Pienituloinen, miksi et säästä?
Äitini oli koko ikänsä pienipalkkaisena siivoojana. Eli äärimmäisen säästeliäästi. Jokaisen muovipussin viikkasi ja käytti uudelleen. Jos takin vetoketju meni rikki, se korjattiin. Ei ostettu uutta. Kaikki marjat, sienet yms keräsi itse, ei ostanut torilta. Ei juurikaan matkustellut. Ei omistanut autoa vaan kulki pyörällä ja linja-autolla. Kodin sisustus oli vaatimaton. Ei ollut ylellisiä tai kalliita harrastuksia. Äiti luki paljon ja lauloi kuorossa. Terveelliset elämäntavat oli tietysti itsestäänselvyys. Rahaa ei mennyt tupakkaan, ei alkoholiin, ei juuri koskaan ravintoloihin.
Koskaan äiti ei valittanut, ei niukkuutta mutta ei myöskään että rahat ei riitä. En itse muista että meiltä olisi mitään puuttunut vaikka emme lapsuudessa käyneet ulkomailla tai eläneet missään suhteessa leveästi. Kodin ilmapiiri oli turvallinen.
Silti äidin säästeliäs elämäntapa oli kerryttänyt pankkitilille sievoisen summan. Hänellä oli talletustilillä useamman sadantuhannen säästöt. Kun tämän ymmärsimme, yritimme kannustaa äitiä itse nauttimaan niistä. Ostamaan mitä haluaa, matkustamaan yms. Mutta ei hän tietenkään osannut muuttaa elämäänsä. Edelleen hän pesi jokaisen minigrip pussin ja käytti uudelleen ja eli samaa vaatimatonta elämäänsä kunnes muutama vuosi sitten kuoli.
Eli jos ei haikaile isoja asuntoja, ulkomaan matkoja, jatkuvasti uusia vaatteita ja elää terveellisesti niin pienilläkin tuloilla (siivooja) pärjää ja pystyy myös säästämään.
Kommentit (112)
Mun mielestä elämästä pitää nauttia, eikä säästää kituuttaen niin että kuolemasi jälkeen joku voi nauttia elämästään sinun rahoillasi.
Juu ruvetaan jokainen säästää kaikki mahdollinen, sillähän tämä suomen taloustilanne paraneekin..Not!
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 11:12"]Minä olen töissä siivoojana, mies kotona puolivuotiaan lapsen kanssa. Nettotuloistani saan säästöön noin 400-500e kuussa, lisäksi maksan asuntolainaa ja lyhennän opintovelkaa. Lapsen tilille laitamme lapsilisien lisäksi kuukausittain 50-100e. Lapsia ei ole tulossa lisää, joten hyvässä lykyssä lapsen täysikäistyessä tilillä on jotain mitä lapselle luovuttaa. Ei ole viimeisen päälle älypuhelinta, mutta enpä sellaista ole tähän mennessä tarvinnut. Huomenna lähden viikoksi ulkomaille ja loppukuusta perheen kanssa reissu Keski-Eurooppaan. Muuten elän aika säästeliäästi, niin on mahdollisuus lähteä ulkomaille kerran tai kaksi vuodessa kun tuppaa huvittamaan. Asumme pienellä paikkakunnalla joten myönnän, että pk-seudulla näillä tuloilla olisimme kusessa. Olemme 24-vuotiaita. [/quote] Paljonko oikein saat palkkaa?
[/quote]
Nettopalkka 1400e pintaan, teen paljon ilta- ja yötöitä. Ja kuten sanoin, näillä tuloilla olisimme isommalla paikkakunnalla ihan persaukisia.
[/quote]
Paljon miehesi saa?
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 11:46"]Vuokran jälkeen kädessä 68€/kk. Ei paljon säästetä vaikka haluaisinkin. [/quote] mikset hae toimeentulotukea?
[/quote] Veikkaan aiemman kirjoittajan olevan opiskelija, eli toimeentulotukea ei tipu kun opintolainaa pitää ottaa.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:40"]
No kuulostipa tympeältä elämältä, toivottavasti nautti kuitenkin. Turha sitä massia on jemmata sinne pankkitilille, talletussuojakaan ei pelasta. Vähän kyllä epäilen että siivooja olisi saanut satoja tuhansia säästettyä vaikka kuinka olisi minigrippejä viikkaillut.
[/quote]
Korkoa korolle. 1980-90 luvuilla säästötileille maksettiin 5-10 prosentin korkoja. Pienistäkin summista kasvaa ajan saatossa isoja.
[/quote]
Säästötilien korot eivät juuri inflaation yli ole olleet pitkällä aikavälillä koskaan. Jos tämä jutun siivooja sai säästötilille säästämällä satoja tuhansia, ei se tullut minigrippejä viikkaamaalla, vaan sillä, että todella pitkän ajan laittoi tuloistaan ihan kohtuullisen osuuden sivuun.
Hohhoijaa taas näitä provoja. Itse säästämisen tärkeydestä olen kyllä samaa mieltä, mutta tarina ei voi kyllä olla totta. Nimittäin jos ajatellaan , että Ap:n äiti olisi työskennellyt 50 v(melko epätodennäköistä) ja säästänyt joka kuukausi 1500(ei edes olisi pienituloinen) olisi säästössä silti "vain" 75000.
Meillä on kolmen hengen perheessä kahden aikuisen tulot yhteensä 3000/kk, ja mitään ei jää käteen, palkka menee laskuihin jo palkkapäivänä. Paheita ei ole (kuten tupakka tai viina), ei lemmikkejä, ei matkustella, mies käyttää lähinnä työvaatteita, itselleni en osta vaatteita, lapselle kirppikseltä. Unelmoin säästämisestä niin että itkettää.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:35"]
Todella monella tuollaisella säästäjällä on mielenterveysongelma. Säästäminen ja pieni piiri tekee araksi ulkomaailmaa kohtaan. Silloin yleensä puolustellaan sitä ettei lähdetä ulkomaanmatkoille tai ravintolaan syömään. Se on kamala kasvuympäristö lapselle jos temperamentti on pahin mahdollinen eli ujo. Siitä ei lapsi kasva ulkomaailmaan päin vaan sisäänpäin ja lopulta tekee itsemurhan.
Näin kävi veljelleni. Äiti keitti kahvitkin kahteen kertaan samasta pussista. Nykyään saa katsoa ettei ole vuosien vanhoja sapuskoja kuivakaapissa. Saa raivokohtauksia jos yrittää siivota vanhaa pois. Sairaanloista säästämist' josta ei ole kenellekään mitään hyötyä.
[/quote]
Näin on. Parhaiten säästää jos istuu tuvassa ja lukee viikon vanhoja sanomalehtiä joita saa lehtiroskiksesta.
Korkeintaan kerran kolmessa vuodessa matkustaa junalla sukuloimaan. Siihenkin menee helposti yli 200e edes takas. Eli kallista lystiä on nähdä läheisiään.
Siinä tuvassa alkaa mielenterveys rapistua. Todellisuus rakentuu tuvan seinien sisälle ja ehkä kauppamatkoille. Voi muistella millaista oli työntää vauvanvaunuja samaa lähikauppareittiä pitkin. Muistot ovat ainoa virkistysmatka säästäjälle. Sanavarasto pienenee pienen tuvan ansiosta. Sanaristikoilla voi yrittää pitää sanavarastoa hallussa. Joskus lauantaina voi jutella naapurille jos törmää pihalla. Voi sanoa moi tai että kylläpä on kylmä.
Mun neuvo on että älkää köyhät säästäkö terveydellänne!
Menee terveys ulkoa ja sisältä. Mieluummin eläkää kädestä suuhun. Säästäminen ei ole köyhälle edullista.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:54"]
...Etenkin jos rahat ihan käyttötilillä, jossa ei korkoa oikeastaan ole. ...
[/quote]
Eihän siitä ole kymmentäkään vuotta siitä kun talletuksille sai yli 5% tuottoa. 80- ja 90-luvulla oli myös aika kovia korkoja pankkitileillä.
Miksikö en säästä? Mjaa, koska säästän sillä, että haen naapurikylästä kerralla 100-150e edestä ruokaa. Maksan laskut ja ostan tarpeelliset vaatteet tms ylimääräiset mitä tarvihtee, ja siihempä se raha hujahtiki. Nyt vähän ylimääräistä kun saankin hetken aikaa melkein 700e 365e sijaan/kk. Vaan laps tartti vk- ja toppahaalarin, joten niitä laskuja maksellessa.. :DD
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:44"]
Ehkä olenkin perinyt tuolta ihmiseltä säästäväisyyteni, laitan nimittäin 2000e netosta aina 1000e kuussa säästöön, vaikka maksan asuntolainaa :D
[/quote] Helppo se on hyvätuloisen huudella säästöistään.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 13:42"]
Hohhoijaa taas näitä provoja. Itse säästämisen tärkeydestä olen kyllä samaa mieltä, mutta tarina ei voi kyllä olla totta. Nimittäin jos ajatellaan , että Ap:n äiti olisi työskennellyt 50 v(melko epätodennäköistä) ja säästänyt joka kuukausi 1500(ei edes olisi pienituloinen) olisi säästössä silti "vain" 75000.
[/quote]
Sinulla tuli nyt aika monta laskuvirhettä. 1500 * 12kuukautta on jo 18'000 ja jos vuosia on 50 niin siitä tulee aika paljon enemmän kuin 75'000. Lisäksi et ole huomioinut korkoa mitenkään.
Minä säästän joka kuu 80€ ja se on ISO raha opiskelijalle. Pääsenpähän ens kesänä reissuun :>
Täällä yksi pienituloinen siistijä. Saan palkkaa 1890/kk/brutto. Lapsia on kaksi ja olen yh. Joten lapsilisät siihen päälle. Säästötiilillä on 12.000€. Olen säästänyt teinistä asti. Lapset harrastavat ja olemme erittäin tyytyväisiä elämäämme. Leivomme, sienestämme, marjastamme ja teemme ruokaa yhdessä. Olen ylpeä työstäni ja etenkin lapsistani. En juo enkä polta, jos sillä merkitystä.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 11:40"]
Monet nuoremmista ovat tehneet näistä kaikista nykyhärpäkkeistä välttämättömiä, kun väittävät ettei voi tulla toimeen tai opiskella ilman. Jos ja kun niitä vempaimia hankkii, niin ei kannata uskoa mainosmiesten kehuja eli ei se kaikista kallein ole suinkaan aina se paras.
[/quote]
No kun keskimmäinen aloitti lukion vuosi sitten, koulult atuli kirje, että läppäri on pakollinen, koska valmistaudutaan sähköisiin yo-kirjoituksiin. Sama kuopuksella vuoden kuluttua.
Ai niin, eihän lukio ole pakollinen. Aina voi mennä siivoamaan ja saada säästöön miljoonia.
Mä en muutenkaan ymmärrä säästämistä. Alottaja tehny ehkä elämänsä tyhmimmän päätöksen, säästänyt kuolemaan asti. Ja miksi vitussa?
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 13:42"]
[/quote]
Hohhoijaa sinun laskutaitoasi.
50v * 12kk * 1500€ = 900 000€
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 14:31"]
Täällä yksi pienituloinen siistijä. Saan palkkaa 1890/kk/brutto. Lapsia on kaksi ja olen yh. Joten lapsilisät siihen päälle. Säästötiilillä on 12.000€. Olen säästänyt teinistä asti. Lapset harrastavat ja olemme erittäin tyytyväisiä elämäämme. Leivomme, sienestämme, marjastamme ja teemme ruokaa yhdessä. Olen ylpeä työstäni ja etenkin lapsistani. En juo enkä polta, jos sillä merkitystä.
[/quote]
Minä en säästä kuolemaan asti, lapset saavat opiskeluihin nuo itse säästämät rahani.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:37"]
Aika moni ihminen säästäisi monin verroin ehdotettujen leikkausten verran, kun lopettaisi tupakoinnin. Säästäminen ei vaan ole trendikästä vaan kuluttaminen. Ja siihen tietysti pitää saada rahaa.
[/quote]
Elämme kapitalistisessa maailmassa ja talouskasvu perustuu kulutukseen. Enemmän haittaa taloudellemme tekevät nämä ylikitsaat vanhukset, Roope Ankat, jotka istuvat rahojensa päällä. Voi sitä kuluttaa myös ekologisesti ja käyttää rahansa vaikka palveluihin.
Siitä olen samaa mieltä että tupakointi on täysin turha ja terveyttä vaarantava "harrastus".
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 11:12"]Minä olen töissä siivoojana, mies kotona puolivuotiaan lapsen kanssa. Nettotuloistani saan säästöön noin 400-500e kuussa, lisäksi maksan asuntolainaa ja lyhennän opintovelkaa. Lapsen tilille laitamme lapsilisien lisäksi kuukausittain 50-100e. Lapsia ei ole tulossa lisää, joten hyvässä lykyssä lapsen täysikäistyessä tilillä on jotain mitä lapselle luovuttaa. Ei ole viimeisen päälle älypuhelinta, mutta enpä sellaista ole tähän mennessä tarvinnut. Huomenna lähden viikoksi ulkomaille ja loppukuusta perheen kanssa reissu Keski-Eurooppaan. Muuten elän aika säästeliäästi, niin on mahdollisuus lähteä ulkomaille kerran tai kaksi vuodessa kun tuppaa huvittamaan. Asumme pienellä paikkakunnalla joten myönnän, että pk-seudulla näillä tuloilla olisimme kusessa. Olemme 24-vuotiaita. [/quote] Paljonko oikein saat palkkaa?
[/quote]
Nettopalkka 1400e pintaan, teen paljon ilta- ja yötöitä. Ja kuten sanoin, näillä tuloilla olisimme isommalla paikkakunnalla ihan persaukisia.