Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käly tahtoo ilmaiseksi vanhat lastenvaatteemme

Vierailija
13.09.2015 |

Mieheni sisko on saanut päähänsä, että hänen kuuluu saada omalle lapselleen (esikoisvauva) meidän lastemme vanhoja vaatteita, koska "ettehän te enää niitä tarvitse, mutta meidän lapsi voisi vielä käyttää niitä". Minä puolestani tapaan myydä vaatteita kirpparilla. Se on minulle kiva harrastus, mutta saahan siitä tietysti vähän rahaakin, minkä olen käyttänyt uusien vaatteiden ostoon omille lapsille.

Olen antanut ilmaiseksi kierrätykseen edullisempia käyttövaatteita, jotka ovat edelleen hyväkuntoisia mutta joilla ei ole juuri myyntiarvoa.

Selitin tämän miehen siskolle, että minulla on tällainen harrastus, josta myös saan rahaa uusien vaatteiden ostoon. Kerroin siitäkin, että olen antanut osan hyväkuntoisista vaatteista ilmaiseksi kierrätykseen.

Tarjosin myös mahdollisimman hienotunteisesti mahdollisuutta, että miehen sisko voisi kirpparille menevistä vaatteista valita ostettavaksi mieluisat, ennen kuin vien loput vaatteet kirpparille. Kirpparivaatteissa on Moloa, Polarn O. Pyretiä, Reimaa, Marimekkoa... Ei siis ihan kalleinta merkkitavaraa, mutta kalliimpaa kuin marketissa. Pyytämäni kirpparihinnat ovat murto-osa hinnoista, jotka olen maksanut uusista vaatteista. Sanoin, että minulla on myös menossa kierrätykseen hyväkuntoisia vaatteita, joista miehen sisko saisi mieluusti valita ilmaiseksi suosikkinsa, ennen kuin vien loput kierrätykseen.

Mieheni sisko loukkaantui, kun en kierrättänytkään kirpparille meneviä vaatteita ilmaiseksi hänelle. Hänen mukaansa suvun kesken ei saisi pyytää rahaa, vaan vaatteet pitäisi kierrättää lapselta toiselle. Hän on sitä mieltä, että suvun pitää olla etusijalla ja vasta sitten annetaan vanhat lastenvaatteet muille, esimerkiksi kirpparille. Ilmeisesti tästä syystä hän kieltäytyi myös tarjoamistani ilmaisista vaatteista.

Onko kenelläkään täällä ollut vastaavaa tilannetta? Ei ole mukavaa, että suvun kesken tulee riitaa vaatteista, mutta silti tuntuu, että ylitseni kävellään nyt miettimättä, mitä asia minulle merkitsee.

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:36"]

Aika jännä, kuinka moni on täällä sitä mieltä, että ilman kuuluu antaa, kun kerran sukua on Ap:han aikoo hyödyntää vaatteista saadut rahat uusiin vaatteisiin lapselle. Ei siinä ole mielestäni mitään itsekästä, että yrittää saada lapsilleen jatkossakin hankittua vaatteet. Tuskinpa se käly on uusia kuitenkinkaan ostamassa ap:n lapsille. Meillä oma lapsemme on kummankin puolen suvusta esikoinen. Itse on tasan pitänyt kaikki vaatteet lapselle ostaa. Ja aion ne myös myydä eteenpäin, että saan edes osan seuraavien vaatteiden kuluista katettua. Toivon totisesti, ettei meidän kummankaan suvun puolella ajatella, että meidän pitää antaa ilman sukulaisille aikanaan. Eihän mekään olla keneltäkään mitään saatu, joten meidänkö vain pitäisi maksaa muidenkin lapsien vaatteet, lelut, tarvikkeet ym? Toki sukulaiset saavat valita parhaat päältä ennen myyntiin laittoa ja vähän halvemmalla voin sukulaisille myydä, mutta en kyllä ilman antaisi.

[/quote]

Kannattaako hankkia lapsia tilanteessa, jossa ei ole varaa edes ostaa heille vaatteita? Entä jos et saa kirppiksellä myytyä, jäävätkö lapsesi silloin alasti, jos ajatuksesi on vanhat myymällä ostaa uudet.
[/quote]
Mielestäni en sanonut, ettei meillä ole varaa ostaa vaatteita lapsille. Mutta vanhoja myymällä katetaan osa uusien kuluista, jolloin jää rahaa muuhunkin. Ei tässä niin rikkaita olla, että olisi varaa muidenkin lapset vaatettaa. Mutta ajattelisin, että jos ei ole varaa itse ostaa lapsilleen vaatteita, vaan sukulaisilta pitäisi saada täysin ilmaiseksi, niin silloin on varmaan parempi jättää ne lapset tekemättä.

Ihmiset ei taida ymmärtää, että sukuja on niin erilaisia. Meillä tosiaan kaikki on jouduttu ostamaan itse. Ei olla keneltäkään saatu yhtään mitään ilmaiseksi eikä edes halvalla. Miksi meidän pitäisi antaa ilman, kun ei mekään keneltäkään saada, eikä tulla saamaankaan.
Mun mielestä se riittää, että sukulaiset saa ostaa edullisesti hyväkuntoisia tavaraa.

Vierailija
22/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta todella tökeröä vaatia sukulaisapua. Oikea tapa olisi ensin itse tarjota sitä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:54"]Miksei niitä vaatteita alun perinkin osteta yhdessä, jos ne kerran katsotaan suvun omaisuudeksi?
[/quote]

Yhtäkään "tarpeellista" vaatetta en ole vauvaikäisille lapsilleni ostanut vaan saanut sukulaisilta lahjana uutena tai kierrätettynä.
Meillä tulee vauva sukuun - ei vain vanhemmilleen.

Vierailija
24/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:54"]Miksei niitä vaatteita alun perinkin osteta yhdessä, jos ne kerran katsotaan suvun omaisuudeksi?
[/quote]

Yhtäkään "tarpeellista" vaatetta en ole vauvaikäisille lapsilleni ostanut vaan saanut sukulaisilta lahjana uutena tai kierrätettynä.
Meillä tulee vauva sukuun - ei vain vanhemmilleen.
[/quote]
Tuossa tapauksessa ihan ymmärrettävää ja suositeltavaa laittaa vaatteet takaisin suvulle kiertoon. Ap oli kuitenkin ostanut vaatteet itse, joten itsekästä sukulaisilta vaatia niitä.

Vierailija
25/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain vauvalle lahjaksi ekan vuoden aikana röykkiöittäin tavaraa ja annoin kaiken edelleen suvulle kiertoo. Käly ei saanut lahjaksi mitään, koska korosti alusta alkaen, että meidän vauvaa 3 kk vanhemman lapsensa tavarat ei ole mitään kierrätyskamaa vaan hän ostaa uutena ja myy kirppiksellä. Edelleen meille virtaa lapselle vaatetta, hyväkuntoista ja ihan uuttakin, joiden arvo kaupasta ostettuna olisi varmaan jotain parin tonnin luokkaa vuodessa (ikinä en itse ostaisi niin kallista). Käly ostaa kaiken itse ja valittaa, kun on niin kallista ja jostain 50 e maksavasta mekosta saa kirppiksellä 5 e.

Vierailija
26/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh, miksi pitäisi ilman antaa jos on itsekkin niistä maksanut? :D ilmankos av-mammoilta on aina rahat loppu kun ostetaan uutena merkkivaatteita ja sitte jaetaan ilman pois.
Minä oon maksanu siskolleni lähes kaikista pienistä vaatteista. Vaikka ovakki halpa-hallista. Tosin, kaupat sovitaan könttäsummalla, eli vaikka 5 tai 10e/pussi. Ei tarvi jakaa ilman eikä minun maksaa mielettömiä summia uusista. Kaikki voittaa :)

Vierailija
27/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:54"]

Miksei niitä vaatteita alun perinkin osteta yhdessä, jos ne kerran katsotaan suvun omaisuudeksi?

[/quote]

Eikös yleensä sukulaiset ostakin lapsille vaatteita ja muita tavaroita lahjaksi? Siinä mielessä osa varmaankin on ikään kuin yhteisestä potista ja etenkin, jos kaikki ovat sillä asenteella, että kierrätetään lapselta toiselle.

Vierailija
28/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan en ymmärrä ongelmaa. Viet Ap osan kirppikselle ja ne jotka eivät myy / olit muutenkin viemässä kirppiksellee viet kälylle. Ei sun tartte alleviivata että osan möit pois. 

Vierailija
29/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt, että lasten omaisuus on lasten omaisuutta. Eikö se ole oikein, että lasten vaatteet siis myydään ja käytetään siihen, että ostetaan uusia vaatteita samaiselle lapselle?

Onhan tuo toki harmi, kun ei pääse ilmaiseksi loisimaan.

Vierailija
30/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:16"]

No me olemme kierrättäneet vaatteet ilmaiseksi oman suvun kesken. Mutta jos sinusta ne muutamat kirpparieurot ovat tärkeämpiä kuin sukulaisuussuhteet, niin minkäs sille mahtaa.

[/quote]

No sama, ei tulis mieleenkään suvun kesken käydä kauppoja lasten vaatteista. Tapana on antaa lahjoituksia puolin ja toisin ja samoin palveluksia. Miksei osan voisi myydä kirpparilla ja osan lahjoittaa? Kuka edes hankkii lastenvaatteita jälleenmyyntiä ajatellen?

Toivottavasti käly muistaa laskuttaa ap:ta kimppakyydeistä, lastenhoidosta, kampausten teoista, leipomisista tai mitä ikinä olettekaan tai tulette olemaan "velkaa". Kyllä monelle asialle voi halutessaan panna hintalapun. 

Vierailija
31/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tehköön vaatteillaan mitä itse tahtoo, tökeröä tuollainen ruinaaminen.

Vierailija
32/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 16:03"]

Itse en kyllä koskaan kehtaisi pyytää rahaa käytetyistä lastenvaattesita jos kierrättäisin niitä sukulaisille. Mun mielestä just hyvä tapa auttaa toista tällaisissa pienissä asioissa ja sitten myös toisin päin toisissa tilanteissa. Lähentää sukua. Törkeää tietenkin vaatia, mutta outoa ettet itse tarjoa? 

[/quote]

No just näin.

Vierailija
33/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 16:12"]

Minusta todella tökeröä vaatia sukulaisapua. Oikea tapa olisi ensin itse tarjota sitä!

[/quote]

Voisin kuvitella, et ap ottais kyllä kaiken ite vastaan mikä liikenee, ite ei voi antaa mitään.

Vierailija
34/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 16:19"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:54"]Miksei niitä vaatteita alun perinkin osteta yhdessä, jos ne kerran katsotaan suvun omaisuudeksi? [/quote] Yhtäkään "tarpeellista" vaatetta en ole vauvaikäisille lapsilleni ostanut vaan saanut sukulaisilta lahjana uutena tai kierrätettynä. Meillä tulee vauva sukuun - ei vain vanhemmilleen. [/quote] Tuossa tapauksessa ihan ymmärrettävää ja suositeltavaa laittaa vaatteet takaisin suvulle kiertoon. Ap oli kuitenkin ostanut vaatteet itse, joten itsekästä sukulaisilta vaatia niitä.

[/quote]

Kai joku ne on alunperin kuitenkin ostanut tuossakin suvussa? Miksi se olis eri asia? Jonkun se lahjoituskierre on siinä suvusa aloitettava, muuten kaikki on niin ku ap.

Vierailija
35/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on hyvien tapojen mukaista tarjota vanhoja lasten vaatteita ilmaiseksi lähipiirissä niitä tarvitseville. Vastavuoroinen palvelusten ja tavaroiden vaihto ja "talkoohenki" ovat aina kuuluneet omassa suvussani tapoihin. Tosin mielestäni on todella junttia, tökeröä ja moukkamaista vinkua toisten tavaroiden perään, ja ap:n miehen sisko käyttäytyy lapsellisesti ja häpeällisesti moista tehdessään. En koskaan kehtaisi itse noin tehdä. Tavaran omistajan ehdoilla mennään kuitenkin aina, ja on iloinen yllätys, jos joku haluaa jollekin jotain lahjoittaa. Itselleni tulee tosin hyvä mieli lähipiirini ihmisten ilahduttamisesta, ja onneksi kuulun sellaiseen porukkaan, jossa muutkin kokevat samoin.

Vierailija
36/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

onks käly ostanut niitä teille?

Vierailija
37/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää hankkiko niitä lapsia, jos ei ole varaa!!

Vierailija
38/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 16:45"]

Täh, miksi pitäisi ilman antaa jos on itsekkin niistä maksanut? :D ilmankos av-mammoilta on aina rahat loppu kun ostetaan uutena merkkivaatteita ja sitte jaetaan ilman pois. Minä oon maksanu siskolleni lähes kaikista pienistä vaatteista. Vaikka ovakki halpa-hallista. Tosin, kaupat sovitaan könttäsummalla, eli vaikka 5 tai 10e/pussi. Ei tarvi jakaa ilman eikä minun maksaa mielettömiä summia uusista. Kaikki voittaa :)

[/quote]

No koska ne vaatteet ostetaan sitä varten, että lapsi tarvitsee niitä eikä miksikään sijoituskohteeksi. Ja kun ei ole tarvetta, ne voi ihan yhtä hyvin antaa pois, kun se ensisijainen käyttötarkoitus on täytetty. Minä ainakin itse haluan antaa sukulaislapsille vaatteita. Ihana nähdä, että vaatteet pääsee rakkaille lapsille eteenpäin kiertoon. 

Vierailija
39/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin veljeltä ja tämän vaimolta kaks ikea-kassia vauvan vaatteita. Eivät olisi halunneet juuri mitään, maksoimme kaksinkertaisesti mitä pyysivät. Ihan vain siksi että olivat erittäin siistejä eikä ikinä oltais saatu sillä rahalla samaa vaatemäärää edes kirppareilta. Ei sukulaisista kuulu hyötyä ja olettaa että kaiken saa ilmaiseksi, musta on siis ihan oikein pyytää katsomaan vaatteita ja ottaa niistä vähän rahaa.

Vierailija
40/106 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hieman samankaltainen tilanne. Sillä erolla, että anoppi oli luvannut lapsemme vaatteet, lelut, vaunut ja autonistuimen mieheni veljelle ja tämän vaimolle. Hänen mielestään meidän _kuuluu_ nämä tavarat ja vaatteet antaa heillle käyttöön, tai omaksi. Itse en suostu, koska olen ylitöitä tehnyt ja rahaa säästänyt monesta muusta asiasta, että lapselle on saatu ostettua mieluisat ja meille sopivimmat tuotteet. Varsinkin kun meillä on nyt vasta tämä yksi lapsi ja toiveissa toinen niin esimerkiksi turvakaukaloa en kyllä lainaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi