Pienituloinen, miksi et säästä?
Äitini oli koko ikänsä pienipalkkaisena siivoojana. Eli äärimmäisen säästeliäästi. Jokaisen muovipussin viikkasi ja käytti uudelleen. Jos takin vetoketju meni rikki, se korjattiin. Ei ostettu uutta. Kaikki marjat, sienet yms keräsi itse, ei ostanut torilta. Ei juurikaan matkustellut. Ei omistanut autoa vaan kulki pyörällä ja linja-autolla. Kodin sisustus oli vaatimaton. Ei ollut ylellisiä tai kalliita harrastuksia. Äiti luki paljon ja lauloi kuorossa. Terveelliset elämäntavat oli tietysti itsestäänselvyys. Rahaa ei mennyt tupakkaan, ei alkoholiin, ei juuri koskaan ravintoloihin.
Koskaan äiti ei valittanut, ei niukkuutta mutta ei myöskään että rahat ei riitä. En itse muista että meiltä olisi mitään puuttunut vaikka emme lapsuudessa käyneet ulkomailla tai eläneet missään suhteessa leveästi. Kodin ilmapiiri oli turvallinen.
Silti äidin säästeliäs elämäntapa oli kerryttänyt pankkitilille sievoisen summan. Hänellä oli talletustilillä useamman sadantuhannen säästöt. Kun tämän ymmärsimme, yritimme kannustaa äitiä itse nauttimaan niistä. Ostamaan mitä haluaa, matkustamaan yms. Mutta ei hän tietenkään osannut muuttaa elämäänsä. Edelleen hän pesi jokaisen minigrip pussin ja käytti uudelleen ja eli samaa vaatimatonta elämäänsä kunnes muutama vuosi sitten kuoli.
Eli jos ei haikaile isoja asuntoja, ulkomaan matkoja, jatkuvasti uusia vaatteita ja elää terveellisesti niin pienilläkin tuloilla (siivooja) pärjää ja pystyy myös säästämään.
Kommentit (112)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:35"]
Todella monella tuollaisella säästäjällä on mielenterveysongelma. Säästäminen ja pieni piiri tekee araksi ulkomaailmaa kohtaan. Silloin yleensä puolustellaan sitä ettei lähdetä ulkomaanmatkoille tai ravintolaan syömään. Se on kamala kasvuympäristö lapselle jos temperamentti on pahin mahdollinen eli ujo. Siitä ei lapsi kasva ulkomaailmaan päin vaan sisäänpäin ja lopulta tekee itsemurhan.
Näin kävi veljelleni. Äiti keitti kahvitkin kahteen kertaan samasta pussista. Nykyään saa katsoa ettei ole vuosien vanhoja sapuskoja kuivakaapissa. Saa raivokohtauksia jos yrittää siivota vanhaa pois. Sairaanloista säästämist' josta ei ole kenellekään mitään hyötyä.
[/quote]
Näin on. Parhaiten säästää jos istuu tuvassa ja lukee viikon vanhoja sanomalehtiä joita saa lehtiroskiksesta.
Korkeintaan kerran kolmessa vuodessa matkustaa junalla sukuloimaan. Siihenkin menee helposti yli 200e edes takas. Eli kallista lystiä on nähdä läheisiään.
Siinä tuvassa alkaa mielenterveys rapistua. Todellisuus rakentuu tuvan seinien sisälle ja ehkä kauppamatkoille. Voi muistella millaista oli työntää vauvanvaunuja samaa lähikauppareittiä pitkin. Muistot ovat ainoa virkistysmatka säästäjälle. Sanavarasto pienenee pienen tuvan ansiosta. Sanaristikoilla voi yrittää pitää sanavarastoa hallussa. Joskus lauantaina voi jutella naapurille jos törmää pihalla. Voi sanoa moi tai että kylläpä on kylmä.
Mun neuvo on että älkää köyhät säästäkö terveydellänne!
Menee terveys ulkoa ja sisältä. Mieluummin eläkää kädestä suuhun. Säästäminen ei ole köyhälle edullista.
[/quote]
Täyttä roskaa. Sijoittaminen on viime kädessä sitä, että laittaa rahaa johonkin tulevaisuudessa kassavirtaa tuottavaan kohteeseen. Jos sijoitat osakkeisiin, saat ikuista (ja kasvavaa) kassavirtaa loppuelämäsi ajan. Niitä kassavirtoja voi käyttää, mutta älä ikinä koske itse pääomaan.
Emme juo emmekä polta.Emme matkustele eikä meille meille tule edes sanomalehteä. Kampaajalla käydään max. kerran vuodessa ja sekin oppilastyönä. Vaatteita ostan vasta kun ihan oikeasti tarvitsen (edel. vaate paikattu moneen kertaan). Talossa on kierrätyshuone, josta olen hakenut mm.vaatteita, huonekaluja ja astioita. Ruoka on aina tuoteryhmän halvin. Asumme vuokralla (paikkakunnan mittapuun mukaan halvalla). Käytän samoja muovikasseja moneen kertaan. Mitään ei jää säästöön vaan rahat riittävät juuri ja juuri pakollisiin menoihin. Ja käymme molemmat töissä. Lapsilisää tulee enää yhdestä 1½v ajan. Kaikki kolme lasta asuvat kuitenkin kotona.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:44"]
Ehkä olenkin perinyt tuolta ihmiseltä säästäväisyyteni, laitan nimittäin 2000e netosta aina 1000e kuussa säästöön, vaikka maksan asuntolainaa :D
[/quote]
No tuohan on typerää, nautitko velallisena olosta? Velat kannattaa maksaa ensin, sitten vasta alkaa keräillä muita säästöjä. Puskurirahasto toki pitää olla mutta siitä tuossa ei nyt kuulosta olevan kyse.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:31"]
Äitini oli koko ikänsä pienipalkkaisena siivoojana. Eli äärimmäisen säästeliäästi. Jokaisen muovipussin viikkasi ja käytti uudelleen. Jos takin vetoketju meni rikki, se korjattiin. Ei ostettu uutta. Kaikki marjat, sienet yms keräsi itse, ei ostanut torilta. Ei juurikaan matkustellut. Ei omistanut autoa vaan kulki pyörällä ja linja-autolla. Kodin sisustus oli vaatimaton. Ei ollut ylellisiä tai kalliita harrastuksia. Äiti luki paljon ja lauloi kuorossa. Terveelliset elämäntavat oli tietysti itsestäänselvyys. Rahaa ei mennyt tupakkaan, ei alkoholiin, ei juuri koskaan ravintoloihin.
Koskaan äiti ei valittanut, ei niukkuutta mutta ei myöskään että rahat ei riitä. En itse muista että meiltä olisi mitään puuttunut vaikka emme lapsuudessa käyneet ulkomailla tai eläneet missään suhteessa leveästi. Kodin ilmapiiri oli turvallinen.
Silti äidin säästeliäs elämäntapa oli kerryttänyt pankkitilille sievoisen summan. Hänellä oli talletustilillä useamman sadantuhannen säästöt. Kun tämän ymmärsimme, yritimme kannustaa äitiä itse nauttimaan niistä. Ostamaan mitä haluaa, matkustamaan yms. Mutta ei hän tietenkään osannut muuttaa elämäänsä. Edelleen hän pesi jokaisen minigrip pussin ja käytti uudelleen ja eli samaa vaatimatonta elämäänsä kunnes muutama vuosi sitten kuoli.
Eli jos ei haikaile isoja asuntoja, ulkomaan matkoja, jatkuvasti uusia vaatteita ja elää terveellisesti niin pienilläkin tuloilla (siivooja) pärjää ja pystyy myös säästämään.
[/quote]
JA tuosta nuukasta elämästä hyötyi kuka? Pankkitilille säästetyt rahat on siellä olleet inflaation syötävänä, miksi ei ostanut sitten taloa tai edes asuntoa? Todella surullinen hukkaan heitetty säästäminen, varmaan oli kuitenkin joskus jostain haaveillut itselleenkin mutta kun varmaan oli vanhemmat opettaneet että säästää pitää jälkipolville eikä tuhlata itseensä... Ja mitä jos jälkipolvet sitten ovat yhtä nuukia, ja pitävät ne perintörahat siellä tilillä ja itse säästävät vielä lisää, omat lapsensakin saavat elää terveellistä köyhää elämää, kuka siitä hyötyy? Kyllä raha on tarkoitettu käytettäväksi jossain vaiheessa, ei tuhlata tarvi, mutta esimerkiksi kiinteistöihin kannattaa sijoittaa, voi nauttia elämästäkin sitten samalla ja omaisuus säilyy.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 14:41"]
Ehkä olenkin perinyt tuolta ihmiseltä säästäväisyyteni, laitan nimittäin 2000e netosta aina 1000e kuussa säästöön, vaikka maksan asuntolainaa :D
[/quote]
No tuohan on typerää, nautitko velallisena olosta? Velat kannattaa maksaa ensin, sitten vasta alkaa keräillä muita säästöjä. Puskurirahasto toki pitää olla mutta siitä tuossa ei nyt kuulosta olevan kyse.
[/quote]
Nyt on niin alhaalla korot, siksi teen näin. Jos korot nouseekin niin voin äkkiä maksaa lainaa pois. Ja olen vasta 25, niin on hyväkin kerätä myös käteistä tileille. Jos vaikka jää joskus äitiyslomalle tms niin on pahan päivän varalle jotain.
Aikoinaan Frendeissä Monican ja Rossin vanhemmat paukuttivat, että jokaisesta tilistä 10% säästöön! Se oli mun elämäni paras säästövinkki ja sillä on menty parisenkymmentä vuotta. Säästössä on kivasti.
Toisaalta mä olen aina pessyt minigrip pussinikin yms, se on vaan järkevää kuluttamista.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:55"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:50"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:03"]272€:n opintotuesta ja yhden lapsen lapsilisästä ei paljon säästetä. [/quote] Mulla on ne 3000€ säästöt. Saan opintotuen+asumistuen+lapsilisän+minimielarit kahdesta lapsesta. En juo, polta, käy kauneushoitoloissa, ulkona syömässä, ostele merkkivaatteita. Kirpparilta ja torifistä ostetaan paljon ja myydään vanhat pois. Moni samassa tilanteessa käy esim. Baareissa/matkoilla tms. Ymmärrän senkin. Ei säästäväisyys ole ainoa oikea tapa elää, mutta höpöhöpö jos perustellaan ettei ole varaa säästää. Se on kulutustottumuksista ihan kiinni.
[/quote]
Helppohan se on, kun saa kaikki tuet. Itse tosiaan saan sen mitä luettelin. Mies on pienellä palkalla töissä, maksaa jo kaikki vuokrat, ruuat, autokulut yms. Jokainen säästäköön omistaan, en minä kehtaa miehen viimeisiä alkaa säästötililleni tinkimään. Kyllä muistan kun asuin kokonaan yhteiskunnan tuilla, niin oli auto ja rahaa riitti.
[/quote]
Yhteiskunnan tuillahan sinä elät nytkin (ja miehesi rahoilla), mistä taskusta oikein kuvittelet opintotuen ja lapsilisän tulevan? En siis sano tätä pahalla mutta käytännössä asia vaan on näin. (Sossun tukiahan nuo eivät ole mutta yhteiskunnan kyllä.)
[/quote]
[/quote]
Jos sijoitukset tuottavat enemmän kuin mitä laina maksaa niin silloin kannattaa tottakai suosia sijoituksia.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 13:42"]
Hohhoijaa taas näitä provoja. Itse säästämisen tärkeydestä olen kyllä samaa mieltä, mutta tarina ei voi kyllä olla totta. Nimittäin jos ajatellaan , että Ap:n äiti olisi työskennellyt 50 v(melko epätodennäköistä) ja säästänyt joka kuukausi 1500(ei edes olisi pienituloinen) olisi säästössä silti "vain" 75000.
[/quote]
Nämä aivan totaalisen pieleen lasketut "perustelut" ovat poikkeuksetta niin naurettavia :D
Ei tekisi pahaa kerrata edes sitä ala-asteen matikkaa...
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:31"]Äitini oli koko ikänsä pienipalkkaisena siivoojana. Eli äärimmäisen säästeliäästi. Jokaisen muovipussin viikkasi ja käytti uudelleen. Jos takin vetoketju meni rikki, se korjattiin. Ei ostettu uutta. Kaikki marjat, sienet yms keräsi itse, ei ostanut torilta. Ei juurikaan matkustellut. Ei omistanut autoa vaan kulki pyörällä ja linja-autolla. Kodin sisustus oli vaatimaton. Ei ollut ylellisiä tai kalliita harrastuksia. Äiti luki paljon ja lauloi kuorossa. Terveelliset elämäntavat oli tietysti itsestäänselvyys. Rahaa ei mennyt tupakkaan, ei alkoholiin, ei juuri koskaan ravintoloihin.
[/quote]
No pystyy tietenkin! Mutta mitä järkeä on säästää ja raataa koko elämä? Mitä elämää se on, jos siitä ei itse voi nauttia? Äitisi elämä kuulostaa karulta, en ikinä voisi itse elää niin.
Minä olen myös siijooja ja yhden lapsen yh. Hyvin tullaan toimeen ja pystyn laittamaan säästöön n. 200 € kuukaudessa. Enkä koe että elämämme olis kamalan köyhää, ihan hyvää ruokaa syödään ja meillä on siistit vaatteet ja koti kivasti sisustettu jne.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 14:41"]Emme juo emmekä polta.Emme matkustele eikä meille meille tule edes sanomalehteä. Kampaajalla käydään max. kerran vuodessa ja sekin oppilastyönä. Vaatteita ostan vasta kun ihan oikeasti tarvitsen (edel. vaate paikattu moneen kertaan). Talossa on kierrätyshuone, josta olen hakenut mm.vaatteita, huonekaluja ja astioita. Ruoka on aina tuoteryhmän halvin. Asumme vuokralla (paikkakunnan mittapuun mukaan halvalla). Käytän samoja muovikasseja moneen kertaan. Mitään ei jää säästöön vaan rahat riittävät juuri ja juuri pakollisiin menoihin. Ja käymme molemmat töissä. Lapsilisää tulee enää yhdestä 1½v ajan. Kaikki kolme lasta asuvat kuitenkin kotona.
[/quote]
Heivaa ne lapset pellolle, jos ovat jo aikuisia!
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 14:46"]
[/quote]
[/quote]
Nyt on niin alhaalla korot, siksi teen näin. Jos korot nouseekin niin voin äkkiä maksaa lainaa pois. Ja olen vasta 25, niin on hyväkin kerätä myös käteistä tileille. Jos vaikka jää joskus äitiyslomalle tms niin on pahan päivän varalle jotain.
[/quote]
Niin, ikäväähän se olisikin asua velattomassa kodissa sitten äityislomalla. Ymmärrän hyvin sen houkutuksen maksella silloinkin asuntovelkoja... Not.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 14:51"]
[/quote]
[/quote]
Jos sijoitukset tuottavat enemmän kuin mitä laina maksaa niin silloin kannattaa tottakai suosia sijoituksia.
[/quote] Tuossa ei puhuttu sanallakaan sijoituksista vaan säästöön laittamisesta. Mikä sijoitus nykyään enää edes olisi luotettavasti kunnolla voittoa tuottava?
Täyttä roskaa. Sijoittaminen on viime kädessä sitä, että laittaa rahaa johonkin tulevaisuudessa kassavirtaa tuottavaan kohteeseen. Jos sijoitat osakkeisiin, saat ikuista (ja kasvavaa) kassavirtaa loppuelämäsi ajan. Niitä kassavirtoja voi käyttää, mutta älä ikinä koske itse pääomaan.
[/quote]
Osakkeisiin ei kannata laittaa köyhän rahaa. Sama kuin vetäisi rayn pelikoneisiin kolikkonsa.
RAhastoilla voi tehdä pientä voittoa mutta ihmisen elinikä ei ole tarpeeksi pitkä niistä nauttimiseen eli menee lapsille ja lapsenlapsille.
Ei tosiaan kannata säästää köyhän. Parempaa voittoa tekee kun elää kädestä suuhun. Yrittäkää hankkia paljon elämyksiä maailmasta. Vaikka juuri tupakoimalla auringonlaskua katsellessa tai huumeita vetäessä.
Köyhän ei todellakaan kannata säästää vaan hankkia elämyksiä jokaisella solullaan viimeiseen asti täysiä.
Tässä on viisaat ohjeet köyhille. Köyhä on myös säännöistä vapaa, koska rikastuminen on epätodennäköistä niin on tavallaan turha noudattaa lakia tai sääntöjä niin tarkkaan. Ei ei rahaa niin ei ole varaa maksella sakkoja. Yhteiskunta maksaa ne sakot ja muut velat. Ryypätkää velaksi köyhät. Ottakaa niin monta orgasmia tunnissa kun saatte. Siinä on elämän onnellisuuden salaisuus, eläkää hetkessä.
Köyhän ei kannata säästää.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 14:56"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin, ikäväähän se olisikin asua velattomassa kodissa sitten äityislomalla. Ymmärrän hyvin sen houkutuksen maksella silloinkin asuntovelkoja... Not.
[/quote]
Sulla ei taida itsellä olla vielä omaa kotia?
En halua joutua tilanteeseen jossa minulla ei olisi esim 20 000e ylimääräistä tilillä. Se tuo turvaa. Mitä jos auto hajoaa, entä pesukone? Mitä jos lapsi olisi hankala enkä pääsekään moneen vuoteen takaisin töihin? Siinä vaiheessa voi olla onnellinen että on rahaa, eikä ole laittanut kaikkea asunnon maksamiseen. Sitä rahaa kun ei saa takaisin kuin myymällä kodin.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 14:56"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Velan voi maksaa samantien pois jos sitä rahaa on. Ei pankki veloita mitään ylimääräistä jos haluatkin maksaa nopeammin. Käteistä taas on vaikeampi saada, kulutusluottojen korot ovat korkealla. Asuntolainan koroistahan saa vielä muutaman vuoden sen 75% vähennystä ihan valtion kassasta.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 20:53"]
Ihan kuin työtätekeväksi kansalaiseksi kasvaminen tai kasvatettu ihminen olisi jotenkin uniikki :D
Sitä kasvaa samalaiseksi vaikka olisi ollut lastenkodissa.
[/quote]
Monella rima on niin matala että kun ollaan töissä ja hankittu lapsia niin ei tarvitse enää kehittyä miksikään. Se näkyy ja kuuluu.
Henkinen kehitys ja kasvu Jeesuksen oppien mukaisesti. Missä on nämä tavoitteet elämässä?
Älkää asettako liian matalalle rimaa. Pelkkä työssäkäynti ja verojen maksu ei riitä kunnon kansalainen Kanelle. Jos haluatte olla hyviä ihmisiä niin tehkää muutakin kuin pelkkää työtä. Työ ei ole takuu taivaspaikasta.
Voitte te pyhittää elämänne myös Saatanan opeille kuten moni näyttäisi pyhittävänkin. Muistatteko mitä Jeesus sanoi materiasta ja saituudesta?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 20:53"]
Ihan kuin työtätekeväksi kansalaiseksi kasvaminen tai kasvatettu ihminen olisi jotenkin uniikki :D
Sitä kasvaa samalaiseksi vaikka olisi ollut lastenkodissa.
[/quote]
Monella rima on niin matala että kun ollaan töissä ja hankittu lapsia niin ei tarvitse enää kehittyä miksikään. Se näkyy ja kuuluu.
Henkinen kehitys ja kasvu Jeesuksen oppien mukaisesti. Missä on nämä tavoitteet elämässä?
Älkää asettako liian matalalle rimaa. Pelkkä työssäkäynti ja verojen maksu ei riitä kunnon kansalainen Kanelle. Jos haluatte olla hyviä ihmisiä niin tehkää muutakin kuin pelkkää työtä. Työ ei ole takuu taivaspaikasta.
Voitte te pyhittää elämänne myös Saatanan opeille kuten moni näyttäisi pyhittävänkin. Muistatteko mitä Jeesus sanoi materiasta ja saituudesta?
[/quote]
Hohhoijaa. No kerropas sitten, että ovatko Suomen lait ns. muuttumaton vakio? Eli muuttuuko oikean ja väärän käsitys ajan hampaan käsittelyssä?
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 13:42"]
Hohhoijaa taas näitä provoja. Itse säästämisen tärkeydestä olen kyllä samaa mieltä, mutta tarina ei voi kyllä olla totta. Nimittäin jos ajatellaan , että Ap:n äiti olisi työskennellyt 50 v(melko epätodennäköistä) ja säästänyt joka kuukausi 1500(ei edes olisi pienituloinen) olisi säästössä silti "vain" 75000.
[/quote]
Oletko koskaan kuullut ilmiöstä nimeltä "korkoa korolle"? Joskus muinoin säästötileille, varsinkin määräaikaisille, maksettiin hulppeita korkoja verrattuna nykypäivään joten tuo laskutoimituksesi on ihan ihan vaan pikkasen pielessä.