Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienituloinen, miksi et säästä?

Vierailija
13.09.2015 |

Äitini oli koko ikänsä pienipalkkaisena siivoojana. Eli äärimmäisen säästeliäästi. Jokaisen muovipussin viikkasi ja käytti uudelleen. Jos takin vetoketju meni rikki, se korjattiin. Ei ostettu uutta. Kaikki marjat, sienet yms keräsi itse, ei ostanut torilta. Ei juurikaan matkustellut. Ei omistanut autoa vaan kulki pyörällä ja linja-autolla. Kodin sisustus oli vaatimaton. Ei ollut ylellisiä tai kalliita harrastuksia. Äiti luki paljon ja lauloi kuorossa. Terveelliset elämäntavat oli tietysti itsestäänselvyys. Rahaa ei mennyt tupakkaan, ei alkoholiin, ei juuri koskaan ravintoloihin.

Koskaan äiti ei valittanut, ei niukkuutta mutta ei myöskään että rahat ei riitä. En itse muista että meiltä olisi mitään puuttunut vaikka emme lapsuudessa käyneet ulkomailla tai eläneet missään suhteessa leveästi. Kodin ilmapiiri oli turvallinen.

Silti äidin säästeliäs elämäntapa oli kerryttänyt pankkitilille sievoisen summan. Hänellä oli talletustilillä useamman sadantuhannen säästöt. Kun tämän ymmärsimme, yritimme kannustaa äitiä itse nauttimaan niistä. Ostamaan mitä haluaa, matkustamaan yms. Mutta ei hän tietenkään osannut muuttaa elämäänsä. Edelleen hän pesi jokaisen minigrip pussin ja käytti uudelleen ja eli samaa vaatimatonta elämäänsä kunnes muutama vuosi sitten kuoli.

Eli jos ei haikaile isoja asuntoja, ulkomaan matkoja, jatkuvasti uusia vaatteita ja elää terveellisesti niin pienilläkin tuloilla (siivooja) pärjää ja pystyy myös säästämään.

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vaahtoaa raivopäänä jos palkasta leikataan 150€. Mutta hyvää tekisi miettiä, tulenko toimeen vähemmällä.

Käydä läpi kaikki kulutustottumukset. Mitä ostan kaupasta, miten kuljen, miten pukeudun. Paljonko menee rahaa hiustenhoitoon, meikkeihin, harrastuksiin. Onko kaikki matkat välttämättömiä.

Tupakka, alkoholi, voiko niistä vähentää. Televisiot, konsolipelit, tietokoneet, tarvitsenko kaikkea.

Vierailija
102/112 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka matkustelevat Virossa omalla autollaan voivat helposti säästää rahaa huoltamalla/korjaamalla autoaan Virossa. Virossa auton huoltaminen/korjaaminen tulee jopa satoja euroja halvemmaksi kuin Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 17:41"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 14:45"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:31"]

Äitini oli koko ikänsä pienipalkkaisena siivoojana. Eli äärimmäisen säästeliäästi. Jokaisen muovipussin viikkasi ja käytti uudelleen. Jos takin vetoketju meni rikki, se korjattiin. Ei ostettu uutta. Kaikki marjat, sienet yms keräsi itse, ei ostanut torilta. Ei juurikaan matkustellut. Ei omistanut autoa vaan kulki pyörällä ja linja-autolla. Kodin sisustus oli vaatimaton. Ei ollut ylellisiä tai kalliita harrastuksia. Äiti luki paljon ja lauloi kuorossa. Terveelliset elämäntavat oli tietysti itsestäänselvyys. Rahaa ei mennyt tupakkaan, ei alkoholiin, ei juuri koskaan ravintoloihin.

Koskaan äiti ei valittanut, ei niukkuutta mutta ei myöskään että rahat ei riitä. En itse muista että meiltä olisi mitään puuttunut vaikka emme lapsuudessa käyneet ulkomailla tai eläneet missään suhteessa leveästi. Kodin ilmapiiri oli turvallinen.

Silti äidin säästeliäs elämäntapa oli kerryttänyt pankkitilille sievoisen summan. Hänellä oli talletustilillä useamman sadantuhannen säästöt. Kun tämän ymmärsimme, yritimme kannustaa äitiä itse nauttimaan niistä. Ostamaan mitä haluaa, matkustamaan yms. Mutta ei hän tietenkään osannut muuttaa elämäänsä. Edelleen hän pesi jokaisen minigrip pussin ja käytti uudelleen ja eli samaa vaatimatonta elämäänsä kunnes muutama vuosi sitten kuoli.

Eli jos ei haikaile isoja asuntoja, ulkomaan matkoja, jatkuvasti uusia vaatteita ja elää terveellisesti niin pienilläkin tuloilla (siivooja) pärjää ja pystyy myös säästämään.

[/quote]

JA tuosta nuukasta elämästä hyötyi kuka? Pankkitilille säästetyt rahat on siellä olleet inflaation syötävänä, miksi ei ostanut sitten taloa tai edes asuntoa? Todella surullinen hukkaan heitetty säästäminen, varmaan oli kuitenkin joskus jostain haaveillut itselleenkin mutta kun varmaan oli vanhemmat opettaneet että säästää pitää jälkipolville eikä tuhlata itseensä... Ja mitä jos jälkipolvet sitten ovat yhtä nuukia, ja pitävät ne perintörahat siellä tilillä ja itse säästävät vielä lisää, omat lapsensakin saavat elää terveellistä köyhää elämää, kuka siitä hyötyy? Kyllä raha on tarkoitettu käytettäväksi jossain vaiheessa, ei tuhlata tarvi, mutta esimerkiksi kiinteistöihin kannattaa sijoittaa, voi nauttia elämästäkin sitten samalla ja omaisuus säilyy.

[/quote]

Rahaa oli siis tilillä mutta myös rahastoissa. Äiti oli hyvin tyytyväinen elämäänsä. Tärkein päämäärä hänelle varmasti oli kahden lapsen kasvatus normaaleiksi työtä tekeviksi ihmisiksi ja sen hän varmasti saavutti. Varmasti säästi pahanpäivän varalle, jota ei ehkä tullut ja tottui elämäntyylinsä. En usko että ihmisenä olisi ollut yhtään onnellisempi vaikka vanhempana olisi katsellut uutiset 60 tuuman televisiosta tai lukenut kirjansa iPadltä tai muuttanut Portugaliin.

[/quote]

Ihan kuin työtätekeväksi kansalaiseksi kasvaminen tai kasvatettu ihminen olisi jotenkin uniikki :D

Sitä kasvaa samalaiseksi vaikka olisi ollut lastenkodissa. Niukkuudessa ja nuukuudessa elävä siirtyy helposti rikollisiin puuhiin, koska voitot ovat paljon suurempia. Nuukuus siis syrjäyttää todella monia. 

Vierailija
104/112 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 14:31"]Täällä yksi pienituloinen siistijä. Saan palkkaa 1890/kk/brutto. Lapsia on kaksi ja olen yh. Joten lapsilisät siihen päälle. Säästötiilillä on 12.000€. Olen säästänyt teinistä asti. Lapset harrastavat ja olemme erittäin tyytyväisiä elämäämme. Leivomme, sienestämme, marjastamme ja teemme ruokaa yhdessä. Olen ylpeä työstäni ja etenkin lapsistani. En juo enkä polta, jos sillä merkitystä.
[/quote]
missä olet siistijänä , kun noin paljon saat? Itsellä siivoojana netto 1100.

Vierailija
105/112 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:32"]

Paljonko ap:lla on säästössä?

[/quote]

Hänhän on perinyt saidasti ja nuukaillen eläneen äitinsä, joten luulisi säästöjä olevan.

Jos kaikki pienituloiset ja parempituloisetkin eläisivät ap:n oppien mukaan, ei Suomen kansantalous ikinä nouse. Nuo nuukailijat, joka asian kääntäjät, palveluja käyttämättömät eivät sitä yksityistä kulutusta kasvata ja lo työpaikkoja.   

Vierailija
106/112 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tarina on aika helpostikin totta. Euroissa puhuen jo 500€/kk säästö koko työuran (laskin 40 vuoden mukaan) tekee jo ilman korkojakin 240 000 euroa. Tätäpä ei moni ymmärrä vaan kuvittelee että säästäminen on niin hidasta ja turhaa.
Meillä koko perheen nettotulot on hiukan yli 3000€. Siitä maksetaan helposti asuntolaina, mökkilaina ja säästöönkin jää. Lainat on maksettu kokonaan ennen kuin minä täytän 40. Joo ei mekään asuta pk-seudulla joten asunto on varmasti halvempi kuin monella muulla mutta silti, kulutustottumuksista se kiinni on.

Vierailija
107/112 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 07:25"]

Joo ei mekään asuta pk-seudulla joten asunto on varmasti halvempi kuin monella muulla mutta silti, kulutustottumuksista se kiinni on.

[/quote]

Osuit asian ytimeen. Pääkaupunkisedulla asuva pienituloinen joutuu tuota nuukailua harrastamaan jo asumiskulujen vuoksi, ei siksi että saisi säästöön jotain. 

Vierailija
108/112 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 14:49"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:55"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:50"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:03"]272€:n opintotuesta ja yhden lapsen lapsilisästä ei paljon säästetä. [/quote] Mulla on ne 3000€ säästöt. Saan opintotuen+asumistuen+lapsilisän+minimielarit kahdesta lapsesta. En juo, polta, käy kauneushoitoloissa, ulkona syömässä, ostele merkkivaatteita. Kirpparilta ja torifistä ostetaan paljon ja myydään vanhat pois. Moni samassa tilanteessa käy esim. Baareissa/matkoilla tms. Ymmärrän senkin. Ei säästäväisyys ole ainoa oikea tapa elää, mutta höpöhöpö jos perustellaan ettei ole varaa säästää. Se on kulutustottumuksista ihan kiinni.

[/quote]

Helppohan se on, kun saa kaikki tuet. Itse tosiaan saan sen mitä luettelin. Mies on pienellä palkalla töissä, maksaa jo kaikki vuokrat, ruuat, autokulut yms. Jokainen säästäköön omistaan, en minä kehtaa miehen viimeisiä alkaa säästötililleni tinkimään. Kyllä muistan kun asuin kokonaan yhteiskunnan tuilla, niin oli auto ja rahaa riitti.

[/quote]

Yhteiskunnan tuillahan sinä elät nytkin (ja miehesi rahoilla), mistä taskusta oikein kuvittelet opintotuen ja lapsilisän tulevan? En siis sano tätä pahalla mutta käytännössä asia vaan on näin. (Sossun tukiahan nuo eivät ole mutta yhteiskunnan kyllä.)

[/quote] Kyllä, taloutemme tuloista osa tulee yhteiskunnalta. Mutta on aivan eri asia saada joku opintuki ja lapsilisä, kuin se, että kaikki talouden tulot tulee yhteiskunnalta. Enhän missään kohtaan väittänyt, etten saisi yhteiskunnalta mitään, vaan että on eri asia jos saa kaikki tuet, eli kaikki tulot tulee tukina. 

Vierailija
109/112 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko elämä ollut sellaista niukkuutta ettei säästöjä ole kertynyt, mutta jos tästä valmistun ja pääsen töihin niin pakkohan se on säästää useita satasia kuukaudessa koska eläke tulee olemaan ihan surkea.

Vierailija
110/112 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan viisasta käyttää rahansa harkiten ja säästää vähän pahan päivän varalle. Mutta eikö täällä eletä elämisen vuoksi? Mitä hienoa on elämässä, jossa käydään töissä rahan vuoksi, muttei sitten nautita rahan tuomista mukavuuksista? Täältähän ei saa mitään mukaansa, joten mitä väliä lopulta on suurilla omaisuuksilla tai suurilla tilin saldoilla? Pääasia on mielestäni se, että elämä on mielekästä ja sukan varressa on pieni hätävara.

Vierailija
111/112 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:25"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:40"]No kuulostipa tympeältä elämältä, toivottavasti nautti kuitenkin. Turha sitä massia on jemmata sinne pankkitilille, talletussuojakaan ei pelasta. Vähän kyllä epäilen että siivooja olisi saanut satoja tuhansia säästettyä vaikka kuinka olisi minigrippejä viikkaillut. [/quote] 15000€ alkupääoma 10% vuosituotolla kasvaa 30 vuoden aikana 260000€. Ja jos tuohon yhtälöön silloin tällöin tulee lisää säästöjä.. Miksi ei olisi mahdollista?

[/quote]

mä olen syntynyt 1961, ja en usko että 10 % tuottoa on ollut vain unelmissa.4-5 oli hyvä hyvinäkin aikoina, ja osakesijoituksillakin on vaikea upeea tulosta trhdä. Osakemarkkinat oli hyvin staatyise ihan 80- luvun loppupuoliskolle adti. Ja sitten tuli lama, nousukausi ja uui lam. Ja osakekurrien romahdus. En usko, etä siivojan palkoilla voi säästää satojatuhansia, edes markkoja. Toki onhan siivooja voinut saada pwrintöjä...

Vierailija
112/112 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on vähään tyytyväinen, niin ei ne vähätkään rahat mene turhuuksiin. En mielestäni ole nuuka, mutta kun en tarvitse mitään ylimääräistä niin ei sitä rahaa saa kulumaan. Meillä on pieni lapsi, johon ei vielä mene hirmuisia määriä rahaa (saisi varmasti menemään kyllä), mutta kun tulee aika harrastaa jne, niin on mahdollista antaa lapsen ainakin kokeilla muitakin harrastuksia kuin partiota, johon mut muksuna laitettiin kun ei ollut varaa harrastaa muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan