Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienituloinen, miksi et säästä?

Vierailija
13.09.2015 |

Äitini oli koko ikänsä pienipalkkaisena siivoojana. Eli äärimmäisen säästeliäästi. Jokaisen muovipussin viikkasi ja käytti uudelleen. Jos takin vetoketju meni rikki, se korjattiin. Ei ostettu uutta. Kaikki marjat, sienet yms keräsi itse, ei ostanut torilta. Ei juurikaan matkustellut. Ei omistanut autoa vaan kulki pyörällä ja linja-autolla. Kodin sisustus oli vaatimaton. Ei ollut ylellisiä tai kalliita harrastuksia. Äiti luki paljon ja lauloi kuorossa. Terveelliset elämäntavat oli tietysti itsestäänselvyys. Rahaa ei mennyt tupakkaan, ei alkoholiin, ei juuri koskaan ravintoloihin.

Koskaan äiti ei valittanut, ei niukkuutta mutta ei myöskään että rahat ei riitä. En itse muista että meiltä olisi mitään puuttunut vaikka emme lapsuudessa käyneet ulkomailla tai eläneet missään suhteessa leveästi. Kodin ilmapiiri oli turvallinen.

Silti äidin säästeliäs elämäntapa oli kerryttänyt pankkitilille sievoisen summan. Hänellä oli talletustilillä useamman sadantuhannen säästöt. Kun tämän ymmärsimme, yritimme kannustaa äitiä itse nauttimaan niistä. Ostamaan mitä haluaa, matkustamaan yms. Mutta ei hän tietenkään osannut muuttaa elämäänsä. Edelleen hän pesi jokaisen minigrip pussin ja käytti uudelleen ja eli samaa vaatimatonta elämäänsä kunnes muutama vuosi sitten kuoli.

Eli jos ei haikaile isoja asuntoja, ulkomaan matkoja, jatkuvasti uusia vaatteita ja elää terveellisesti niin pienilläkin tuloilla (siivooja) pärjää ja pystyy myös säästämään.

Kommentit (112)

Vierailija
21/112 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 3 lapsen yh säästän kaikesta mahdollisesta mutta siitä huolimatta säästöön jää pyöreä 0. Tyhjästä on vaikea nyhjästä. Emme hyödy säästöistäni jos kuihdumme nälkään. Ja meillä ei ole autoja eikä uusia huonekaluja tai vaatteita. Synttärilahjaksi lapset saavat uusia leluja ja vaatteita. Ei muuten. Koskaan emme ole käyneet ravintolassa syömässä ja kiitos kaverini joka kustansi omista rahoistaan lapsille päivän Linnanmäellä. Säästäkää te jotka kykenette mutta älkää olettako että kaikki siihen kykenevät vaikka miten haluaisi.

Vierailija
22/112 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 14:41"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:44"]

Ehkä olenkin perinyt tuolta ihmiseltä säästäväisyyteni, laitan nimittäin 2000e netosta aina 1000e kuussa säästöön, vaikka maksan asuntolainaa :D

[/quote]

No tuohan on typerää, nautitko velallisena olosta? Velat kannattaa maksaa ensin, sitten vasta alkaa keräillä muita säästöjä. Puskurirahasto toki pitää olla mutta siitä tuossa ei nyt kuulosta olevan kyse.

[/quote]

Nyt on niin älyttömän pieni korko, että tuo on ihan järkevää.

Meillä on sen verran vanha asuntolaina, että meillä on myös minimaalinen marginaali. Lyhennämme kyllä ihan kunnollisen erän lainaa (1800 € kuussa, korko alle satasen), mutta myös säästämme. Sekä sen kuuluisan pahanpäivän varalle, että huvituksiin.

Kun korot huitelivat viidessä prosentissa, teimme säästämisen sijaan usein ylimääräisiä lyhennyksiä lainaan, koska pahimmillaanparin tonnin lyhennyksestä meni tonni korkoja, ylimääräiset lyhennykset menivät suoraan pääomaan.

Emme ole pienituloisia, ohiksena siis hiukan, mutta lainaamaani kommenttiin kommentti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/112 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:40"]No kuulostipa tympeältä elämältä, toivottavasti nautti kuitenkin. Turha sitä massia on jemmata sinne pankkitilille, talletussuojakaan ei pelasta. Vähän kyllä epäilen että siivooja olisi saanut satoja tuhansia säästettyä vaikka kuinka olisi minigrippejä viikkaillut.
[/quote]

En koskaan kokenut lapsuuden elämääni "tympeäksi". Ei sitä tietysti osannut mistään Disneylandeistä ja elämyspuistoista haaveilla. Kesäisin muistan olleen aivan mielettömän hienoa olla telttaretkellä ja ukin kanssa kalassa. Ne oli aitoja elämyksiä... Ei mitään viihteellistä höttöä.

Vierailija
24/112 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella monella tuollaisella säästäjällä on mielenterveysongelma. Säästäminen ja pieni piiri tekee araksi ulkomaailmaa kohtaan. Silloin yleensä puolustellaan sitä ettei lähdetä ulkomaanmatkoille tai ravintolaan syömään. Se on kamala kasvuympäristö lapselle jos temperamentti on pahin mahdollinen eli ujo. Siitä ei lapsi kasva ulkomaailmaan päin vaan sisäänpäin ja lopulta tekee itsemurhan.

Näin kävi veljelleni. Äiti keitti kahvitkin kahteen kertaan samasta pussista. Nykyään saa katsoa ettei ole vuosien vanhoja sapuskoja kuivakaapissa. Saa raivokohtauksia jos yrittää siivota vanhaa pois. Sairaanloista säästämist' josta ei ole kenellekään mitään hyötyä.

Vierailija
25/112 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästäminen on ihan hyvä juttu niin kauan kun saituus ei hallitse koko elämää ja käyttäytymistä ja ostelu aiheuta suurta ahdistusta silloinkin kuin ostettava asia on oikeasti tärkeä.

Mahdollisimman ison perinnön jättäminen jälkeensä on aika huono elämän tarkoitus. Kultainen keskitie säästämisen ja ostelun välillä on ihan tavoiteltava asia. Tavoitteellinen säästäminen johonkin on fiksua ja äärimmäinen saituus yleensä on psyykkinen ongelma ja kertoo ihmisen tarkoituksesta kontrolloida elämäänsä.

Vierailija
26/112 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:03"]272€:n opintotuesta ja yhden lapsen lapsilisästä ei paljon säästetä.
[/quote]

Mulla on ne 3000€ säästöt. Saan opintotuen+asumistuen+lapsilisän+minimielarit kahdesta lapsesta. En juo, polta, käy kauneushoitoloissa, ulkona syömässä, ostele merkkivaatteita. Kirpparilta ja torifistä ostetaan paljon ja myydään vanhat pois. Moni samassa tilanteessa käy esim. Baareissa/matkoilla tms. Ymmärrän senkin. Ei säästäväisyys ole ainoa oikea tapa elää, mutta höpöhöpö jos perustellaan ettei ole varaa säästää. Se on kulutustottumuksista ihan kiinni.

Vierailija
27/112 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:50"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:03"]272€:n opintotuesta ja yhden lapsen lapsilisästä ei paljon säästetä.
[/quote]

Mulla on ne 3000€ säästöt. Saan opintotuen+asumistuen+lapsilisän+minimielarit kahdesta lapsesta. En juo, polta, käy kauneushoitoloissa, ulkona syömässä, ostele merkkivaatteita. Kirpparilta ja torifistä ostetaan paljon ja myydään vanhat pois. Moni samassa tilanteessa käy esim. Baareissa/matkoilla tms. Ymmärrän senkin. Ei säästäväisyys ole ainoa oikea tapa elää, mutta höpöhöpö jos perustellaan ettei ole varaa säästää. Se on kulutustottumuksista ihan kiinni.
[/quote]

Ja lisään vielä, että asutaan pienessä vuokra-asunnossa. Kulutkin on pienet. Eron jälkeen asuttiin vähän aikaa kalliimmin ja sen kyllä huomas ettei mitään jäänyt. Harrastuksissa hyödynnetään vapaaoppilaspaikkoja, partiota ym. Edullisia tai melkein ilmaisia harrastuksia.

Vierailija
28/112 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä väittäisi että säästäjillä on herkästi mielenterveyshäiriöitä. Ihan hassu ajatus - jos ei siis laita kaikkea heti haisemaan, on mielenterveyspotilas?

Epäilen kuitenkin ap:n tarinaa. Muutama kymppitonni vielä menisi, mutta satoja tuhansia? Etenkin jos rahat ihan käyttötilillä, jossa ei korkoa oikeastaan ole. Osakkeet toki eri juttu, silloin omaisuus helposti karttuukin.

Eipä silti, hienoa jos näin on ja ihailtavaakin. Tosi paljon kulutetaan nykypäivänä kaikkeen turhuuteen.

Vierailija
29/112 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:50"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:03"]272€:n opintotuesta ja yhden lapsen lapsilisästä ei paljon säästetä. [/quote] Mulla on ne 3000€ säästöt. Saan opintotuen+asumistuen+lapsilisän+minimielarit kahdesta lapsesta. En juo, polta, käy kauneushoitoloissa, ulkona syömässä, ostele merkkivaatteita. Kirpparilta ja torifistä ostetaan paljon ja myydään vanhat pois. Moni samassa tilanteessa käy esim. Baareissa/matkoilla tms. Ymmärrän senkin. Ei säästäväisyys ole ainoa oikea tapa elää, mutta höpöhöpö jos perustellaan ettei ole varaa säästää. Se on kulutustottumuksista ihan kiinni.

[/quote]

Helppohan se on, kun saa kaikki tuet. Itse tosiaan saan sen mitä luettelin. Mies on pienellä palkalla töissä, maksaa jo kaikki vuokrat, ruuat, autokulut yms. Jokainen säästäköön omistaan, en minä kehtaa miehen viimeisiä alkaa säästötililleni tinkimään. Kyllä muistan kun asuin kokonaan yhteiskunnan tuilla, niin oli auto ja rahaa riitti.

Vierailija
30/112 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on elämän tarkoitus? Viikata muovikasseja käymättä koskaan ulkomailla?

Vierailija
31/112 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:55"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:50"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:03"]272€:n opintotuesta ja yhden lapsen lapsilisästä ei paljon säästetä. [/quote] Mulla on ne 3000€ säästöt. Saan opintotuen+asumistuen+lapsilisän+minimielarit kahdesta lapsesta. En juo, polta, käy kauneushoitoloissa, ulkona syömässä, ostele merkkivaatteita. Kirpparilta ja torifistä ostetaan paljon ja myydään vanhat pois. Moni samassa tilanteessa käy esim. Baareissa/matkoilla tms. Ymmärrän senkin. Ei säästäväisyys ole ainoa oikea tapa elää, mutta höpöhöpö jos perustellaan ettei ole varaa säästää. Se on kulutustottumuksista ihan kiinni.

[/quote]

Helppohan se on, kun saa kaikki tuet. Itse tosiaan saan sen mitä luettelin. Mies on pienellä palkalla töissä, maksaa jo kaikki vuokrat, ruuat, autokulut yms. Jokainen säästäköön omistaan, en minä kehtaa miehen viimeisiä alkaa säästötililleni tinkimään. Kyllä muistan kun asuin kokonaan yhteiskunnan tuilla, niin oli auto ja rahaa riitti.
[/quote]

Miksette hae asumistukea?

Vierailija
32/112 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun molemmat isovanhemmat sekä mun omat vanhemmat ovat juurikin tuollaisia säästöihmeitä. Harmi, että näköjään hyppäsi yhden sukupolven yli. Minusta ei nimittäin ole tuohon, mutta ihailen tuota elämäntapaa suuresti. Tosin tänä päivänä Suomi kaatuu, jos kaikki alkavat tuohon.

Vierailija
33/112 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:59"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:55"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:50"] [quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:03"]272€:n opintotuesta ja yhden lapsen lapsilisästä ei paljon säästetä. [/quote] Mulla on ne 3000€ säästöt. Saan opintotuen+asumistuen+lapsilisän+minimielarit kahdesta lapsesta. En juo, polta, käy kauneushoitoloissa, ulkona syömässä, ostele merkkivaatteita. Kirpparilta ja torifistä ostetaan paljon ja myydään vanhat pois. Moni samassa tilanteessa käy esim. Baareissa/matkoilla tms. Ymmärrän senkin. Ei säästäväisyys ole ainoa oikea tapa elää, mutta höpöhöpö jos perustellaan ettei ole varaa säästää. Se on kulutustottumuksista ihan kiinni. [/quote] Helppohan se on, kun saa kaikki tuet. Itse tosiaan saan sen mitä luettelin. Mies on pienellä palkalla töissä, maksaa jo kaikki vuokrat, ruuat, autokulut yms. Jokainen säästäköön omistaan, en minä kehtaa miehen viimeisiä alkaa säästötililleni tinkimään. Kyllä muistan kun asuin kokonaan yhteiskunnan tuilla, niin oli auto ja rahaa riitti. [/quote] Miksette hae asumistukea?

[/quote] Asutaan halvimmassa opiskelija-asunnossa ja mies on tosiaan töissä. Kuulutaan yleisen asumistuen piiriin, eli ei saada asumistukea kun jää juuri rajoille. Ilman lasta olisin oikeutettu opiskelijan asumistukeen. Kaikki se hulppea raha mikä jää vuokran, ruuan ja muutaman laskun jälkeen jää, menee matkoihin. Auto on pakko olla, koska julkiset veisi todella paljon aikaa ja rahaa. Auto nyt ei ole kallis pitää, mutta 130km joka päivä vie jonkin verran polttoainetta.

Vierailija
34/112 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 11:04"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:59"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:55"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:50"] [quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:03"]272€:n opintotuesta ja yhden lapsen lapsilisästä ei paljon säästetä. [/quote] Mulla on ne 3000€ säästöt. Saan opintotuen+asumistuen+lapsilisän+minimielarit kahdesta lapsesta. En juo, polta, käy kauneushoitoloissa, ulkona syömässä, ostele merkkivaatteita. Kirpparilta ja torifistä ostetaan paljon ja myydään vanhat pois. Moni samassa tilanteessa käy esim. Baareissa/matkoilla tms. Ymmärrän senkin. Ei säästäväisyys ole ainoa oikea tapa elää, mutta höpöhöpö jos perustellaan ettei ole varaa säästää. Se on kulutustottumuksista ihan kiinni. [/quote] Helppohan se on, kun saa kaikki tuet. Itse tosiaan saan sen mitä luettelin. Mies on pienellä palkalla töissä, maksaa jo kaikki vuokrat, ruuat, autokulut yms. Jokainen säästäköön omistaan, en minä kehtaa miehen viimeisiä alkaa säästötililleni tinkimään. Kyllä muistan kun asuin kokonaan yhteiskunnan tuilla, niin oli auto ja rahaa riitti. [/quote] Miksette hae asumistukea?

[/quote] Asutaan halvimmassa opiskelija-asunnossa ja mies on tosiaan töissä. Kuulutaan yleisen asumistuen piiriin, eli ei saada asumistukea kun jää juuri rajoille. Ilman lasta olisin oikeutettu opiskelijan asumistukeen. Kaikki se hulppea raha mikä jää vuokran, ruuan ja muutaman laskun jälkeen jää, menee matkoihin. Auto on pakko olla, koska julkiset veisi todella paljon aikaa ja rahaa. Auto nyt ei ole kallis pitää, mutta 130km joka päivä vie jonkin verran polttoainetta.
[/quote]

Eli jos mies ei olisi töissä saisitte asumistuen ja säästäisitte auton kulut?

Vierailija
35/112 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 12:21"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:50"]Säästän kyllä.Töissä en ole.Seurauksena en saa enää sossusta lääkekulja ja joudun kotiuttamaan säästöni.Kannattipa. [/quote] No se nyt vielä puuttuis jos yhteiskunta joutuisi kartuttamaan elatuksen lisäksi vielä säästöjäkin, huh!

[/quote]

Niin, tuki periaatteessa pitäisi olla niitä varten jotka ei pärjää ilman. Mutta toisaalta, tällä periaatteella rankaistaan säästäväistä, ja palkitaan tuhlaajaa. Ei sekään kovin fiksulta politiikalta vaikuta.

Vierailija
36/112 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:25"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:40"]No kuulostipa tympeältä elämältä, toivottavasti nautti kuitenkin. Turha sitä massia on jemmata sinne pankkitilille, talletussuojakaan ei pelasta. Vähän kyllä epäilen että siivooja olisi saanut satoja tuhansia säästettyä vaikka kuinka olisi minigrippejä viikkaillut.
[/quote]

15000€ alkupääoma 10% vuosituotolla kasvaa 30 vuoden aikana 260000€. Ja jos tuohon yhtälöön silloin tällöin tulee lisää säästöjä.. Miksi ei olisi mahdollista?
[/quote]
Mistä saat nykyään 10 % vuosituoton???

Vierailija
37/112 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:56"]

Mikä on elämän tarkoitus? Viikata muovikasseja käymättä koskaan ulkomailla?

[/quote]

Niinpä.

Joo, meillä on rahaa säästössä hieman mutta ne ovat pahan päivän varalle. Saataisiin enemmänkin säästöön mutta en ymmärrä miksi pitäisi laittaa. Haluamme nauttia rahoista nyt, huomisesta ei koskaan tiedä.

Olen itse köyhästä perheestä, jossa oli turha haaveillakaan Särkänniemen reissusta. Oli aina yhtä kiva kuunnella syksyllä luokkakavereiden jutustelua kesälomasta kun oli käyty minilomalla ulkomailla, Särkänniemessä jne. Mitäs me oltiin tehty? Joo, nyhjätty kotona. Isä sentään pystytti teltan pihaan. Jee. Äiti teki kaikki vaatteet itse. Oli taitava ompelija mutta lasten maailma oli jo tuolloin raaka joten kiusatuksi jouduttiin vaatteiden takia. 

Onneksi pystyn antamaan omille lapsilleni enemmän.

Vierailija
38/112 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:58"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 14:56"] [quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 14:46"] [quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 14:41"] [quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:44"] Ehkä olenkin perinyt tuolta ihmiseltä säästäväisyyteni, laitan nimittäin 2000e netosta aina 1000e kuussa säästöön, vaikka maksan asuntolainaa :D [/quote] No tuohan on typerää, nautitko velallisena olosta? Velat kannattaa maksaa ensin, sitten vasta alkaa keräillä muita säästöjä. Puskurirahasto toki pitää olla mutta siitä tuossa ei nyt kuulosta olevan kyse. [/quote] Nyt on niin alhaalla korot, siksi teen näin. Jos korot nouseekin niin voin äkkiä maksaa lainaa pois. Ja olen vasta 25, niin on hyväkin kerätä myös käteistä tileille. Jos vaikka jää joskus äitiyslomalle tms niin on pahan päivän varalle jotain. [/quote] Niin, ikäväähän se olisikin asua velattomassa kodissa sitten äityislomalla. Ymmärrän hyvin sen houkutuksen maksella silloinkin asuntovelkoja... Not. [/quote] Sulla ei taida itsellä olla vielä omaa kotia? En halua joutua tilanteeseen jossa minulla ei olisi esim 20 000e ylimääräistä tilillä. Se tuo turvaa. Mitä jos auto hajoaa, entä pesukone? Mitä jos lapsi olisi hankala enkä pääsekään moneen vuoteen takaisin töihin? Siinä vaiheessa voi olla onnellinen että on rahaa, eikä ole laittanut kaikkea asunnon maksamiseen. Sitä rahaa kun ei saa takaisin kuin myymällä kodin.  [/quote] Tämä jää päälle. Ei sinulle koskaan tule päivää, jolloin raaskit koskea säästöihisi.

[/quote]

Heh ehkä niin, mutta ei se haittaa. Mies maksaa meillä kaikki ulkomaanmatkat (4 krt vuodessa) ja muutenkin kaikki lomajutut. Musta on kiva säästää omat rahat pahan päivän varalle.

Vierailija
39/112 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen töissä siivoojana, mies kotona puolivuotiaan lapsen kanssa. Nettotuloistani saan säästöön noin 400-500e kuussa, lisäksi maksan asuntolainaa ja lyhennän opintovelkaa. Lapsen tilille laitamme lapsilisien lisäksi kuukausittain 50-100e. Lapsia ei ole tulossa lisää, joten hyvässä lykyssä lapsen täysikäistyessä tilillä on jotain mitä lapselle luovuttaa.

Ei ole viimeisen päälle älypuhelinta, mutta enpä sellaista ole tähän mennessä tarvinnut. Huomenna lähden viikoksi ulkomaille ja loppukuusta perheen kanssa reissu Keski-Eurooppaan. Muuten elän aika säästeliäästi, niin on mahdollisuus lähteä ulkomaille kerran tai kaksi vuodessa kun tuppaa huvittamaan. Asumme pienellä paikkakunnalla joten myönnän, että pk-seudulla näillä tuloilla olisimme kusessa. Olemme 24-vuotiaita.

Vierailija
40/112 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 11:08"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 11:04"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:59"] [quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:55"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:50"] [quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:03"]272€:n opintotuesta ja yhden lapsen lapsilisästä ei paljon säästetä. [/quote] Mulla on ne 3000€ säästöt. Saan opintotuen+asumistuen+lapsilisän+minimielarit kahdesta lapsesta. En juo, polta, käy kauneushoitoloissa, ulkona syömässä, ostele merkkivaatteita. Kirpparilta ja torifistä ostetaan paljon ja myydään vanhat pois. Moni samassa tilanteessa käy esim. Baareissa/matkoilla tms. Ymmärrän senkin. Ei säästäväisyys ole ainoa oikea tapa elää, mutta höpöhöpö jos perustellaan ettei ole varaa säästää. Se on kulutustottumuksista ihan kiinni. [/quote] Helppohan se on, kun saa kaikki tuet. Itse tosiaan saan sen mitä luettelin. Mies on pienellä palkalla töissä, maksaa jo kaikki vuokrat, ruuat, autokulut yms. Jokainen säästäköön omistaan, en minä kehtaa miehen viimeisiä alkaa säästötililleni tinkimään. Kyllä muistan kun asuin kokonaan yhteiskunnan tuilla, niin oli auto ja rahaa riitti. [/quote] Miksette hae asumistukea? [/quote] Asutaan halvimmassa opiskelija-asunnossa ja mies on tosiaan töissä. Kuulutaan yleisen asumistuen piiriin, eli ei saada asumistukea kun jää juuri rajoille. Ilman lasta olisin oikeutettu opiskelijan asumistukeen. Kaikki se hulppea raha mikä jää vuokran, ruuan ja muutaman laskun jälkeen jää, menee matkoihin. Auto on pakko olla, koska julkiset veisi todella paljon aikaa ja rahaa. Auto nyt ei ole kallis pitää, mutta 130km joka päivä vie jonkin verran polttoainetta. [/quote] Eli jos mies ei olisi töissä saisitte asumistuen ja säästäisitte auton kulut?

[/quote]

No periaatteessa, jos mies ei olisi töissä, voisimme muuttaa opiskelupaikkakunnalleni, säästettäisiin auton kuluissa ja saataisiin kaikki tuet. Nyt jäädään juuri rajoille ja matkakulut lohkaisee isoimman osan kuukauden rahoista. Mutta se nyt vaan on semmoista, toivotaan että saan töitä kun valmistun, siihen asti taiteillaan joka kuukausi rahojen kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi