saadut vaatteet myydään eteenpäin, loppui vaatteiden vieminen serkulle siihen.
Miksi hänen pitäisi saada ilmaiseksi lapsellensa vaatteita? Säkin olet ne ostanut kaupasta. Et todellakaan anna niitä hänelle, vaan myyt ne sinne minne kelpaa.