Pienituloinen, miksi et säästä?
Äitini oli koko ikänsä pienipalkkaisena siivoojana. Eli äärimmäisen säästeliäästi. Jokaisen muovipussin viikkasi ja käytti uudelleen. Jos takin vetoketju meni rikki, se korjattiin. Ei ostettu uutta. Kaikki marjat, sienet yms keräsi itse, ei ostanut torilta. Ei juurikaan matkustellut. Ei omistanut autoa vaan kulki pyörällä ja linja-autolla. Kodin sisustus oli vaatimaton. Ei ollut ylellisiä tai kalliita harrastuksia. Äiti luki paljon ja lauloi kuorossa. Terveelliset elämäntavat oli tietysti itsestäänselvyys. Rahaa ei mennyt tupakkaan, ei alkoholiin, ei juuri koskaan ravintoloihin.
Koskaan äiti ei valittanut, ei niukkuutta mutta ei myöskään että rahat ei riitä. En itse muista että meiltä olisi mitään puuttunut vaikka emme lapsuudessa käyneet ulkomailla tai eläneet missään suhteessa leveästi. Kodin ilmapiiri oli turvallinen.
Silti äidin säästeliäs elämäntapa oli kerryttänyt pankkitilille sievoisen summan. Hänellä oli talletustilillä useamman sadantuhannen säästöt. Kun tämän ymmärsimme, yritimme kannustaa äitiä itse nauttimaan niistä. Ostamaan mitä haluaa, matkustamaan yms. Mutta ei hän tietenkään osannut muuttaa elämäänsä. Edelleen hän pesi jokaisen minigrip pussin ja käytti uudelleen ja eli samaa vaatimatonta elämäänsä kunnes muutama vuosi sitten kuoli.
Eli jos ei haikaile isoja asuntoja, ulkomaan matkoja, jatkuvasti uusia vaatteita ja elää terveellisesti niin pienilläkin tuloilla (siivooja) pärjää ja pystyy myös säästämään.
Kommentit (112)
Aika moni ihminen säästäisi monin verroin ehdotettujen leikkausten verran, kun lopettaisi tupakoinnin. Säästäminen ei vaan ole trendikästä vaan kuluttaminen. Ja siihen tietysti pitää saada rahaa.
No kuulostipa tympeältä elämältä, toivottavasti nautti kuitenkin. Turha sitä massia on jemmata sinne pankkitilille, talletussuojakaan ei pelasta. Vähän kyllä epäilen että siivooja olisi saanut satoja tuhansia säästettyä vaikka kuinka olisi minigrippejä viikkaillut.
Minun suvussa oli kans tälläinen naisihminen, joka oli säästänyt hurjan summan rahaa juurikin siivoojana ollessaan. Oli perheetön ja kuoli aika nuorena, joten sisarukset perivät hänet. Olivat järkyttyneitä rahasummasta mikä tililtä löytyi. Puhuttiin miljoonista markoista. Hänkään ei kuulemma käyttänyt edes bussia, vaan kulki aina jalan, pyörällä tai hiihtäen.
Ehkä olenkin perinyt tuolta ihmiseltä säästäväisyyteni, laitan nimittäin 2000e netosta aina 1000e kuussa säästöön, vaikka maksan asuntolainaa :D
Säästöjä on kolme tuhatta. Olen opiskelija ja yksinhuoltaja. Eletään aika normaalisti. On auto ja harrastuksiakin.
Kyllä mäkin säästän ja sitten ne rahat meneekin siihen kun joskus pitää ostaa uudet silmälasit kun entiset hajoaa, auton korjaukseen, uusiin talvikenkiin tmv. Ja taas on säästöt mennyt.
Nykyinen pikavippeihin ja kerskakulutukseen pohjautuva elämäntapa on vain tulonsiirtoja markkinoita pyörittävälle sijoittajille. Oikeasti ihmisten pitäisi säästää. Kaikkien. Niin pieniä tuloja ei olekaan etteikö jotakin jäisi säästöön. Riippuu menoista.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:40"]
No kuulostipa tympeältä elämältä, toivottavasti nautti kuitenkin. Turha sitä massia on jemmata sinne pankkitilille, talletussuojakaan ei pelasta. Vähän kyllä epäilen että siivooja olisi saanut satoja tuhansia säästettyä vaikka kuinka olisi minigrippejä viikkaillut.
[/quote]
Korkoa korolle. 1980-90 luvuilla säästötileille maksettiin 5-10 prosentin korkoja. Pienistäkin summista kasvaa ajan saatossa isoja.
Säästän kyllä.Töissä en ole.Seurauksena en saa enää sossusta lääkekulja ja joudun kotiuttamaan säästöni.Kannattipa.
Tyhjästä on paha nyhtästä. Opiskelija ja osa-aikainen siivooja, tulot 900€/kk. Välillä saa vähän säästöön mutta nopeasti ne häviää.
950euron eläkkeestä ei mitään säästetä.
Niin, äitisi nuoruudessa ei tainnut olla sellaisia vempaimia, kuten kännykkä ja televisio digibokseineen ja tietokone nettiliittymällä. Kännykkää/puhelinta ja nettiä ilman on nykypäivänä hyvin vaikea opiskella, hakea töitä, tehdä töitä, maksaa laskut, hoitaa muut paperiasiat jne. Ei mahdotonta, mutta aivan järjettömän vaikeaa. Tuossa nyt siis muutama "pakollinen" kulutuskohde tämän päivän pienituloisille joita äitisi elämässään tuskin oli eikä sitten vanhemmalla iällä niitä tietystikään tarvinnut.
Harrastuksiin (ainakin urheilu) on tullut kosolti lisää suojavarusteita ja pakolliset vakuutusmaksut. Sitten toki peli- ja turnausmatkat. No eihän se ole pakko urheilua harrastaa, mutta kiva lapsille sanoa että sori, äiti haluaa säästää tilille tuhansia!
Kyllä pienilläkin tuloilla säästää voi, toki. Suoraan en silti lähtisi vertaamaan eri sukupolvien aikaista elämää sillä maailma on ehtinyt aika paljon tuona aikana muuttua.
272€:n opintotuesta ja yhden lapsen lapsilisästä ei paljon säästetä.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 14:56"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 14:46"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:44"]
Ehkä olenkin perinyt tuolta ihmiseltä säästäväisyyteni, laitan nimittäin 2000e netosta aina 1000e kuussa säästöön, vaikka maksan asuntolainaa :D
[/quote]
No tuohan on typerää, nautitko velallisena olosta? Velat kannattaa maksaa ensin, sitten vasta alkaa keräillä muita säästöjä. Puskurirahasto toki pitää olla mutta siitä tuossa ei nyt kuulosta olevan kyse.
[/quote]
Nyt on niin alhaalla korot, siksi teen näin. Jos korot nouseekin niin voin äkkiä maksaa lainaa pois. Ja olen vasta 25, niin on hyväkin kerätä myös käteistä tileille. Jos vaikka jää joskus äitiyslomalle tms niin on pahan päivän varalle jotain.
[/quote]
Niin, ikäväähän se olisikin asua velattomassa kodissa sitten äityislomalla. Ymmärrän hyvin sen houkutuksen maksella silloinkin asuntovelkoja... Not.
[/quote]
Sulla ei taida itsellä olla vielä omaa kotia?
En halua joutua tilanteeseen jossa minulla ei olisi esim 20 000e ylimääräistä tilillä. Se tuo turvaa. Mitä jos auto hajoaa, entä pesukone? Mitä jos lapsi olisi hankala enkä pääsekään moneen vuoteen takaisin töihin? Siinä vaiheessa voi olla onnellinen että on rahaa, eikä ole laittanut kaikkea asunnon maksamiseen. Sitä rahaa kun ei saa takaisin kuin myymällä kodin.
[/quote]
Tämä jää päälle. Ei sinulle koskaan tule päivää, jolloin raaskit koskea säästöihisi.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 14:41"]
Emme juo emmekä polta.Emme matkustele eikä meille meille tule edes sanomalehteä. Kampaajalla käydään max. kerran vuodessa ja sekin oppilastyönä. Vaatteita ostan vasta kun ihan oikeasti tarvitsen (edel. vaate paikattu moneen kertaan). Talossa on kierrätyshuone, josta olen hakenut mm.vaatteita, huonekaluja ja astioita. Ruoka on aina tuoteryhmän halvin. Asumme vuokralla (paikkakunnan mittapuun mukaan halvalla). Käytän samoja muovikasseja moneen kertaan. Mitään ei jää säästöön vaan rahat riittävät juuri ja juuri pakollisiin menoihin. Ja käymme molemmat töissä. Lapsilisää tulee enää yhdestä 1½v ajan. Kaikki kolme lasta asuvat kuitenkin kotona.
[/quote]
Mihin teidän rahat menee, pakolliset menot?, avaa vähän. Olen se yksinhuoltaja, joka kasvattaa 3 lasta. Ovatko lapsenne jo täysi-ikäisiä, jos niin miksi asuvat kotona? Opiskelvatko?
Maailma on mennyt eteenpäin. Mun mielestä on ok odottaa elämältään vähän enemmän vuonna 2015!
Ihminen vertaa aina tarpeitaan ympäristöönsä. Noiden mummojen nuoruis osui pula-aikaan ja siitä tuli elämäntapa. Mun mielestä on ihan kiva kun voi ostaa kaupasta kalliimpaa perunalajiketta - sitä mistä tykkää enemmän.
Millä vuosikymmenillä ap: n äiti eli?
Musta olis ihanaa, jos maailma olis sellainen, että toi aloituksen kuvaama elämäntapa onnistuisi ja olisi normaalia. Äiti ompelisi kotona, ei käytäisi Särkänniemissä kesäisin vaan uimassa, syksyllä poimitaan marjat ja tehdään piirakkaa, nettiä ei olisi.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:40"]No kuulostipa tympeältä elämältä, toivottavasti nautti kuitenkin. Turha sitä massia on jemmata sinne pankkitilille, talletussuojakaan ei pelasta. Vähän kyllä epäilen että siivooja olisi saanut satoja tuhansia säästettyä vaikka kuinka olisi minigrippejä viikkaillut.
[/quote]
15000€ alkupääoma 10% vuosituotolla kasvaa 30 vuoden aikana 260000€. Ja jos tuohon yhtälöön silloin tällöin tulee lisää säästöjä.. Miksi ei olisi mahdollista?
Juuri näin.